De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
believe me, koester die 1-reeks want met uitzondering van de ruimte ga je overal serieus op achteruit gaan :p
De nieuwe of de oude?
Ik rijd nog met de oude 116d (2016-model). Die rijden wel zotgoed. Kunt daarmee door bochten scheuren en dat ding blijft gewoon plakken. In mijn ogen de ideale vluchtauto als ge een bankoverval zou willen plegen :rofl: ...nuja dan wel niet in de 116-versie, maar ineens voor de M-reeks gaan. Wil zelfs niet weten hoeveel beter die nog ni op de baan plakt!
Ook een mega betrouwbare wagen. Na 260.000km nog nooit in panne gevallen.

MAAR...30k voor zo'n wagen is echt wel véél..

De nieuwe 1-reeks vindk wel een stap achteruit tov het ouder model

Als het via uw werkgever gaat, is dat uw probleem niet ;).
Hangt er van af... in onze carpolicy staat in "fleet heeft het recht een bepaalde wagen te weigeren als de levertermijn te hoog op loopt".
Dat interpreteer ik als "als u keuze te lang duurt om te leveren, weigeren wij en MOET je iets anders nemen"... leuk is ook anders.
Hier opt werk zijn ze volledig van merk aan het veranderen.
90% van de werknemers doet 35-70k km/jaar. Iedereen met een oude Golf 7 Variant (Diesel) krijgt nu een Toyota Corolla Hybride.
Volgens de HR is het nog steeds voordeliger dan terug diesels te kopen..wetende dat al die mensen bijna uitsluitend snelweg doen, vind ik het wat bizar? :oink:

Hier geven ze de wagens meestal gewoon zonder enig overleg met de werknemer. Hier dus wel al gemeld dat die Corolla te klein is doordat ik 1.95m ben. Alé "te klein"..gewoon echt suuuuuper nipt, stuur komt niet verder dan mn knieën, armen zijn volledig gestrekt..niet ideaal als ge zoveel rijdt.
Antwoord "Ok, we zullen er rekening mee houden voor uw volgende wagen".
Ik zag enkele weken geleden dat er ene net een nieuwe 508 SW GT-line had gekregen...ik hooooooop zoooooo hard dat ik die ook zou krijgen :biglaugh:

Ohja van full EV is hier zelfs nog geen sprake.. ik citeer (en moet mij lach weer inhouden :rofl: ) "We hebben hier zonder laadpalen maandelijks 2-3 elektriciteitspannes..dus daar zijn we nog belange niet klaar voor. En zo te zien komt er op korte termijn ook geen oplossing voor dat probleem"
Dan hoop ik voor u alvast dat de problemen met de 508 kinderziektes waren en dat die weggewerkt zijn... also, ik zou geen automatische koffer nemen.
Bij ons op de afdeling zijn ze met 6 of 7 die zone 508 hebben, waaronder er 4 besteld hebben uit den boek in augustus 2018 en dus in december/januari met één van de eerdere exemplaren in België rond reden. Ik denk niet dat er één van die mannen nog terug dezelfden auto zou pakken. Die mannen hebben de eerste 6 maand dat ze met diejn auto reden meer in de garage gestaan dan ik in heel mijn hele leven samen. Allemaal hebben ze alleszins hun piston van hun koffer moeten laten vervangen omdat die plots gewoon los kwam... iemand zelfs al 2 keer. Dat kan eens gebeuren met 1 wagen, misschien 2 als het zulke vroege modellen zijn maar letterlijk allemaal?

Also: hoe heb je maandelijks 2-3 elektriciteitspannes? Teveel verbruik?

Hangt er van af... in onze carpolicy staat in "fleet heeft het recht een bepaalde wagen te weigeren als de levertermijn te hoog op loopt".
Dat interpreteer ik als "als u keuze te lang duurt om te leveren, weigeren wij en MOET je iets anders nemen"... leuk is ook anders.
En wat gaan ze doen met de huidige situatie waarin alle levertermijnen te lang oplopen? In praktijk heb ik altijd al geweten dat ze dan ofwel de leaseperiode van de vorige wagen verlengen, ofwel een short-term renting aangaan.

En wat gaan ze doen met de huidige situatie waarin alle levertermijnen te lang oplopen? In praktijk heb ik altijd al geweten dat ze dan ofwel de leaseperiode van de vorige wagen verlengen, ofwel een short-term renting aangaan.
De standaard bij alle leasing contracten die via Alphabet lopen bij ons is nu al 5 jaar of 180k km. Kunnen ze die zomaar over de 5 jaar of 180k heen verlengen? Het lijkt mij niet interessant voor de leasing dat die wagens naar of over de 200k zouden gaan bij verlenging.

believe me, koester die 1-reeks want met uitzondering van de ruimte ga je overal serieus op achteruit gaan :p
Ik zou voor geen geld van de wereld ooit nog terug met een 1-reeks willen rijden. Claustrofobie is uitgevonden in die wagen... :unsure:

Ik zou voor geen geld van de wereld ooit nog terug met een 1-reeks willen rijden. Claustrofobie is uitgevonden in die wagen... :unsure:
Ik blijf dat, en dan voornamelijk de E87 lci, één van de zaligste wagens ooit vinden om mee te sturen. Godjandorie wat was die mijlenver voor op zijn concurrenten als het aankwam op dynamiek.

Gelukkig was dat er nog. Voor zitruimte, comfortabel rijden, zicht rondom en vooral naar achteren, kofferinhoud, aankoopprijs, officiële onderhoudsprijzen en noem maar op was dat niet de beste keuze.

Als je een echte rijdersauto wilt, mijn schoonbroer heeft onlangs zijn caterham 1.6 verkocht. Ik werd gek van het geluid van de knipperlichten, maar de sensatie in zo een wagen is ongelofelijk.

Gelukkig was dat er nog. Voor zitruimte, comfortabel rijden, zicht rondom en vooral naar achteren, kofferinhoud, aankoopprijs, officiële onderhoudsprijzen en noem maar op was dat niet de beste keuze.

Als je een echte rijdersauto wilt, mijn schoonbroer heeft onlangs zijn caterham 1.6 verkocht. Ik werd gek van het geluid van de knipperlichten, maar de sensatie in zo een wagen is ongelofelijk.
Zitruimte is een non-issue aangezien geen enkele wagen in die klasse echt gigantisch ruimte heeft.
Comfortabel rijden, zal er sterk van afhangen hoe je dat definieert. Neem je de letterlijke betekenis "Een gevoel van gemak en bevrediging van lichamelijke behoeften, dan kan ik u zeggen dat een 1er mij bevredigd en mijn lichamelijke behoeften zeker.

Onderhoudsprijzen zijn bij Audi, mercedes en opel alvast niet goedkoper.

In een A3 of A-klasse heb ik toch wel wat meer ruimte als ik achterin zit dan in de 1-serie.
Ik vond dat toch wel een serieus nadeel aan die auto als ik eens volk meehad.

Een A-klasse is niet ruimer dan een 1er F20 hoor.
Je hebt die middentunnel niet, dat wel.

Persoonlijk stoor ik mij niet aan hoe iemand achteraan in mijn auto zit hoor. Voor die paar keer dat ik eens mensen moet vervoeren.
Ik ben geen taxi, en we rijden ook niet naar het zuiden van Frankrijk. Dat er is iemand achter mij moet zitten met zijn benen wat meer open dat is maar zo hoor.

Iemand die een A3 de betere wagen vindt zal zeggen dat hij dat hij tenminste meer ruimte achteraan heeft en dat scherp rijgedrag niet nodig heeft in de dagelijkse woonwerkverplaatsing.
Iemand die een Golf de betere wagen vindt zal zeggen dat de wagen gewoon overal ok in scoort en dat voor een iets lagere prijs.
Iemand die een Auris de betere wagen vindt zal zeggen dat hij een auto heeft waar hij altijd op kan rekenen, hogere betrouwbaarheid voor een lagere prijs.

Zo zie je maar hoe een 1-serie de betere wagen een heel subjectief iets is. De betere punten naar de voorgrond plaatsen en de slechtere punten negeren of minimaliseren of zeggen 'bij de andere is dat ooook zoooooo' ;)

Iemand die een A3 de betere wagen vindt zal zeggen dat hij dat hij tenminste meer ruimte achteraan heeft en dat scherp rijgedrag niet nodig heeft in de dagelijkse woonwerkverplaatsing.
Iemand die een Golf de betere wagen vindt zal zeggen dat de wagen gewoon overal ok in scoort en dat voor een iets lagere prijs.
Iemand die een Auris de betere wagen vindt zal zeggen dat hij een auto heeft waar hij altijd op kan rekenen, hogere betrouwbaarheid voor een lagere prijs.

Zo zie je maar hoe een 1-serie de betere wagen een heel subjectief iets is. De betere punten naar de voorgrond plaatsen en de slechtere punten negeren of minimaliseren of zeggen 'bij de andere is dat ooook zoooooo' ;)

Hoe je kan rechtvaardigen dat een wagen beter is omdat hij achteraan 3cm meer plek heeft ontgaat mij wel :P

Hoe je kan rechtvaardigen dat een wagen beter is omdat hij nerveuzer rijdt ontgaat mij wel.

Voor alles kan je zo wel iets vinden hé ;)
Omdat, als je je wat verdiept in onderstellen, ophanging, componenten,... je gewoon weet dat een BMW (toch zeker bij de lagere reeksen) daar véél meer aandacht aan schenkt dan pakweg Audi. Nerveus doet de wagen oneer aan, het is gewoon "direct". In de context van auto's het antoniem van wollig, vaag, indirect... iets wat voor geen enkele constructeur een doel kan zijn, maar er zijn er héél veel die er niet in slagen om een direct sturende auto te maken, omdat ze gewoon niet investeren in onzichtbare componenten. Een zacht dashboard is belangrijker dan öhlins, toch?

Je moet gewoon maar eens babbelen met plaatsers in een bandencentrale en vragen wat voor hen het onderscheid is. Zelfs bij de instap 1-reeks kan je de wielstand op tig manieren manipuleren, terwijl je bij een instap A3 nog met een starre as zit achteraan.

Dat VAG 1 platform gebruikt (MQB) dat moet toelaten om zowel kleine hatches én ruime gezinswagens te bouwen die zowel:

- comfortabel, premium en sportief (Audi)
- Ruim en goedkoop (Skoda)
- sportief en goedkoop (Seat)
- Goed (of slecht) in alles (VW)

... zegt genoeg. Het is altijd een gigantisch compromis. "a jack of all trades, master of none"

Bij een BMW kies je altijd voor (vrij) sportief en premium. En daar is elke vijs naar ontwikkeld.

Wat is dat toch dat fahrgefühl waar al die malle jongens het over hebben!
Wat is dat toch die onverstaanbare woorden zoals suspension, bremse, gute Reife unt gewichtsverteilung.

Ik heb toch niet meer nodig dan ruimte! Want ik heb een kind van 2 weet je wel!

Omdat, als je je wat verdiept in onderstellen, ophanging, componenten,... je gewoon weet dat een BMW (toch zeker bij de lagere reeksen) daar véél meer aandacht aan schenkt dan pakweg Audi. Nerveus doet de wagen oneer aan, het is gewoon "direct". In de context van auto's het antoniem van wollig, vaag, indirect... iets wat voor geen enkele constructeur een doel kan zijn, maar er zijn er héél veel die er niet in slagen om een direct sturende auto te maken, omdat ze gewoon niet investeren in onzichtbare componenten. Een zacht dashboard is belangrijker dan öhlins, toch?

Je moet gewoon maar eens babbelen met plaatsers in een bandencentrale en vragen wat voor hen het onderscheid is. Zelfs bij de instap 1-reeks kan je de wielstand op tig manieren manipuleren, terwijl je bij een instap A3 nog met een starre as zit achteraan.

Dat VAG 1 platform gebruikt (MQB) dat moet toelaten om zowel kleine hatches én ruime gezinswagens te bouwen die zowel:

- comfortabel, premium en sportief (Audi)
- Ruim en goedkoop (Skoda)
- sportief en goedkoop (Seat)
- Goed (of slecht) in alles (VW)

... zegt genoeg. Het is altijd een gigantisch compromis. "a jack of all trades, master of none"

Bij een BMW kies je altijd voor (vrij) sportief en premium. En daar is elke vijs naar ontwikkeld.
Dat klopt niet he. Er zijn genoeg merken die mikken op een comfortabel, gezapig rijgedrag. En daar is ook niks mis mee, de meerderheid van de mensen wil geen direct sturende wagen. Anders zouden ze al helemaal geen SUV kopen.

En dat gaat niet enkel over budgetmerken he, Rolls Royce, Maybach, Bentley (beetje afhankelijk van het model), ook niet bepaald het toonbeeld van direct stuurgedrag.

En BMW doet dat ook bewust, waarom denk je anders dat je nog een M-sport suspension als optie kan nemen? Die kost voor BMW even veel om te plaatsen als de gewone, maar veel mensen willen gewoon geen hardere vering ook al zorgt dat voor beter rijgedrag.

Je mag niet vergeten dat voor de meerderheid van de bevolking autorijden een opdracht is ipv een deugd he.

Dan hoop ik voor u alvast dat de problemen met de 508 kinderziektes waren en dat die weggewerkt zijn... also, ik zou geen automatische koffer nemen.
Bij ons op de afdeling zijn ze met 6 of 7 die zone 508 hebben, waaronder er 4 besteld hebben uit den boek in augustus 2018 en dus in december/januari met één van de eerdere exemplaren in België rond reden. Ik denk niet dat er één van die mannen nog terug dezelfden auto zou pakken. Die mannen hebben de eerste 6 maand dat ze met diejn auto reden meer in de garage gestaan dan ik in heel mijn hele leven samen. Allemaal hebben ze alleszins hun piston van hun koffer moeten laten vervangen omdat die plots gewoon los kwam... iemand zelfs al 2 keer. Dat kan eens gebeuren met 1 wagen, misschien 2 als het zulke vroege modellen zijn maar letterlijk allemaal?

Also: hoe heb je maandelijks 2-3 elektriciteitspannes? Teveel verbruik?
Wat waren de andere kinderziektes?

Je vermoed teveel verbruik/niet aangepast aan de vraag die we nodig hebben. Ken er nu niet mega veel van, maar had eens in de wandelgangen gehoord da onze bedrading niet meer aankon (of zoiets lol).
En het is niet dat we gigantische apparatuur hebben hé. Gewoon pc's & verlichting..that's it. Het is een normaal "kantoor" (eigenlijk een gigantische woning omgebouwd tot kantoor)

Wat is dat toch dat fahrgefühl waar al die malle jongens het over hebben!
Wat is dat toch die onverstaanbare woorden zoals suspension, bremse, gute Reife unt gewichtsverteilung.

Ik heb toch niet meer nodig dan ruimte! Want ik heb een kind van 2 weet je wel!
Profielen die het over vering, remmen, wegligging hebben zijn gewoon de mensen die overal de maximum toegelaten snelheid gaan toepassen.. Als er een scherpe bocht is op een baan van 90, gaan ze die bocht ook aan 90kmh trachten te pakken :tongue:. De auto's worden meer tot hun uiterste gepusht.
Gij zijt eerder het profiel dat normaler rijdt. Dan gaat ge dat verschijnlijk nooit grote verschillen merken op dat vlak

Wat waren de andere kinderziektes?

Je vermoed teveel verbruik/niet aangepast aan de vraag die we nodig hebben. Ken er nu niet mega veel van, maar had eens in de wandelgangen gehoord da onze bedrading niet meer aankon (of zoiets lol).
En het is niet dat we gigantische apparatuur hebben hé. Gewoon pc's & verlichting..that's it. Het is een normaal "kantoor" (eigenlijk een gigantische woning omgebouwd tot kantoor)
Wat het exact allemaal was durf ik niet meer zeggen (is ook al een jaar of 3 geleden ondertussen) en ik was zelf geen gedupeerde. Ik weet wel dat ze 3 keer (waar ik van weet) een brief van Peugeot gehad hebben voor een terugroepactie (3 aparte terugroepacties, geen 3 brieven voor hetzelfde), voor allerhande onnozelheid. Eén van die keren moesten de wagens binnen "om de logo's ter vervangen" :unsure:. Software updates... en dan fysieke mankementen zoals koffer open doen en u pistons op de koffervloer vinden etc. Als dat geen kritische zaken zijn zouden ze dat wel patchen bij het eerste onderhoud zou ik denken.
Ondertussen 3 weken terug ook nog iemand in panne gevallen met nen 308... distributieketting kapot met ~120k km op te teller. :shutup:

Allemaal anekdotisch maar ik heb geen 100 directe collega's... ge kunt altijd ne maandagochtend auto hebben natuurlijk maar ben toch niet echt geneigd van ne Peugeot te kiezen :tongue:

En den elentriek... op mijn vorige firma hetzelfde gehad in het begin, op een bepaald moment hebben ze een middenspanningscabine gezet en het probleem was van de baan. Is natuurlijk wel een stevige investering voor een gemiddeld KMOtje.

Gebeurt wel vaker bij gebouwen die eerst een residentieel karakter hadden die dan ingericht worden tot kantoor.
Vaak is de ruimte en de indeling wel goed, alleen zijn de technieken niet aangepast om zoveel mensen al werkend onderdak te verlenen. Je zou schrikken als je al het verbruik in kaart zou brengen.

Terug
Bovenaan