De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Meen je dat nu? 14 maarden levertermijn voor i4?

Ik moet in augustus mijne oude inleveren, nieuwe moet EV zijn. Grote kanshebber is de i4, zou willen bestellen ten laatste eind november. Ik dacht dat levering augustus 22 geen probleem kon zijn; en dan lees je dit zeg....

Ik moet in augustus mijne oude inleveren, nieuwe moet EV zijn. Grote kanshebber is de i4, zou willen bestellen ten laatste eind november. Ik dacht dat levering augustus 22 geen probleem kon zijn; en dan lees je dit zeg....
Als het via uw werkgever gaat, is dat uw probleem niet ;).

Die levertermijnen zijn nu ook pure schattingen op basis van de dan verwachte voorraden, het kan iets totaal anders worden dan 14 maanden.
In het beste geval lukt het hen om binnenkort terug op volle capaciteit auto's te produceren en worst case duurt het nog een pak langer.

Ik weet niet in hoeverre het legaal is om een schadegeval op een later tijdstip te melden. Kan de verzekering daar een probleem van maken ?
Wel 't is simpel.

Komt het uit uwen zak, blijven doorrijden. Is de verzekering vragende partij om alles opgelost te zien en haalt ge er enig voordeel financieel uit dat ge dat meteen aangeeft: misschien best aangeven? (Maar dit heb ik nog niet veel meegemaakt)

Aan het einde van de rit wenst de leaser alleen een voertuig te recupereren dat voldoet aan de afgesproken schade (renta) normen. En boeit het deze niet of ge 3.5 jaar rondrijd met een bluts. Zolang hij er maar niet is wanneer hij het voertuig komt halen.

Gezien de dader niet bekend is, en geen andere partij is om dit op te recupereren gaat dit een zeer moeilijk dossier worden. Bij ons zijn zulke zaken dus dokken uit eigen zak met bijgevolg de franchise. Bij ons moogt ge ook vlak voor het inleveren wat fratskes laten maken, gunst tarief betalen en be done with it.

Weliswaar nog niet nodig gehad. Zo had ik wel wat parkeer schade van Hollandse halve zolen die het nodig vonden om hun deur in de mijne te gooien en het af te bollen. Gewoon mee blijven doorrijden. Onder het motto: "der rijd wel is iemand tegen". Was ik blij dat één maand voor ik mijn wagen moest inleveren dat deze door een kamion in de zijkant gegrepen werd.

Harman Kardon is ook een optie dat de levertijd vertraagt.
Heb HK, Heads up, Wireless charging en Parking Plus geselecteerd en toch april gekregen.

Hopelijk krijg je ook nog sneller goed nieuws ;)

En wanneer heb je ongeveer besteld?

Damn, dat is niet weinig. Redelijk hoge rang in je job dan gok ik om dit te kunnen configureren?
Ik heb hem met 1025 (incl laadpaal)
Maar ik heb zeker geen hoge positie, de i4 is gewoon relatief goedkoop om te leasen (zelfde categorie als EQA, Q4, XC40 recharge, ...)

Realistisch gezien gaat er dan gewerkt worden met huurwagens. Heb al gehoord dat ze bij sommige bedrijven gewoon effe een (dikke) bak onder uw gat sjotten in afwachting totdat uw wagen er is.

Of verlengen, als uw wagen nog geen 5 jaar is.

Wel 't is simpel.

Komt het uit uwen zak, blijven doorrijden. Is de verzekering vragende partij om alles opgelost te zien en haalt ge er enig voordeel financieel uit dat ge dat meteen aangeeft: misschien best aangeven? (Maar dit heb ik nog niet veel meegemaakt)

Ja, het is dus niet simpel, want hij weet niet hoe het bij hem zit en of dit gedekt is door verzekering of niet. Zolang hij dat niet navraagt zal hij dat niet weten. Als hij het nooit aangeeft en ze zien het op het einde, is het sowieso kosten voor hem. Indien hij het navraagt en het is gedekt, dan zijn de kosten niet voor hem.

Realistisch gezien gaat er dan gewerkt worden met huurwagens. Heb al gehoord dat ze bij sommige bedrijven gewoon effe een (dikke) bak onder uw gat sjotten in afwachting totdat uw wagen er is.

Of verlengen, als uw wagen nog geen 5 jaar is.
Verlengen is zo ook iets e. Nu wel nog mss, maar wat gaat dat geven met de nieuwe regelgeving daar.
PHEV Wagens 'aangekocht vanaf 01/01/2023' vallen onder de regeling dat er elk jaar iets van een 20% aftrekbaarheid af gaat of zo, om dan tegen 2026 niets meer te zijn of iets in die'n aard.

Maar ik vraag mij nog altijd af wat 'aangekocht' is. Is dat 'besteld in 2022, maar ingeschreven 2023' of 'ingeschreven 2022'. Ingeschreven 2022 wordt dan ineens lastig als je met 14mnd levertermijnen zit.
Want dat maakt toch ineens een groot verschil overheen de levensduur v/d wagen (96% aftrekbaarheid voor de gehele duurtijd VS elk jaar een stuk minder).

Echter ... is dat nu al 'voor echt' uitgeschreven & in 't staatsblad verschenen? Dacht gelijk van niet, dus dan blijft het zo wat koffiedik kijken zeker.

Uiteraard geen issue met een full EV, but still.

Ja, het is dus niet simpel, want hij weet niet hoe het bij hem zit en of dit gedekt is door verzekering of niet. Zolang hij dat niet navraagt zal hij dat niet weten. Als hij het nooit aangeeft en ze zien het op het einde, is het sowieso kosten voor hem. Indien hij het navraagt en het is gedekt, dan zijn de kosten niet voor hem.
Ik gaf dat aan op 't bedrijf & daar beslisten ze mee wat er mee te doen.

Ik heb wel franchise verplichting, dus kan zelf ook mede kiezen. Maar 't moet dus gefixt worden tegen dat de lease vervalt natuurlijk.
Wanneer dat gebeurd is in principe niet zo van belang. Je kan dus gerust wat maanden (zelfs jaren) rond rijden met een bluts of zo.
Aangezien er geen tegenpartij is om de schade op te verhalen zijt ge toch gejost.

Als je dan idd 'chance' hebt & er bolt iemand tegen dezelfde locatie ... dan kost het u niets & kan je de schade verhalen op de tegenpartij.
Maar vergeet niet dat het echt wel 'tegen dezelfde locatie' zal moeten zijn. Verzekering aanvaard slechts 1 'schadegeval' per 'schade claim'.

Dus nen bluts links voor & nen bluts rechts achter zullen 2 schadegevallen zijn (& dus 2 keer franchise). Tenzij je kop/staart aanrijding kunt bewijzen of zoiets, mor over 't algemeen dus e. Idem deur links & deur rechts --> 2 claims.

Verlengen is zo ook iets e. Nu wel nog mss, maar wat gaat dat geven met de nieuwe regelgeving daar.
PHEV Wagens 'aangekocht vanaf 01/01/2023' vallen onder de regeling dat er elk jaar iets van een 20% aftrekbaarheid af gaat of zo, om dan tegen 2026 niets meer te zijn of iets in die'n aard.

Maar ik vraag mij nog altijd af wat 'aangekocht' is. Is dat 'besteld in 2022, maar ingeschreven 2023' of 'ingeschreven 2022'. Ingeschreven 2022 wordt dan ineens lastig als je met 14mnd levertermijnen zit.
Want dat maakt toch ineens een groot verschil overheen de levensduur v/d wagen (96% aftrekbaarheid voor de gehele duurtijd VS elk jaar een stuk minder).
Er is geen alternatief hé, of je moet een jaar gaan huren om die levertermijn te overbruggen. En dat zal een pak duurder zijn dan die 20% aftrekbaarheid die je verliest.

En in België hebben wij het geluk dat de aankoopfactuur als startdatum geldt. In Nederland is het anders en daar zitten ze nu dik in de miserie als ze hun bijtellingsvoordelige wagen dit jaar niet meer geleverd krijgen. Want vanaf volgend jaar wordt het terug duurder.
Als je dan idd 'chance' hebt & er bolt iemand tegen dezelfde locatie ... dan kost het u niets & kan je de schade verhalen op de tegenpartij.
Maar vergeet niet dat het echt wel 'tegen dezelfde locatie' zal moeten zijn. Verzekering aanvaard slechts 1 'schadegeval' per 'schade claim'.

Dus nen bluts links voor & nen bluts rechts achter zullen 2 schadegevallen zijn (& dus 2 keer franchise). Tenzij je kop/staart aanrijding kunt bewijzen of zoiets, mor over 't algemeen dus e. Idem deur links & deur rechts --> 2 claims.
Deur links en deur rechts zijn dan ook 2 aparte schadegevallen. Dus bij herstellen betaal je voor 2 verschillende dingen.
Is er 2x iets in deur links, dan is dat maar 1 kost om die te herstellen.
Ik heb nog een deuk in de achterbumper gehad die opnieuw beschadigd is geweest door iemand die op mij inreed en er is nooit een opmerking gemaakt van dat er al een deuk in zat.

Er is geen alternatief hé, of je moet een jaar gaan huren om die levertermijn te overbruggen. En dat zal een pak duurder zijn dan die 20% aftrekbaarheid die je verliest.

En in België hebben wij het geluk dat de aankoopfactuur als startdatum geldt. In Nederland is het anders en daar zitten ze nu dik in de miserie als ze hun bijtellingsvoordelige wagen dit jaar niet meer geleverd krijgen. Want vanaf volgend jaar wordt het terug duurder.
Dus hier bij ons zou het besteldatum zijn?

Dus besteld pakweg 01/11/2022, geleverd pakweg 10 mnd later & die bestelbon zou gelden als 'gekocht op'?
Dan in 2023 (financiële) lease/renting die van start zou gaan & de wagen die ingeschreven wordt & toch aftrekbaar aan 96% volgens de 2022 regels?

Want de effectieve factuur zal je toch pas ontvangen bij levering (evt. al een voorschot in 't begin, maar geeft men dan al een factuur?)?
Of ben ik hier ergens mis?
Deur links en deur rechts zijn dan ook 2 aparte schadegevallen. Dus bij herstellen betaal je voor 2 verschillende dingen.
Is er 2x iets in deur links, dan is dat maar 1 kost om die te herstellen.
Ik heb nog een deuk in de achterbumper gehad die opnieuw beschadigd is geweest door iemand die op mij inreed en er is nooit een opmerking gemaakt van dat er al een deuk in zat.
Da's toch ook wat ik vermeldde? Hmmm, oh well. :thinking:

Dilemma hier. Keuze rond maart/april.

TCO regeling hier. Nu reeds de mededeling gekregen dat de auto’s (lees de prijs via arval) duurder gaan zijn, dus minder auto voor evenveel geld !
Heb nog geen concrete lijsten gezien, maar blijkbaar zouden we de keuze krijgen ofwel jaartje verlengen tegen dezelfde voorwaarden, ofwel nieuwe bestellen maar dus minder wagen krijgen...

Anderzijds, als ik verleng, verlegt het probleem zich dan niet naar 2023? Dan loop ik risico dat de auto’s nog eens duurder worden, en als ik volgend jaar kies, klik ik gewoon 4 jaar vast?

Ergens vermoed ik gewoon dat de auto’s gewoon niet duurder zijn maar men gewoon ons iets wijsmaakt ?

Dilemma hier. Keuze rond maart/april.

TCO regeling hier. Nu reeds de mededeling gekregen dat de auto’s (lees de prijs via arval) duurder gaan zijn, dus minder auto voor evenveel geld !
Heb nog geen concrete lijsten gezien, maar blijkbaar zouden we de keuze krijgen ofwel jaartje verlengen tegen dezelfde voorwaarden, ofwel nieuwe bestellen maar dus minder wagen krijgen...

Anderzijds, als ik verleng, verlegt het probleem zich dan niet naar 2023? Dan loop ik risico dat de auto’s nog eens duurder worden, en als ik volgend jaar kies, klik ik gewoon 4 jaar vast?

Ergens vermoed ik gewoon dat de auto’s gewoon niet duurder zijn maar men gewoon ons iets wijsmaakt ?
Aangezien jullie werken met TCO lijkt het mij toch normaal dat je minder wagen krijgt. En dat gaat binnen een jaar nog erger worden zolang je voor diesel/benzine blijft gaan.

Aangezien jullie werken met TCO lijkt het mij toch normaal dat je minder wagen krijgt. En dat gaat binnen een jaar nog erger worden zolang je voor diesel/benzine blijft gaan.

Vandaar dat ik er toch aan denk gewoon een nieuwe benzine te nemen.
Als ik nog twee jaar wacht zal het nog “erger” zijn.

Heb zelf geen laadpaal thuis en op het werk zijn er ook geen.
Dus dat opladen is al een probleem.
En hybride, ik vrees dat dat te duur zal zijn als ik mijn zin wil leasen.

Wel, meestal staan zulke zaken wel in de car policy of weten de collega's dit.

Nu an sich, het zou me verwonderen dat er vandaag nog bedrijven zijn waar die situatie gedekt is. Het kan, maar ze zijn wel dun bezaaid.
Ik heb in den tijd bij verschillende werkgevers de car policies systematisch zien veranderen wegens het misbruik dat er ontstond door die situatie. Van vroeger "gewoon PV avn politie inleveren" tot "niet meer gedekt, pech". Want wat men dan deed was als men een paaltje ramde, gewoon auto voor café zetten en PVtje van de politie gaan halen.

Vandaar dat ik er toch aan denk gewoon een nieuwe benzine te nemen.
Als ik nog twee jaar wacht zal het nog “erger” zijn.

Heb zelf geen laadpaal thuis en op het werk zijn er ook geen.
Dus dat opladen is al een probleem.
En hybride, ik vrees dat dat te duur zal zijn als ik mijn zin wil leasen.

Hybride en EV zijn fiscaal voordeliger om te leasen. Dus vermoedelijk valt het wel mee.

Bij hybride voorzien ze bij ons standaard zo een 'smart kabel' die je gewoon in een stopcontact steekt.
Kun je ook geen laadpaal nemen bij je budget?

VAA is ook belachelijk geworden voor een ICE.

Hier ook deze week te horen gekregen dat mijn Audi (Q3 SB PHEV) met een maand wordt uitgesteld. Geen idee welke opties daarvoor “verantwoordelijk” zijn, maar als dat zoiets als een wireless phone charger is, is dat wel zuur. Panoramisch dak of trekhaak heb ik al niet, maar daarvan weet ik dat ze ook beloofde leveringsdata impacteren.

Ter info: besteld midden maart, zou normaal eind september in Erps-Kwerps bij D’Ieteren zijn. Maand uitgesteld naar eind oktober, nu dus gehoord dat het eind november wordt (en dus begin december ophalen). Fingers crossed dat ik hem dit jaar dus nog heb.
3de keer goede keer ;)

Hier opt werk zijn ze volledig van merk aan het veranderen.
90% van de werknemers doet 35-70k km/jaar. Iedereen met een oude Golf 7 Variant (Diesel) krijgt nu een Toyota Corolla Hybride.
Volgens de HR is het nog steeds voordeliger dan terug diesels te kopen..wetende dat al die mensen bijna uitsluitend snelweg doen, vind ik het wat bizar? :oink:

Hier geven ze de wagens meestal gewoon zonder enig overleg met de werknemer. Hier dus wel al gemeld dat die Corolla te klein is doordat ik 1.95m ben. Alé "te klein"..gewoon echt suuuuuper nipt, stuur komt niet verder dan mn knieën, armen zijn volledig gestrekt..niet ideaal als ge zoveel rijdt.
Antwoord "Ok, we zullen er rekening mee houden voor uw volgende wagen".
Ik zag enkele weken geleden dat er ene net een nieuwe 508 SW GT-line had gekregen...ik hooooooop zoooooo hard dat ik die ook zou krijgen :biglaugh:

Ohja van full EV is hier zelfs nog geen sprake.. ik citeer (en moet mij lach weer inhouden :rofl: ) "We hebben hier zonder laadpalen maandelijks 2-3 elektriciteitspannes..dus daar zijn we nog belange niet klaar voor. En zo te zien komt er op korte termijn ook geen oplossing voor dat probleem"

Terug
Bovenaan