Zelf financiële renting genomen.
Eerlijk gezegd, ik wil zo weinig mogelijk met leasemaatschappij te maken hebben. In het verleden bvb. nog discussie gehad rond vervangen van banden ("we mogen nog niet vervangen van de lease ..."), er zijn bepaalde procedures te volgen, dan heb je nog de inspectie op het einde met nog wat schadeboete, etc.
Financiële renting niets van dat alles. Tenminste, ik ga er sowieso van uit dat ik op het einde de 16% leg om hem over te kopen. Dan vervang je maar wat je wil wanneer je wil, nooit discussie. En veel moeite om een onderhoud vast te leggen kost het ook niet he, dat is 1 telefoontje. Minder zelf, want ze bellen mij zelf op
Ik zou het de volgende keer weer zo doen, tenzij de rentevoet niet aantrekkelijk is, dan vergelijk ik wel eens met gewone banklening. Maar nu is mijn rentelast peanuts, dus kwam dit goed uit.
Merk op dat een financiële renting/leasing niet per sé met een voorschot gepaard gaat. Ik heb zonder voorschot gekozen, mede omdat dit aan het begin van mijn zelfstandige esapades was en ik nog maar weinig kapitaal had.
Nog een tip om je maandlast laag te houden is het percentage van je aankoopoptie zo hoog mogelijk te leggen. Bijkomend voordeel is dat je dan in een betere positie komt om die aankoopoptie niet te lichten. Met 16% ben je quasi verplicht om die te lichten, want bij herverkoop haal je er bijna zeker meer uit dan dat.
Tenslotte, ja ik zal van de aankoopoptie gebruik maken. En het plan is om de wagen daarna nog wel wat verder te gebruiken binnen de vennootschap en wat meer winst op te bouwen doordat de maandlast helemaal wegvalt.