De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Maar een tankstation heeft toch veel meer ‘bandbreedte’ als enkele laadpalen ? Dat kan je toch niet 1:1 vergelijken?
Er zijn al meer laadpalen gesubsidieerd door de overheid dan tankstations neem ik aan. Er zullen wel meer laadpalen komen door de tankstationfirma's van nu als iedereen elektrische rijdt

Ik heb geen wasmachine, mensen geen ook naar wasserij en wachten daar ook 2u
Die op den boerenbuiten moeten zelf een kopen want anders zijn ze ook 45min onderweg alleen maar om hun was te doen.
Maw: je kan moeilijk verwachten dat je in stad woont en alle nadelen voor u opgelost worden

Laatst bewerkt:
Openbare infrastructuur menne man. Openbare infrastructuur.
Dat ze op uw privé geen paal komen zetten is logisch: dat is op uwe privé.

Volgens uwe logica moeten ze ook geen parkeerplaatsen voorzien in de stad. Want ja bon, ge woont in de stad he, als ge wilt parkeren dan gade maar op den buiten wonen.

Openbare infrastructuur menne man. Openbare infrastructuur.
Dat ze op uw privé geen paal komen zetten is logisch: dat is op uwe privé.

Volgens uwe logica moeten ze ook geen parkeerplaatsen voorzien in de stad. Want ja bon, ge woont in de stad he, als ge wilt parkeren dan gade maar op den buiten wonen.
A tankstations zijn openbare infrastructuren dat wist ik nog niet!

En @scriptkiddie sprak weldegelijk van een laadpaal voor zijn deur. Awel dan mogen ze dat bij mij ook doen, het is niet omdat ik een oprit heb dat ze geen laadpaal op straat voor mijn huis kunnen zetten he. Als dat in het stad kan dan hier ook.

En die infrastructuur is niet noodzakelijk duurder omdat het in stad is. Relatief gezien is bv. Electriciteitsnet/ watervoorziening / riolering / nutsdienstzn veel goedkoper in stad dan op ‘de boerenbuiten’, omdat ge daar veel hogere bevolkingsdichtheid hebt en dus de kost per capita lager ligt. Dag is ook de reden waarop die bus misschien maar 1 keer per dag in u straat zal rijden maar meermaals per uur door de stad. Volgens u eigen logica zou er dan ook maar 1 tankstation in een 100 km radius mogen staan om zelfde dichtheid te coveren als een stedelijk gelegen tankstation. En toch heb jij wss veel dichter bij huis een tankstation neem ik aan?

Tankstations als openbare infrastructuur is dan ook niet realistisch. Allez moesten we allemaal op aardgas rijden zou dat nog kunnen, maar ze kunnen niet om de 5 botten benzineciternes en dieselciternes ondergronds steken.
Met laadpalen is dat anders: er ligt overal al een elektriciteitsnet. En mensen die in de stad wonen kunnen nu zonder problemen buiten de stad even gaan tanken of daar na het werk passeren. Maar die kunnen niet bv van Leuven even naar de Total op de E40 rijden om daar dan een uur te staan koekeloeren tot hun auto vol is voor ze naar huis kunnen.
Het is dé achilleshiel van elektrisch rijden bij mensen die geen oprit of eigen parkeerplaats hebben.

Als de bedoeling is dat er een mentaliteitswijziging komt en mensen elektrisch gaan rijden, dan zal er toch ook een mentaliteitswijziging moeten komen qua infrastructuur ervoor.
Het alternatief is natuurlijk dat tegen mensen die in de stad wonen zegt "als ge al te arm zijt om een vrijstaande woning te kopen dan zijde ook te arm om nen auto te kopen, pak maar den bus gelijk de andere paupers". Maar of dat zo zinvol is....

Als gij graag een gratis laadpaal thuis wilt, dat kan he. Voorwaarde is wel dat dan iedereen op uw oprit mag komen laden als ze aangesloten zijn bij dat netwerk van laadpalen.

Nee maar ze kunnen:
- op het werk tanken
- tijdens boodschappen in supermarkt, Ikea, ... Tanken

En ik zeg niet op mijn oprit maar voor mijn deur, daar kan elke mens gewoon op straat staan.
Of mag ik die voor een deur in het stad gebruiken en ondertussen tv komen kijken ik uw zetel?

Maar ze kunnen al beginnen met laadpalen gewoon betaalbaar te maken met gewone bankkaarten zoals bij tankstations het geval is.
Want anders staan er binnenkort 25 laadpalen per parkeerplaats in het stad!

Maar ze kunnen al beginnen met laadpalen gewoon betaalbaar te maken met gewone bankkaarten zoals bij tankstations het geval is.
Want anders staan er binnenkort 25 laadpalen per parkeerplaats in het stad!

Waarom 25 laadpalen? Er zijn laadpassen die bruikbaar zijn bij zowat elke publieke laadpaal.

Waarom 25 laadpalen? Er zijn laadpassen die bruikbaar zijn bij zowat elke publieke laadpaal.
Ik denk dat hij doelt op een gemeenschappelijke wijze voor betaling, en niet verschillende vendors met elk hun eigen systeem.
Ik kan je wel al zeggen dat ik met mijn kaart tot nu toe aan elk type paal (die ik ben tegengekomen) heb kunnen opladen. En als de kaart niet werkte werkte de app wel.

Maar er zijn er ook die beperkter zijn qua gebruik en als je dan zo een hebt dan ben je vet als er een paal voor u deur staat waar hij niet werkt. Dus als je dan even overdrijft zit je aan zo een absurde situatie ;)

Maar waarom heb je zo een onnozele pas nodig?
Gewoon met een betaalkaart zou dat toch moeten kunnen werken zoals je nu aan een pomp doet. De prijs wordt toch (hoofzakelijk) bepaald door de aanbieder van de laadpaal.

Even gekeken op de site van publieke laadpalen, zie er amper die in gebruik zijn

En de dichtsbijzijnde voor mij is op 4km!

Citroën C5 Aircross zou op 23 april beschikbaar zijn. Vermits we vanaf half februari een tweede wagen nodig hebben omdat mijn vrouw terug gaat werken zijn we blij dat we even de wagen van mijn schoonmoeder kunnen gebruiken. Anders was het even puzzelen geweest. Benieuwd naar de wagen!

Ale ten ... ook even aan toe geraakt om account te converten.
Maar zelfs auto's die enkel als EV uitkomen (Tesla bvb) blijven wel aan dat ontwerp vasthouden. Kan een kip of het ei verhaal zijn, ofwel is er eigenlijk geen deftig ontwerp te vinden zonder motorkap... Je moet uw benen namelijk ergens kwijt geraken, ofwel moet je heel recht gaan zitten.
Op zich is dat ook niet nieuw he. Middenmotor-auto's zijn er ook altijd als auto's blijven uitzien.

Maar de iX3 is de eerste in die categorie die zo hard lijkt op de "gewone" wagen. Voor een aantal mensen zal dat een voordeel zijn, voor een aantal mensen een nadeel. Ze hadden wel het interieur wat kunnen opfrissen, maar voor mij persoonlijk is dat geen issue.
Goh ... ge zou nog verschieten waarom het design niet noodzakelijk MOET from scratch herdacht worden.
Luister even naar dit stukje:

Dat is uiteraard specifiek uitgelegd voor een supercar, but still. Er zijn meer redenen voor de vorm van een wagen uiteraard dan enkel ruimte voorzien voor componenten. De motorkap daar zorgt zo ook voor een deel aero denk ik dan. Er is bv. een reden dat men een Evija geen hoge SUV front geeft, maar dat men dat op een punt laat uit komen bv.

OK, ik zeg niet dat alle effort om aero te optimaliseren op een supercar 1:1 van belang is op een wagen voor de weg (zie maar naar de opkomst van die grote, blokkige SUVs overal), idem voor balans v/d wagen, etc. Maar toch zal er een deeltje mee tellen.

Laatst bewerkt:
Ale ten ... ook even aan toe geraakt om account te converten.

Goh ... ge zou nog verschieten waarom het design niet noodzakelijk MOET from scratch herdacht worden.
Luister even naar dit stukje:

Dat is uiteraard specifiek uitgelegd voor een supercar, but still. Er zijn meer redenen voor de vorm van een wagen uiteraard dan enkel ruimte voorzien voor componenten. De motorkap daar zorgt zo ook voor een deel aero denk ik dan. Er is bv. een reden dat men een Evija geen hoge SUV front geeft, maar dat men dat op een punt laat uit komen bv.

OK, ik zeg niet dat alle effort om aero te optimaliseren op een supercar 1:1 van belang is op een wagen voor de weg (zie maar naar de opkomst van die grote, blokkige SUVs overal), idem voor balans v/d wagen, etc. Maar toch zal er een deeltje mee tellen.
Dat klopt, voor een supercar (of performance car) is dat allemaal van belang. Maar puur theoretisch kan een EV er ook zo uitzien:

Rinspeed-Micromax.jpg

Maar je ziet die dingen niet verschijnen, er is ook geen enkele fabrikant serieus mee bezig. Ze blijven allemaal wel in grote lijnen de "klassieke" lijn volgen. Ik ging er ook van uit dat er een snelle switch ging zijn naar nieuwe types van wagens, maar uiteindelijk is er enkel de "lage" motorkap van de Model 3 dat wat opvalt...

Dat klopt, voor een supercar (of performance car) is dat allemaal van belang. Maar puur theoretisch kan een EV er ook zo uitzien:

Rinspeed-Micromax.jpg

Maar je ziet die dingen niet verschijnen, er is ook geen enkele fabrikant serieus mee bezig. Ze blijven allemaal wel in grote lijnen de "klassieke" lijn volgen. Ik ging er ook van uit dat er een snelle switch ging zijn naar nieuwe types van wagens, maar uiteindelijk is er enkel de "lage" motorkap van de Model 3 dat wat opvalt...
Als 'traag' stadswagentje dat maar 50/u mag/kan bollen en er 15 seconden over doet om op 50 te geraken moet je u idd niet al te veel aan trekken van die dingen.

Maar voor een wagen zoals we die kennen, die ook 120/u op de snelweg doet etc. is het doel van Tesla en co. uiteraard wel om zo weinig mogelijk luchtweerstand te veroorzaken om zoveel mogelijk efficiëntie uit die wagen te krijgen. Daarom bv. ook die fugly velgen die ze meestal op die EV's gooien.
Dus ook voor een wagen die niet noodzakelijk puur voor performance gemaakt is kan je uw voordeel doen.
Da's ook een van de vele commentaren dat de SUV's krijgen natuurlijk. Niet echt gebouwd met die efficiëntie in mind. :sneaky:

But to be fair ... onafhankelijk welk technisch voordeel dat bereikt wordt ... laat ons stellen dat je uw wagen ook estetisch nog verkocht moet krijgen eh. Als uw wagen echt een lelijke vierkante doos is dan wordt uw markt uiteraard ook een stuk kleiner. Laat staan als je er 60K voor wil krijgen.
En ja, I know, er rijden heel wat lelijke vierkante dozen op de baan die niet noodzakelijk electrisch zijn. :ROFLMAO:

BMW G21 330e
Portimao Blue
model M sport
M sport variable ophanging
M sport 791M
M sportzetels - Vernasca cognac leder
M shadowline hoogglans
Individual lederen dash (boven en onderkant)
Laser lights
Harman Kardon audiosysteem
wegklapbare trekhaak
Akoestische beglazing
Spiegelpakket

Stuurke staat precies wel wreed ver naar voor uitgestoken, mor proper machientje.

Over kleur gesproken ... ik zou persoonlijk niet voor dat cognac interieur gaan, maar da's ieder z'n goesting natuurlijk.

Vraagje: wij gaan binnen enkele maanden verhuizen en daarom ben ik aan het twijfelen om een bedrijfswagen te nemen ( voorlopig heb ik een mobiliteitspremie = 1 maandloon). Probleem is dat ik niet weet wat ik met mijn leasebudget zou kunnen nemen en alvorens je kan kijken in de "catalogus" van de leasingmaatschappij (Alphabet), moet je eerst een login hebben en die krijg je pas eens je formeel (lees: aan HR laten weten) de beslissing neemt om een bedrijfswagen te nemen... Maar ik zou eerst een willen weten welke wagens ik allemaal zou kunnen nemen en wat dat kost aan VAA etc.

Ik ben eens gaan kijken op de website van Alphabet, maar het lijkt precies niet mogelijk om gewoon zelf een account aan te maken ( en dan nog zijn dat misschien niet dezelfde voorwaarden als de "Corporate" voorwaarden)?

Terug
Bovenaan