ThekillingGoku
Well-known member
Well well, ineens een hele backlog om in te halen hier.Je kan de batterij opladen tijdens het rijden, maar dan schiet uw verbruik omhoog.
218PK is ook helemaal niet zoveel voor een hybride.
BMW 225xe: 220PK
BMW 330e: 292PK
Volvo V60 T6: 341PK
Volvo V60 T8: 400PK
Mercedes C300e: 320PK
Audi A3 40 TFSIe: 204PK
Audi A3 45 TFSIe: 245PK
Golf GTE: 245PK
Skoda Octavia RS iV: 245PK
Cupra Leon: 245PK
Dus de Passat staat met zijn 218PK zowat achteraan het lijstje hoor![]()
Nu, het feit dat 218 niet aan de 'hoge' kant is voor een PHEV. Maar het is ook maar hoe het geïmplementeerd is en aan voelt eh.
Mijn 5 reeks heeft 'maar' 252PK, wat dus zeker en vast minder is dan veel van z'n concurrenten. Merc steekt meer PK's onder de kap, Volvo steekt er veel meer onder & Audi ook.
Maar no way dat je ooit pakweg een (nochthans kleinere) V60 T8 'sportiever' zou noemen dan die 5 reeks 30e.
De 5 is groter in elke dimensie, maar toch een stuk lichter, heb dat gemerkt toen we naar de collega z'n V60 aan het zien waren.
Natuurlijk ... je kan nu een 545e krijgen, maar dat wordt dan wel weer heel kostelijk. Ineens 13K er bij.
Tegenwoordig, als je nu een 530e koopt, krijg je er wel XtraBoost bij zoals op de 330e, dus een 40-tal PK extra in 't vertrek.
That said ... als sportiviteit het enige is waar je naar kijkt moet je niet noodzakelijk voor een PHEV gaan (en ook niet noodzakelijk een 5/E/A6).
Het extra gewicht t.o.v. een ICE motorisatie met even veel PK zorgt voor een minder sportief geheel.
Echter in context bedrijfswagen ... wil je de PHEV voor de belastingen.
't Is dan de 'fiscaal betaalbare' sportiviteit.

Dus een beetje idem met de Passat PHEV, die 218 PK gaan dat heus geen 'sportieve' wagen maken. Echt niet.

Ondertussen al wel wat bediscussieerd, maar ik kan idd aangeven dat het verbruik van m'n 530e, die dus nog nooit aan een stopcontact heeft gehangen, niet noodzakelijk een pak meer moet verbruiken dan een PK evenwaardige 530i en zelfs geen 520i.Misschien moet @ThekillingGoku even bijspringen? Hij heeft een hybride 5 reeks maar laad ook nooit op.
Normaal laad de batterij kortstondig op tijdens het regenereren. Hierdoor heb je altijd nog wat full power wanneer je opnieuw optrekt. Nu dat kan je ook geen 5 keer na elkaar doen of hij is volledig leeg.
voordeel voor u is de lagere VAA tegenover een full benzine met hogere CO
De 530i zal eerder meer verbruiken dan de 530e volgens de cijfers die ik al hoorde van mensen. 520i ongeveer even veel.
Toen ik nog kilometers deed laadde ik de batterij effectief op wanneer ik de snellere baan op reed (dus snelweg, of van die 90 banen waar je gewoon een hele tijd rechtdoor bolt).
De motor heeft dan heel weinig echt 'werk' te doen & verbruikt het minst. Voor in 't stad (veel start & stop) heb je dan het E gedeelte, want dat is z'n sterkste punt. Of bv. in de Brusselse file natuurlijk.
Nu ik enkel nog wat rond de kerktoren bol 1 of 2 keer in de week is m'n verbruik een 0.2 punten gestegen of zoiets t.o.v. vroeger, want ik heb nog nauwelijks zulk een banen, dus bol ik vrijwel altijd in 'Battery Control' (e.g. 'Battery Charge') mode.
Het is bij BMW alleszins wel zo dat die aan vermogenbescherming doet. Dus die zal de batterij capaciteit nooit onder een bepaald niveau laten dalen alvorens gewoon de motor aan te steken & op ICE te beginnen rijden, om dan te zorgen dat je de volle acceleratie blijft behouden.
Ik heb nog nooit met 190PK + Dood gewicht gezeten.
Van wat ik hoor bij anderen ... is dit niet altijd het geval bij de concurrentie, dus moet je er een beetje op letten dat je uw batterij niet helemaal leeg bolt als je gewoon dag in dag uit in 't stad rond bolt.
Want jah ... bij de BMW zou je dan nog de capaciteiten hebben van een 320i/520i, wat leefbaar is voor even, maar pakweg in m'n vader z'n gebuur z'n A berline ... is dat maar een flut 1300'tje. Da's ne Renault met een ster e. Hij is er nog niet content van als de E-motor mee speelt, laat staan als die dood valt.