De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Je kan de batterij opladen tijdens het rijden, maar dan schiet uw verbruik omhoog.
218PK is ook helemaal niet zoveel voor een hybride.
BMW 225xe: 220PK
BMW 330e: 292PK
Volvo V60 T6: 341PK
Volvo V60 T8: 400PK
Mercedes C300e: 320PK
Audi A3 40 TFSIe: 204PK
Audi A3 45 TFSIe: 245PK
Golf GTE: 245PK
Skoda Octavia RS iV: 245PK
Cupra Leon: 245PK

Dus de Passat staat met zijn 218PK zowat achteraan het lijstje hoor :)
Well well, ineens een hele backlog om in te halen hier.

Nu, het feit dat 218 niet aan de 'hoge' kant is voor een PHEV. Maar het is ook maar hoe het geïmplementeerd is en aan voelt eh.
Mijn 5 reeks heeft 'maar' 252PK, wat dus zeker en vast minder is dan veel van z'n concurrenten. Merc steekt meer PK's onder de kap, Volvo steekt er veel meer onder & Audi ook.
Maar no way dat je ooit pakweg een (nochthans kleinere) V60 T8 'sportiever' zou noemen dan die 5 reeks 30e.
De 5 is groter in elke dimensie, maar toch een stuk lichter, heb dat gemerkt toen we naar de collega z'n V60 aan het zien waren.

Natuurlijk ... je kan nu een 545e krijgen, maar dat wordt dan wel weer heel kostelijk. Ineens 13K er bij.
Tegenwoordig, als je nu een 530e koopt, krijg je er wel XtraBoost bij zoals op de 330e, dus een 40-tal PK extra in 't vertrek.

That said ... als sportiviteit het enige is waar je naar kijkt moet je niet noodzakelijk voor een PHEV gaan (en ook niet noodzakelijk een 5/E/A6).
Het extra gewicht t.o.v. een ICE motorisatie met even veel PK zorgt voor een minder sportief geheel.
Echter in context bedrijfswagen ... wil je de PHEV voor de belastingen. :devilish:
't Is dan de 'fiscaal betaalbare' sportiviteit. ;)

Dus een beetje idem met de Passat PHEV, die 218 PK gaan dat heus geen 'sportieve' wagen maken. Echt niet. :whistle:
Misschien moet @ThekillingGoku even bijspringen? Hij heeft een hybride 5 reeks maar laad ook nooit op.

Normaal laad de batterij kortstondig op tijdens het regenereren. Hierdoor heb je altijd nog wat full power wanneer je opnieuw optrekt. Nu dat kan je ook geen 5 keer na elkaar doen of hij is volledig leeg.

voordeel voor u is de lagere VAA tegenover een full benzine met hogere CO
Ondertussen al wel wat bediscussieerd, maar ik kan idd aangeven dat het verbruik van m'n 530e, die dus nog nooit aan een stopcontact heeft gehangen, niet noodzakelijk een pak meer moet verbruiken dan een PK evenwaardige 530i en zelfs geen 520i.

De 530i zal eerder meer verbruiken dan de 530e volgens de cijfers die ik al hoorde van mensen. 520i ongeveer even veel.

Toen ik nog kilometers deed laadde ik de batterij effectief op wanneer ik de snellere baan op reed (dus snelweg, of van die 90 banen waar je gewoon een hele tijd rechtdoor bolt).
De motor heeft dan heel weinig echt 'werk' te doen & verbruikt het minst. Voor in 't stad (veel start & stop) heb je dan het E gedeelte, want dat is z'n sterkste punt. Of bv. in de Brusselse file natuurlijk.

Nu ik enkel nog wat rond de kerktoren bol 1 of 2 keer in de week is m'n verbruik een 0.2 punten gestegen of zoiets t.o.v. vroeger, want ik heb nog nauwelijks zulk een banen, dus bol ik vrijwel altijd in 'Battery Control' (e.g. 'Battery Charge') mode.

Het is bij BMW alleszins wel zo dat die aan vermogenbescherming doet. Dus die zal de batterij capaciteit nooit onder een bepaald niveau laten dalen alvorens gewoon de motor aan te steken & op ICE te beginnen rijden, om dan te zorgen dat je de volle acceleratie blijft behouden.
Ik heb nog nooit met 190PK + Dood gewicht gezeten.

Van wat ik hoor bij anderen ... is dit niet altijd het geval bij de concurrentie, dus moet je er een beetje op letten dat je uw batterij niet helemaal leeg bolt als je gewoon dag in dag uit in 't stad rond bolt.
Want jah ... bij de BMW zou je dan nog de capaciteiten hebben van een 320i/520i, wat leefbaar is voor even, maar pakweg in m'n vader z'n gebuur z'n A berline ... is dat maar een flut 1300'tje. Da's ne Renault met een ster e. Hij is er nog niet content van als de E-motor mee speelt, laat staan als die dood valt.

Well well, ineens een hele backlog om in te halen hier.

Nu, het feit dat 218 niet aan de 'hoge' kant is voor een PHEV. Maar het is ook maar hoe het geïmplementeerd is en aan voelt eh.
Mijn 5 reeks heeft 'maar' 252PK, wat dus zeker en vast minder is dan veel van z'n concurrenten. Merc steekt meer PK's onder de kap, Volvo steekt er veel meer onder & Audi ook.
Maar no way dat je ooit pakweg een (nochthans kleinere) V60 T8 'sportiever' zou noemen dan die 5 reeks 30e.
De 5 is groter in elke dimensie, maar toch een stuk lichter, heb dat gemerkt toen we naar de collega z'n V60 aan het zien waren.

Natuurlijk ... je kan nu een 545e krijgen, maar dat wordt dan wel weer heel kostelijk. Ineens 13K er bij.
Tegenwoordig, als je nu een 530e koopt, krijg je er wel XtraBoost bij zoals op de 330e, dus een 40-tal PK extra in 't vertrek.

That said ... als sportiviteit het enige is waar je naar kijkt moet je niet noodzakelijk voor een PHEV gaan (en ook niet noodzakelijk een 5/E/A6).
Het extra gewicht t.o.v. een ICE motorisatie met even veel PK zorgt voor een minder sportief geheel.
Echter in context bedrijfswagen ... wil je de PHEV voor de belastingen. :devilish:
't Is dan de 'fiscaal betaalbare' sportiviteit. ;)

Dus een beetje idem met de Passat PHEV, die 218 PK gaan dat heus geen 'sportieve' wagen maken. Echt niet. :whistle:
Klopt hoor, Volvo heeft het zelfs (imo) klaar gespeeld om te veel PK in hun T8 te steken. Ik vind die verschrikkelijk zenuwachtig rijden omdat het een "rustige" wagen is die bij een klein duwtje op de gas plots een raket wordt. Van degenen die ik al gereden heb in dat segment (C350e, 330e, 530e, V90T8) is de 330e veruit de sportiefste, gevolgd door 530e/C350e (die voelden wel vrij gelijkaardig aan).

Ik merk het nu trouwens ook, de iX3 is verre van de snelste EV, maar gisteren moest ik iemand inhalen op een "70-baantje" en die tussensprintjes zijn echt absurd snel. Daar kan echt geen enkele (normale) benzinewagen tegen op. Maar, dat maakt hem niet ineens een sportieve wagen, het is een comfortabele wagen met een heel goede tussenacceleratie...

Klopt hoor, Volvo heeft het zelfs (imo) klaar gespeeld om te veel PK in hun T8 te steken. Ik vind die verschrikkelijk zenuwachtig rijden omdat het een "rustige" wagen is die bij een klein duwtje op de gas plots een raket wordt.

Ik vind dat wel meevallen hoor, heb zelf redelijk wat gereden met de V60 T8 en je kan die zonder problemen rustig en comfortabel rijden. Hetgeen ik persoonlijk het irritantst vindt aan die wagen is dat de vering en demping vrij snel aan de limieten zitten van het in bedwang houden van die toch zware wagen, en dat voel je aan bochtengedrag en hoe die bvb. drempels neemt.

Klopt hoor, Volvo heeft het zelfs (imo) klaar gespeeld om te veel PK in hun T8 te steken. Ik vind die verschrikkelijk zenuwachtig rijden omdat het een "rustige" wagen is die bij een klein duwtje op de gas plots een raket wordt. Van degenen die ik al gereden heb in dat segment (C350e, 330e, 530e, V90T8) is de 330e veruit de sportiefste, gevolgd door 530e/C350e (die voelden wel vrij gelijkaardig aan).
Ik vond de V90T8 ook helemaal niet nerveus. Als ik die doorduwde op de autostrade schrok ik dat ik plots aan 160 zat, ik schatte dat eerder op 130. Die ging gewoon beschaafd en in stilte stiekem heel rap vooruit. Sportief was die inderdaad totaal niet, maar dat wil die ook niet zijn.

Dat zijn toch niet de wagens die meest verkocht worden lijkt me? Al de belangrijkste modellen ontbreken.. Nu, misschien skippen ze de PHEV uit principe.

Vraagje aan de fiscalisten hier.

Stel, ik rent mij in 2026 een benzinewagen van 100k€ op een termijn van 1 jaar met 16% restwaarde. In datzelfde jaar doe je een backservice op uw IPT waardoor uw winst zodanig uitkomt dat je in totaal op 0€ uitkomt (incl de verworpen uitgaven). Dan schrijf je toch evengoed 84000€ af zonder 1 euro extra belastingen te betalen?
Matching principe van de fiscus. Normaal wordt een pw afgeschreven over 5 jaar dus gaan ze bij controle ook de kosten verwerpen en laten spreiden over 5 jaar. Waarom zou je die kosten maken? Ze zijn toch niet aftrekbaar? Enige dat je ermee in huis haalt is een grote cash drain.

enige waar ik aan denk is om een 2de hands wagen te kopen die niet te veel kost en die gewoon niet af te schrijven. Komt in principe op hetzelfde neer als wel afschrijven maar verworpen maar dan heb je tenminste wel boekhoudkundige winst.

Laatst bewerkt:
Ja, dus ingeschreven na 01/07/23 betekent dan toch dat, ook een EV, zal verminderen in aftrekbaarheid? Dus je wil die ingeschreven krijgen voor 01/07/23?

Dus voor 01/07/23 een BEV kopen en dan zo lang mogelijk laten lopen lijkt me.
De elektrische voertuigen blijven 100% aftrekbaar ook na 2026. Toch het geen ik er van heb verstaan.

Dat zijn toch allemaal fakes naar mijn weten? Of zijn ze al geupgrade? Dit is toch wat iemand mij heeft gezegd die naar Audi aan het kijken was.
Heel dat fake hybride gebeuren is wel iets Belgisch, niet direct iets waar de autofabrikanten wakker van liggen.
Dat kan je Audi of gelijk welke fabrikant ook moeilijk kwalijk nemen, met de WLTP is het ook ongelofelijk veel moeilijker geworden om nog onder die 50gr te geraken als hybride.
En daarbij, ik denk dat het enkel nog de Q7 en Q8 is die zogenaamd fake hybride zijn.
Ik denk dat bijna elke fabrikant wel hybrides in hun gamma hebben of hadden die nu als fake hybride bestempeld worden, daar is Audi helemaal niet alleen in.

Zoals?

A3, A6, A7, A8, Q3, Q5, Q7, Q8. Allemaal als PHEV beschikbaar.
Voor ne gemiddelde werknemer stopt het leasebudget bij iets a la A4 (voor veel collega's stopt het zelfs bij ne basic golf). Dus van jouw lijstje is de A3 (die te klein is) en de Q3 (die eigenlijk ook te klein is, dat heeft geen koffer) het enige "betaalbare". De rest is direct enorm veel duurder.

Ik wist niet dat er een plug-in A3 bestond, en ik ken niemand die ermee rijdt.
Anekdotisch bewijs: ik ken verschillende mensen met een BMW 330e. En bij de A4 bestaat het niet. Audi loopt echt wel achter in PHEV en EV voor hun populaire modellen.

Ik wist niet dat er een plug-in A3 bestond, en ik ken niemand die ermee rijdt.
Anekdotisch bewijs: ik ken verschillende mensen met een BMW 330e. En bij de A4 bestaat het niet. Audi loopt echt wel achter in PHEV en EV voor hun populaire modellen.
Dat komt omdat Audi geen enorme reclamecampagne doet rond hun hybrides...
De populairste Audi modellen in België zijn trouwens de A3, Q3 en Q2. En 46% van hun verkopen komen uit hun SUV-modellen (die dus bijna allemaal een hybride variant hebben). Het is niet omdat je dénkt dat de A4 en A5 hun populaire modellen zijn, dat het ook effectief zo is...

Voor ne gemiddelde werknemer stopt het leasebudget bij iets a la A4 (voor veel collega's stopt het zelfs bij ne basic golf). Dus van jouw lijstje is de A3 (die te klein is) en de Q3 (die eigenlijk ook te klein is, dat heeft geen koffer) het enige "betaalbare". De rest is direct enorm veel duurder.
Maar ge kunt niet zeggen "Audi mist de boot qua hybrides" omdat ze toevallig het model waar je naar kijkt niet in hybride hebben.
BMW heeft ook geen hybride 2-reeks coupé, 4-reeks, 6-reeks, 8-reeks, X4, X6, X7
Mercedes heeft geen bvb hybride GLB.

Dus van jouw lijstje is de A3 (die te klein is) en de Q3 (die eigenlijk ook te klein is, dat heeft geen koffer)
Kleine correctie: heb destijds getwijfeld tussen A4 Avant en Q3 en de koffer van de Q3 is net groter: 530 L VS 505 L, heeft ook een verrassend praktische vorm trouwens (kan heel makkelijk een rolstoel in bvb. - wat een vereiste was voor mij)

Kleine correctie: heb destijds getwijfeld tussen A4 Avant en Q3 en de koffer van de Q3 is net groter: 530 L VS 505 L, heeft ook een verrassend praktische vorm trouwens (kan heel makkelijk een rolstoel in bvb. - wat een vereiste was voor mij)
Ik wou net hetzelfde zeggen. Ik heb ook tussen die 2 getwijfeld en de koffers zijn qua volume vergelijkbaar.

Dat komt omdat Audi geen enorme reclamecampagne doet rond hun hybrides...
De populairste Audi modellen in België zijn trouwens de A3, Q3 en Q2. En 46% van hun verkopen komen uit hun SUV-modellen (die dus bijna allemaal een hybride variant hebben). Het is niet omdat je dénkt dat de A4 en A5 hun populaire modellen zijn, dat het ook effectief zo is...

Maar ge kunt niet zeggen "Audi mist de boot qua hybrides" omdat ze toevallig het model waar je naar kijkt niet in hybride hebben.
BMW heeft ook geen hybride 2-reeks coupé, 4-reeks, 6-reeks, 8-reeks, X4, X6, X7
Mercedes heeft geen bvb hybride GLB.
Bij BMW is het logischer weliswaar. De sportieve versies, de coupé's laten ze op ICE zitten tot op heden.
De meer courante keuzes die we zien in de lijsten van pakweg bedrijfswagens zijn wel gecovered. Van laag tot hoge klasse.

BMW heeft dan in context van hun sportievere modellen richting EV beginnen kijken blijkbaar. Te zien aan de i4, die zal komen vooraleer er een i5 of dergelijke zal zijn. En een 430e verwacht ik dan ook nooit te zien.
Voor wat ik lees is er weliswaar een i5 op komst tegen ergens 2023, but we'll see. i4 zou de eerste moeten zijn. Dan wss de iX.

Terug
Bovenaan