De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Dat is toch wat ze zeggen in dat artikel? Mensen met een bedrijfswagen zullen er nog altijd eentje kunnen krijgen voor hetzelfde geld. Wat ze er natuurlijk niet bijzeggen is dat het type wagen je kan of zal kunnen krijgen met hetzelfde budget wel enorm zal inkrimpen.

Zoals je aanhaalt zal het dus mogelijk zijn dat mensen wiens budget vandaag een 320 toelaat, vanaf 2026 met hetzelfde budget slechts een Polo of bmw1 ICE zullen kunnen bestellen.
Dat is nu toch ook al jaar na jaar dat er minder te krijgen is binnen uw budget.

Die passat GTE heeft 218PK :o

maar da's enkel als de elektromotor bijspringt? Als ge in de praktijk dat ding nooit aan een paal hangt rijdt ge gewoon rond met een 150PK dan of hoe zit dat? Dat leggen ze niet goed uit online.
Die elektromotor laadt niet op door op benzine te rijden?

Die passat GTE heeft 218PK :eek:

maar da's enkel als de elektromotor bijspringt? Als ge in de praktijk dat ding nooit aan een paal hangt rijdt ge gewoon rond met een 150PK dan of hoe zit dat? Dat leggen ze niet goed uit online.
Je kan de batterij opladen tijdens het rijden, maar dan schiet uw verbruik omhoog.
218PK is ook helemaal niet zoveel voor een hybride.
BMW 225xe: 220PK
BMW 330e: 292PK
Volvo V60 T6: 341PK
Volvo V60 T8: 400PK
Mercedes C300e: 320PK
Audi A3 40 TFSIe: 204PK
Audi A3 45 TFSIe: 245PK
Golf GTE: 245PK
Skoda Octavia RS iV: 245PK
Cupra Leon: 245PK

Dus de Passat staat met zijn 218PK zowat achteraan het lijstje hoor :)

Die passat GTE heeft 218PK :eek:

Ik weet niet hoe het specifiek voor de GTE is, maar de meeste PHEVs zorgen dat er altijd een minimum lading in de batterij zit - door regeneratief remmen of effectief op te laden met de benzinemotor - zodat de elektromotor altijd kan bijspringen.

Natuurlijk niet de meest zuinige auto dan (hoewel dat eigenlijk nog relatief meevalt, vind ik).

ik heb een tankkaart dus dat is geen probleem, maar ik ga die niet op mijn eigen kosten aan mijn eigen elentriek hangen :) dus vroeg me af of een gte dan nog interessant is. Niet dat ge altijd een dood gewicht moet meesleuren. Als die zichzelf niet oplaadt en eigenlijk enkel nuttig is als ge hem thuis of via laadpaal oplaadt is het een pak minder interessant denk ik. Dan kan ik beter gewoon pure benzine kiezen.
Onder de 8 seconden tegen de 100km/u zitten vind ik toch snel genoeg hoor.

audi heeft niet eens iets gelijkaardig voor de A4.

ik heb een tankkaart dus dat is geen probleem, maar ik ga die niet op mijn eigen kosten aan mijn eigen elentriek hangen :) dus vroeg me af of een gte dan nog interessant is. Niet dat ge altijd een dood gewicht moet meesleuren. Als die zichzelf niet oplaadt en eigenlijk enkel nuttig is als ge hem thuis of via laadpaal oplaadt is het een pak minder interessant denk ik. Dan kan ik beter gewoon pure benzine kiezen.

En da's best jammer, want een A6 (Avant) is er wel in TFSIe.

Nog niet. De volgende A4 zal ongetwijfeld wel als hybride beschikbaar komen.

en wanneer komt die a4 er? Als die nu nog niet te bestellen is zal het nog wel héél lang duren. Ik moet de komende weken mijn keuze maken.

en wanneer komt die a4 er? Als die nu nog niet te bestellen is zal het nog wel héél lang duren. Ik moet de komende weken mijn keuze maken.
Dat gaat nog wel een tijdje duren. Binnen VAG is de keuze bij hybrides (in +- jouw budget):
Passat GTE
Golf GTE
Superb iV
Octavia RS iV
Cupra Leon iV
A3 tfsie

dan misschien toch beter de niet hybrides overwegen en ne gewone benzinemotor pakken :)
Misschien moet @ThekillingGoku even bijspringen? Hij heeft een hybride 5 reeks maar laad ook nooit op.

Normaal laad de batterij kortstondig op tijdens het regenereren. Hierdoor heb je altijd nog wat full power wanneer je opnieuw optrekt. Nu dat kan je ook geen 5 keer na elkaar doen of hij is volledig leeg.

voordeel voor u is de lagere VAA tegenover een full benzine met hogere CO

Merci voor alle tips alvast. We zijn een klein bedrijf dat tot nu toe zonder deftige lease policy zat en ik ga de eerste zijn die in het nieuwe systeem mag bestellen.
We werken met een vaste garage waar al de wagens besteld zullen worden. Maar doordat ik de 1e ben die mag bestellen weet men eigenlijk nog niet wat je nu voor de (oude, indien nodig bijgestelde) budgetten kan bestellen. Buiten "een A4 moet zeker lukken, indien nodig verhogen we het budget" (omdat dat een beetje de referentieauto is voor mijn functie).

Ik kan niets simuleren (op dit moment, misschien volgt er nog een login van de leasemaatschappij, dat weet ik niet) en om nu zonder vooronderzoek de garage binnen te stappen vind ik ook wat vervelend. Het is geen zak patatten dat je kiest hé.. ik wil niet dat een verkoper daar mij verschillende auto's moet simuleren en dat ik dan op 5 minuten maar moet beslissen.
Ik wil zelf configureren en op het einde zien wat die auto kost aan VAA en mijn budget maximaal gebruiken.

Dus vandaar mijn ietwat ongecontroleerde vragen richting jullie :unsure:

Je kan prima met een plug-in hybride rijden zonder ooit op te laden. In de meeste PHEV's heb je een knopje "hold" waarmee je de lading van je accu op bv. 80% houdt en dus bijna altijd op benzine rijdt (met een wat ruimere start-stopfunctie, elektrisch rijden tot 20 km/h). Je behoudt dan wel het volledige vermogen van de benzinemotor en de elektromotor voor acceleraties.
Je verbruik zal niet echt hoger zijn dan bij de benzinevariant van dezelfde auto; het gewicht zorgt voor een hoger verbruik, het regeneratief afremmen zorgt voor een lager verbruik, samen is dat neutraal.

Doordat er meer onderdelen in de auto zitten kost hij wel meer, maar door de goedkopere fiscaliteit (+- 100% aftrekbaar ipv +- 65%) is hij voor je werkgever ongeveer even duur als de benzinevariant.

Het voordeel belandt in jouw zak: het lagere VAA kost je +- 50 euro netto per maand minder. Het enige persoonlijke nadeel van een plug-in hybride is dus dat je met een iets zwaardere auto rijdt en wellicht wat vaker moet tanken door de kleinere benzinetank. Het nadeel voor de maatschappij is dat jij en je werkgever belastingkorting krijgen voor 0 effect op de nationale CO2-uitstoot.

Je kan toch perfect uitlezen hoeveel elektriciteit je hebt opgeladen en met je werkgever afspreken dat die dat per km aan jou betaalt?

Merci voor alle tips alvast. We zijn een klein bedrijf dat tot nu toe zonder deftige lease policy zat en ik ga de eerste zijn die in het nieuwe systeem mag bestellen.
We werken met een vaste garage waar al de wagens besteld zullen worden. Maar doordat ik de 1e ben die mag bestellen weet men eigenlijk nog niet wat je nu voor de (oude, indien nodig bijgestelde) budgetten kan bestellen. Buiten "een A4 moet zeker lukken, indien nodig verhogen we het budget" (omdat dat een beetje de referentieauto is voor mijn functie).

Ik kan niets simuleren (op dit moment, misschien volgt er nog een login van de leasemaatschappij, dat weet ik niet) en om nu zonder vooronderzoek de garage binnen te stappen vind ik ook wat vervelend. Het is geen zak patatten dat je kiest hé.. ik wil niet dat een verkoper daar mij verschillende auto's moet simuleren en dat ik dan op 5 minuten maar moet beslissen.
Ik wil zelf configureren en op het einde zien wat die auto kost aan VAA en mijn budget maximaal gebruiken.

Dus vandaar mijn ietwat ongecontroleerde vragen richting jullie :unsure:
Als je thuis de mogelijkheid hebt om te laden is het misschien ook een optie om op kosten van uw werkgever een laadpaal met automatische facturatie te laten installeren?

Of gewoon een slimme laadkabel.
Dat is tegenwoordig toch zo’n beetje standaard geworden dacht ik?

type nexxtender ofzo

Dat is momenteel zo, maar dat zal ook wel evolueren naar het ICE model.
Een basis EV voor een basisprijs en dan pakketten/opties bovenop. Niet iedereen heeft een full option nodig.

Nu is dat om de hoge prijs voor de EV te maskeren met opties die opzich niet veel kosten voor de fabrikant. Ook geeft dit een eenvoudigere logistiek, dus daar is het een win-situatie voor de constructeur.

Als ik kijk naar de EV's is het soms jammer dat er alleen maar dure pakketten zijn, niet elke optie is even interessant in dat pakket.
Die goedkope modellen zullen wel komen, no stress. Men focust nu duidelijk op de duurste modellen omdat men anders EV's van lagere klassen zou hebben die technologisch zouden voorop lopen op de veel duurdere ICE modellen.

Eens die technologie meer gebruikt wordt en doorsijpelt in modellen die echt op een EV basis gebouwd zijn, zal je ook kalere en goedkopere modellen kunnen krijgen.

Vergeet ook niet dat heel wat EV opties vandaag verplicht genomen moeten worden om aan het lage verbruik en dus grotere range te kunnen voldoen. Een kale IX3 waarmee je maar 150km kan rijden omdat je al die dure opties niet genomen hebt gaat niemand willen kopen hé.

Het feit is wel dat je vandaag voor een EV een auto kan nemen die qua uitrusting niet mogelijk is met de ICE variant.

Heb jij nu gratis energie uitgevonden? :eek:
Nee :tongue:. Ik zal het illustreren met het verschil tussen een BMW 320i (1470 kg) en een BMW 330e (1770 kg).

BMW 320i benzine: 7 liter / 100 km
BMW 320i met 300 kg aan passagiers: 8 liter / 100 km
BMW 330e PHEV = 320i + 300 kg aan batterij en hybridesysteem = 7 liter / 100 km

Het negatieve effect van het hogere gewicht bij de 330e wordt gecompenseerd door het positieve effect van het regeneratief remmen. De kinetische energie die bij een 320i tijdens het remmen wordt omgezet in warmte (hete remschijven), belandt bij een 330e via de elektromotor (die dan dient als generator) in de batterij. En die opgeslagen elektrische energie helpt bij de volgende accelereren, waardoor je niet meer benzine verbruikt dan bij de lichtere 320i.

Welk model van Audi zie ik eigenlijk over het hoofd dat die nog geen A4 hybride op de markt hebben?

Terug
Bovenaan