De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Maar volgens de boekhoudkundige en fiscale wetgeving gaat die wagen niet aan de 16% van de 100k in uw boekhouding worden opgenomen. Die gaat worden geherwaardeerd naar de eigenlijke gebruikswaarde, welke vervolgens zal worden afgeschreven over de gebruiksduur, voor dat type wagen minimum 5 jaar. En dus gaan alsnog 5 jaar 100% de afschrijving in uw verworpen uitgaven terechtkomen.

Zeker voor wagens met een aanzienlijke waarde gaat de fiscus altijd passeren om de nodige correcties door te voeren.
Maar neem dan hetzelfde voorbeeld met een wagen van 40k€ he :p. Dat valt dan al minder op en dan is die techniek in principe toch doenbaar?
Anderzijds, bij duurdere wagens is de waardevermindering het eerste jaar veel meer dan 20%, dus zelfs dan blijft het nog een manier om belastingen te drukken?

Ik vind het wel vrij verontrustend dat ik (als niet boekhouder/accountant/...) een paar uur na het voorstellen van de nieuwe regel al een half achterpoortje kan vinden. Zolang uw kosten hoog genoeg zijn gaat een ICE fiscaal niet nadeliger zijn dan een EV...

In die quotes staat het er wel zo he. Er staat "wagens zijn in 2026 100% aftrekbaar" en niet "wagens die in 2026 aangekocht zijn, zijn 100% aftrekbaar".
Alé gasten, nog eens de quote van pagina 104 herhalen:

De fiscale aftrek voor koolstofemissievrije personenwagens - inclusief auto's voor dubbel gebruik en minibussen - die in 2026 worden aangeschaft, bedraagt 100 procent. Dat tarief daalt naar 95 procent in 2027 en zakt verder naar 90 procent in 2028, 82,5 procent in 2029, 75 procent in 2030 en 67,5 procent voor wagens besteld in 2031.

Er is dus geen voordeel om voor juli 2023 nog rap rap een EV te kopen.

Laatst bewerkt:
Een MC is maar 2 EUR per cheque aftrekbaar voor de werkgever als de werknemer een eigen bijdrage levert van 1,09 EUR.
Ecocheques zijn niet aftrekbaar voor de werkgever.
Is toch irrelevant aan welke kant de belastingsbesparing zit. Ik sprak weliswaar in context van de WN eh, niet de WG.
Mac sprak dan ook over 'voordeelhebbende == salariswagenbezitter', dus de WN, die een voordeel krijgt die andere loontrekkenden niet hebben.

Maar ook al draai je dat om, dan is het zelfs niet relevant. Want voor de WG is de wagen ook gewoon een loonkost in zijn ogen (ja, in vele gevallen dus niet zoals een boormachine, welke een werkinstrument is om het werk uit te laten voeren door uw personeel).

Alle andere voorbeelden die ik gaf, bv. de warrants of innovatie premie ... dat zijn wel formules die aan beide kanten besparen.
Maar ook daar sprak ik in context v/d WN. Maar 't is zo dat de WG daar bv. geen patronale op moet betalen, mor soit.

Maar neem dan hetzelfde voorbeeld met een wagen van 40k€ he :p. Dat valt dan al minder op en dan is die techniek in principe toch doenbaar?
Anderzijds, bij duurdere wagens is de waardevermindering het eerste jaar veel meer dan 20%, dus zelfs dan blijft het nog een manier om belastingen te drukken?

Ik vind het wel vrij verontrustend dat ik (als niet boekhouder/accountant/...) een paar uur na het voorstellen van de nieuwe regel al een half achterpoortje kan vinden. Zolang uw kosten hoog genoeg zijn gaat een ICE fiscaal niet nadeliger zijn dan een EV...
De fiscus gaat bij een duurdere wagens niet uit van een waardevermindering van 20%, integendeel, ze trekken net meer en meer de afschrijvingsduur op van 5 naar 7-10 jaar.

Vraag is maar in hoeverre uw achterpoortje niet zal gecorrigeerd worden. Ook bij een wagen van 40k EUR.
De aansprakelijkheid van accountants wordt ook steeds groter, ze gaan veel minder in zulke toestanden meegaan. Zoals ik al zei, zelf BMW denkt al 2 keer na alvorens in een constructie mee te gaan.

Ja, maar die quote is niet sluitend, eigenlijk zelfs niet correct.

"Dat tarief daalt naar 95 procent in 2027 en zakt verder naar 90 procent in 2028, 82,5 procent in 2029, 75 procent in 2030 en 67,5 procent voor wagens besteld in 2031."
is echt niet noodzakelijk hetzelfde als:
"Dat tarief daalt naar 95 procent voor wagens aangeschaft in 2027 en zakt verder naar 90 procent voor wagens aangeschaft in 2028, ..."

Puur taalkundig gezien verwijst hoe het er staat "dat tarief" naar "De fiscale aftrek voor wagens aangeschaft in 2026" gezien dit het onderwerp van de vorige zin was, en "dat tarief" zakt dan vanaf 2027.

Die latere quote vanop een andere site maakt het dan wel weer duidelijk.

Er was geen andere quote vanop een andere site @eniac :p
zie post 2077

De zin is niet perfect, maar de betekenis is wel maar op 1 manier te interpreteren doordat ze toevoegen "67.5 per voor wagens besteld in 2031".

Er was geen andere quote vanop een andere site @eniac :p
zie post 2077
Ja, nee, sorry, die quote was inderdaad volledig correct en duidelijk.

Dit was de eerdere quote:

Vanaf 2026 zullen nieuwe bedrijfswagens enkel nog aftrekbaar zijn als ze emissievrij zijn. Maar die aftrekbaarheid wordt geleidelijk verminderd vanaf 2026.
...
Er wordt niet ingebroken in lopende contracten. Elektrische wagens zullen in 2026 voor 100 procent aftrekbaar zijn. Die aftrekbaarheid wordt tegen 2031 wel geleidelijk verminderd naar 67,5 procent.

Deze was NIET eenduidig.

Ik verwacht nog veel benzine- en dieselwagens die worden ingeschreven in juni 2023.
Goh ... best wat opletten & wat reserve nemen.

Da's net zoals de rush op de woningen voor de woonbonus.
Velen die nog op 't laatste nippertje er tussen willen geraken hebben & de notarisen die niet konden volgen. Met wat pech was je een week of meer te laat & was je er aan voor de moeite eh.

Laat ons wel stellen dat 2023 een populair jaar zal worden voor de auto-industrie & zeker de zelfstandigen (zij die toch net iets meer controle hebben over die aankoop dan de gemiddelde WN, die gewoon z'n contract zal moeten uit doen & gewoon zien waar die uit komt).

Of gewoon zo lang mogelijk in de zaak houden. Blijft onder huidig fiscaal systeem, zal afgeschreven zijn... Goedkoop rijden he.
Ik vermoed dat we de komende decennium heel veel oudere wagens gaan beginnen zien.
Lage belastingen en lage VAA. Ideale combinatie.
Die VAA heb ik vooral absurd gevonden, dat ontmoedigt echt enorm om een oudere wagen te nemen als zelfstandige.

Ik vermoed dat we de komende decennium heel veel oudere wagens gaan beginnen zien.
Lage belastingen en lage VAA. Ideale combinatie.
Die VAA heb ik vooral absurd gevonden, dat ontmoedigt echt enorm om een oudere wagen te nemen als zelfstandige.
Voor de zelfstandigen zie ik het nog gebeuren dat ze langer blijven bollen met hun wagen.

Voor de klassieke WN daarentegen zie ik dat minder rooskleurig. Die grotere boîten gaan niet ineens wagens kopen om 8j te blijven rond bollen of zoiets eh.
Gevolg zal wss zijn dat de drempel om een wagen te krijgen zal stijgen (want in feite nog steeds duurder in aankoop, dat veranderd nog wel op termijn, but still), of dat men gewoon minder & minder & minder te kiezen zal hebben.

Ook voor iemand die 40K of meer km per jaar doet kan je die wagen ook niet noodzakelijk blijven op de baan houden zonder dat de zaak er kopzorgen gaat mee beginnen krijgen, dus jah.

Maar als dit volgend jaar nog zo is & geschreven staat dan ga ik toch wel eens navragen of er geen langere lease kan afgesloten worden voor de volgende om er toch weer even vanaf te zijn. In een KMO kan je dat al eens bespreken (t.o.v. pakweg een Chronos of Deloitte en consoorten).

Wat dat weer gaat geven met de wagens bij ons de komende jaren ... jah ... da valt nog te bezien natuurlijk. Idem de rest v/d bedrijven natuurlijk eens dit wet wordt.

De extra vraag blijft hier ook :"bij aankoop". Is dat dan bij eerste inschrijving of bij inschrijving op de vennootschap? In het eerste geval worden 2e hands wagens wel veel interessanter natuurlijk.

M'n diesel loopt nu tot begin 2023. Dat is natuurlijk wel een ongelukkige timing.

Dan heb ik in principe 3 opties:
1) nieuwe PHEV kopen in 2022 en nog hele levensduur van fiscaal voordeel genieten, en m'n diesel vervroegd afbetalen en naar privé brengen of verkopen
2) nieuwe BEV kopen in 2023
3) de diesel nog een paar jaar verder rijden, maar dan ga ik wel sneller in LEZ-problematiek raken etc

Ik had daarnet gehoord juli 2023, dus eventueel kan je gewoon nog uw diesel houden afhankelijk van wat ‘begin 2023’ is.

Kan iemand mij zeggen of ik nu verstandig of lomp geweest ben met anno 2021 nog een PHEV te kopen? :unsure:

Verstandig! En je kan nog eentje kopen voor juli 2023 als er tegen dan nog geen leuke EV is. Afhankelijk van wat uw wensen/budget zijn. Ik ga het alleszins in mijn achterhoofd houden.

Heb trouwens ook in maart nog een PHEV gekocht. BMW 330e.

Renting is off-balance, en kan dus niet afgeschreven worden over de gebruiksduur. Aangezien die wagen nooit in de balans verschijnt.

Dat telt niet. Er wordt nog altijd gekeken of het realistisch is tov de ‘gebruiksduur’, zoals anderen reeds hebben gezegd.

Er is dus geen voordeel om voor juli 2023 nog rap rap een EV te kopen.

Volgens wat ik heb begrepen val je dan nog in de oude regeling, dus is er wel een voordeel. Lees: vandaag 100% aftrekbaar, in 2031 100% aftrekbaar. (Denk dat de anderen dit ook bedoelen.)

Maar er zal daar wel ergens een sterreke staan die ze nog nergens hebben vermeld..

Laatst bewerkt:
Dees zie ik steeds terug komen, maar da's toch om te lachen. Da's de mensen voor liegen waar ze bij staan eh.

Wie denk je dat die kosten gaat dragen? De WG? Heck no!
Dat gaat door gerekend worden aan de WN. Oftewel door geen wagen te geven aan profielen die ze nu wel krijgen of door u nog een Polo op de lijst te zetten als je anders een 320 kon krijgen.
Dat is toch wat ze zeggen in dat artikel? Mensen met een bedrijfswagen zullen er nog altijd eentje kunnen krijgen voor hetzelfde geld. Wat ze er natuurlijk niet bijzeggen is dat het type wagen je kan of zal kunnen krijgen met hetzelfde budget wel enorm zal inkrimpen.

Zoals je aanhaalt zal het dus mogelijk zijn dat mensen wiens budget vandaag een 320 toelaat, vanaf 2026 met hetzelfde budget slechts een Polo of bmw1 ICE zullen kunnen bestellen.

Als je kijkt wat voor uitrusting EV's hebben zou je dan echt nog dom of echt anti-EV moeten zijn om vast te houden aan een ICE wagen.

In dit hele verhaal zijn volgens mij wel de grote verliezers de hybrides. Die worden vanaf 2026 eigenlijk over dezelfde kam als ICE wagens gescheerd, wat de EV ontwikkeling enkel maar ten goede kan komen. Volgens mij kunnen we in 2026 wel een EV kopen die gemakkelijk 1000km met een volle tank kan afleggen, gecombineerd met betere en snellere laadinfrastructuur ziet de toekomst er vooral elektrisch uit.

Als je kijkt wat voor uitrusting EV's hebben zou je dan echt nog dom of echt anti-EV moeten zijn om vast te houden aan een ICE wagen.

Dat is momenteel zo, maar dat zal ook wel evolueren naar het ICE model.
Een basis EV voor een basisprijs en dan pakketten/opties bovenop. Niet iedereen heeft een full option nodig.

Nu is dat om de hoge prijs voor de EV te maskeren met opties die opzich niet veel kosten voor de fabrikant. Ook geeft dit een eenvoudigere logistiek, dus daar is het een win-situatie voor de constructeur.

Als ik kijk naar de EV's is het soms jammer dat er alleen maar dure pakketten zijn, niet elke optie is even interessant in dat pakket.

KAn me iemand eens vlug uitleggen waarom die Juli 2023 steeds terugkomt?

Mijn vrouw rijdt met een XC40 van de firma. Leasecontract loopt in 2024 af. Dus ze zou beter tegen juli 2023 die wagen eventueel zelf overnemen, en dan voor (PH)EV gaan?

KAn me iemand eens vlug uitleggen waarom die Juli 2023 steeds terugkomt?

Mijn vrouw rijdt met een XC40 van de firma. Leasecontract loopt in 2024 af. Dus ze zou beter tegen juli 2023 die wagen eventueel zelf overnemen, en dan voor (PH)EV gaan?
Omdat dat de cut-off date is die de overheid communiceert.

Dat is momenteel zo, maar dat zal ook wel evolueren naar het ICE model.
Een basis EV voor een basisprijs en dan pakketten/opties bovenop. Niet iedereen heeft een full option nodig.

Nu is dat om de hoge prijs voor de EV te maskeren met opties die opzich niet veel kosten voor de fabrikant. Ook geeft dit een eenvoudigere logistiek, dus daar is het een win-situatie voor de constructeur.

Als ik kijk naar de EV's is het soms jammer dat er alleen maar dure pakketten zijn, niet elke optie is even interessant in dat pakket.
BMW heeft dit voor de iX3 zelf aangehaald, de productie in China is veel makkelijker te stroomlijnen als je geen optiebeleid hebt.

Enkel in China? In Duitsland maakt dat geen verschil?
Jawel, maar in China was het een nieuwe fabriek die gebouwd moest worden. Het helpt als je vanaf het begin maar 1 model voorziet...
De fabriek in Duitsland is sowieso al geforceerd om opties in te bouwen door alle andere modellen.

Terug
Bovenaan