De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
In navolging van m'n post in elektrische wagens over de ingeplande testrit met de e-tron GT, al eens gerekend met de (standaard)offerte die ik ervoor kreeg om te kijken wat dat als bedrijfswagen zou geven tov een wagen op diesel.

De GT is nagenoeg exact dubbel zo duur als wat ik de A6 betaald heb. Wanneer ik even de totaalkost inreken (dus rekening houden met VAA, belastingen, stroom- vs dieselverbruik, percentage aftrekbaarheid, etc) en daarbij ook de restwaarde van de GT vrij conservatief inschat, kom ik op een verschil uit van 3500 euro per jaar dat de GT duurder is dan de A6.

Vind ik eigenlijk verrassend klein gezien het grote prijsverschil.

In navolging van m'n post in elektrische wagens over de ingeplande testrit met de e-tron GT, al eens gerekend met de (standaard)offerte die ik ervoor kreeg om te kijken wat dat als bedrijfswagen zou geven tov een wagen op diesel.

De GT is nagenoeg exact dubbel zo duur als wat ik de A6 betaald heb. Wanneer ik even de totaalkost inreken (dus rekening houden met VAA, belastingen, stroom- vs dieselverbruik, percentage aftrekbaarheid, etc) en daarbij ook de restwaarde van de GT vrij conservatief inschat, kom ik op een verschil uit van 3500 euro per jaar dat de GT duurder is dan de A6.

Wel, da's ergens een berekening die we eerder op 9Legacy ook nog zien passeren hebben eh. Weliswaar was dat toen voornamelijk in context van een Model S die tegen de 100K kost.

Als zelfstandige, rekening houdende met zowel de privé besparingen (VAA) als de besparingen voor het bedrijf (aankoop, elentriek, fiscaal, ...) kan kon idd die 100K nog redelijk deftig gecompenseerd worden.

Voor een klassiek verhaal van een WN die van 't bedrijf een bedrijfswagen kon kiezen ... was dat meestal al wat minder vanzelfsprekend dat je een wagen van 100K kon kiezen. :thinking:

Vooral de VAA en aftrekbaarheid zal daar iets mee te maken hebben.
Ik weet niet hoe je uw verbruik hebt berekend en wat uw afschrijving is, maar ik ga ervan uit dat je dit realistisch en nuchter benaderd hebt.

Maar zoals je in een ander topic ook al zei, wil je zoveel geld uitgeven aan een wagen? TCO is dan wel een beetje hoger 3500€ is ook niet niks.
En als je een EV van dezelfde prijsklasse als uw A6 koopt dan is uw TCO fors lager lijkt me dan zo, en dat is toch ook leuk denk ik dan?

Vooral de VAA en aftrekbaarheid zal daar iets mee te maken hebben.
Ik weet niet hoe je uw verbruik hebt berekend en wat uw afschrijving is, maar ik ga ervan uit dat je dit realistisch en nuchter benaderd hebt.

Vrij conservatief bekeken - realistisch verbruik, 24K km/jaar, restwaarde van de diesel procentueel wel wat lager gezet dan de e-tron (lijkt me realistisch). En ook de standaardofferte via mail gebruikt - ik ga er wel van uit dat ik als het er echt om gaat nog wel wat meer korting uit de brand kan slepen.

VAA scheelt wat, aftrekbaarheid die idd bij de diesel voor redelijk wat verworpen kosten zorgt, lagere energiekost/brandstofkost en ook geen BIV noch jaarlijke taks.

Wel een factor die ik nog niet heb meegenomen, nu ik eraan denk: verzekering. Zal wel wat hoger liggen bij de e-tron, of dat verwacht ik toch.

Maar zoals je in een ander topic ook al zei, wil je zoveel geld uitgeven aan een wagen? TCO is dan wel een beetje hoger 3500€ is ook niet niks.
En als je een EV van dezelfde prijsklasse als uw A6 koopt dan is uw TCO fors lager lijkt me dan zo, en dat is toch ook leuk denk ik dan?

Er zijn niet veel EV's van rond de 50-55K waar ik warm van word, eigenlijk. Die Kia EV6 GT zegt me wel iets. Maar die e-tron heeft toch wel even mijn hart gestolen :)
Je hebt een punt hoor, ik moet dat sowieso nog afwegen. De A6 e-tron (wanneer die komt) lijkt me eigenlijk de meer rationele keuze, maar als de A6 Avant na z'n termijn als wagen in de vennootschap doorschuift naar privé zou er sowieso al een heel ruime gezinswagen in het gezin blijven. Dus dat is dan ook een leuke combinatie.

Speelt ook dat die wagen eigenlijk m'n enige echte kost is en het ernaar uitziet dat het haalbaar is, en dan ga je natuurlijk wel wat dromen...
Van die 3500 euro extra winst schiet uiteindelijk ook "maar" 2400 euro netto over privé, dus dat is de echte kost die ik ervan voel.

Eerst maar eens rijden. En dan verder denken. Ik heb nog wel even tijd :)

Vrij conservatief bekeken - realistisch verbruik, 24K km/jaar, restwaarde van de diesel procentueel wel wat lager gezet dan de e-tron (lijkt me realistisch). En ook de standaardofferte via mail gebruikt - ik ga er wel van uit dat ik als het er echt om gaat nog wel wat meer korting uit de brand kan slepen.

VAA scheelt wat, aftrekbaarheid die idd bij de diesel voor redelijk wat verworpen kosten zorgt, lagere energiekost/brandstofkost en ook geen BIV noch jaarlijke taks.

Wel een factor die ik nog niet heb meegenomen, nu ik eraan denk: verzekering. Zal wel wat hoger liggen bij de e-tron, of dat verwacht ik toch.

Er zijn niet veel EV's van rond de 50-55K waar ik warm van word, eigenlijk. Die Kia EV6 GT zegt me wel iets. Maar die e-tron heeft toch wel even mijn hart gestolen :)
Je hebt een punt hoor, ik moet dat sowieso nog afwegen. De A6 e-tron (wanneer die komt) lijkt me eigenlijk de meer rationele keuze, maar als de A6 Avant na z'n termijn als wagen in de vennootschap doorschuift naar privé zou er sowieso al een heel ruime gezinswagen in het gezin blijven. Dus dat is dan ook een leuke combinatie.

Speelt ook dat die wagen eigenlijk m'n enige echte kost is en het ernaar uitziet dat het haalbaar is, en dan ga je natuurlijk wel wat dromen...
Van die 3500 euro extra winst schiet uiteindelijk ook "maar" 2400 euro netto over privé, dus dat is de echte kost die ik ervan voel.

Eerst maar eens rijden. En dan verder denken. Ik heb nog wel even tijd :)

Komkom, niet twijfelen! Geld moet rollen! 💰

En je rekent waarschijnlijk al je laadbeurten aan de prijs thuis? Want vaak als je publiek laadt, is je €/km hoger bij EV's dan bij diesel

En je rekent waarschijnlijk al je laadbeurten aan de prijs thuis? Want vaak als je publiek laadt, is je €/km hoger bij EV's dan bij diesel
Met een bereik die wel tot 400km kan halen denk ik niet dat je vaak publiek gaat moeten laden. Dat zou in principe genoeg moeten zijn om van thuis terug thuis te geraken zonder bij te laden.
Tenzij je bovengemiddeld veel km rijdt op dagelijkse basis.

Zoals @Nineshots zegt ga ik daar zelden tot nooit publiek mee laden. Wanneer ik meer dan 400km op een dag moet doen is dat quasi enkel wanneer we (vaak meerdaagse) gezinstrips doen of op vakantie gaan, en daar pakken we dan wel de tweede wagen voor.

Energiekost is aan 24kWh/100km gerekend, aan 23 cent per kWh.

Mijn huidige leasing loopt binnen een half jaar af dus tijd om uit te kijken naar een vervanger. Ben nog niet uit of ik full electric dan wel (opnieuw) PHEV zal gaan maar ik wil in elk geval onder die 50 gram blijven omwille van fiscale redenen.

Iemand ervaring met één van volgende wagens?

- Jaguar F-pace PHEV
- Mercedes GLC PHEV
- Land Rover Evoque of Discovery PHEV
- Mercedes EQC
- BMW IX3

Zijn er alternatieven die ik over het hoofd zie?

Mijn huidige leasing loopt binnen een half jaar af dus tijd om uit te kijken naar een vervanger. Ben nog niet uit of ik full electric dan wel (opnieuw) PHEV zal gaan maar ik wil in elk geval onder die 50 gram blijven omwille van fiscale redenen.

- Jaguar F-pace PHEV
- Mercedes GLC PHEV
- Mercedes EQC
- BMW IX3

Hangt ervan af wat je effectief zoekt, maar deze sowieso al:
- Audi e-tron
- Jaguar i-pace
- X3 30e
- eventueel X5 45e

Iets verder van het paadje:
- Ioniq 5
- KIA EV6
- Mustang Mach e
- Polestar 3 (nog niet officieel)
- Tesla Model Y/X

- Jaguar F-pace PHEV
- Mercedes GLC PHEV
- Mercedes EQC
- BMW IX3

Zie topic over elektrische wagens voor mijn ervaring (tot nu toe) met de iX3

Vandaag mogen afhalen

image0.jpg
Netjes! Mag ik vragen wanneer je jouw A3 besteld hebt? Ik heb zelf eind januari besteld en de levering wordt verwacht in september:laugh::help:

Oh boy ... here we go again ... https://www.hln.be/auto/schrapt-de-...eel-voor-elektrische-bedrijfswagens~a09a7c48/, https://www.fleet.be/begrotingsgat-van-een-miljard-evs-niet-langer-100-aftrekbaar/ (is het nu '29 of '30, whatever)
De inkt is nog ni nat op 't vorig gezever & ze zijn der al me iet anders.

Hebben ze da nu nog maar door ofwat, dat ze wreed veel accijnzen mislopen als niemand nog naft tankt?
Allez, dat had nu eens niemand kunnen voorspellen se!
Een fiscaal gunstig systeem dat massaal gebruikt/ misbruikt wordt...

Het gaat trouwens niet over accijnzen maar over aftrekbaarheid. Dus in feite belastingen die ontlopen worden.

Allez, dat had nu eens niemand kunnen voorspellen se!
Een fiscaal gunstig systeem dat massaal gebruikt/ misbruikt wordt...

Het gaat trouwens niet over accijnzen maar over aftrekbaarheid. Dus in feite belastingen die ontlopen worden.
Beiden eh ->
... naast de verwachte daling van de accijnzen op diesel en benzine, die ook nog in de honderden miljoenen kan lopen. Een gat van één miljard is met andere woorden geen onderschatting.
En gezien 't feit dat bedrijven doorgaans wat meer budget ter beschikking hebben voor een aankoop, zijn ze nu echt verbaasd dat de meest ingeschreven EV's van de duurdere klasse zijn?
Zo van, well duuuh.

Zelfs de instapklasse van de EV's is kostelijk, dus velen die met een laag budget zitten vinden een EV nog te kostelijk & zij die het fiscaal voordeel zien laten al jaar & dag hun aankoopgedrag bepalen door de fiscale regels.

Zie maar naar de voorbije stijging in vraag op PHEV's.

Maar itt de accijnzen, die iedereen even veel betaald aan de pomp, heb je bij die duurdere wagens wel nog een bespaar effect in 't feit dat op een wagen van 100K meer BTW zal betaald zijn dan op een wagen van 50K.

Idem als je de 'gewone' WN in een EV jaagt ... die betaald dan ook minder VAA, tankt geen benzine meer & betaald dus ook minder aan de schatkist. Dus zeker niet enkel de aftrekbaarheid (WG kant dus) die daar speelt als je iedereen een EV in jaagt e.

Laatst bewerkt:
Vrijdag apple carplay laten installeren op onze golf variant 7 (1st gen). Ik krijg hem niet aan de praat... App connect start op maar als ik de iPhone (7 plus) verbind via usb gebeurt er niets. Ook via iphone kan ik de auto niet vinden bij carplay.
Iemand die weet wat er aan de hand zou kunnen zijn?

Terug
Bovenaan