De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Ik begrijp ook niet van waar die verwarring komt, maar heb voorlopig nog geen snellader gevonden waar ik niet kan laden met mijn CLA.
Ik denk dat vrijwel alle snelladers langs snelwegen 800V zijn (Fastned, Ionity, Circle K, Allego, Chargepoint...) De meeste daarvan zijn Alpitronic chargers van 300 kW of meer, dus die zijn by default 800V.

Denk dat vooral die oudere kasten van 150 kW of minder nog 400V zijn, zoals ge die soms nog op parkings van supermarkten tegenkomt (Lidl bv.).

dat blijkt wél te lukken in de praktijk. Ik heb een collega met de nieuwe die dat wekelijks doet... Ik vind het ook vreemd

Ja, dat is vreemd. Zeker omdat Mercedes absoluut zegt dat dat niet zou lukken, in de VS gingen ze zelfs een convertor aanbieden vanaf Q2 2026 om dat wel mogelijk te maken, in Europa voorzien ze die convertor niet.

Hier is het de GLC 400 geworden, Business Line met redelijk wat opties.
Volgens de dealer levertermijn rond juni-juli.
Eerste elektrische auto dus ik ben wel benieuwd.

Trouwens, om in te pikken op de discussie hierboven: volgens hetgeen de Mercedes dealer mij heeft wijsgemaakt kan je inderdaad laden aan 400V laadstations met een 800V batterij, echter bereik je dan lagere piekwattages dan geadverteerd, "omdat de voltages niet matchen".
Ik ben geen elektricien of ingenieur, dus don't come at me :shutup:

Hier is het de GLC 400 geworden, Business Line met redelijk wat opties.
Volgens de dealer levertermijn rond juni-juli.
Eerste elektrische auto dus ik ben wel benieuwd.

Trouwens, om in te pikken op de discussie hierboven: volgens hetgeen de Mercedes dealer mij heeft wijsgemaakt kan je inderdaad laden aan 400V laadstations met een 800V batterij, echter bereik je dan lagere piekwattages dan geadverteerd, "omdat de voltages niet matchen".
Ik ben geen elektricien of ingenieur, dus don't come at me :shutup:
Dat klopt en is ook zo bij alle huidige 800V-EV's, behalve dan specifiek bij de Mercedes CLA, omdat die die 800V-400V-omvormer zou missen. Daardoor zou die dus überhaupt niet kunnen laden bij 400V-snelladers.

Dat klopt en is ook zo bij alle huidige 800V-EV's, behalve dan specifiek bij de Mercedes CLA, omdat die die 800V-400V-omvormer zou missen. Daardoor zou die dus überhaupt niet kunnen laden bij 400V-snelladers.
Was dat geen optie om ook 400V support te hebben? Al lijkt me zoiets wel vrij essentieel als je met een beetje gemoedsrust wil reizen.

Spijtig van het imagoschade dat het merk heeft opgelopen.
Ken meerdere mensen die hun afgelopen jaar super goedkoop een tweedehands model S gekocht hebben omdat plots iedereen er vanaf wou zijn.
Maar binnen dit en een jaar is iedereen dat vergeten. Je ziet de stickers ook al minder en minder.
Het opperhoofd heeft ondertussen ook door dat hij beter bij zijn auto boite was gebleven ipv te gaan roeren in de politieke stinkpot. Vroeg of laat krijgt ge altijd het mes in de rug met de oranje man aan de knoppen.

Twitter (excuseer, X) ging ook helemaal kapot gaan nadat hij iedereen had buiten gebonjourd. Eh voila, zoveel maand later draait de boite als nooit tevoren.
Ik ben absoluut geen fan vd persoon Musk, maar van tech en business heeft hij verstand. Dat staat buiten kijf. Dus elk bedrijf (in die branche) waar hij aan de knoppen komt zal er op lange termijn wel bij varen.

Ik denk van de tweedehandsmarkt naast mij te leggen en voor een nieuwe te gaan.

Volgende opties staan nog open:
  • Volkswagen ID4 Pro Business (meer als family car en volledig in 't zwart niet geheel lelijk, ook niet wauw)
  • Tesla Y Premium (vind ik wel cool met die doorlopende achter- en voorlichten, alles op één centraal scherm vind ik minder, het interieur in z'n geheel eigenlijk vind ik lelijk)
  • Audi Q4 sportback of gewoon, nog niet aan uit (ca va van uiterlijk en relatief wat opties binnen budget)

BMW ook gecheckt maar toch een serieus stuk duurder, los daarvan vind ik de meeste modellen van BMW al enkele jaren spuuglelijk. Ik heb de indruk dat heel dat merk zijn robuuste stoere looks ingeruild heeft voor hoeken. Allemaal hoeken. Precies Tupperware dozen.

Vroeger nog met Ford gereden dus ook daar eens gaan kijken. Wtf hebben die eigenlijk uitgestoken de laatste 10 jaar.

• Volkswagen ID4 Pro Business (meer als family car en volledig in 't zwart niet geheel lelijk, ook niet wauw)
  • Tesla Y Premium (vind ik wel cool met die doorlopende achter- en voorlichten, alles op één centraal scherm vind ik minder, het interieur in z'n geheel eigenlijk vind ik lelijk)
  • Audi Q4 sportback of gewoon, nog niet aan uit (ca va van uiterlijk en relatief wat opties binnen budget)

BMW ook gecheckt maar toch een serieus stuk duurder, los daarvan vind ik de meeste modellen van BMW al enkele jaren spuuglelijk. Ik heb de indruk dat heel dat merk zijn robuuste stoere looks ingeruild heeft voor hoeken. Allemaal hoeken. Precies Tupperware dozen.

Vroeger nog met Ford gereden dus ook daar eens gaan kijken. Wtf hebben die eigenlijk uitgestoken de laatste 10 jaar.
Skoda Enyaq, Peugeot e-3008/e-5008, Renault Scenic een optie? Of de Cupra Tavascan?

Waarom een ID4 of Q4, en geen Enyaq? Is dezelfde wagen, maar in het algemeen met meer opties en ruimte voor dezelfde of lagere prijs.

Model Y AWD long range man, trouwens normaal krijg je 6% korting als je via business platform kunt bestellen
Ik heb toen de +/- punten naast elkaar gezet, en kwam er toch makkelijk als beste uit

Vergeet ook niet de kwaliteit van de muziekinstallatie in de wagen, beste dat er is. Voor mij persoonlijk heel belangrijk
Het interieur is idd nog steeds sober, maar wel niet meer te vergelijken met de plastic interieurs van de vorige, maar blijft uiteraard smaak

Ja, Ford is serieus afgegleden vind ik en je ziet die ook veel minder dan 10-20 jaar geleden toen ze echt nog bestsellers hadden.

Op mijn vorig werk werd de Mach-E precies nog wel gekozen (al ben ik er zelf geen fan van), en als ik me niet vergis gebruikt de nieuwe Capri hetzelfde platform als de ID.4 - een beetje zoals Cupra dus: ander uiterlijk en interieur, maar technisch hetzelfde?

Wat je lijst betreft, is het de bedoeling dat we nog andere ideeën opgooien (dan denk ik aan Hyundai, Kia, BYD) of heb je alle alternatieven zelf al geschrapt? :)

Skoda Enyaq, Peugeot e-3008/e-5008, Renault Scenic een optie? Of de Cupra Tavascan?
Ik vind dat geen schone wagens tbh. Die Enyaq zal ik een kans geven en eens configureren.

Waarom een ID4 of Q4, en geen Enyaq? Is dezelfde wagen, maar in het algemeen met meer opties en ruimte voor dezelfde of lagere prijs.
Amai ja, die Enyaq ziet er qua vorm praktisch hetzelfde uit als de Q4.

Kwa uiterlijk vind ik de Tesla Y de mooiste. Maar dat is een lege visbokaal hé. Rijbereik ja, maar interieur trekt op niets.

Model Y AWD long range man, trouwens normaal krijg je 6% korting als je via business platform kunt bestellen
Ik heb toen de +/- punten naast elkaar gezet, en kwam er toch makkelijk als beste uit

Vergeet ook niet de kwaliteit van de muziekinstallatie in de wagen, beste dat er is. Voor mij persoonlijk heel belangrijk
Het interieur is idd nog steeds sober, maar wel niet meer te vergelijken met de plastic interieurs van de vorige, maar blijft uiteraard smaak
Ik heb een Q4 geconfigureerd met SONOS. Zal ook wel niet slecht zijn zeker?

Ja, Ford is serieus afgegleden vind ik en je ziet die ook veel minder dan 10-20 jaar geleden toen ze echt nog bestsellers hadden.

Op mijn vorig werk werd de Mach-E precies nog wel gekozen (al ben ik er zelf geen fan van), en als ik me niet vergis gebruikt de nieuwe Capri hetzelfde platform als de ID.4 - een beetje zoals Cupra dus: ander uiterlijk en interieur, maar technisch hetzelfde?

Wat je lijst betreft, is het de bedoeling dat we nog andere ideeën opgooien (dan denk ik aan Hyundai, Kia, BYD) of heb je alle alternatieven zelf al geschrapt? :)
Kia en Hyundai heb ik geschrapt omdat ik dat echt geen schone auto's vind. BYD ook nog niet geconfigureerd, zal waarschijnlijk meer auto zijn i.v.m. met een Q4 (waarbij die laatste duurder zal uitkomen) maar ook die vind ik niet mooi.

Ik heb zelfs een A6 avant full electric S-line competition gezien voor 45k. Bouwjaar 2025 met 16k km's op te teller. Maar als ik dan de VAA bereken op een cataloguswaarde van 85k dan hoeft het niet meer. Ne schonen auto ja, maar ik ga geen 3000 VAA betalen per jaar om daarmee rond te rijden.

Ik vind dat geen schone wagens tbh. Die Enyaq zal ik een kans geven en eens configureren.

Amai ja, die Enyaq ziet er qua vorm praktisch hetzelfde uit als de Q4.

Kwa uiterlijk vind ik de Tesla Y de mooiste. Maar dat is een lege visbokaal hé. Rijbereik ja, maar interieur trekt op niets.
Ik zie net dat er mooie kortingen zijn op de Enyaq sportline. Nu zeker 10k minder dan voor een gelijkwaardige Q4 (basisprijs voor de Q4 valt goed mee, maar dan komen de pakketten en opties...)

Ik zie net dat er mooie kortingen zijn op de Enyaq sportline. Nu zeker 10k minder dan voor een gelijkwaardige Q4 (basisprijs voor de Q4 valt goed mee, maar dan komen de pakketten en opties...)
Ja 'k ziet ook. Die sportline staat scherp geprijsd. Q4 begint scherp, maar als je wat opties begint toe te voegen, amai.

Ik vind het bijvoorbeeld al absurd dat een achteruitrijcamera bij Audi al in een zwaarder pakket zit. Terwijl dat bij de Enyaq al relatief standaard erbij komt.

Edit: 'k ga kik vrijdag nekeer naar 't autosalon gaan. Dat zal misschien ook wel wat meer duidelijkheid brengen.

Laatst bewerkt:

Hoe kom je in aanmerking voor dat business platform?
Als mijn werkgever een wagen besteld met de zaak, is dat dan 6% korting?

Terug
Bovenaan