De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
'k Vindt het gelijk al speciaal dat ge zomaar zou mogen afkomen met 'ne maat van mij heeft XYZ staan, koopt dat eens'.
Da zou bij mij toch ni pakken.

Al zeker als het de bedoeling is dat ze die wagen operationeel gaan leasen, want de leasing gaat ook niet mee gaan met zoiets.
Op wat reageer je precies? In de quote die je gewist hebt, gaat het over een bepaalde auto NIET kiezen als bedrijfswagen.

Op wat reageer je precies? In de quote die je gewist hebt, gaat het over een bepaalde auto NIET kiezen als bedrijfswagen.
Maar ook dat is eigenlijk vreemd he. Een iX3 niet kiezen omdat een kennis zegt dat de range tegen valt. Terwijl er online hopen real world voorbeelden te vinden zijn...
Daarnaast gaat het over de nieuwe iX3 (met een compleet ander platform) tov de oude iX3?

Maar ook dat is eigenlijk vreemd he. Een iX3 niet kiezen omdat een kennis zegt dat de range tegen valt. Terwijl er online hopen real world voorbeelden te vinden zijn...
Daarnaast gaat het over de nieuwe iX3 (met een compleet ander platform) tov de oude iX3?

Goh ja, de oude iX3 had objectief gezien gewoon geen goeie range - onder gemiddelde omstandigheden 385 km volgens EV database, waar er bij koud weer nog eens een serieuze brok af gaat. En in combinatie met zeer matige snellaadsnelheid.
Vond ik toch altijd triestig voor een auto in 2022-2024 van die prijsklasse. Bijna even erg als de Mercedes EQC van toen, daar hebben toch ook een aantal collega's die die auto doorgeschoven kregen op gevloekt.

Goh ja, de oude iX3 had objectief gezien gewoon geen goeie range - onder gemiddelde omstandigheden 385 km volgens EV database, waar er bij koud weer nog eens een serieuze brok af gaat. En in combinatie met zeer matige snellaadsnelheid.
Vond ik toch altijd triestig voor een auto in 2022-2024 van die prijsklasse. Bijna even erg als de Mercedes EQC van toen, daar hebben toch ook een aantal collega's die die auto doorgeschoven kregen op gevloekt.
Je zit er 2 jaar naast. De iX3 is van 2020 en de EQC van 2019. Voor die tijd was dat zeker geen slechte auto, al waren ze wel kostelijk.

De iX3 stak toen ver boven de e-tron en de i-pace (de 2 concurrenten) uit. Als je met een WLTP van 460km effectief gemiddeld 380km haalt, dan is dat toch gewoon goed?

Exact.

Dat was gewoon een heel puike range voor dat segment. Die wagen is ook gewoon alom geprezen, terecht (als ex-eigenaar). O issues, altijd zijn beloofde laadsnelheid gehaald, perfect berekenbare range, zero anxiety.

Ik ben meermaals thuisgekomen met 0 km range omdat ik daar perfect op kon vertrouwen.

Zeker omdat het gewoon een omgebouwde ICE was, ik ben geland op 19,xx kwh/100km na 120k km. Dat is vergeleken met alles behalve Tesla nog steeds prima voor iemand die vaak autosnelweg doet.

De twee minpunten die ik had zijn allebei standaard opgelost in de LCI (goeie stoelen en batterij preheat voor te snelladen).

Ik heb trouwens net ontdekt dat mijn Polestar 3 ook de batterij niet kan opwarmen op weg naar een snellader, what a fucking joke.

Volgens reviews (want de garage wist mij dat eigenlijk niet met 100% zekerheid te vertellen) werkt dat door een snellader te selecteren in google maps. Mijn ervaring van afgelopen week vertelt mij dat dat niet werkt (natuurlijk, een veel te kleine steekproef). Maar manueel initiëren gaat sowieso niet.

in september geraakte ik met dezelfde lader en een vergelijkbare SoC aan 230kw, nu was hij de eerste 10 minuten aan het struggelen om aan 100kW te geraken om dan na 10 minuten te versnellen.

Maar hey, niks vergeleken met de melding 'service: REMMEN' die ik vorige week kreeg. Want de remmen deden het ook effectief quasi niet meer, ik moest vol duwen met de rechtervoet om iets van vertraging te krijgen. En ik maar denken dat remmen nog een puur hydraulisch systeem was...

Ik ben er wel van gaan houden op alle softwareissues na. Vorige week met een Q6 gereden en qua build komt dat nog niet aan de enkels van mijn P3. Ook de iX3 waarmee ik zo graag reed voelt nu echt wel als een kleine, minder premium wagen aan.

Volgens reviews (want de garage wist mij dat eigenlijk niet met 100% zekerheid te vertellen) werkt dat door een snellader te selecteren in google maps. Mijn ervaring van afgelopen week vertelt mij dat dat niet werkt (natuurlijk, een veel te kleine steekproef). Maar manueel initiëren gaat sowieso niet.

in september geraakte ik met dezelfde lader en een vergelijkbare SoC aan 230kw, nu was hij de eerste 10 minuten aan het struggelen om aan 100kW te geraken om dan na 10 minuten te versnellen.

Maar hey, niks vergeleken met de melding 'service: REMMEN' die ik vorige week kreeg. Want de remmen deden het ook effectief quasi niet meer, ik moest vol duwen met de rechtervoet om iets van vertraging te krijgen. En ik maar denken dat remmen nog een puur hydraulisch systeem was...

Ik ben er wel van gaan houden op alle softwareissues na. Vorige week met een Q6 gereden en qua build komt dat nog niet aan de enkels van mijn P3. Ook de iX3 waarmee ik zo graag reed voelt nu echt wel als een kleine, minder premium wagen aan.
Ik merk dat zelfs met de P2. Die is toch al redelijk oud, maar veruit een veel kwalitatievere bouw dan gelijksoortige (veel recentere) wagens. Audi is een joke geworden op vlak van interieur. Zelfs de CLA oogde kwalitatiever dan een Q6 🤣.
Dit is DE reden waarom ik twijfel tussen een P2 en andere modellen. De bouwkwaliteit versus de ouderdom van het model.

'k Vindt het gelijk al speciaal dat ge zomaar zou mogen afkomen met 'ne maat van mij heeft XYZ staan, koopt dat eens'.
Da zou bij mij toch ni pakken.

Al zeker als het de bedoeling is dat ze die wagen operationeel gaan leasen, want de leasing gaat ook niet mee gaan met zoiets.
't Is natuurlijk speciaal. Ik zeg toch dat wij totaal geen car policy hebben.
Leasen of kopen, tot nu toe zijn alle bedrijfswagens aangekocht. Leasing via bank zal niet gaan, wel via de leasing van de garage.

Het is voor mij heel moeilijk uitzoeken, net omdat het totaal niet afgebakend is. Ik was van plan om eens concreet na te vragen of ik mij moet houden aan bepaalde merken, dealers, enz. Collega van mij raadde mij dat af. Tot nu toe heeft iedereen "misbruik" gemaakt van het feit dat er geen car policy is en elk hun eigen voorkeur van wagen (binnen budget weliswaar) ingediend.

Zo staan alle merken op de parking door elkaar, grote wagens, kleine, sportieve, family cars, enz. Er staan diesels, benzines, hybrides en elektrische. Geen 2 dezelfde.

Privé rijd ik met Audi en ben daar eigenlijk heel tevreden van.

Het ding is, ik volg de autowereld niet. In vergelijking met velen hier kan je me als leek beschouwen. Het is nogal overwhelming om nu een wagen uit te kiezen. De één zweert bij Tesla als het op elektrische wagens aankomt, de ander zegt mij om Audi, Mercedes en BMW links te laten liggen omdat die achter zijn op de Chinezen en je bij bijvoorbeeld BYD veel meer wagen krijgt voor hetzelfde geld.

Als ik dan nog eens 2de hands kan kiezen vallen plots heel wat premium merken binnen budget. 2 jaar oud met 14k km's op te teller.

En van mij moet het eigenlijk gewoon nen schonen zijn met een toffe velg onder. :unsure:

't Is natuurlijk speciaal. Ik zeg toch dat wij totaal geen car policy hebben.
Leasen of kopen, tot nu toe zijn alle bedrijfswagens aangekocht. Leasing via bank zal niet gaan, wel via de leasing van de garage.

Als ik dan nog eens 2de hands kan kiezen vallen plots heel wat premium merken binnen budget. 2 jaar oud met 14k km's op te teller.

En van mij moet het eigenlijk gewoon nen schonen zijn met een toffe velg onder. :unsure:
Voila, dit dus, dit was mijn situatie ook, wanneer ge begint te zoeken naar 2de hands, wordt ge eigenlijk een beetje overrompeld door wat er dan allemaal past binnen budget.
Ik ben gestrand bij Tesla, een nieuwe zelfs, omdat er business korting op was, Model Y AWD long range. Ik wou vooral ook ne schonen, goeie range, ruim, et voila
Mijn plan was om te gaan testrijden met BMW, Xpeng, BYD & Tesla, 't is alleen BYD & Tesla geworden, ik was zo zot van die Model Y dat ik direct gezwicht ben

Net even naar de ouderdom van mijn wagen gekeken in ons selfservice portaal, blijkt dat m'n WG de eerste ingebruikname van mijn wagen bijna 2 jaar later dan wat het moet zijn heeft ingevuld. Dus ofwel moet ik nu nu nu bestellen, ofwel binnen een dik half jaar -_-.
Shortlist keuzes zullen zijn:

- Polestar 2 Extended Range
- CLA Electric 250+ Business
- BMW i4 GC e35 M-edition

Waar de voorkeur tussen de 2 laatste zal liggen. BYD seal en seal U zijn ook keuzes maar ik kan niet klikken met dat interieur.
De i4 is als wagen toch wel een klasse hoger maar de CLA is technologisch nieuwer en heeft een stuk meer bereik en maximaal laadvermogen.

Laatst bewerkt:
Gohja, ik kan toch met overtuiging zeggen dat ik na 4 jaar nog altijd naar mijn Model 3 kan kijken en zeggen ja, ik vind het een mooie auto :biglaugh:.
Met de Y heb ik dat echter nooit gehad. Goesting.
Is ook een mooie wagen, maar nie zoals de Juniper ;) . Goesting idd.

Terug
Bovenaan