De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Zelf geen bedrijfswagen, maar deze week voor zakenreis naar Basel met een BMW 3-reeks van een collega.

Zelf ook een groot stuk mee gereden, man, wat een plezier om te rijden als je een oude manuele Ford gewoon bent, mijn volgende wordt sowieso een automaat.

file is zuiniger met EV

Dat is ook totaal niet waar hoor. File blijft accelereren en afremmen, en laat jezelf niks wijsmaken, gratis energie bestaat niet dus hoeveel je ook kan regenereren (tenzij je bergaf rijdt) er gaat altijd energie verloren.

Dat 20km/u zuiniger is dan 30, 40, 70 en 180km/u terwijl dat bij een verbrandingsmotor niet altijd zo is, klopt wel.

Dat is ook totaal niet waar hoor. File blijft accelereren en afremmen, en laat jezelf niks wijsmaken, gratis energie bestaat niet dus hoeveel je ook kan regenereren (tenzij je bergaf rijdt) er gaat altijd energie verloren.

Dat 20km/u zuiniger is dan 30, 40, 70 en 180km/u terwijl dat bij een verbrandingsmotor niet altijd zo is, klopt wel.
Ik zou de vergelijking eigenlijk wel eens willen zien.
Een EV zou zuiniger moeten zijn, alleen is 2,5 ton elke keer in gang trekken wel belastender, dus geen idee of het wel effectief zo is.

Ik zou de vergelijking eigenlijk wel eens willen zien.
Een EV zou zuiniger moeten zijn, alleen is 2,5 ton elke keer in gang trekken wel belastender, dus geen idee of het wel effectief zo is.

Bedoel je dat een EV in file zuiniger zou moeten zijn dan een ICE in diezelfde file, of dan een EV aan hogere constante snelheden?

Bedoel je dat een EV in file zuiniger zou moeten zijn dan een ICE in diezelfde file, of dan een EV aan hogere constante snelheden?
Het eerste, een EV heeft een gigantisch veel efficiëntere aandrijving. Maar door het extra gewicht kan dat nog wel eens tegenvallen, volgens mij.

Samenvatting, geen idee of een EV effectief zuiniger is in file dan ICE.

Elke keer dat ik file heb, gaat mijn geschatte range omhoog bij aankomst. En dat is altijd vrij nauwkeurig. Zonder file zit dat er altijd bovenop op als ik naar kantoor ga.

Wat versnellen en vertragen aan 50kmh is zuiniger dan aan 125kmh rijden.

Tenzij je natuurlijk aan 2kmh schuift en 2h vertraging hebt over 5km. Dan verbruik de verwarming meer dan dat je uitspaart met trager vooruit te gaan.

Het eerste, een EV heeft een gigantisch veel efficiëntere aandrijving. Maar door het extra gewicht kan dat nog wel eens tegenvallen, volgens mij.

Samenvatting, geen idee of een EV effectief zuiniger is in file dan ICE.

Er is precies weinig hard cijfermateriaal te vinden.

1 studie spreekt over "congestion mitigation would improve EV consumption by 13%, ICE consumption by 17-25%" wat zou suggereren dat de impact van file procentueel minder is op het verbruik van een EV. Redenen: veel lager verbruik tijdens stilstand en nog eens recuperatie van een deel van de energie tijdens het remmen. Plus een elektrische motor heeft vanuit stilstand zijn volledig koppel, terwijl een verbrandingsmotor bij zo'n lage toeren eerder inefficiënt is.
Klopt wel tijdens idling dat ik bij een benzine of diesel vroeger vaak op het dashboard een verbruik zag van ~0,8 liter per uur wat ongeveer het equivalent is van 2 kWh energie per uur. Bij mijn EV zie ik cijfers van 0,8 kWh per uur. Geen idee of start/stop bij een ICE netto zoveel winst oplevert dat die 0,8 liter sterk zou dalen (in ieder geval te weinig om het in mijn gemiddeld verbruik te zijn, maar puur tijdens fileverkeer misschien wel)?

In de optiek van een fin. renting op 5j met 20k km/jaar zonder afkoop met 5k voorschot kan ik op dit moment geen andere nieuwe wagen vinden die er beter uitkomt dan een standaard Tesla model Y + een betalend kleur als enige optie.

Iemand die nog een merk/type denkt te weten die ik kan vergelijken? Ruimte en functionaliteit hebben prioriteit over leuke snufjes en bereik.
In dit voorbeeld kan ik vanaf 2026 de maandelijkse renting kost met 45% reduceren, dat begin al eens te tellen...

Schitterend toch

Kortste weg naar de supermarkt: 1,3km
Weg die gevolgd moet worden: 3,6km

Kortste weg gaat via ruilverkavelingswegen (veldweg in de volksmond) en mag je niet de wagen komen
Maar wat rijdt er op de N-weg? Ja hoor, je zit vast achter een traktor 😮‍💨

Er zijn hier dan nog 2 N-wegen richting stad, station, oprit autostrade. Maar blijkbaar vond iemand het een goed idee om op beide wegen tegelijk wegenwerken te starten. Alles draait in de soep 😂

Schitterend toch

Kortste weg naar de supermarkt: 1,3km
Weg die gevolgd moet worden: 3,6km

Kortste weg gaat via ruilverkavelingswegen (veldweg in de volksmond) en mag je niet de wagen komen
Maar wat rijdt er op de N-weg? Ja hoor, je zit vast achter een traktor 😮‍💨

Er zijn hier dan nog 2 N-wegen richting stad, station, oprit autostrade. Maar blijkbaar vond iemand het een goed idee om op beide wegen tegelijk wegenwerken te starten. Alles draait in de soep 😂
Met de vélo naar de winkel eh. Beter voor de conditie.

'k Zou er zelf even goed te tam voor zijn, but oh well. :devilish:

Eerste EV binnenkort, dus even hier polsen voor mijn keuze: als jullie de keuze zouden hebben tussen volgende wagens, welke en waarom?

a) Audi Q6 Etron Advanced
b) Volkswagen ID7 Tourer
c) Audi A6 Avant Etron
d) BMW iX3 NA5 (is volgens Google nieuwe model dat nog niet in productie is?)

Voornaamste requirements:
- Moet handig zijn als gezinswagen met 2 kinderen (4 en 1)
- Autonomie vs snel laden: gezien ik >1x / jaar met de wagen richting Valencia ga met het gezin, en ik dus ongeacht de keuze meermaals ga moeten stoppen om te laden, sta ik liever elke keer 15' dan 1u te laden.

Ter vergelijking: rijd nu met een BMW 530e Xdrive, prima wagen, maar heb dus niet echt voorkeur break/suv.

Laatst bewerkt:
De A6, Q6 en IX3 zijn allemaal 800V en met een 100kWh batterij te krijgen. Dus die gaan allemaal aan uw wensen voldoen.
Maar de ID7 is niet traag ofzo. Het zijn de betere EV’s waar uit je mag kiezen :)

De A6, Q6 en IX3 zijn allemaal 800V en met een 100kWh batterij te krijgen. Dus die gaan allemaal aan uw wensen voldoen.
Maar de ID7 is niet traag ofzo. Het zijn de betere EV’s waar uit je mag kiezen :)
De ID7 is met de kleine batterij even snel als de Q6 op langere afstand door de betere aërodynamica. En laden aan 185kW is nu ook niet traag. Met groter batterijversie van de ID7 geeft nog meer voordeel.

Geen van de genoemde modellen gaat een uur nodig hebben om te laden onderweg. Zelfs de ID7 met zijn 400V laadt sneller dan de pauze die je zelf nodig hebt op lange afstanden. Een 800V wagen gaat gewoon sneller aan 80% zitten en in idle zitten.

Maar goed: de meeste verschillen draaien om smaak en budget. Tussen deze keuzes kan je niet echt slechte keuzes maken.

Eerste EV binnenkort, dus even hier polsen voor mijn keuze: als jullie de keuze zouden hebben tussen volgende wagens, welke en waarom?

a) Audi Q6 Etron Advanced
b) Volkswagen ID7 Tourer
c) Audi A6 Avant Etron
d) BMW iX3 NA5 (is volgens Google nieuwe model dat nog niet in productie is?)

Voornaamste requirements:
- Moet handig zijn als gezinswagen met 2 kinderen (4 en 1)
- Autonomie vs snel laden: gezien ik >1x / jaar met de wagen richting Valencia ga met het gezin, en ik dus ongeacht de keuze meermaals ga moeten stoppen om te laden, sta ik liever elke keer 15' dan 1u te laden.

Ter vergelijking: rijd nu met een BMW 530e Xdrive, prima wagen, maar heb dus niet echt voorkeur break/suv.

Inderdaad geen slechte keuzes ertussen.

Qua snelladen / lange ritten afleggen: 1-stop range volgens EV database:
- iX3 (50 xDrive): 742 km
- A6 (performance): 699 km
- ID.7 (Pro S): 600 km - wat kleinere batterij en trager snelladen door 400V architectuur
- Q6 (quattro): 567 km - qua batterij en motor quasi identief aan de A6 maar ongeveer 20% hoger verbruik

Persoonlijk geen fan van de iX3, zowel van buiten als van binnen. Op vlak van stijl zou ik de A6 verkiezen, gevolgd door de Q6.
Toch als ik er vanuit ga dat je ze allemaal met de nodige opties kan uitrusten.

Die 185kW is piekvermogen hé. Aan 50% stuikt die laadcurve helemaal in elkaar.
Tot 65% zit je nog rond 100kW te laden. Heel goed voor een ‘oude’ 400V wagen. De grotere batterij haalt zelfs 100 kW bij 75%. Dat is gewoon netjes zeker met het lage verbruik voor een wagen van dergelijke grootte. 800V is uiteraard beter mits het verbruik niet toeneemt anders doet uw verbruik uw snelladen teniet.

Terug
Bovenaan