De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Waarom ik voor de Sealion 7 zou gaan: super grote wagen en veel kofferruimte. Momenteel geen kinderen..maar wie weet ooit..
En handig voor de vakantie. En heel eerlijk..misschien ook met de achterliggende gedachte "ik ga wss nooit meer zo'n dikke wagen kunnen bestellen". Ik ga ervan uit dat bedrijven de bedrijfswagen cultuur wat gaan downgraden.

Hoe lang lease je die wagen als je 70k per jaar doet ? 4 jaar ? 2 jaar ?
Heb je plannen om op die termijn kinderen te krijgen ? Als je zegt momenteel geen. Maar wie weet ooit dan ben je minstens 1 - 2 jaar verder.

Anders is dat maar voor nog 1 - 2 jaar niet ? En dan is de impact voor keuze met kinderen toch beperkt ? Ofwel moet je ineens een tweeling of drieling krijgen.
Dus ik zie niet direct in waarom je daarmee zou rekening houden.

Je zou eventueel ook nog kunnen kijken naar de Ioniq 5. Ik vond de 5 mooier dan de 6 om eerlijk te zijn. Maar tegenwoordig zijn ze allemaal wel wat plastiekeriger. Al is de sealion 7 niet echt een slechte keuze. Is toch ook de 800V architectuur als ik het opzoek. Enkel grotere batterij dus langere oplaadduur. https://ev-database.org/nl/auto/3072/BYD-SEALION-7-913-kWh-AWD-Excellence
Al is dat enkel bij de duurste versie.

Laatst bewerkt:
Binnenkort mag ik een nieuwe wagen bestellen.
Bepaalde collega's mochten binnen mijn categorie ook recent bestellen. Dus afgaand op die lijst wel al even gaan kijken in de garage.

Ik twijfelde tussen:
- BYD Sealion 7 (comfort)
- Kia EV6 Business (plus?)
- Hyundai Ioniq 6 (zou het nieuwe model zijn).

Voor de bezichtiging ging mijn voorkeur naar de Ioniq 6. Man, wat een teleurstelling is dat interieur 😅.. heel plastiekerig..en in de garage zat dan nog een uitvoering van 70.000€.
Ik ga nu wat overdrijven..maar mijn vroegere Golf 7 oogde precies zelfs beter qua materiaal gebruik.

De EV 6 voelde veel degelijker aan. De Sealion 7 voelde als een klasse hoger aan tov de EV6.
Alleen..de eeuwige twijfel..SUV of niet..
En ik rijd 70.000km/jr. Waarvan enkele keren per jaar +-400-500km snelweg in het buitenland. Dus qua bereik, boeit het niet zoveel tussen deze 2 modellen.
Maar 90% van de ritten zijn snelweg in het binnenland met laadpaal bij aankomst
De Sealion 7 excellence geen optie? Alleen geen idee hoe dat zit met het snelladen bij die versie

De Sealion 7 excellence geen optie? Alleen geen idee hoe dat zit met het snelladen bij die versie

Bijna de helft sneller vergeleken met de Sealion 7 Comfort, volgens EV Database. Door het hoge verbruik is het nog altijd geen afstandswonder, maar op lange ritten scheelt het wel iets qua tijd. Al moet je de impact ook niet overschatten, op een rit van 500 km scheelt dat pakweg 10-15 minuten extra laadtijd tussen de Sealion Comfort en de EV6 / Ioniq 6.

De tijden van een ECQ400 of E-tron 1e generatie liggen gelukkig al achter ons.

Hoe lang lease je die wagen als je 70k per jaar doet ? 4 jaar ? 2 jaar ?
Heb je plannen om op die termijn kinderen te krijgen ? Als je zegt momenteel geen. Maar wie weet ooit dan ben je minstens 1 - 2 jaar verder.

Anders is dat maar voor nog 1 - 2 jaar niet ? En dan is de impact voor keuze met kinderen toch beperkt ? Ofwel moet je ineens een tweeling of drieling krijgen.
Dus ik zie niet direct in waarom je daarmee zou rekening houden.

Je zou eventueel ook nog kunnen kijken naar de Ioniq 5. Ik vond de 5 mooier dan de 6 om eerlijk te zijn. Maar tegenwoordig zijn ze allemaal wel wat plastiekeriger. Al is de sealion 7 niet echt een slechte keuze. Is toch ook de 800V architectuur als ik het opzoek. Enkel grotere batterij dus langere oplaadduur. https://ev-database.org/nl/auto/3072/BYD-SEALION-7-913-kWh-AWD-Excellence
Al is dat enkel bij de duurste versie.
Wel ik heb nog nooit een wagen vanaf het begin geleased. De vorige 2 leasingwagens heb ik uitgereden tot einde lease en kwam dan net aan de contractuele limiet kilometers. Momenteel ga ik erover zitten.. zit op 139.000km en mag max 160.000km. en lease loopt tot 06/2026.
Maar intern opt werk zeggen ze dat het niet erg is.
Maar normaal contracten van 4jr dus.

Wat kinderen betreft, wij konden er tot voor kort geen hebben..tot het ziekenhuis enkele maanden geleden meldden dat het toch zou kunnen (partner heeft aandoening). We wachten nog enkele tests af tbh. En als we er eentje zouden hebben, max 1.
Van wat ik me herinner (toen ik met een collega mee keek in zijn opties binnen dezelfde categorie) was de SL7 in Comfort pack (basisversie...die eigenlijk al fulloption is..incl zetelventilatie, leder,...) +-60€/mnd opleg.
De enige extra's bij grotere versies: 91kw batterij, 1 inch grotere velgen, rode remklauwen en awd (en hierdoor sneller optrekken). Dus eigenlijk opties die geen groot gemis zijn.
En qua trekkracht gaan we van 6-6,5sec naar 4,5sec naar gelang de configuratie.

Nu..zoals overal wss is het Duits in basisversie..of aziaat in quasi full-option.
En gezien ik veel rijdt opteer ik dan toch liever voor meer opties

Wel ik heb nog nooit een wagen vanaf het begin geleased. De vorige 2 leasingwagens heb ik uitgereden tot einde lease en kwam dan net aan de contractuele limiet kilometers. Momenteel ga ik erover zitten.. zit op 139.000km en mag max 160.000km. en lease loopt tot 06/2026.
Maar intern opt werk zeggen ze dat het niet erg is.
Maar normaal contracten van 4jr dus.

Wat kinderen betreft, wij konden er tot voor kort geen hebben..tot het ziekenhuis enkele maanden geleden meldden dat het toch zou kunnen (partner heeft aandoening). We wachten nog enkele tests af tbh. En als we er eentje zouden hebben, max 1.

Voor 1 kind is geen enkel van die modellen een foute keuze.

Eindelijk de knoop doorgehakt en de Skoda Elroq 85 business in het race blue met lodge interieur (met de oranjerode gordels) en Advanced pack besteld.
Denk dat hij wel zal opvallen tussen al dat grijs en zwart tegenwoordig :coolbrows:

Mag ook eindelijk nieuwe wagen kiezen. Op eerste zicht lijkt mijn keuze naar de Kia EV5 GT-Line te gaan. Of ziet er iemand specifieke nadelen aan dat model/uitvoering? (Ken nog de ballen van elektrische auto's).

Mag ook eindelijk nieuwe wagen kiezen. Op eerste zicht lijkt mijn keuze naar de Kia EV5 GT-Line te gaan. Of ziet er iemand specifieke nadelen aan dat model/uitvoering? (Ken nog de ballen van elektrische auto's).

Ik ben zeker geen expert in SUVs of dat segment, misschien handig om erbij te zeggen welke andere modellen er nog in je budget zitten en ook voldoen aan je smaak/eisen?

Lijkt me vergeleken met de concurrenten wel een keuze waar je veel waar voor je geld krijgt, misschien iets hoger verbruik en iets trager snelladen, maar met een 81 kWh batterij heb je wel een deftige range voor een SUV. En zeer persoonlijk of je dat snelladen vaak zal gebruiken of niet.
Nog iets waar de EV5 praktisch verschilt van de meeste andere EV's: de laadpoort zit blijkbaar vooraan. Wel iets om over na te denken als je een thuislader zou installeren, al zijn die kabels normaal wel lang genoeg. En bij publieke laders moet je gewoon vooruit inparkeren ipv achteruit.

Het enige aan de GT-line is wel dat je grotere velgen krijgt, zal dus wat harder rijden en iets meer verbruiken dan de andere uitvoeringen. Lijkt me wel iets om eens een testrit voor te doen - elektrische auto's rijden over het algemeen al wat harder: hardere vering en hogere bandendruk omwille van het hoge gewicht. Sommige reviews klagen ook over te gevoelige rij-assistentie systemen, nog een reden om eens een testrit te doen?

Ik ben zeker geen expert in SUVs of dat segment, misschien handig om erbij te zeggen welke andere modellen er nog in je budget zitten en ook voldoen aan je smaak/eisen?

Lijkt me vergeleken met de concurrenten wel een keuze waar je veel waar voor je geld krijgt, misschien iets hoger verbruik en iets trager snelladen, maar met een 81 kWh batterij heb je wel een deftige range voor een SUV. En zeer persoonlijk of je dat snelladen vaak zal gebruiken of niet.
Nog iets waar de EV5 praktisch verschilt van de meeste andere EV's: de laadpoort zit blijkbaar vooraan. Wel iets om over na te denken als je een thuislader zou installeren, al zijn die kabels normaal wel lang genoeg. En bij publieke laders moet je gewoon vooruit inparkeren ipv achteruit.

Het enige aan de GT-line is wel dat je grotere velgen krijgt, zal dus wat harder rijden en iets meer verbruiken dan de andere uitvoeringen. Lijkt me wel iets om eens een testrit voor te doen - elektrische auto's rijden over het algemeen al wat harder: hardere vering en hogere bandendruk omwille van het hoge gewicht. Sommige reviews klagen ook over te gevoelige rij-assistentie systemen, nog een reden om eens een testrit te doen?
Thx voor alle info!

Ik moet bestellen via de tool van Arval en ik kan daar eigenlijk kiezen uit bijna alle merken. Ik moet een merk selecteren, auto model selecteren en vervolgens een bepaalde uitvoering (voor sommige 3 opties voor andere 15). Dan afhankelijk van de uitvoering kan ik daarin nog beginnen prutsen om extra opties toe te voegen.

Dus op zich is veel keuze hebben wel nice, maar ook veel gepruts om tot iets te komen. Want dan selecteer je weer iets en zit'k boven budget.

Die Kia GT versie kreeg ik goed in budget, moet enkel panoramadak laten vallen.
Bij andere modellen is't al wat meer gepruts met opties.

Ben persoonlijk wel fan van SUV's. Heb nu een Peugeot 5008 uit 2021 en daar heb'k altijd wel heel graag mee gereden (dus denk niet dat vering mij heel veel uitmaakt ofzo). Auto is voor mij meer van breng mij van A naar B en voldoende kofferruimte.

Nu begin ik toch wat te twijfelen tussen de Kia EV gt-line of Skoda Enyaq 85 sportline. Als'k het max pack nog in de Skoda steek moet'k per maand nog 1,45 euro opleggen, maar dat is verwaarloosbaar.

Aargh... Keuzestress.... Al neig'k nu weer iets meer naar de Skoda wegens 585km range tov 505km bij de Kia.

Aargh... Keuzestress.... Al neig'k nu weer iets meer naar de Skoda wegens 585km range tov 505km bij de Kia.
Laat uw keuze dáár in ieder geval niet van afhangen. Maximum range is zeer overrated. Zowiezo zal je dat maar zelden benutten, en bij echt lange reizen is dan eerder maximum laadsnelheid en laadcurve van belang.

Eens je een EV hebt is het motto gewoon Always Be Charging

Laat uw keuze dáár in ieder geval niet van afhangen. Maximum range is zeer overrated. Zowiezo zal je dat maar zelden benutten, en bij echt lange reizen is dan eerder maximum laadsnelheid en laadcurve van belang.

Ok thx, dat moet ik dan allemaal nog eens opzoeken. Ik ken echt nog de ballen van al die laadtoestanden.

Always Be Charging vind ik nu niet echt een fijn motto voor EV.
Zolang je thuis kan laden is dat een kleine ambetantigheid, op verplaatsing is dat een geklungel met de laadkabel.
Wanneer je niet thuis kan laden heeft een grotere range absoluut voorrang.

En bijna altijd gaat een betere laadsnelheid/curve hand in hand met een grotere batterij. Dus vaak automatisch een grotere range.

Zolang je thuis kan laden is dat een kleine ambetantigheid, op verplaatsing is dat een geklungel met de laadkabel.

En bijna altijd gaat een betere laadsnelheid/curve hand in hand met een grotere batterij. Dus vaak automatisch een grotere range.
Normaal gezien ga ik thuis wel een laadpaal krijgen van't werk. Maar ik heb wel geen zonnepannelen ofzo, dus ik was van plan om zoveel mogelijk op't werk te laden en enkel als'k niet anders kan thuis te laden.

Laadsnelheid is precies gelijk bij Kia ev5 en skoda enyaq. Kia op 30min van 10 procent naar 80 en Skoda op 28min.

Normaal gezien ga ik thuis wel een laadpaal krijgen van't werk. Maar ik heb wel geen zonnepannelen ofzo, dus ik was van plan om zoveel mogelijk op't werk te laden en enkel als'k niet anders kan thuis te laden.
Als je een laadpaal van het werk krijgt, is dat hoogstwaarschijnlijk icm split billing (werkgever betaalt dus de thuislaadkosten terug). Enige waar je dan nog wat rekening mee moet houden is dat je de laadsnelheid kan instellen (ofwel via de laadpaal ofwel via de auto) zodat je geen te hoge pieken trekt waardoor je meer betaalt aan capaciteitstarief.

ABC is ook niet gezond voor elk type batterij. Bij LFP maakt het weinig uit, maar voor NMC zou het beter zijn om telkens lange stukken te laden ipv vele korte stukjes.
Althans in theorie. Ik weet niet hoe merkbaar dit in de praktijk is.

Laadsnelheid is leutig en al, als je regelmatig (of zelfs enkel) zou gaan snelladen. Voor de 'dagelijkse sleur' is dat veel minder van belang (e.g. uwe paal thuis). En als de policy van 't bedrijf dan nog is dat ze liever niet hebben dat je snelladers gebruikt omdat die meer kosten, dan wordt het al helemaal ambetant.

Ik persoonlijk kan ondertussen stellen dat het er hier hoogstwaarschijnlijk nooit van zal komen. Ik zal hier nooit laadcapaciteit privé hebben. Ze zullen mij dus ook geen fancy laadpalen/slimme kabels moeten geven.
Er staat hier 1 van die 'stadspalen' (dus die trage toestanden) in de buurt, dus ik zal wss enkel daarvan gebruik kunnen maken & dan is de snelheid van laden irrelevant.

Verder zie ik mij eerder leven op snelladers. Gewoon elke week pakweg een half uur gaan verbrassen langs de E17 of zoiets (die groen opgelichte palen aan 't tankstation). Dunno hoe snel ze zijn, maar daar kan ik dan toch, I dunno, wa geld gaan verspillen in 't winkeltje ofzo.
Mss gewoon de gewoonte maken om daar mijn avondeten elke week eens te forceren. Kostelijk, mor soit ... beter dan niet laden I guess.
Moest dat de nieuwe levensstijl worden ... dan zou laadsnelheid meer van belang zijn.

But again, wordt op gefronst van 't bedrijf uit voor zover ik hoor (al is het naar 't schijnt wel mogelijk te snelladen).
Anderzijds, peis nu ni da ze mij zouden buiten smijten voor 'te veel snelladen', mor soit.
Anyway ... 'k ben er nog een goei 2 jaar vanaf, dus zorgen voor later.

Die 'trage' laders in de buurt vallen wel mee, dat is 10-11kW meestal. Heb daar bijna een jaar mee gedaan en als dat niet te ver is (en niet constant regent) is dat wel goed te doen. Natuurlijk is thuisladen een pak comfortabeler.

Terug
Bovenaan