De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Haha, ge zult achter @anders. hebben gehangen 😄😄

I30N is een snelle wagen, maar met zijn voorwielaandrijving tegen een rwd elektrische wagen (met zowat de beste tractiecontrole mogelijk) zal die het altijd lastig hebben natuurlijk.
Dan gaat de chauffeur wel een stevige impact hebben.
Met die EV's is het pedaal op de grond en gaan!
De kunst was om de TC niet te laten inschieten want anders verlies ge wel wat snelheid er door, maar toch genoeg geven zodat die lichtjes met z'n kont gaat sturen. Die 48/52% gewichtverdeling, zorgt ook voor een fantastische handling. Het rijdt echt zoals ne middenmotor sportwagen. Alleen jammer van de open diff.
Uiteindelijk maakt dat allemaal niets uit. Johnny streken houdt ik mij al helemaal niet mee bezig, dus 't meeste dat ik al eens doe is een stoplichtsprintje waar mogelijk.
Bijna 300 PK in de 530e, dus dat kan al eens leutig zijn, ondanks de grote, zware wagen.
Al is 't meestal rap gedaan als je maar mag trekken tot 70.

Verder, als er nen ambetanterik in m'n gat begint te duwen heb ik eerder goesting om gewoon expliciet de snelheid te doen (en geen bal meer) tot ik ruimte genoeg heb om uit te voegen naar een ander vak. Mag zijn wat em wilt, Tesla of Ferrari I don't care.
En nee, ik ga niet per sé voor u uitvoegen & dan vast hangen achter een camion voor een paar minuten. Maar 'k ga ook geen 150 gaan doen om die rapper voorbij te zijn.

Om maar te stellen. Comfort & luxe doen mij meer dan 'hot hatch driving dynamics/properties'.

Uiteindelijk maakt dat allemaal niets uit. Johnny streken houdt ik mij al helemaal niet mee bezig, dus 't meeste dat ik al eens doe is een stoplichtsprintje waar mogelijk.
Bijna 300 PK in de 530e, dus dat kan al eens leutig zijn, ondanks de grote, zware wagen.
Al is 't meestal rap gedaan als je maar mag trekken tot 70.

Verder, als er nen ambetanterik in m'n gat begint te duwen heb ik eerder goesting om gewoon expliciet de snelheid te doen (en geen bal meer) tot ik ruimte genoeg heb om uit te voegen naar een ander vak. Mag zijn wat em wilt, Tesla of Ferrari I don't care.
En nee, ik ga niet per sé voor u uitvoegen & dan vast hangen achter een camion voor een paar minuten. Maar 'k ga ook geen 150 gaan doen om die rapper voorbij te zijn.

Om maar te stellen. Comfort & luxe doen mij meer dan 'hot hatch driving dynamics/properties'.
Grotendeels gelijk natuurlijk. En al helemaal wanneer er zo een ambetanterik in mijn gat hangt, dan is het knots de limiet die ik ga bollen en geen km te veel. Ga dan ook wel naar rechts zodra het veilig kan...
Zit met 544 PK onder de poep en die wordt héél zelden ten volle gebruikt.
Buiten inderdaad die stoplicht sprintjes, ik heb het geluk (als je het zo mag noemen) van veel de A12 tussen Willebroek en Brussel op en af te mogen, en doe dit meestal op de kalme momenten van de dag.

En daar moogt ge aan bijna alle stoplichten ineens doorgaan tot 120 :cool:

Grotendeels gelijk natuurlijk. En al helemaal wanneer er zo een ambetanterik in mijn gat hangt, dan is het knots de limiet die ik ga bollen en geen km te veel. Ga dan ook wel naar rechts zodra het veilig kan...
Zit met 544 PK onder de poep en die wordt héél zelden ten volle gebruikt.
Buiten inderdaad die stoplicht sprintjes, ik heb het geluk (als je het zo mag noemen) van veel de A12 tussen Willebroek en Brussel op en af te mogen, en doe dit meestal op de kalme momenten van de dag.

En daar moogt ge aan bijna alle stoplichten ineens doorgaan tot 120 :cool:
Dat stukje kunt ge idd tot 120 trekken als je vooraan staat. Ik moet daar echter maar zelden zijn de laatste jaren. Laat staan dat ik daar op een kalm moment moest zijn. 😅
In 't beste geval dus trekken tot 90 in de meeste gevallen dat het al kan. En ja, op 95 is 't dan gedaan, want wie weet waar ge de (mobiele) flash passeert eh.

Snelweg oprijden bol je meestal al 90+ tegen dat je invoegt, en is meestal eerder snelheid matchen met wie op 't rechtse rijvak zit.
Verder is het gewoon eens op de snelweg invoegen op links als je tegen 90 achter ne camion hangt in 't midden & toch nog snel van 90 naar 120 kunt trekken.

Mag hier volgende maand ook een opvolger gaan bestellen voor mijn Skoda Octavia 2.0 Diesel.
De mogelijkheden die te overwegen zijn:
  • Volkswagen ID.4 of ID.5 Pro Business
  • Skoda Enyaq 85 Corporate
  • Cupra Tavascan Endurance Business
  • Ford Capri Select Extended Range
  • Ford Mustang Mach-e Base
Ik mag tot 3000€ excl. BTW persoonlijk bijleggen via het cafetariaplan, wat ik in het verleden ook al wel eens gedaan heb (niet de volle 3000 natuurlijk). Maar wat ergernissen op het werk doen mij twijfelen of ik daar binnen een jaar of 2 nog wel ga zitten en dan lijkt het een beetje weggegooid geld.

Spijtig genoeg is er in mijn ogen geen "perfect fit" in de huidige setup.. (I know first world problems)
  • Volkswagen ID.4 / ID.5 vind ik wat saai binnenin, de buitenkant has grown on me.
  • Skoda Enyaq lijkt binnenin sterk op mijn Octavia en ik heb al 5 jaar in dat interieur rond gereden. De Sportline edition neem ik wel nog in overweging (2500€ incl. BTW opleg).
  • Cupra Tavascan, de endurance business is precies willen maar niet kunnen, en een editie hoger is nogal prijzig.
  • Ford Capri, staat mij ergens nog wel aan, mits wat tweaking met de opties.
  • Ford Mustang, had het de premium geweest met extended range, was mijn keuze vermoedelijk op deze gevallen.
Ik hoop dat de garagebezoeken en testritten wat verheldering gaan brengen :)
Heeft er eigenlijk iemand weet of je extra kortingen kan krijgen op stockwagens via leasing?

Mag hier volgende maand ook een opvolger gaan bestellen voor mijn Skoda Octavia 2.0 Diesel.
De mogelijkheden die te overwegen zijn:
  • Volkswagen ID.4 of ID.5 Pro Business
  • Skoda Enyaq 85 Corporate
  • Ford Capri Select Extended Range
  • Ford Mustang Mach-e Base
Ik mag tot 3000€ excl. BTW persoonlijk bijleggen via het cafetariaplan, wat ik in het verleden ook al wel eens gedaan heb (niet de volle 3000 natuurlijk). Maar wat ergernissen op het werk doen mij twijfelen of ik daar binnen een jaar of 2 nog wel ga zitten en dan lijkt het een beetje weggegooid geld.

Spijtig genoeg is er in mijn ogen geen "perfect fit" in de huidige setup.. (I know first world problems)
  • Volkswagen ID.4 / ID.5 vind ik wat saai binnenin, de buitenkant has grown on me.
  • Skoda Enyaq lijkt binnenin sterk op mijn Octavia en ik heb al 5 jaar in dat interieur rond gereden. De Sportline edition neem ik wel nog in overweging (2500€ incl. BTW opleg).
  • Cupra Tavascan, de endurance business is precies willen maar niet kunnen, en een editie hoger is nogal prijzig.
  • Ford Capri, staat mij ergens nog wel aan, mits wat tweaking met de opties.
  • Ford Mustang, had het de premium geweest met extended range, was mijn keuze vermoedelijk op deze gevallen.
Ik hoop dat de garagebezoeken en testritten wat verheldering gaan brengen :)
Heeft er eigenlijk iemand weet of je extra kortingen kan krijgen op stockwagens via leasing?
Via leasing specifiek kan ik niet antwoorden, maar ik kon een maand geleden alleszins geen korting bekomen voor directe aankoop van een stockwagen. Bij Volkswagen/Skoda was de stock laag genoeg dat ze die wel kwijt kregen aan gewone prijzen voor mensen die haast hadden.

Het publiek van een Cupra zal ik niet snel begrijpen.
Hun modellen doen me altijd denken aan de `coole` tribal tattoos of dingen die 12 jarigen heel leuk vinden.
Beetje zoals:
DwOPicb.jpg

Het publiek van een Cupra zal ik niet snel begrijpen.
Hun modellen doen me altijd denken aan de `coole` tribal tattoos of dingen die 12 jarigen heel leuk vinden.
Beetje zoals...

Ik zou er persoonlijk ook niet voor kiezen, maar ik begrijp mensen wel die dat doen - in principe krijg je dan een scherper / agressiever afgelijnd equivalent van een Volkswagen met een minder saai interieur, al is het interieur van zo'n Cupra dan weer bijna het andere uiterste (zeker in de Tavascan).
Het verkoopt wel, ik zou denken aan dezelfde mensen die de nieuwe Mercedes interieurs appreciëren of die een S-line op hun Audi of M-pakket op hun BMW kiezen?

Sowieso heeft VAG wel een sterke zet gedaan met Skoda en Cupra, daar kunnen Stellantis en een paar andere merken nog van leren.

Hier is de keuze nu tussen een BMW I4 en de nieuwe IX3.

Heb een proefrit gedaan met die I4 en fucking hell wat een prachtige wagen is dat vanbinnen en hoe goed rijdt die wel! Crisp clear controls, prachtig scherm dat erg responsief is en nog genoeg knoppen om zaken te bedienen. Interieurs is écht knap, geen ijskast zoals bij de Polestar waar ik ook mee greden heb.

De IX3 heeft wel een fantastische range en dikke batterij die ik ook thuis zou kunnen gebruiken waardoor het bedrijf mijn elektriciteit zou kunnen betalen wat jaarlijks zo'n 1500€ is. Mooie meevaller dat. Het interieur staat me wel minder aan en je kan het nog niet in't écht zien. Levertermijn is ook pas volgende zomar en mijn leasing vervalt al in maart maar kom, dan rij ik nog maar even met de oude rond.
Vind de IX3 ook te groot voor ondergrondse parkings eigenlijk, qua breedte dan vooral. In Gent is dat een ramp.

Heb een proefrit gedaan met die I4 en fucking hell wat een prachtige wagen is dat vanbinnen en hoe goed rijdt die wel! Crisp clear controls, prachtig scherm dat erg responsief is en nog genoeg knoppen om zaken te bedienen. Interieurs is écht knap, geen ijskast zoals bij de Polestar waar ik ook mee greden heb.

De IX3 heeft wel een fantastische range en dikke batterij die ik ook thuis zou kunnen gebruiken waardoor het bedrijf mijn elektriciteit zou kunnen betalen wat jaarlijks zo'n 1500€ is. Mooie meevaller dat. Het interieur staat me wel minder aan en je kan het nog niet in't écht zien. Levertermijn is ook pas volgende zomar en mijn leasing vervalt al in maart maar kom, dan rij ik nog maar even met de oude rond.
Vind de IX3 ook te groot voor ondergrondse parkings eigenlijk, qua breedte dan vooral. In Gent is dat een ramp.
Heb zelf de i4 (M50) en vind die al naar de grote kant (exterieur).
Ook grote draaicirkel, maar dat is iets waar ik persoonlijk me niet aan stoor, anderen hebben het daar blijkbaar wel soms lastig mee.

Ik ken je leeftijd niet, ikzelf ben al wat ouder en apprecieer gewoonweg het "klassieke" wagen concept, het soort wagen waar ik mee ben opgegroeid.
Al dat minimalistisch gedoe zoals in een Tesla etc kan me echt niet aanspreken!

Vermoedelijk is deze serie i4 ook wel de laatste van de BMW's die zo klassiek gaat blijven, zoals je zelf schrijft gaat dat er bij die iX3 al uit zijn.
Op wat ik ervan heb gezien zou ik hem al volstrekt niet kunnen smaken. Alleen al dat stuur, bwah...Afwijkend genoeg dat je gelukkig (optioneel) en klassiek rond stuur kan nemen!

Die V2G gaat nog jaren duren voor het wettelijk kader daarrond in orde is.
No way dat je dat mag gebruiken met een bedrijfswagen die oplaadt via een betaalde laadpas. Dus vergeet dat idee al maar.
Daarnaast is de nieuwe iX3 volgens mij smaller dan de i4.

Die V2G gaat nog jaren duren voor het wettelijk kader daarrond in orde is.
No way dat je dat mag gebruiken met een bedrijfswagen die oplaadt via een betaalde laadpas. Dus vergeet dat idee al maar.
Daarnaast is de nieuwe iX3 volgens mij smaller dan de i4.

De policy van de wagenmakers stelt in de meeste gevallen dan ook nog eens dat de garantie niet van toepassing is als je V2G of V2H voorziet.
Met daarnaast het feit dat de laadpaal om dit mogelijk te maken pokke duur is...

Binnenkort mag ik een nieuwe wagen bestellen.
Bepaalde collega's mochten binnen mijn categorie ook recent bestellen. Dus afgaand op die lijst wel al even gaan kijken in de garage.

Ik twijfelde tussen:
- BYD Sealion 7 (comfort)
- Kia EV6 Business (plus?)
- Hyundai Ioniq 6 (zou het nieuwe model zijn).

Voor de bezichtiging ging mijn voorkeur naar de Ioniq 6. Man, wat een teleurstelling is dat interieur 😅.. heel plastiekerig..en in de garage zat dan nog een uitvoering van 70.000€.
Ik ga nu wat overdrijven..maar mijn vroegere Golf 7 oogde precies zelfs beter qua materiaal gebruik.

De EV 6 voelde veel degelijker aan. De Sealion 7 voelde als een klasse hoger aan tov de EV6.
Alleen..de eeuwige twijfel..SUV of niet..
En ik rijd 70.000km/jr. Waarvan enkele keren per jaar +-400-500km snelweg in het buitenland. Dus qua bereik, boeit het niet zoveel tussen deze 2 modellen.
Maar 90% van de ritten zijn snelweg in het binnenland met laadpaal bij aankomst

Bepaalde collega's mochten binnen mijn categorie ook recent bestellen. Dus afgaand op die lijst wel al even gaan kijken in de garage.

Ik twijfelde tussen:

Voor de bezichtiging ging mijn voorkeur naar de Ioniq 6. Man, wat een teleurstelling is dat interieur 😅.. heel plastiekerig..en in de garage zat dan nog een uitvoering van 70.000€.
Ik ga nu wat overdrijven..maar mijn vroegere Golf 7 oogde precies zelfs beter qua materiaal gebruik.

De EV 6 voelde veel degelijker aan. De Sealion 7 voelde als een klasse hoger aan tov de EV6.
En ik rijd 70.000km/jr. Waarvan enkele keren per jaar +-400-500km snelweg in het buitenland. Dus qua bereik, boeit het niet zoveel tussen deze 2 modellen.
Als je niet zeker bent of je een SUV wilt nemen, maar je bent wel onder de indruk van de afwerking van BYD: heb je al eens naar de Seal gekeken?

Qua interieur wel een generatie (het is te zeggen, een jaar of twee) ouder dan de Sealion 7, maar daarom niet per se minder hoogwaardig afgewerkt. Komt in leasing mogelijk iets goedkoper uit dan de Sealion 7, waardoor je misschien een hoger uitrustingsniveau kan kiezen.

Ik twijfelde tussen:

Waarom twijfel je tussen SUV of niet?
Zelf verkies ik geen SUV, ik zit liever lager en heb liever een minder hoge koffer met een grotere oppervlakte + beenruimte achteraan maakt voor mij minder uit. Maar keer je dat om, zijn dat voor mij wel de voordelen van SUVs. Nu ja, tussen de 3 modellen die je opnoemt zit er 8 cm hoogteverschil tussen de hoogste en de laagste, dat scheelt niet zoveel.

De Sealion 7 is wel beduidend trager in snelladen dan de andere 2 (die qua batterij e.d. identiek aan elkaar zijn), scheelt een factor 2 - mogelijks iets om rekening mee te houden als je af en toe eens die lange snelwegritten doet. Aan de andere kant, je voorkeur wordt waarschijnlijk bepaald door de voordelen tijdens de andere 90% van je ritten.

Als je niet zeker bent of je een SUV wilt nemen, maar je bent wel onder de indruk van de afwerking van BYD: heb je al eens naar de Seal gekeken?

Qua interieur wel een generatie (het is te zeggen, een jaar of twee) ouder dan de Sealion 7, maar daarom niet per se minder hoogwaardig afgewerkt. Komt in leasing mogelijk iets goedkoper uit dan de Sealion 7, waardoor je misschien een hoger uitrustingsniveau kan kiezen.
Ben daar gaan inzitten..en met mn 1,95m is die wagen super klein 😅. Mocht hij groter geweest zijn, direct!
Waarom twijfel je tussen SUV of niet?
Zelf verkies ik geen SUV, ik zit liever lager en heb liever een minder hoge koffer met een grotere oppervlakte + beenruimte achteraan maakt voor mij minder uit. Maar keer je dat om, zijn dat voor mij wel de voordelen van SUVs. Nu ja, tussen de 3 modellen die je opnoemt zit er 8 cm hoogteverschil tussen de hoogste en de laagste, dat scheelt niet zoveel.

De Sealion 7 is wel beduidend trager in snelladen dan de andere 2 (die qua batterij e.d. identiek aan elkaar zijn), scheelt een factor 2 - mogelijks iets om rekening mee te houden als je af en toe eens die lange snelwegritten doet. Aan de andere kant, je voorkeur wordt waarschijnlijk bepaald door de voordelen tijdens de andere 90% van je ritten.
Qua "SUV versus andere soort wagens".. ik zit ook liever lager op de grond. Strakker op de grond, minder hellen in bochten ed.

Waarom ik voor de Sealion 7 zou gaan: super grote wagen en veel kofferruimte. Momenteel geen kinderen..maar wie weet ooit..
En handig voor de vakantie. En heel eerlijk..misschien ook met de achterliggende gedachte "ik ga wss nooit meer zo'n dikke wagen kunnen bestellen". Ik ga ervan uit dat bedrijven de bedrijfswagen cultuur wat gaan downgraden.

Terug
Bovenaan