Kan je je hypotheek niet laten aanpassen dat je een grotere maandelijkse aflossing krijgt over een kortere aflossingstermijn? Of heb je nog de woonbonus waardoor dat ook weer niet interessant is?
Zo werkt dat niet nee. Dat zou betekenen herfinancieren. Dus nieve lening aan huidige rentevoeten. Gene goeie.
Je kan uw lening vervroegd afbetalen, ja. Daar komt dan gewoon X-aantal EUR kosten bij (weet niet meer hoeveel men er bij lapt om uw lening vervroegd af te betalen, maar het was X-aantal tijd aflossing dat men er bij lapte).
Woonbonus? Ik heb het overschotje nog te pakken gekregen. Dus niet meer de initiële, goeie versie. But it's something of course.
Ik begrijp totaal niet dat als het werk het toelaat om van thuis uit te werken, ze mensen verplichten om meer dan 1 of 2 dagen in de week naar kantoor te gaan. Als ze zoiets tegen mij komen zeggen, moeten ze mij idd niet ontslagen want ben ik zelf weg. Tijd en geld zijn 2 belangrijke zaken om een comfortabel leven te kunnen leiden, dus als ze extra tijd van me gaan afnemen en daarbovenop nog eens geld ook door het mobiliteitsbudget niet meer 100% netto te kunnen gebruiken, dan is de keuze toch wel snel gemaakt om ergens anders te gaan horen. Er zijn voldoende bedrijven die meer dan 50% thuiswerk toelaten.
Als de regel algemeen zou wegvallen, zitten we met een ander verhaal natuurlijk. Ik vergelijk het mobiliteitsbudget voor hypotheekaflossing met IP ruling bij IT. Beiden zijn zaken waarvan ik niet begrijp waarom ze bestaan, maar uiteraard moet je er dankbaar gebruik van maken als het kan. IP ruling heb ik zelf nooit gebruik van kunnen maken en dat zal er bij ons waarschijnlijk ook nooit komen, maar als het mobiliteitsbudget algemeen weg zou vallen kan ik misschien wel eens gaan horen bij bedrijven die IP ruling toepassen.
Gohja, hoe groter 't bedrijf, hoe groter de kans dat zulk een toestanden zullen komen ->
https://www.bnr.nl/nieuws/onderneme...reen-verplicht-minimaal-drie-dagen-op-kantoor
Dat start in US, druppelt dan gewoon door naar de rest v/d wereld.
MS heeft nl. volk zitten in veel landen. Ook in NL & BE. Hier in BE is MS vooral sales, presales & marketing. Technisch gezien allemaal veel thuiswerk mogelijk, maar 't zal ook wel afgeschaft worden. Daar zitten ook ITers tussen (voornamelijk de presales gasten zijn redelijk technisch).
Don't forget, ze hebben de IP ruling ook afgeschaft eh. En em is nog altijd niet officieel terug.
- Goh, wij maken daar minder uit omdat we ons ook wel graag bezighouden met huizen opwaarderen. Als je dat kan combineren met wat fiscale optimalisatie, why not?
Oooooh neje. Ik em 2 linker handen. Dus verbouwen is niet aan mij besteed.
En verhuizen zie ik al even goed tegen op.
- Ik kan nochtans zo direct al 3 voorbeelden vanuit m'n kennissenkring opnoemen die goed bijbetalen voor hun bedrijfswagen om een zo dik mogelijk model te nemen, maar wel amper tot niet kunnen sparen. Gebeurt meer dan je denkt hoor. Van maand tot maand leven heeft niet per se iets met je loon te maken, maar vaak met ingesteldheid. Zo'n mensen zouden privé waarschijnlijk ook een te dikke bak kopen, maar om zoiets vanuit de overheid/bedrijf aan te moedigen vind ik verkeerd. Mensen geen deftig alternatief geven is helemaal verkeerd.
Daarmee dat ik aangaf dat deze situatie niet ligt aan die wagen of het al dan niet een dure wagen zijn. Dat ligt dan eerder bij die mensen zelf.
Zelfs al zou men met een Polo rijden, zou dat nog steeds een probleem zijn.
En 'goed bijbetalen'? Veel bedrijven beperken hoeveel je mag bijleggen, dus als het op die paar 100 EUR bruto per maand moet aankomen blijft het probleem dus wel elders liggen eh.
Anekdotisch kan ik over mezelf spreken. Ik bol dan eigenlijk momenteel ook een dikke bak eh, maar ik kan mij helemaal niet vinden in die situatie.
Niet dat ik schatrijk ben of zo, maar als ik het in m'n bol zou krijgen zou ik binnen 2j gerust die Euro's kunnen leggen om mijn wagen over te kopen. Dus ik behoud mij wel een gezonde spaarbasis om het zo te stellen. Ik zou me niet goed in m'n vel voelen als ik ooit 0 EUR op mijn rekeningen zou zien staan (of iets in de buurt).
En ja, ik heb ook een beetje bij gelegd voor die wagen om mijn goesting te krijgen in opties. Maar ik mag dat spreiden maand/maand, dus trek effectief een goei 50% daarvan af & dan voel ik dat nauwelijks.
- Dat mobi-budget bestaat nu toch al wel 6 jaar. De regels zijn alleen iets veranderd door de jaren heen, maar het gebruiken voor je woonlening zat er al van bij de start bij voor zover ik weet. Alleen dat van thuiswerk is enkele jaren geleden toegevoegd dacht ik.
Goh, dunno hoe lang het exact al is. Voor ons is het een heel recent iets & in veel bedrijven zit het ook nog niet in de policy.
Maar als je dat mobi-budget nodig hebt om rond te komen zit er van in den beginne al iets anders scheef lijkt mij.
Net zoals met de wagen zelf, dan moet ge uiteindelijk ook nog altijd rond komen met de rest van uw loon eh. Je mag dan de kost van een privé wagen onderhouden laten vallen in uw budget, maar ook niet meer dan dat eh.