De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Ik denk in alle eerlijkheid ook gewoon dat als er zich ooit iemand mee gaat bezighouden van die lening/huur peiler in dat systeem aan te vallen op basis van gelijkheidsbeginsels dat die regeling met de grond gelijk gemaakt wordt. Maar dat kan je dan weer wel zien natuurlijk... in tussentijd heb je groot gelijk dat je de regeling zoals ze momenteel is gebruikt in uw eigen voordeel.

Aan de andere kant moet er gewoon een eerlijk systeem zijn voor wie geen bedrijfswagen wil/kan nemen, bv. omdat je niet thuis kan laden, vlakbij je werk woont... Het systeem is net bedoeld om meer wagens van de weg te halen dus moet het ook een beetje voordelig zijn. En meer brutoloon in de plaats (zoals nu bij mij en veel anderen wellicht) compenseert gewoon niet volledig. Dus dit systeem raakt misschien aan het gelijkheidsbeginsel, maar geen deftig alternatief aanbieden ook.

Aan de andere kant moet er gewoon een eerlijk systeem zijn voor wie geen bedrijfswagen wil/kan nemen, bv. omdat je niet thuis kan laden, vlakbij je werk woont... Het systeem is net bedoeld om meer wagens van de weg te halen dus moet het ook een beetje voordelig zijn. En meer brutoloon in de plaats (zoals nu bij mij en veel anderen wellicht) compenseert gewoon niet volledig. Dus dit systeem raakt misschien aan het gelijkheidsbeginsel, maar geen deftig alternatief aanbieden ook.
Tis maar wat je eerlijk wil noemen natuurlijk. Het mobiliteitsbudget in zijn geheel zorgt er net voor dat men mensen niet meer kan verplichten van een wagen te nemen. Dat is nu bv bij ons wel het geval want er wordt niet gecompenseerd, het enige wat dus zou winnen door geen wagen te nemen is u VAA.
Er is eerlijk gezegd geen goed verdedigbare reden om alwéér een nieuwe fiscale koterij te creëren en dat is het in de kern gewoon. Mensen die geen wagen wensen kunnen 62% van de TCO kost op hun rekening gestort krijgen als ze hun budget niet elders gebruiken (uitgaande van die 38% die hier eerder genoemd werd). Uiteraard is dat geen optimale regeling voor die groep mensen, maar het is nog steeds een héél stuk beter dan wat werkgevers vroeger soms deden met bruto compensatie van ocharme €300-400 aka ~€141-188 netto...

Ik zie ook niet echt goed in hoe de lening/huur pijler ervoor gaat zorgen dat er minder auto's op de baan rijden. Precies of die mensen gaan plots allemaal terug naar kantoor rijden want de enige reden dat ze thuis werken is voor die regeling? :unsure: Het is gewoon een bijkomende bonus op een systeem dat in de ruime meerderheid van de gevallen al een mooi voordeel is voor de werknemer in kwestie die tijd bespaart en meer flexibiliteit heeft om zijn werkdag zelf in te plannen.
Als het doel echt vooral ligt op wagens van de weg te halen waarom ligt die grens dan op 10km? Precies of 11km is een absurde afstand om met de fiets te rijden. Ik ken iemand met 50km one-way commute die dat dagelijks doen, door weer en wind, die valt dus buiten dat systeem ondanks het feit dat hij zijn wagen nooit gebruikt voor zijn werk. De voorwaarden zoals ze nu bestaan zijn eerlijk gezegd gewoon compleet arbitrair en moeilijk verdedigbaar indien ze echt aangevochten zouden worden.

't Is nu ook niet bruto eh, want je mag er 'netto' uw lening mee afbetalen of uw huur.
Schrijf dan dat zij die een hypotheek of huur hebben, dit eerst daar in moeten opnemen & al den overschot krijg je dan gewoon netto in uw zakken. Voor zij zonder schulden krijgt ge dan gewoon alles netto in uw zakken.

Dat haalt exact even veel wagens v/d baan. En dan is het eerlijk, wat het nu dus duidelijk niet is.
't Is gewoon een schifting nu zodat er minder mensen overheidsbudget opsouperen. Er vallen nl. ineens enkele grote groepen weg. Mensen zonder of afbetaalde hypotheek of jongeren die nog thuis wonen bv.
--> Studeer je af op uw 21 & blijf je thuis tot uw 30e, da's 9 jaar dat de regering in z'n zakken stopt.

Wilt men het niet netto laten uitkeren, zorg dan voor een verrekening in de belastingen of zoiets zodat het op hetzelfde netto bedrag uitkomt.
Maar dan kan je 't even goed netto laten uitkeren, dus een bedrag vrijgesteld van patronale, RSZ, etc.

Het is inderdaad weer een korterij naast de koterij bedrijfswagens. En er zal altijd wel iemand zich gediscrimineerd voelen ivm bv. die thuiswerk- of afstandsregel. Ik val ook net buiten die afstand maar thuiswerk is en blijft hopelijk op 3 dagen (IT in multinational)
En mocht de lening/huuroptie wegvallen, dan kan ik wel nog vrede nemen met die optie om alles uitbetaald te krijgen met 38% bijdrage. Dan dekt het ergens net mijn kosten hoop ik, nadeel hiervan wel is dat je het in één keer krijgt op het einde van het jaar.

Enfin, eenmaal dit verplicht in voege is (we zijn er nog niet, krappe deadline nog..) mag je gerust her en der krantenartikels verwachten hierover die sommige mensen (met of zonder wagen) zullen doen wakker schieten. En het hopelijk niet zullen aanvechten... Velen weten nog niet van dit bestaan af, ik merk het aan collega's aan wie ik het systeem uitleg (en die er ook wel zouden willen instappen bij volgende wagenkeuze bv.)

Ik zie ook niet echt goed in hoe de lening/huur pijler ervoor gaat zorgen dat er minder auto's op de baan rijden. Precies of die mensen gaan plots allemaal terug naar kantoor rijden want de enige reden dat ze thuis werken is voor die regeling? :unsure: H
Stel: je woont 2 km van kantoor en gaat met de fiets, maar je krijgt toch een wagen, want geen andere compensatie. Dan staat die wagen daar maar te staan in de week, minder parking in de stad, minder kans dat die persoon openbaar vervoer kiest voor andere verplaatsingen of toch zomaar wat gaat rondrijden want 'naft toch betaald van het werk'.

Kies je het budget hou je netto meer over en zal je misschien zelf geen eigen wagen meer kopen > auto minder op de weg. En als je toch nog een auto houdt daarnaast, ga je misschien wel bewuster om met je eigen verplaatsingen ipv overal bedrijfswagen voor inzetten.

Een mobiliteitsbudget gebruiken om een lening terug te betalen. Ik blijf het wansmakelijk vinden. Goedverdienende whitecollars die al 't voordeel hebben aanspraak te kunnen maken op een bedrijfswagen én het grote comfort van veel thuis te kunnen werken, kunnen nu ook nog eens financieel optimaliseren door hun lening te laten betalen met het mobiliteitsbudget. Als uw job dan nog chill is (IT, iemand?) en je nog wat huishoudelijke taakjes door de dag kan doen, ben je hélemaal aan het knallen.

Moest ik m'n leasing budget effectief netto kunnen krijgen kocht ik wss gewoon mijn huidige lease wagen van de leasing firma binnen een paar jaar. Zou geen wagen van dik boven de 80K meer zijn na 5 jaar, maar 'k zou die uiteraard ook niet krijgen voor 15 eh.
Dat zou idd ook nog een goede optie kunnen zijn voor veel mensen. Je hebt er zelf altijd mee gereden dus je kent de geschiedenis en de afschrijving is voor een groot deel al gebeurd.

Ik heb bv. absoluut geen goesting in het EV gedoe & almaar meer en meer van die moderne EV's trekken op de ballen, dus wss ga ik er alleen maar op achteruit.
Maar, gezien ik nauwelijks een paar 100 EUR hypotheek heb zou dat serieus in m'n vel snijden. Dus ik zal pretty much verplicht een bedrijfswagen moeten behouden & dus ook opgescheept worden met die'n EV.
Ale soit, voor de duidelijkheid, ge zijt uiteindelijk nooit verplicht eh. Ik zou uiteraard kunnen aanvaarden dat ik serieus in m'n vel snijdt & mijn wagen privé kopen. Dan nog geen 40% van m'n lease budget krijgen in m'n lening & de rest dik belasting op betalen. Mor soit, da's al zeker niet interessant.
Kan je je hypotheek niet laten aanpassen dat je een grotere maandelijkse aflossing krijgt over een kortere aflossingstermijn? Of heb je nog de woonbonus waardoor dat ook weer niet interessant is?

En 'iedereen mag toch 3d/w van thuis werken', daar zou ik toch nog niet zo zeker van zijn hoor. Zelfs in 't Nederlands zie ik regelmatig al eens van die artikels passeren dat er almaar minder mensen die gunst krijgen of een of andere C*O die die'n boel wilt afschaffen.
Dus ook hier, niet enkel in 't buitenland.
't Zijn er hier nog altijd veel, maar wel elk jaar minder naar 't schijnt.
Hell, zelfs bij ons in 't bedrijf zijn er managers die al dat thuiswerk (sterk) willen beperken. Zelfs op hoog niveau. Sommige afdelingen zijn bv. al strenger dan onze afdeling.
Bij ons zijn ze idd ook strenger geworden en gaan er vooral hogerop stemmen op om het nog strenger te maken, maar ik denk ook wel dat ze beseffen dat ze minder concurrentieel worden als werkgever als ze nog minder thuiswerk toelaten. Een groot deel van de mensen verliest hun voordelige mobiliteitsbudget als ze te veel naar kantoor moeten, dus die gaan ook niet zomaar accepteren dat ze netto zoveel moeten inleveren terwijl een bedrijf een paar kilometer verder wel nog voldoende thuiswerk aanbiedt.

- Zonnestroom zal ik nooit niets op verdienen, ik zal altijd publiek moeten laden.
- En direct iets nieuws kopen & verhuizen omdat m'n lening betaald is? Gewoon om mobi-budget te krijgen? I'm not that crazy.
- En dikke lease bak, maar gene nagel om aan hun gat te krabben? Lijkt mij weinig correlatie te zijn. Stel dat je een serieus lease budget hebt van pakt 1300 EUR & dikke E class. Voor mobi-budget was dat een goei 650 EUR netto (moest je dat überhaupt al 1:1 bruto krijgen, want dat bruto komt voor de WG nog 32% patronale bij).
Mor soit, wss heb je al een deftig basis salaris om zo'n budget te krijgen, dus als die wagen het verschil maakt tussen eten kunnen betalen of niet ... tush is die wagen écht het probleem niet.
Don't forget, dat mobi-budget, waar je die 1300 EUR netto zou kunnen krijgen, da's nog vrij nieuw eh.
- Ik zou thuis kunnen laden en wil al geen elektrische auto, maar in jouw geval begrijp ik het al helemaal. De laadpalen hier in de buurt staan altijd vol 's avonds dus met wat pech kan je 's nachts niet laden en moet je onderweg nog ergens gaan snelladen.
- Goh, wij maken daar minder uit omdat we ons ook wel graag bezighouden met huizen opwaarderen. Als je dat kan combineren met wat fiscale optimalisatie, why not? :p
- Ik kan nochtans zo direct al 3 voorbeelden vanuit m'n kennissenkring opnoemen die goed bijbetalen voor hun bedrijfswagen om een zo dik mogelijk model te nemen, maar wel amper tot niet kunnen sparen. Gebeurt meer dan je denkt hoor. Van maand tot maand leven heeft niet per se iets met je loon te maken, maar vaak met ingesteldheid. Zo'n mensen zouden privé waarschijnlijk ook een te dikke bak kopen, maar om zoiets vanuit de overheid/bedrijf aan te moedigen vind ik verkeerd. Mensen geen deftig alternatief geven is helemaal verkeerd.
- Dat mobi-budget bestaat nu toch al wel 6 jaar. De regels zijn alleen iets veranderd door de jaren heen, maar het gebruiken voor je woonlening zat er al van bij de start bij voor zover ik weet. Alleen dat van thuiswerk is enkele jaren geleden toegevoegd dacht ik.

Bij mij was het mobiliteitsbudget alleszins iets wat de doorslag heeft gegeven om te tekenen bij m'n huidige werkgever, omdat ik er zomaar effe 1000 euro netto bijkreeg. Als ze me dat (deels) afnemen doordat de thuiswerk policy verandert, ga ik dezelfde dag nog uitkijken voor een nieuwe job. Dat verschil in loon is iets te significant om te negeren.

Het is niet omdat het perfect van thuis kan dat het ook zo toegelaten wordt. Ik werk voor één van de grootste privé werkgevers van België (~10k personeel). De regel is: operationelen max 1 dag/week (als het werk het toelaat, voor bv supervisors kan dat dus eigenlijk al niet) en ondersteunende diensten (fleet, HR, en al die andere jobkes in hun ivoren toren in Brussel) max 2 dagen/week.

In pure white collar omgevingen zullen hoge thuiswerkquota allemaal wat meer ingeburgerd zijn (hoewel ze dat op meerdere plaatsen intussen toch ook al deels hebben teruggedraaid als ik dat zo hoor). Grote multi-nationals gebruiken in Amerika het afschaffen van thuiswerk overigens ook deels als alternatieve ontslag rondes en hopen dat mensen vanzelf opstappen als ze 100% op kantoor moeten zijn. Zo moeten ze "officieel" geen ontslagrondes doen, en die regelingen sijpelen na verloop van tijd ook gewoon door naar de Europese tak. In ieder geval vanaf dat je naar branches gaat met blue collars en andere uitvoerenden/operationelen in de mix denk ik dat die quota meteen een pak strikter zullen worden.

In kleine KMO'tjes kunnen ze als ze willen waarschijnlijk nog wat à la tête du client werken maar in een grote boite ga ze dat niet doen en al zeker niet zo van die regelingen genre: "we zetten 3 dagen in je contract voor je mobi budget maar we verwachten je wel alle dagen op kantoor". Dat deden ze bij mijn vorige werkgever om netto thuiswerkvergoeding te geven ipv bruto :unsure:

Ik denk in alle eerlijkheid ook gewoon dat als er zich ooit iemand mee gaat bezighouden van die lening/huur peiler in dat systeem aan te vallen op basis van gelijkheidsbeginsels dat die regeling met de grond gelijk gemaakt wordt. Maar dat kan je dan weer wel zien natuurlijk... in tussentijd heb je groot gelijk dat je de regeling zoals ze momenteel is gebruikt in uw eigen voordeel.
Ik begrijp totaal niet dat als het werk het toelaat om van thuis uit te werken, ze mensen verplichten om meer dan 1 of 2 dagen in de week naar kantoor te gaan. Als ze zoiets tegen mij komen zeggen, moeten ze mij idd niet ontslagen want ben ik zelf weg. Tijd en geld zijn 2 belangrijke zaken om een comfortabel leven te kunnen leiden, dus als ze extra tijd van me gaan afnemen en daarbovenop nog eens geld ook door het mobiliteitsbudget niet meer 100% netto te kunnen gebruiken, dan is de keuze toch wel snel gemaakt om ergens anders te gaan horen. Er zijn voldoende bedrijven die meer dan 50% thuiswerk toelaten.

Als de regel algemeen zou wegvallen, zitten we met een ander verhaal natuurlijk. Ik vergelijk het mobiliteitsbudget voor hypotheekaflossing met IP ruling bij IT. Beiden zijn zaken waarvan ik niet begrijp waarom ze bestaan, maar uiteraard moet je er dankbaar gebruik van maken als het kan. IP ruling heb ik zelf nooit gebruik van kunnen maken en dat zal er bij ons waarschijnlijk ook nooit komen, maar als het mobiliteitsbudget algemeen weg zou vallen kan ik misschien wel eens gaan horen bij bedrijven die IP ruling toepassen.

Kan je je hypotheek niet laten aanpassen dat je een grotere maandelijkse aflossing krijgt over een kortere aflossingstermijn? Of heb je nog de woonbonus waardoor dat ook weer niet interessant is?
Zo werkt dat niet nee. Dat zou betekenen herfinancieren. Dus nieve lening aan huidige rentevoeten. Gene goeie.
Je kan uw lening vervroegd afbetalen, ja. Daar komt dan gewoon X-aantal EUR kosten bij (weet niet meer hoeveel men er bij lapt om uw lening vervroegd af te betalen, maar het was X-aantal tijd aflossing dat men er bij lapte).

Woonbonus? Ik heb het overschotje nog te pakken gekregen. Dus niet meer de initiële, goeie versie. But it's something of course.

Ik begrijp totaal niet dat als het werk het toelaat om van thuis uit te werken, ze mensen verplichten om meer dan 1 of 2 dagen in de week naar kantoor te gaan. Als ze zoiets tegen mij komen zeggen, moeten ze mij idd niet ontslagen want ben ik zelf weg. Tijd en geld zijn 2 belangrijke zaken om een comfortabel leven te kunnen leiden, dus als ze extra tijd van me gaan afnemen en daarbovenop nog eens geld ook door het mobiliteitsbudget niet meer 100% netto te kunnen gebruiken, dan is de keuze toch wel snel gemaakt om ergens anders te gaan horen. Er zijn voldoende bedrijven die meer dan 50% thuiswerk toelaten.

Als de regel algemeen zou wegvallen, zitten we met een ander verhaal natuurlijk. Ik vergelijk het mobiliteitsbudget voor hypotheekaflossing met IP ruling bij IT. Beiden zijn zaken waarvan ik niet begrijp waarom ze bestaan, maar uiteraard moet je er dankbaar gebruik van maken als het kan. IP ruling heb ik zelf nooit gebruik van kunnen maken en dat zal er bij ons waarschijnlijk ook nooit komen, maar als het mobiliteitsbudget algemeen weg zou vallen kan ik misschien wel eens gaan horen bij bedrijven die IP ruling toepassen.
Gohja, hoe groter 't bedrijf, hoe groter de kans dat zulk een toestanden zullen komen -> https://www.bnr.nl/nieuws/onderneme...reen-verplicht-minimaal-drie-dagen-op-kantoor

Dat start in US, druppelt dan gewoon door naar de rest v/d wereld.
MS heeft nl. volk zitten in veel landen. Ook in NL & BE. Hier in BE is MS vooral sales, presales & marketing. Technisch gezien allemaal veel thuiswerk mogelijk, maar 't zal ook wel afgeschaft worden. Daar zitten ook ITers tussen (voornamelijk de presales gasten zijn redelijk technisch).

Don't forget, ze hebben de IP ruling ook afgeschaft eh. En em is nog altijd niet officieel terug.

- Goh, wij maken daar minder uit omdat we ons ook wel graag bezighouden met huizen opwaarderen. Als je dat kan combineren met wat fiscale optimalisatie, why not?
Oooooh neje. Ik em 2 linker handen. Dus verbouwen is niet aan mij besteed.
En verhuizen zie ik al even goed tegen op.

- Ik kan nochtans zo direct al 3 voorbeelden vanuit m'n kennissenkring opnoemen die goed bijbetalen voor hun bedrijfswagen om een zo dik mogelijk model te nemen, maar wel amper tot niet kunnen sparen. Gebeurt meer dan je denkt hoor. Van maand tot maand leven heeft niet per se iets met je loon te maken, maar vaak met ingesteldheid. Zo'n mensen zouden privé waarschijnlijk ook een te dikke bak kopen, maar om zoiets vanuit de overheid/bedrijf aan te moedigen vind ik verkeerd. Mensen geen deftig alternatief geven is helemaal verkeerd.
Daarmee dat ik aangaf dat deze situatie niet ligt aan die wagen of het al dan niet een dure wagen zijn. Dat ligt dan eerder bij die mensen zelf.
Zelfs al zou men met een Polo rijden, zou dat nog steeds een probleem zijn.
En 'goed bijbetalen'? Veel bedrijven beperken hoeveel je mag bijleggen, dus als het op die paar 100 EUR bruto per maand moet aankomen blijft het probleem dus wel elders liggen eh. 😅

Anekdotisch kan ik over mezelf spreken. Ik bol dan eigenlijk momenteel ook een dikke bak eh, maar ik kan mij helemaal niet vinden in die situatie.
Niet dat ik schatrijk ben of zo, maar als ik het in m'n bol zou krijgen zou ik binnen 2j gerust die Euro's kunnen leggen om mijn wagen over te kopen. Dus ik behoud mij wel een gezonde spaarbasis om het zo te stellen. Ik zou me niet goed in m'n vel voelen als ik ooit 0 EUR op mijn rekeningen zou zien staan (of iets in de buurt).

En ja, ik heb ook een beetje bij gelegd voor die wagen om mijn goesting te krijgen in opties. Maar ik mag dat spreiden maand/maand, dus trek effectief een goei 50% daarvan af & dan voel ik dat nauwelijks.
- Dat mobi-budget bestaat nu toch al wel 6 jaar. De regels zijn alleen iets veranderd door de jaren heen, maar het gebruiken voor je woonlening zat er al van bij de start bij voor zover ik weet. Alleen dat van thuiswerk is enkele jaren geleden toegevoegd dacht ik.
Goh, dunno hoe lang het exact al is. Voor ons is het een heel recent iets & in veel bedrijven zit het ook nog niet in de policy.
Maar als je dat mobi-budget nodig hebt om rond te komen zit er van in den beginne al iets anders scheef lijkt mij.

Net zoals met de wagen zelf, dan moet ge uiteindelijk ook nog altijd rond komen met de rest van uw loon eh. Je mag dan de kost van een privé wagen onderhouden laten vallen in uw budget, maar ook niet meer dan dat eh.

Hier bij de Skoda werkt die keyless entry ook perfect eigenlijk. Enige wat je niet mag vergeten is als je sleutel in de auto ligt, dat uw auto open blijft :D (gelukkig stond die in m'n eigen garage, had het vergeten gans in het begin, stond dus de hele nacht unlocked)

Enige wat ik nu afgezet heb is die koffer openen met je voet. had vaak wanneer ik in m'n koffer iets aan het zoeken was, dat die plots sluit...
De mijne begint luid te biepen dan, als je niet ver genoeg weg gaat sluit die niet. (Q6)

Paywall. Maar zou mij niet verbazen dat het voornamelijk de grote spelers, met een uitgebreid HR departement zijn die zich daar al mee bezig houden.

Is nochtans echt niet ingewikkeld. Voor +- 500 euro heeft Sdworx hier in 2019 (denk ik...misschien 2018...al lang geleden) alles in orde gebracht bij mijn werkgever zodat ik cash-for-car kon gebruiken. Ondertussen is dat dan mobiliteitsbudget geworden.

Al die jaren ben ik de enige die het systeem hier gebruikt. 10 minuten werk per jaar voor de baas (jaarbedrag delen door 12, dit vooraf gaan invullen in sdworx, en bedrag is netto omdat ik mijn lening heb), in elk geval veel minder dan de tijd die ze spenderen aan de bedrijfswagens.

Na lang twijfelen tussen de VW ID.4, Skoda Enyaq (met kleinere batterij) en Kia EV6 uiteindelijk richting een vierde optie aan het neigen: een quasi volledig uitgeruste Skoda Elroq.
Het is afwegen van extra kofferruimte vs makkelijker parkeren (smalle enkelrichtingstraat met aan beide kanten parkeren), de Elroq is iets korter en uitgerust met 360° camera. Qua interieur ook een mooie stap hoger dan de ID.4.
Ik hoop gewoon dat ik mij de wat kleinere koffer niet ga beklagen, howel 470L nog altijd niet niks is.
Eigenlijk is die Elroq in vergelijking met andere gelijkaardig geprijsde wagens best veel wagen voor uw geld. Zal dus tussen deze en de ID.4 gaan, tis een dilemma.

Na lang twijfelen tussen de VW ID.4, Skoda Enyaq (met kleinere batterij) en Kia EV6 uiteindelijk richting een vierde optie aan het neigen: een quasi volledig uitgeruste Skoda Elroq.
Het is afwegen van extra kofferruimte vs makkelijker parkeren (smalle enkelrichtingstraat met aan beide kanten parkeren), de Elroq is iets korter en uitgerust met 360° camera. Qua interieur ook een mooie stap hoger dan de ID.4.
Ik hoop gewoon dat ik mij de wat kleinere koffer niet ga beklagen, howel 470L nog altijd niet niks is.
Eigenlijk is die Elroq in vergelijking met andere gelijkaardig geprijsde wagens best veel wagen voor uw geld. Zal dus tussen deze en de ID.4 gaan, tis een dilemma.
De skoda is dan ook nog eens mooier (persoonlijk)

ioniq 5 besteld zie. met 22% korting en full option. paste netjes binnen budget. rijd echt nice. Hot hatch vermomd als suv. de bezels van dat scherm vind ik wat tegenwallen maar voor de rest is het interieur best oke. ook fysieke knoppen voor bijna alles is een dikke plus.

ook naar tesla model Y gekeken: rij ervaring viel enorm tegen. reed als een boot en interieur is gewoon zwak.

bmw ix1: reed plezanter, mooi interieur maar was wat traag en te klein. ook qua opties veel minder indrukwekkend dan de ioniq5. infotainment viel ook wat tegen?

tesla was wat ik er van verwachte, hyundai veel beter dan ik verwachte, en BMW stelde me licht teleur tbh. voelt niet meer aan als een luxe merk. Mijn 5j oud interieur van mijn cx-5 takumi is meer premium dan een bmw die het dubbele koste...

Hier ook een kleine maand geleden de Elroq 85 Corporate besteld. Ben benieuwd, de reviews zijn allemaal heel positief alleszins.

Reed als een boot? Wat bedoel je juist?
't Is maar, ik begin ook rustig rond te kijken, en de Model Y zit in mijn shortlist.

0 rijdynamiek. alles voelt heel artificieel en lomp aan. computer met wielen aan is de beste beschrijving die ik kan geven :/. zit ook precies een kleine inputlag op het sturen en gas geven.

nuja ik kom van mazda en dat is het meest driver centric merk op de markt dus dat kan er ook wel wat mee te maken hebben.

Bij bmw en hyundai was het toch allebei merkbaar leuker om er mee te rijden.

Je merkt eigenlijk dat teslas geen autos zijn om nog zelf mee te sturen. Pas op het was geen slechte wagen hé, het was gewoon allemaal zeer "meh".

Ga ik ontevreden zijn als ik verplicht ben met een model Y te rijden? nee.
zou ik iets anders pakken als ik de keuze heb? zeker.

laat je ook niet vangen aan die fake koffer ruimte claim. die is gemeten tot bovenaan het dak bij tesla en niet tot aan de rugsteun van de passagier zoals bij andere merken. een ioniq 5 is in de praktijk groter. je krijgt er 2 bananendozen meer in.

Ik heb lang getwijfeld omwille van de tech op de tesla, en dat 2de schermpje achteraan voor de kindjes, netflix while driving etc, maar in de praktijk zijn het voornamelijk gimmicks en echt nuttige dingen zoals een heads up display zit er dan weer niet in.

Door die achteruit zie je trouwens ook niets.

moest ik passagier zijn zou de tesla wss wel hoger staan.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan