De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Dus op de i5 sowieso geen comforttoegang? Dat is voor mij wel > dan elektrische of geventileerde zetels. Veel groter zelfs, dat gebruik je elke dag meerdere keren. Klink vastnemen en instappen, deur toe doen en wegstappen zonder omkijken.
I5 touring is natuurlijk wel een dikkere slee.
Die kan ik nu wel nog nemen met eigen opleg maar dat heb ik er nu ook niet voor over denk ik, het blijft een bedrijfswagen. Opleg moet bij bestelling cash op tafel gelegd worden.

Ook weer zo’n optie die inderdaad zeker haar nut heeft maar dat is de miserie van keuzes moeten maken, en dan weegt Touring bij mij precies wat meer door dan berline met comforttoegang of geheugenfunctie.

Trekhaak loopt bij mij ook wel met wat budget weg maar dat is écht een must.

Die kan ik nu wel nog nemen met eigen opleg maar dat heb ik er nu ook niet voor over denk ik, het blijft een bedrijfswagen. Opleg moet bij bestelling cash op tafel gelegd worden.

Ook weer zo’n optie die inderdaad zeker haar nut heeft maar dat is de miserie van keuzes moeten maken, en dan weegt Touring bij mij precies wat meer door dan berline met comforttoegang of geheugenfunctie.

Trekhaak loopt bij mij ook wel met wat budget weg maar dat is écht een must.
Rechtstreeks te betalen aan de leasemaatschappij? Dat bedrag mag je door ~2 delen want is in uw belastingaangifte in mindering te brengen op het bedrag van u VAA.

Over hoeveel eigen opleg spreken we want veel bedrijfswagens bollen tegenwoordig 5 jaar rond. €1000 opleg kan absurd klinken maar een jaar later trek je €500 terug van je belastingen en dan is die €1000 opleg in praktijk eigenlijk maar €8,33/maand over de volledige looptijd van het contract. Daarvoor heb je zelfs geen streaming abo en dat streaming abo gebruik je in praktijk wrs minder dan die wagen. Foliekes zou ik ook niet doen maar als het echt een toegevoegde waarde is aan de wagen is dat voor mij echt een no-brainer.

Mensen kunnen soms zo irrationeel zijn als het over eigen bijdrage gaat op die wagen. Niet specifiek op u bedoelt, maar eerder algemeen. Ik hoor regelmatig zo'n zaken als "ik ga niet betalen voor ne auto die niet van mij is" terwijl je het ook gewoon kan zien als betalen voor een service waar je zelf jaren genot van hebt...

Comforttoegang is nu zowat het enige wat ik niet genomen heb op de i5. Ik vind dat zoiets overroepen en de helft van de tijd staat ge te wachten aan uw deur tot hem opengaat of gaat hij open zonder dat je het wil.

Het stond op mijn testwagen en als ik aan de wagen kwam werkte het al niet snel genoeg..

Comforttoegang is nu zowat het enige wat ik niet genomen heb op de i5. Ik vind dat zoiets overroepen en de helft van de tijd staat ge te wachten aan uw deur tot hem opengaat of gaat hij open zonder dat je het wil.

Het stond op mijn testwagen en als ik aan de wagen kwam werkte het al niet snel genoeg..
Ik heb het op mn i5 en ik herken niet wat je zegt. Werkt echt perfect...
Ik had het niet op mn vorige auto (domweg verwacht dat zoiest standaard was tegenwoordig... niet dus) en dat heeft me toch 4 jaar lichtelijk geirriteerd.

Comforttoegang is toch vaak erg onpraktisch. Ik doe vaak de wagen open zodat vb de kinderen kunnen instappen, maar moet dan nog iets gaan halen en doe een paar stappen weg van de auto en gaat die dus opnieuw op slot... Bij momenten moet ik die 3 of 4 keer opnieuw ontgrendelen. De sleutel in de auto laten is ook geen oplossing, want als je dan wegstapt met de gsm in je broekzak (met een digitale sleutel op de gsm), dan spring die weer op slot.
Om nog maar te zwijgen van de comforttoegang tot de koffer. Werkt vaak perfect, behalve wanneer je je handen vol hebt met iets zwaar dat je niet makkelijk kunt neerzetten, dan weigert het gegarandeerd dienst :-).

Ik heb enkel die sensors in de deurklinken. Dus zodra ik de deur goed vastneem (& de sleutel in m'n zakken heb), gaat die open.
Sluiten is gewoon effe vinger over die sensor & de wagen vergrendeld.

Dat systeem werkt gewoon perfect in 99% v/d gevallen. Zo heel af & toe dat ik de klink niet goed vast pak & de sensor het niet door heeft, maar dan laat je even los & grijp je nog eens (wel over de sensor, die wat aan de rand zit).
Sluiten is nog nooit een issue geweest. Gewoon vinger over die 3 lijntjes (sensor) & den bos in.

Schoppen om de koffer te openen is grotendeels ca va. Ook idd af & toe eens dat je 'verkeerd' schopt & niet onder de sensor komt (of te lang treuzelt).
Maar over 't algemeen geen probleem mee.
Mogelijks kan die sensor al eens geblokkeerd zijn door vuil/modder?

Rechtstreeks te betalen aan de leasemaatschappij? Dat bedrag mag je door ~2 delen want is in uw belastingaangifte in mindering te brengen op het bedrag van u VAA.

Over hoeveel eigen opleg spreken we want veel bedrijfswagens bollen tegenwoordig 5 jaar rond. €1000 opleg kan absurd klinken maar een jaar later trek je €500 terug van je belastingen en dan is die €1000 opleg in praktijk eigenlijk maar €8,33/maand over de volledige looptijd van het contract. Daarvoor heb je zelfs geen streaming abo en dat streaming abo gebruik je in praktijk wrs minder dan die wagen. Foliekes zou ik ook niet doen maar als het echt een toegevoegde waarde is aan de wagen is dat voor mij echt een no-brainer.

Mensen kunnen soms zo irrationeel zijn als het over eigen bijdrage gaat op die wagen. Niet specifiek op u bedoelt, maar eerder algemeen. Ik hoor regelmatig zo'n zaken als "ik ga niet betalen voor ne auto die niet van mij is" terwijl je het ook gewoon kan zien als betalen voor een service waar je zelf jaren genot van hebt...
Die optie kost 1.165 EUR dus netto nog zo'n 600 EUR. Ik snap jouw visie en volg die ook hoor, alleen is die optie mij bv geen 600 EUR waard. Door de trekhaak moet ik 200 bruto opleggen en dat is het me dan wél waard bv, dus 't is niet dat ik principieel nee zeg.

De Comfort Pack (elektronisch gestuurde zetels + zetelventilatie) is dan weer 2.850 EUR, zelfs al zou ik het willen, zoveel mag ik volgens de car policy zelfs niet opleggen :tongue:

Enige dat ik nog zou twijfelen is zonnewerend glas achteraan. Is nuttig, mooi, en ook niet om te zeggen heel duur...

Ik heb dan weer net het tegenovergestelde. :p Ik begrijp niet dat mensen # euro per maand uit eigen zak willen betalen voor bepaalde opties bij een bedrijfswagen. Je betaalt dan enkel voor het gebruik ervan (als je niet vroeger stopt bij je werkgever dan dat het leasecontract loopt, want dan betaal je zelfs een deel voor niets) en krijgt er niets voor terug bij inlevering (want de wagen is niet van jou). Dat is zoals sommige merken die je maandelijks willen laten betalen voor opties als zetelverwarming. Ik wil best betalen voor opties, maar enkel als het een eenmalig bedrag is en het dan ook van mij is. Dat betalen voor gebruik doet me allemaal iets te hard denken aan "You'll own nothing and you'll be happy".

Nu ja, een leasewagen is dus ook niets voor mij want dan betaal je ook maar voor het gebruik van de wagen. Daarom hebben m'n vriendin en ik er dan ook voor bedankt bij onze werkgevers en zelf wagens aangekocht (uiteraard niet nieuw, want dat is ook geld weggooien wanneer je de showroom zelfs nog maar uitrijdt). Er zijn natuurlijk wel gevallen waarbij een bedrijfswagen goedkoper is (heel veel kilometers doen, per se elke 4 jaar een nieuwe auto willen, ...), maar meestal zal mobiliteitsbudget (wat volgend jaar sowieso aangeboden moet worden aan iedereen met een bedrijfswagen) voordeliger uitkomen en dan is het tenminste van jou.

Ik heb het op mn i5 en ik herken niet wat je zegt. Werkt echt perfect...
Ik had het niet op mn vorige auto (domweg verwacht dat zoiest standaard was tegenwoordig... niet dus) en dat heeft me toch 4 jaar lichtelijk geirriteerd.

Bij mij werkt dat ook (bijna) perfect.
Ben wel meestal alleen aan de wagen, ik zie inderdaad dit wel lastig zijn indien je met meerderen bent, waar de anderen uiteraard geen sleutel in hun zak hebben.

Het enige dat soms vervelend is, als je de achterklep toe doet, moet je wel wachten tot deze dicht is alvorens weg te wandelen!
Indien je wegwandelt terwijl die nog aan het dichtlopen is en je bent reeds te ver van de wagen op het ogenblik dat de klep volledig dicht gaat, dan gaat hij de wagen niet afsluiten!

Idem bijvoorbeeld wanneer je met twee bent, en jij bent met de sleutel reeds te ver van de wagen terwijl er nog een deur open staat (echtgenote nog de handtas aan het zoeken of zo), dan gaat de wagen ook niet meer op slot.

Alle deuren/achterklep moeten dicht zijn op het ogenblik dat de sleutel buiten bereik gaat, anders blijft hij open staan...

Het enige dat soms vervelend is, als je de achterklep toe doet, moet je wel wachten tot deze dicht is alvorens weg te wandelen!
Indien je wegwandelt terwijl die nog aan het dichtlopen is en je bent reeds te ver van de wagen op het ogenblik dat de klep volledig dicht gaat, dan gaat hij de wagen niet afsluiten!

Idem bijvoorbeeld wanneer je met twee bent, en jij bent met de sleutel reeds te ver van de wagen terwijl er nog een deur open staat (echtgenote nog de handtas aan het zoeken of zo), dan gaat de wagen ook niet meer op slot.

Alle deuren/achterklep moeten dicht zijn op het ogenblik dat de sleutel buiten bereik gaat, anders blijft hij open staan...

Het zal er op de volgende dus ook niet opkomen 😅.

En ik ben ouderwets en heb graag een sleutel (hoewel die wel cheap aanvoelen tegenwoordig). Ik vind het ook altijd vreemd bevredigend om de auto te openen met de sleutel :unsure:.

Bij de Tesla nu werkt die keyless entry feilloos en is geen sleutel bijhebben tout court heerlijk. Dus ik zou het wel missen maar het is mij gewoon zoveel geld niet waard 😛

Vanavond eens de EQE testrijden en dan mijn ei leggen!
Die is wel duidelijk een stuk budgetvriendelijker, daar krijg ik alles los in mijn budget: keyless entry, AMG exterieur, zetelventilatie, elektronische zetels met geheugenfunctie, panoramisch schuifdak, ... Motorisatie (EQE 300) is wel wat minder en ik vrees ook voor het algemeen gevoel.

Nu ja, een leasewagen is dus ook niets voor mij want dan betaal je ook maar voor het gebruik van de wagen. Daarom hebben m'n vriendin en ik er dan ook voor bedankt bij onze werkgevers en zelf wagens aangekocht (uiteraard niet nieuw, want dat is ook geld weggooien wanneer je de showroom zelfs nog maar uitrijdt). Er zijn natuurlijk wel gevallen waarbij een bedrijfswagen goedkoper is (heel veel kilometers doen, per se elke 4 jaar een nieuwe auto willen, ...), maar meestal zal mobiliteitsbudget (wat volgend jaar sowieso aangeboden moet worden aan iedereen met een bedrijfswagen) voordeliger uitkomen en dan is het tenminste van jou.
Hoezo "meestal" voordeliger? Als je het bedrag kan gebruiken om je lening/huur mee te betalen misschien maar dan moet je eerst al binnen 10? km van je werk wonen OF minstens 2,5 (3+ dus) thuiswerkdagen hebben EN dan moet je nog een lening hebben die voldoende groot is om het de moeite te maken. Want dat bedrag anders bruto laten uitbetalen aan factor 0,47 (EDIT: blijkbaar 38% belast lees ik hieronder)? Hard pass...

Als je dat mobi budget kan aanwenden voor u lening dan is dat vaak interessant ja maar anders? Ik stel mij trouwens ook zéér sterke vragen bij de rechtsgeldigheid van die regeling want eigenlijk is ze discriminerend. Niet iedereen krijgt de kans om zo vaak van thuis te werken, buiten de IT sector zal het eerder uitzondering dan regel zijn anno 2025. En dan komt de afstandsregel in play... Waarom 10km? Waarom geen 12? Of 15? Of 17 of 18 of 20, of 25? Waarom ik wel maar mijn collega 500m verderop niet?

Geen bedrijfswagen met tankkaart/laadpas betekend ook het einde van de regeling waar mijn werkgever mij een "injectietarief" van ~30c/kWh betaald voor mijn zonnestroom die de wagen in gaat.

Ik betwijfel sterk dat mensen vanaf volgend jaar masaal geen bedrijfswagens meer gaan nemen en ipv daarvan alternatieven gebruiken.

Laatst bewerkt:
Hier bij de Skoda werkt die keyless entry ook perfect eigenlijk. Enige wat je niet mag vergeten is als je sleutel in de auto ligt, dat uw auto open blijft :D (gelukkig stond die in m'n eigen garage, had het vergeten gans in het begin, stond dus de hele nacht unlocked)

Enige wat ik nu afgezet heb is die koffer openen met je voet. had vaak wanneer ik in m'n koffer iets aan het zoeken was, dat die plots sluit...

Enige wat ik nu afgezet heb is die koffer openen met je voet. had vaak wanneer ik in m'n koffer iets aan het zoeken was, dat die plots sluit...
Hier is dat bij de Q4 van mijn vrouw. Die heeft die optie niet maar die sensor zit precies wel al ergens geïnstalleerd want regelmatig bij het rommelen in de koffer sluit die gewoon spontaan, precies of die wil u een kopje kleiner maken :unsure:

Hoezo "meestal" voordeliger? Als je het bedrag kan gebruiken om je lening/huur mee te betalen misschien maar dan moet je eerst al binnen 10? km van je werk wonen OF minstens 2,5 (3+ dus) thuiswerkdagen hebben EN dan moet je nog een lening hebben die voldoende groot is om het de moeite te maken. Want dat bedrag anders bruto laten uitbetalen aan factor 0,47? Hard pass...

Als je dat mobi budget kan aanwenden voor u lening dan is dat vaak interessant ja maar anders? Ik stel mij trouwens ook zéér sterke vragen bij de rechtsgeldigheid van die regeling want eigenlijk is ze discriminerend. Niet iedereen krijgt de kans om zo vaak van thuis te werken, buiten de IT sector zal het eerder uitzondering dan regel zijn anno 2025. En dan komt de afstandsregel in play... Waarom 10km? Waarom geen 12? Of 15? Of 17 of 18 of 20, of 25? Waarom ik wel maar mijn collega 500m verderop niet?

Geen bedrijfswagen met tankkaart/laadpas betekend ook het einde van de regeling waar mijn werkgever mij een "injectietarief" van ~30c/kWh betaald voor mijn zonnestroom die de wagen in gaat.

Ik betwijfel sterk dat mensen vanaf volgend jaar masaal geen bedrijfswagens meer gaan nemen en ipv daarvan alternatieven gebruiken.
'k Heb het hier al meermaals aangehaald. Dat mobi-budget is eigenlijk interessanter dan een leasing budget voor een wagen waar je enkel een paar jaar 't vruchtgebruik van krijgt. Want je krijgt effectief geld in uw zakken. (ale soit, die huisvesting peiler dus eh)
Dus moest ik het gekund hebben zovele jaren geleden, zou ik hiervoor hebben gekozen. En uiteraard, gezorgd hebben dat ik genoeg schulden bewaarde.

MAAR 't is een discriminerend beestje, waardoor ik er niets mee ben. De énige manier om die peiler (interessant) te laten uitbetalen is als je dus genoeg schulden hebt. Ofte ene hypo-lening of huur.
Dus ergens zet dit systeem ook aan tot slecht financieel beheer. Ik heb een lage maandelijkse afbetaling nog over in mijn hypotheek, dus in feite ben ik goe bezig. Maar moest dit er geweest zijn, zou ik gewoon hogere schulden gemaakt/behouden hebben.

Mor soit, 't is niet anders voor iemand die z'n woning al afbetaalde na 20-30 jaren z'n best doen & afbetaald te hebben.

En dan is er nog het probleem van de klantverplaatsing natuurlijk. Eens ik mobi-budget pak heb ik geen tankkaart meer (ale, laadpas binnenkort).
Dus als men mij weeral eens voor X-aantal tijd naar den andere kant v/d Belgique stuurt, dan betaal ik om te gaan werken (in naft), terwijl m'n WG er gegarandeerd nog altijd een 'travel cost' voor zal incasseren.
Niet noodzakelijk dus. Een bedrijfswagen komt pretty much altijd voordeliger uit dan een privé wagen. (in de klassieke situatie)
Tenzij je natuurlijk een wagen gaat vergelijken van 80K met eentje van 15K & de upgrade in wagen niet in acht neemt mss.

Maar je hebt geen verzekering, geen BIV/wegentaks, geen onderhoud (& dat loopt tegenwoordig ook op), geen ...
Ja, ik betaal belasting er op, but still.

Dus de waarde v/d wagen VS de waarde van wat je netto over houdt aan dat extra bruto bedrag (1000 EUR leasing budget == pakt 450 EUR netto) VS wat je daarmee kunt krijgen privé ... easy choice.

Uiteraard, zie comment deel #1. Als je genoeg schulden hebt & dus die 1000 EUR netto kunt krijgen ... that's another story!
Maar, dat pakt dus niet bij mij. En mogelijks bij velen ook niet.
(om verscheidene redenen)

Ik wacht ook ongeduldig op de verplichte invoering van het mobiliteitsbudget vanaf 1 januari. Ik werk drie dagen thuis per week en heb nog 11j een lopende lening die weliswaar niet de volledige TCO zal dekken, maar toch nog genoeg om het interessant te maken. (Restbedrag betaal je 38% solidariteitsbijdrage op)

Enkele maanden geleden mijn bedrijfswagen al ingeruild voor eigen wagen, aangezien ik op elektrische of hybride moest overschakelen en daar had ik als autoliefhebber sowieso niet veel zin in. Bovendien was het aanbod beperkt, ontwijk ik laadissues (laadpalen werk altijd vol etc.), was er veelal eigen bijdrage bij meer opties/bereik (en terug te betalen bij ontslag)... Toen net op dat moment bekend werd dat het mobiliteitsbudget er verplicht ging komen, versnelde dat de keuze wel.

Mijn eigen benzine (recente 2de hands) zou me nu ongeveer max 500 per maand kosten all in. Je moet ook wel nog een kost rekenen voor je kapitaal in je auto dat anders wel kan opbrengen (beurs etc.), maar dan nog zit er wel een kleine winst in. En er is natuurlijk ook het gevoel van niet elke dag in een 'gedwongen auto' te moeten stappen, dat had ik wel de afgelopen jaren. Als autoliefhebber is gewoon leuker elke dag te genieten van je eigen keuze en dat is ook wel iets waard.

Nu nog hopen dat de wetgeving er effectief komt tegen 1 januari en het bedrijf ook met alles in orde kan raken, daar vrees ik wel een beetje voor.

Niet noodzakelijk dus. Een bedrijfswagen komt pretty much altijd voordeliger uit dan een privé wagen. (in de klassieke situatie)
Tenzij je natuurlijk een wagen gaat vergelijken van 80K met eentje van 15K & de upgrade in wagen niet in acht neemt mss.

Maar je hebt geen verzekering, geen BIV/wegentaks, geen onderhoud (& dat loopt tegenwoordig ook op), geen ...
Ja, ik betaal belasting er op, but still.

Dus de waarde v/d wagen VS de waarde van wat je netto over houdt aan dat extra bruto bedrag (1000 EUR leasing budget == pakt 450 EUR netto) VS wat je daarmee kunt krijgen privé ... easy choice.

Uiteraard, zie comment deel #1. Als je genoeg schulden hebt & dus die 1000 EUR netto kunt krijgen ... that's another story!
Maar, dat pakt dus niet bij mij. En mogelijks bij velen ook niet.
(om verscheidene redenen)
Misschien ben ik er idd te snel vanuit gegaan dat iedereen voldoende van thuis uit kan werken. Zit zelf in de IT sector en iedereen die ik ken en een bedrijfswagen heeft (niet allemaal IT), werkt voor zover ik weet vooral van thuis uit. Maar dat zal niet voor iedereen gelden natuurlijk. Die afstandsregel val ik zelf ook nét buiten, dus als ik ooit verplicht wordt om meer dan 50% naar kantoor te komen zoek ik me een andere werkgever. Ik vraag me wel af of het echt zo'n groot deel van de bevolking is die een bedrijfswagen heeft en niet grotendeels van thuis uit kan werken. Ze worden toch vaak aan mensen met kantoorjobs gegeven die hun job perfect van thuis uit kunnen uitvoeren.

M'n statement zou dus eigenlijk moeten geweest zijn: "Meestal zal mobiliteitsbudget (wat volgend jaar sowieso aangeboden moet worden aan iedereen met een bedrijfswagen) voordeliger uitkomen als de maandelijkse aflossing voor je woning groot genoeg is en je meer dan 50% thuis mag werken of dicht genoeg bij je werk woont." Daar blijf ik wel achter staan.

Wij hebben gelukkig nog wel een maandelijkse aflossing voor onze hypotheek die hoog genoeg is om mijn mobiliteitsbudget er helemaal voor te kunnen gebruiken en als dat niet meer zo is, kopen we waarschijnlijk wel iets nieuw. Mijn vriendin krijgt op dit moment enkel brutoloon in de plaats en dan is het minder interessant, hoewel we nog steeds winst zullen maken (omdat ze weinig kilometers rijdt) en ze rijdt met een auto waar ze graag mee rijdt (niks elektrisch en daarbovenop haar droomauto).

Uiteraard vergelijk ik niet de waarde van een leasingwagen met de waarde van onze huidige auto's, want ik zou zoiets privé zelfs nog niet willen rijden. Een nieuwe auto kopen is financieel zowat het slechtste wat je kunt doen. Maar rondrijden met een dikke auto die niet van mij is, voelt ook zo verkeerd aan voor mij. Zo heb je tegenwoordig veel mensen die met een dikke leaseauto rondrijden, maar wel van maand tot maand leven. Niets voor mij.

Die zonnestroom die zo wordt terugbetaald vind ik zelf minder interessant. Als je 3000kWh zonnestroom per jaar in je auto pompt, dan is dat 900 euro dat je ermee verdient per jaar. Dat gaat het verschil ook niet maken waardoor mobiliteitsbudget minder interessant wordt als je het in je lening kan steken. Daarnaast moet je dan al zien dat je altijd overdag je auto laadt en niet 's nachts.

Misschien ben ik er idd te snel vanuit gegaan dat iedereen voldoende van thuis uit kan werken. Zit zelf in de IT sector en iedereen die ik ken en een bedrijfswagen heeft (niet allemaal IT), werkt voor zover ik weet vooral van thuis uit. Maar dat zal niet voor iedereen gelden natuurlijk. Die afstandsregel val ik zelf ook nét buiten, dus als ik ooit verplicht wordt om meer dan 50% naar kantoor te komen zoek ik me een andere werkgever. Ik vraag me wel af of het echt zo'n groot deel van de bevolking is die een bedrijfswagen heeft en niet grotendeels van thuis uit kan werken. Ze worden toch vaak aan mensen met kantoorjobs gegeven die hun job perfect van thuis uit kunnen uitvoeren.

M'n statement zou dus eigenlijk moeten geweest zijn: "Meestal zal mobiliteitsbudget (wat volgend jaar sowieso aangeboden moet worden aan iedereen met een bedrijfswagen) voordeliger uitkomen als de maandelijkse aflossing voor je woning groot genoeg is en je meer dan 50% thuis mag werken of dicht genoeg bij je werk woont." Daar blijf ik wel achter staan.

Wij hebben gelukkig nog wel een maandelijkse aflossing voor onze hypotheek die hoog genoeg is om mijn mobiliteitsbudget er helemaal voor te kunnen gebruiken en als dat niet meer zo is, kopen we waarschijnlijk wel iets nieuw. Mijn vriendin krijgt op dit moment enkel brutoloon in de plaats en dan is het minder interessant, hoewel we nog steeds winst zullen maken (omdat ze weinig kilometers rijdt) en ze rijdt met een auto waar ze graag mee rijdt (niks elektrisch en daarbovenop haar droomauto).

Uiteraard vergelijk ik niet de waarde van een leasingwagen met de waarde van onze huidige auto's, want ik zou zoiets privé zelfs nog niet willen rijden. Een nieuwe auto kopen is financieel zowat het slechtste wat je kunt doen. Maar rondrijden met een dikke auto die niet van mij is, voelt ook zo verkeerd aan voor mij. Zo heb je tegenwoordig veel mensen die met een dikke leaseauto rondrijden, maar wel van maand tot maand leven. Niets voor mij.

Die zonnestroom die zo wordt terugbetaald vind ik zelf minder interessant. Als je 3000kWh zonnestroom per jaar in je auto pompt, dan is dat 900 euro dat je ermee verdient per jaar. Dat gaat het verschil ook niet maken waardoor mobiliteitsbudget minder interessant wordt als je het in je lening kan steken. Daarnaast moet je dan al zien dat je altijd overdag je auto laadt en niet 's nachts.
Moest ik m'n leasing budget effectief netto kunnen krijgen kocht ik wss gewoon mijn huidige lease wagen van de leasing firma binnen een paar jaar. Zou geen wagen van dik boven de 80K meer zijn na 5 jaar, maar 'k zou die uiteraard ook niet krijgen voor 15 eh.

Ik heb bv. absoluut geen goesting in het EV gedoe & almaar meer en meer van die moderne EV's trekken op de ballen, dus wss ga ik er alleen maar op achteruit.
Maar, gezien ik nauwelijks een paar 100 EUR hypotheek heb zou dat serieus in m'n vel snijden. Dus ik zal pretty much verplicht een bedrijfswagen moeten behouden & dus ook opgescheept worden met die'n EV.
Ale soit, voor de duidelijkheid, ge zijt uiteindelijk nooit verplicht eh. Ik zou uiteraard kunnen aanvaarden dat ik serieus in m'n vel snijdt & mijn wagen privé kopen. Dan nog geen 40% van m'n lease budget krijgen in m'n lening & de rest dik belasting op betalen. Mor soit, da's al zeker niet interessant.

En 'iedereen mag toch 3d/w van thuis werken', daar zou ik toch nog niet zo zeker van zijn hoor. Zelfs in 't Nederlands zie ik regelmatig al eens van die artikels passeren dat er almaar minder mensen die gunst krijgen of een of andere C*O die die'n boel wilt afschaffen.
Dus ook hier, niet enkel in 't buitenland.
't Zijn er hier nog altijd veel, maar wel elk jaar minder naar 't schijnt.
Hell, zelfs bij ons in 't bedrijf zijn er managers die al dat thuiswerk (sterk) willen beperken. Zelfs op hoog niveau. Sommige afdelingen zijn bv. al strenger dan onze afdeling.

- Zonnestroom zal ik nooit niets op verdienen, ik zal altijd publiek moeten laden.
- En direct iets nieuws kopen & verhuizen omdat m'n lening betaald is? Gewoon om mobi-budget te krijgen? I'm not that crazy.
- En dikke lease bak, maar gene nagel om aan hun gat te krabben? Lijkt mij weinig correlatie te zijn. Stel dat je een serieus lease budget hebt van pakt 1300 EUR & dikke E class. Voor mobi-budget was dat een goei 650 EUR netto (moest je dat überhaupt al 1:1 bruto krijgen, want dat bruto komt voor de WG nog 32% patronale bij).
Mor soit, wss heb je al een deftig basis salaris om zo'n budget te krijgen, dus als die wagen het verschil maakt tussen eten kunnen betalen of niet ... tush is die wagen écht het probleem niet.
Don't forget, dat mobi-budget, waar je die 1300 EUR netto zou kunnen krijgen, da's nog vrij nieuw eh.

Laatst bewerkt:
Het is niet omdat het perfect van thuis kan dat het ook zo toegelaten wordt. Ik werk voor één van de grootste privé werkgevers van België (~10k personeel). De regel is: operationelen max 1 dag/week (als het werk het toelaat, voor bv supervisors kan dat dus eigenlijk al niet) en ondersteunende diensten (fleet, HR, en al die andere jobkes in hun ivoren toren in Brussel) max 2 dagen/week.

In pure white collar omgevingen zullen hoge thuiswerkquota allemaal wat meer ingeburgerd zijn (hoewel ze dat op meerdere plaatsen intussen toch ook al deels hebben teruggedraaid als ik dat zo hoor). Grote multi-nationals gebruiken in Amerika het afschaffen van thuiswerk overigens ook deels als alternatieve ontslag rondes en hopen dat mensen vanzelf opstappen als ze 100% op kantoor moeten zijn. Zo moeten ze "officieel" geen ontslagrondes doen, en die regelingen sijpelen na verloop van tijd ook gewoon door naar de Europese tak. In ieder geval vanaf dat je naar branches gaat met blue collars en andere uitvoerenden/operationelen in de mix denk ik dat die quota meteen een pak strikter zullen worden.

In kleine KMO'tjes kunnen ze als ze willen waarschijnlijk nog wat à la tête du client werken maar in een grote boite ga ze dat niet doen en al zeker niet zo van die regelingen genre: "we zetten 3 dagen in je contract voor je mobi budget maar we verwachten je wel alle dagen op kantoor". Dat deden ze bij mijn vorige werkgever om netto thuiswerkvergoeding te geven ipv bruto :unsure:

Ik denk in alle eerlijkheid ook gewoon dat als er zich ooit iemand mee gaat bezighouden van die lening/huur peiler in dat systeem aan te vallen op basis van gelijkheidsbeginsels dat die regeling met de grond gelijk gemaakt wordt. Maar dat kan je dan weer wel zien natuurlijk... in tussentijd heb je groot gelijk dat je de regeling zoals ze momenteel is gebruikt in uw eigen voordeel.

Terug
Bovenaan