Misschien ben ik er idd te snel vanuit gegaan dat iedereen voldoende van thuis uit kan werken. Zit zelf in de IT sector en iedereen die ik ken en een bedrijfswagen heeft (niet allemaal IT), werkt voor zover ik weet vooral van thuis uit. Maar dat zal niet voor iedereen gelden natuurlijk. Die afstandsregel val ik zelf ook nét buiten, dus als ik ooit verplicht wordt om meer dan 50% naar kantoor te komen zoek ik me een andere werkgever. Ik vraag me wel af of het echt zo'n groot deel van de bevolking is die een bedrijfswagen heeft en niet grotendeels van thuis uit kan werken. Ze worden toch vaak aan mensen met kantoorjobs gegeven die hun job perfect van thuis uit kunnen uitvoeren.
M'n statement zou dus eigenlijk moeten geweest zijn: "Meestal zal mobiliteitsbudget (wat volgend jaar sowieso aangeboden moet worden aan iedereen met een bedrijfswagen) voordeliger uitkomen als de maandelijkse aflossing voor je woning groot genoeg is en je meer dan 50% thuis mag werken of dicht genoeg bij je werk woont." Daar blijf ik wel achter staan.
Wij hebben gelukkig nog wel een maandelijkse aflossing voor onze hypotheek die hoog genoeg is om mijn mobiliteitsbudget er helemaal voor te kunnen gebruiken en als dat niet meer zo is, kopen we waarschijnlijk wel iets nieuw. Mijn vriendin krijgt op dit moment enkel brutoloon in de plaats en dan is het minder interessant, hoewel we nog steeds winst zullen maken (omdat ze weinig kilometers rijdt) en ze rijdt met een auto waar ze graag mee rijdt (niks elektrisch en daarbovenop haar droomauto).
Uiteraard vergelijk ik niet de waarde van een leasingwagen met de waarde van onze huidige auto's, want ik zou zoiets privé zelfs nog niet willen rijden. Een nieuwe auto kopen is financieel zowat het slechtste wat je kunt doen. Maar rondrijden met een dikke auto die niet van mij is, voelt ook zo verkeerd aan voor mij. Zo heb je tegenwoordig veel mensen die met een dikke leaseauto rondrijden, maar wel van maand tot maand leven. Niets voor mij.
Die zonnestroom die zo wordt terugbetaald vind ik zelf minder interessant. Als je 3000kWh zonnestroom per jaar in je auto pompt, dan is dat 900 euro dat je ermee verdient per jaar. Dat gaat het verschil ook niet maken waardoor mobiliteitsbudget minder interessant wordt als je het in je lening kan steken. Daarnaast moet je dan al zien dat je altijd overdag je auto laadt en niet 's nachts.
Moest ik m'n leasing budget effectief netto kunnen krijgen kocht ik wss gewoon mijn huidige lease wagen van de leasing firma binnen een paar jaar. Zou geen wagen van dik boven de 80K meer zijn na 5 jaar, maar 'k zou die uiteraard ook niet krijgen voor 15 eh.
Ik heb bv. absoluut geen goesting in het EV gedoe & almaar meer en meer van die moderne EV's trekken op de ballen, dus wss ga ik er alleen maar op achteruit.
Maar, gezien ik nauwelijks een paar 100 EUR hypotheek heb zou dat serieus in m'n vel snijden. Dus ik zal pretty much verplicht een bedrijfswagen moeten behouden & dus ook opgescheept worden met die'n EV.
Ale soit, voor de duidelijkheid, ge zijt uiteindelijk nooit verplicht eh. Ik zou uiteraard kunnen aanvaarden dat ik serieus in m'n vel snijdt & mijn wagen privé kopen. Dan nog geen 40% van m'n lease budget krijgen in m'n lening & de rest dik belasting op betalen. Mor soit, da's al zeker niet interessant.
En 'iedereen mag toch 3d/w van thuis werken', daar zou ik toch nog niet zo zeker van zijn hoor. Zelfs in 't Nederlands zie ik regelmatig al eens van die artikels passeren dat er almaar minder mensen die gunst krijgen of een of andere C*O die die'n boel wilt afschaffen.
Dus ook hier, niet enkel in 't buitenland.
't Zijn er hier nog altijd veel, maar wel elk jaar minder naar 't schijnt.
Hell, zelfs bij ons in 't bedrijf zijn er managers die al dat thuiswerk (sterk) willen beperken. Zelfs op hoog niveau. Sommige afdelingen zijn bv. al strenger dan onze afdeling.
- Zonnestroom zal ik nooit niets op verdienen, ik zal altijd publiek moeten laden.
- En direct iets nieuws kopen & verhuizen omdat m'n lening betaald is? Gewoon om mobi-budget te krijgen? I'm not that crazy.
- En dikke lease bak, maar gene nagel om aan hun gat te krabben? Lijkt mij weinig correlatie te zijn. Stel dat je een serieus lease budget hebt van pakt 1300 EUR & dikke E class. Voor mobi-budget was dat een goei 650 EUR netto (moest je dat überhaupt al 1:1 bruto krijgen, want dat bruto komt voor de WG nog 32% patronale bij).
Mor soit, wss heb je al een deftig basis salaris om zo'n budget te krijgen, dus als die wagen het verschil maakt tussen eten kunnen betalen of niet ... tush is die wagen écht het probleem niet.
Don't forget, dat mobi-budget, waar je die 1300 EUR netto zou kunnen krijgen, da's nog vrij nieuw eh.