De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Ja klopt. Tesla is ruim binnen budget, i4 40 kan ik met gewone M-pack vrij volledig uitrusten, enkel M-pack Pro en schuifdak moet ik laten vallen.
De i5 Touring kan ik M-pack en trekhaak en dan zit ik zowat einde budget :laugh: maar die komt standaard wel wat ruimer uitgerust dan een i4 bv, dus ik ga eens tegoei bekijken welke opties ik dan allemaal mis + hoe anders die rijdt, en dan evalueren wat ik het belangrijkste vind.
De nieuwe, net voorgestelde ix3?

De nieuwe, net voorgestelde ix3?
Zal zo te zien inderdaad net moeten passen in het budget maar ik ben absoluut geen fan van het nieuwe design, zowel interieur als exterieur :tongue: en ik ben sowieso al geen grote fan van middelgrote SUVs.

Vandaag al eens met de i4 gereden, morgen met de i5 en EQE. We zullen het snel weten!

Zal zo te zien inderdaad net moeten passen in het budget maar ik ben absoluut geen fan van het nieuwe design, zowel interieur als exterieur :tongue: en ik ben sowieso al geen grote fan van middelgrote SUVs.

Vandaag al eens met de i4 gereden, morgen met de i5 en EQE. We zullen het snel weten!

Ik mag volgend jaar in april bestellen,
Ik ga voor de i5 gaan.

Knappe bak- en ik zweer bij sedans (en sportwagens).

Intussen met zowel i4 als i5 gereden en alle configuraties uitgewerkt en effectief, een aantal opties van de i4 komen standaard bij de i5 (M-pack): adaptieve LED koplampen, Harman Kardon speakers, driving/parking packs, gsm wireless charging, ...
Een 'kale' i5 bestaat dus zeker niet.

Serieuze twijfel dus: i5 voelt wat comfortabeler maar heeft nog steeds de punch die je van een BMW verwacht, en is qua afwerkingsniveau toch duidelijk een stap hoger. Anderzijds heb ik net iets meer mogelijkheden binnen mijn budget op de i4. Kort samengevat de verschillen:
  • i4 40 M-pack: quasi volledig uitgerust, enige keuze die ik moet maken is (i) Innovation Pack of (ii) M-pack Pro + panoramisch schuifdak. Geventileerde zetels zijn niet mogelijk op de i4, optie bestaat niet blijkbaar.
  • i5 40 M-pack berline: geen getinte ruiten, geen comfort toegang. Wel met zetelventilatie en elektronisch verstelbare zetels en geheugenfunctie
  • i4 40 M-pack touring: idem aan berline, mààr geen Comfort Pack dus geen zetelventilatie en elektronisch verstelbare zetels en geheugenfunctie. Elektronische verstelling is geen ramp: voor/achter is manueel en werkt best vlot, rest is wel elektronisch; geheugenfunctie die mist is wel lastiger. Zetelventilatie is een nice to have maar geen must.
Mooi voorbeeldje van kiezen is verliezen :biglaugh:. De touring vind ik een stuk mooier, mijn vrouw vindt de berline afgrijselijk, de touring is handiger met de hond (kan daar wel in de koffer), de i4 is toch net wat beter uitgerust maar is algemeen qua comfort wel een trapje lager.
Kinderen hebben we niet dus dat speelt geen rol.

Ervaringsdeskundigen die tips hebben, laat zeker weten!

Intussen met zowel i4 als i5 gereden en alle configuraties uitgewerkt en effectief, een aantal opties van de i4 komen standaard bij de i5 (M-pack): adaptieve LED koplampen, Harman Kardon speakers, driving/parking packs, gsm wireless charging, ...

Serieuze twijfel dus: i5 voelt wat comfortabeler maar heeft nog steeds de punch die je van een BMW verwacht, en is qua afwerkingsniveau toch duidelijk een stap hoger. Anderzijds heb ik net iets meer mogelijkheden binnen mijn budget op de i4. Kort samengevat de verschillen:
  • i4 40 M-pack: quasi volledig uitgerust, enige keuze die ik moet maken is (i) Innovation Pack of (ii) M-pack Pro + panoramisch schuifdak. Geventileerde zetels zijn niet mogelijk op de i4, optie bestaat niet blijkbaar.
  • i5 40 M-pack berline: geen getinte ruiten, geen comfort toegang. Wel met zetelventilatie en elektronisch verstelbare zetels en geheugenfunctie
  • i4 40 M-pack touring: idem aan berline, mààr geen Comfort Pack dus geen zetelventilatie en elektronisch verstelbare zetels en geheugenfunctie. Elektronische verstelling is geen ramp: voor/achter is manueel en werkt best vlot, rest is wel elektronisch; geheugenfunctie die mist is wel lastiger. Zetelventilatie is een nice to have maar geen must.
Mooi voorbeeldje van kiezen is verliezen :biglaugh:. De touring vind ik een stuk mooier, mijn vrouw vindt de berline afgrijselijk, de touring is handiger met de hond (kan daar wel in de koffer), de i4 is toch net wat beter uitgerust maar is algemeen qua comfort wel een trapje lager.

Ben ervaringsdeskundige met de i5 maar niet met de i4 dus weet niet of dat telt 😅.

Zijn gewoon 2 totaal verschillende segmenten. Wil je een luxueuze(re) comfortabele praktische wagen, dan ga je voor de i5. Wil je iets sportiever en kleiner (parkeren kan serieus wennen zijn op het begin met de i5, mijn vriendin rijd daar nog altijd bepaalde parkings niet mee in), dan ga je voor de i4.

Ik rij nu een jaar met de i5 touring en ben er nog altijd heel content van :)

Ben ervaringsdeskundige met de i5 maar niet met de i4 dus weet niet of dat telt 😅.

Zijn gewoon 2 totaal verschillende segmenten. Wil je een luxueuze(re) comfortabele praktische wagen, dan ga je voor de i5. Wil je iets sportiever en kleiner (parkeren kan serieus wennen zijn op het begin met de i5, mijn vriendin rijd daar nog altijd bepaalde parkings niet mee in), dan ga je voor de i4.

Ik rij nu een jaar met de i5 touring en ben er nog altijd heel content van :)
Ik bol al jaaaren rond met een 5 reeks & idd, sommige parkings zijn écht claustrofobisch.

Soms gewoon al om de ondergrondse binnen te rijden in sommige parkings in Gent. 't Is al een tijdje geleden, maar ik kan mij toch nog een paar momenten in gedachten halen dat ik het écht héél krappekes vond.
En dan sta je uiteraard nog niet geparkeerd.

De lengte van die wagen is 1 ding (>5m), maar 't is gelijk ook geen echt smalle wagen eh.
OK, 't is niet de breedte van sommige mega SUVs, die dan ook nog eens van die super-sized deuren hebben, but still.

Zonder kinderen kies ik voor de i4. Gewoon heerlijk sportief rijden.

Als je al graag in een groetere slee rijdt zou ik de i5 pakken.

Ik moet over twee jaar kiezen en als het bij BMW blijft is het een i5 of iX3 Neue Klasse, aangezien ik die ruimte echt wel nodig heb. Die iX3 is niet super mooi langs voor maar lijkt lekker ruim vanbinnen en 469pk verzacht de pijn.

Geventileerde zetels kunnen inderdaad niet meer op de i4, om de 1 of andere reden is die optie geschrapt bij de facelift.

Doet op zich niet zo veel in de i4, geen idee of dat gelijkaardig is in de i5 - opmerking over de i4 heb ik nog van andere i4 rijders gehoord, ook een paar die ervaring hadden met geventileerde zetels bij andere merken of oudere BMW's.
Het gebeurt af en toe dat ik alleen door het geruis merk dat die ventilatie (op de laagste stand) automatisch aangesprongen is. Hogere standen voel je ook een soort getril in je rug, maken nog wat meer geluid. Zolang je eraan denkt om het interieur via de app voor te koelen heb je die zetelventilatie ook zelden tot niet nodig vind ik, ik heb er maar een paar keer per jaar nut van als ik vergeet voor te koelen en de auto in de vlakke zon staat op te warmen tot 35-40°C.

Geventileerde zetels kunnen inderdaad niet meer op de i4, om de 1 of andere reden is die optie geschrapt bij de facelift.

Doet op zich niet zo veel in de i4, geen idee of dat gelijkaardig is in de i5 - opmerking over de i4 heb ik nog van andere i4 rijders gehoord, ook een paar die ervaring hadden met geventileerde zetels bij andere merken of oudere BMW's.
Het gebeurt af en toe dat ik alleen door het geruis merk dat die ventilatie (op de laagste stand) automatisch aangesprongen is. Hogere standen voel je ook een soort getril in je rug, maken nog wat meer geluid. Zolang je eraan denkt om het interieur via de app voor te koelen heb je die zetelventilatie ook zelden tot niet nodig vind ik, ik heb er maar een paar keer per jaar nut van als ik vergeet voor te koelen en de auto in de vlakke zon staat op te warmen tot 35-40°C.
Tegen dat het leer/nepleer afgekoeld is, moet je toch al heel lang voorkoelen?
Mijn auto is al serieus fris vooraleer dat nepleer nog maar begint af te koelen.
Ik zou echt wel graag zetelventilatie hebben.

Mijn auto is al serieus fris vooraleer dat nepleer nog maar begint af te koelen.
Dat zijn uiteindelijk al kostelijke opties, want die optie verplicht meestal ineens een aantal andere zaken ook die toch echt wel laag op mijn prio lijstje staan.
Heb dat nog nooit gehad, noch nodig gevonden. Als ik op tijd denk aan het pre-koelen v/d wagen is dat allemaal niet echt een groot probleem.
Zelfs als ik het vergeet is 't over 't algemeen ca va om den AC vollen bak te doen blazen om de cabine afgekoeld te krijgen.

Zetelverwarming heb ik wel al leuk gevonden i/d winter omdat die zetel veel sneller warm is dan de rest v/d cabine.

Anyway, zolang het budget ver strekt is dat natuurlijk allemaal geen probleem eh. Maar ondanks dat mijn budget in 't verleden toch al iets ca va heeft opgeleverd, moest ik toch nog steeds niet afkomen met 'full option mijnheer'.

Ongetwijfeld zal ik er binnen 2j op achteruit gaan in wat mogelijk zal zijn, dus dan is deze optie nog veel minder interessant.

Als ik een beetje zweet en direct in mijn auto stap bij 25-30°C, blijf ik met een natte rug tegen de zetel plakken...
Met zetelventilatie droog je op.

Het zal ook een kwestie van persoonlijke voorkeur zijn zeker? Ik koel meestal maar 20 minuten op voorhand in de zomer, dan is de temperatuur in de auto voor mij aanvaardbaar genoeg om geen zweetrug te krijgen, ook met dat zwarte leer. Ik heb geen ervaring met sensatec / namaakleer, of dat erger is of hetzelfde.

Voor wat het waard is, vind ik dat de zetelventilatie in de i4 niet zoveel effect heeft ten opzichte van het lawaai dat het maakt, en blijkbaar doen andere merken of oudere BMW's dat wel beter? Van 1 iemand gehoord dat hij de zetelventilatie in de i5 een stuk beter vond, maar dat is ook maar 1 ervaring.

De zetelventilatie in de i5 maakt alleszins geen geluid. Ik vind het heerlijk in de zomer. Is heel subtiel maar het zorgt ervoor dat het geen plakpartij word :)

Ik geloof zeker dat die ventilatie handig kan zijn. Alleen is het op de i4 inderdaad geen optie meer, en bij de i5 moet ik kiezen tussen berline mét ventilatie, of touring zonder. Ja ik zou liever de touring mét hebben, maar zoals @ThekillingGoku aanhaalt stopt het budget ergens 😭
En dan wordt het kiezen en neig ik persoonlijk toch naar de touring zonder. Van de ruimere koffer (vooral voor de hond) + looks meer naar mijn goesting heb ik elke dag genot, van de zetelventilatie 10x/jaar ofzo? Ik herken het plakkerige rug-fenomeen wel maar 't is nu niet dat dat elke dag gebeurt.

Zonder kinderen kies ik voor de i4. Gewoon heerlijk sportief rijden.

Als je al graag in een groetere slee rijdt zou ik de i5 pakken.

Ik moet over twee jaar kiezen en als het bij BMW blijft is het een i5 of iX3 Neue Klasse, aangezien ik die ruimte echt wel nodig heb. Die iX3 is niet super mooi langs voor maar lijkt lekker ruim vanbinnen en 469pk verzacht de pijn.
Dat is het typische onderscheid inderdaad, comfort vs sportief. Alleen vind ik dat laatste precies toch wat overroepen: zo’n racekar is die edrive 40 nu ook niet, en de i5 heeft ook voldoende punch om gezellig vlot te rijden.
Belangrijk: ik ben zelf niet de grootste autofan/-kenner en hecht ik precies meer belang aan comfort dan sportiviteit. In de Tesla was dat de eerste 6 maanden koersen en vlammen, maar de laatste 3 jaar rij ik daar gewoon normaal mee en gebruik ik dat vermogen nooit volledig.

Zonnewerend glas
Ik geloof zeker dat die ventilatie handig kan zijn. Alleen is het op de i4 inderdaad geen optie meer, en bij de i5 moet ik kiezen tussen berline mét ventilatie, of touring zonder. Ja ik zou liever de touring mét hebben, maar zoals @ThekillingGoku aanhaalt stopt het budget ergens 😭
En dan wordt het kiezen en neig ik persoonlijk toch naar de touring zonder. Van de ruimere koffer (vooral voor de hond) + looks meer naar mijn goesting heb ik elke dag genot, van de zetelventilatie 10x/jaar ofzo? Ik herken het plakkerige rug-fenomeen wel maar 't is nu niet dat dat elke dag gebeurt.

Dat is het typische onderscheid inderdaad, comfort vs sportief. Alleen vind ik dat laatste precies toch wat overroepen: zo’n racekar is die edrive 40 nu ook niet, en de i5 heeft ook voldoende punch om gezellig vlot te rijden.
Belangrijk: ik ben zelf niet de grootste autofan/-kenner en hecht ik precies meer belang aan comfort dan sportiviteit. In de Tesla was dat de eerste 6 maanden koersen en vlammen, maar de laatste 3 jaar rij ik daar gewoon normaal mee en gebruik ik dat vermogen nooit volledig.
Model (zitpositie, uiterlijk, etc) doen het hem vooral. En met 340pk (eerder 360-380) zit je gewoon in een bommetje nog steeds. Plus de range is iets beter. Voor mij was die e40 i4 het beste huwelijk tussen alles. Ook de laatste keer dat ik iets coupé-ish kon kiezen. :unsure:

Dus op de i5 sowieso geen comforttoegang? Dat is voor mij wel > dan elektrische of geventileerde zetels. Veel groter zelfs, dat gebruik je elke dag meerdere keren. Klink vastnemen en instappen, deur toe doen en wegstappen zonder omkijken.
I5 touring is natuurlijk wel een dikkere slee.

Terug
Bovenaan