Intussen met zowel i4 als i5 gereden en alle configuraties uitgewerkt en effectief, een aantal opties van de i4 komen standaard bij de i5 (M-pack): adaptieve LED koplampen, Harman Kardon speakers, driving/parking packs, gsm wireless charging, ...
Een 'kale' i5 bestaat dus zeker niet.
Serieuze twijfel dus: i5 voelt wat comfortabeler maar heeft nog steeds de punch die je van een BMW verwacht, en is qua afwerkingsniveau toch duidelijk een stap hoger. Anderzijds heb ik net iets meer mogelijkheden binnen mijn budget op de i4. Kort samengevat de verschillen:
- i4 40 M-pack: quasi volledig uitgerust, enige keuze die ik moet maken is (i) Innovation Pack of (ii) M-pack Pro + panoramisch schuifdak. Geventileerde zetels zijn niet mogelijk op de i4, optie bestaat niet blijkbaar.
- i5 40 M-pack berline: geen getinte ruiten, geen comfort toegang. Wel met zetelventilatie en elektronisch verstelbare zetels en geheugenfunctie
- i4 40 M-pack touring: idem aan berline, mààr geen Comfort Pack dus geen zetelventilatie en elektronisch verstelbare zetels en geheugenfunctie. Elektronische verstelling is geen ramp: voor/achter is manueel en werkt best vlot, rest is wel elektronisch; geheugenfunctie die mist is wel lastiger. Zetelventilatie is een nice to have maar geen must.
Mooi voorbeeldje van kiezen is verliezen

. De touring vind ik een stuk mooier, mijn vrouw vindt de berline afgrijselijk, de touring is handiger met de hond (kan daar wel in de koffer), de i4 is toch net wat beter uitgerust maar is algemeen qua comfort wel een trapje lager.
Kinderen hebben we niet dus dat speelt geen rol.
Ervaringsdeskundigen die tips hebben, laat zeker weten!