Dealers en onderhoud / wisselstukken is voor sommige merken zeker een probleem waar leasingmaatschappijen misschien nog rekening mee houden, maar ik denk dat weinig werknemers daar aan denken wanneer ze kiezen?
Waarom zou de WN zich dat niet aantrekken? De severiteit van dat issue staat proportioneel tegenover hoe gemakkelijk, hoe goed & hoe snel jij uw wagen gerepareerd krijgt als er iets aan scheelt.
Dat, in combinatie met het lage vertrouwen in de kwaliteit over 't algemeen is toch een rem voor die WN om voor Chinees te gaan?
Als er lage kwaliteit is, wil je dat het snel & goedkoop gefixt kan geraken als je om de 5 botten in de garage staat eh.
Daar bovenop nog eens een serieus gebrek aan dealers, dus plaatsen om die wagen binnen te steken voor onderhoud of reparatie. Dus nog meer ongemak.
OK, zolang er niets aan is, geen vuiltje aan de lucht. Kan zijn dat de tijd uitwijst dat de kwaliteit ca va is. Maar momenteel is dat vertrouwen er bij mij bv. al niet.
En ja, I know dat BYD al wel effe mee gaat & in volume de laatste jaren groter is dan zelfs Tesla. Maar da's dan slechts 1 van de zovele die tegenwoordig opduiken.
Still, je vindt er niets van terug op leasing lijsten dus eigenlijk maakt het niet veel uit.
Ik vind dat EV's ook vooral voordelen hebben. Waar de meeste merken voor mij in de fout gaan, is door fysieke knoppen te verwijderen (heeft niets te zien met EV vs. ICE maar in EV's is de trend precies nog erger) en van dashboards precies een zo groot mogelijke lap plastic te maken. En liefst nog een halve kermisattractie aan verlichting aan de buitenkant. Ook weer iets dat geen verband houdt met het EV zijn.
De wagens verslechteren er alleen maar op de laatste jaren jong.
Enerzijds almaar duurder. Anderzijds almaar meer kostenbesparingen in vanalles en nog wat. Van knoppen tot materialen.
Met als recente trend, Tesla hun huiswerk kopiëren en (zo goed als) alles weg smijten behalve een of andere tablet in 't midden. Zelfs voor ferm dure wagens, zie maar naar de EX90.
Zelfs het merk waar ik al meer dan 10j meer rond bol maakt er een potje van de laatste jaren.
De i5 van vandaag is een ferme stap achteruit vergeleken met mijne 5 reeks van vorige generatie (personal taste, but whatever).
Naar 't schijnt wordt de i3 nog een grotere ramp, waar men opnieuw Tesla hun huiswerk zou gaan kopiëren (not confirmed yet, obviously).
Mercedes doet al jaren funky shizzle met hun EVs, dus de EQ line. ICE wagens nice, EVs funky looks.
Audi, dunno ... op 't eerste zicht lijkt de nieuwe A6 mijn nicer dan de i5. Heb 'm wel nog nooit in 't echt gezien. Zelfs niet zien rond bollen.
VW met die ID shizzle ... jah. Nieje.
Anyway, binnen een goei 2j zal ik ook moeten bestellen. En ik kijk er eerlijk gezegd niet naar uit.
In mijn ogen kan ik er mij wss alleen maar op verslechten t.o.v. mijn huidige wagen.