De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Dat is net het verschil tussen een auto met verbrandingsmotor en een EV. De verbrandingsmotor had zijn eigen identiteit, vermogenscurve, geluid. Een EV heeft dat veel minder.

Een EV zal door zijn eigenschappen als een lineair vermogen, gewicht, stilte of artificiële geluiden het gevoel van een verbrandingsmotor evenaren. De elektromotor kan vlug veel vermogen leveren, maar daar houdt het bij op.

Maar is dat echt een probleem voor 99% van de bevolking dat de charme en ziel van een verbrandingsmotor ontbreekt? Velen zullen liever in een nieuwe i5 stappen dan een oude E39.

In mijn dagelijkse verplaatsingen rij ik met plezier met een EV.
Ik deel jouw mening hier in. Het is niet de dat de standaard 2.0TDI zoveel charme had.
Een achterwiel aangedreven EV rijdt vele malen leuker dan een voorwiel aangedreven 2.0TDI.

Als we gaan vergelijken met een Porsche of BMW M3 met verbrandingsmotor, dan wint brandstof uiteraard. Maar hoort een heel ander (upkeep) kostenplaatje bij.

Het argument dat ze de Chinese overheid niet willen steunen heb ik in realiteit eigenlijk nog niet gehoord, hoewel dat in mijn ogen zowat het enige redelijke argument zou zijn om niet Chinees te kopen (puur principieel dan).*
Het zou ook een dwaas argument zijn want in dezelfde adem bestellen ze dan een Tesla, dat is véél beter! :laugh:

Er zijn volgens mij ook gewoon veel plaatsen waar Chinese wagens per definitie uitgesloten worden door de leasing. Ik kan mij vergissen maar volgens mij staan er bij ons geen Chinese merken in de lijsten van de leasing, misschien is dat in de laatste 3 jaar veranderd maar ik betwijfel het. Als je dan geen Franse wagen wil (en zo zijn er hier veel na het debacle met hun 508) dan kom je met onze budgetten snel uit bij ofwel een X1 ofwel VW group.

Dat is net het verschil tussen een auto met verbrandingsmotor en een EV. De verbrandingsmotor had zijn eigen identiteit, vermogenscurve, geluid. Een EV heeft dat veel minder.

Een EV zal door zijn eigenschappen als een lineair vermogen, gewicht, stilte of artificiële geluiden het gevoel van een verbrandingsmotor evenaren. De elektromotor kan vlug veel vermogen leveren, maar daar houdt het bij op.

Maar is dat echt een probleem voor 99% van de bevolking dat de charme en ziel van een verbrandingsmotor ontbreekt? Velen zullen liever in een nieuwe i5 stappen dan een oude E39.

In mijn dagelijkse verplaatsingen rij ik met plezier met een EV.
Pretty sure dat 90% van de bevolking niet alleen de "charme en ziel" van een ronkende ICE compleet niet mist maar zelfs met heel veel plezier inruilt voor de veel zachtere/stillere rijervaring die een EV biedt.

Daarnet viel hier halfweg mijn woon-werk rit de batterij van mijn PHEV weg, de smart cable zal weer kuren gehad hebben afgelopen nacht :frown:. Dat contrast: op die batterij rijdt die wagen silky smooth en dan schakelt hij over benzine en direct begint heel die wagen te daveren en accelereren moet plots met veel subtielere druk op de pedalen want anders is het met horten en stoten. Nee, ik kan mij niet voorstellen dat er iemand buiten een niche romantische zielen dat verkiest.

Laatst bewerkt:
Akkoord met uw laatste zin, maar welke auto (en dan bedoel ik wagens die minder dan pakweg 100k kosten) heeft er dan wel nog een ziel en charme? Een BMW i5? Vergeleken met bijvoorbeeld een E39 is dat toch gewoon een parodie van zichzelf? Over Mercedes en Audi zal ik dan maar zwijgen, want daar blijft helemaal niets van ziel of charme overeind staan.
Handgeschakelde Mazda mx5 :D. Wel geen bedrijfswagen uiteraard.

Maar zonder twijfel de “leukste” auto om mee te rijden die je kan kopen. En kost maar 35k.

Niets kan daar aan typen Om gewoon mee rond te cruisen.

Het meest vergelijkbare is een Porsche boxter en dat is al een heel andere prijscategorie.

Ideale 2de auto imo. Broer werkt bij Mazda en af en toe kan die eentje lenen voor een dag , en kan alleen maar de duizenden meningen van car critics bevestigen. Dat ding rijd zo goed dat het bijna mind control is.

Dat is door die perfecte 50-50 gewicht verdeling en en gewicht van maar 1 ton.

Zal ook gedaan zijn als ICE er uit gaan. Had er graag nog eentje gewild later, maar helaas niet het budget voor een plezier kar.

Laatst bewerkt:
Het zou ook een dwaas argument zijn want in dezelfde adem bestellen ze dan een Tesla, dat is véél beter! :laugh:
Ik heb nog steeds liever Amerikanen dan Chinezen als het over onze digitale veiligheid gaat. Ook al is dat van musk.

Er zijn volgens mij ook gewoon veel plaatsen waar Chinese wagens per definitie uitgesloten worden door de leasing. Ik kan mij vergissen maar volgens mij staan er bij ons geen Chinese merken in de lijsten van de leasing, misschien is dat in de laatste 3 jaar veranderd maar ik betwijfel het.
Het is nu wel net in de laatste 2-3 jaar dat de Chinese merken intrede hebben gemaakt op de leasingmarkt.

Dealers en onderhoud / wisselstukken is voor sommige merken zeker een probleem waar leasingmaatschappijen misschien nog rekening mee houden, maar ik denk dat weinig werknemers daar aan denken wanneer ze kiezen?
Waarom zou de WN zich dat niet aantrekken? De severiteit van dat issue staat proportioneel tegenover hoe gemakkelijk, hoe goed & hoe snel jij uw wagen gerepareerd krijgt als er iets aan scheelt.

Dat, in combinatie met het lage vertrouwen in de kwaliteit over 't algemeen is toch een rem voor die WN om voor Chinees te gaan?

Als er lage kwaliteit is, wil je dat het snel & goedkoop gefixt kan geraken als je om de 5 botten in de garage staat eh.
Daar bovenop nog eens een serieus gebrek aan dealers, dus plaatsen om die wagen binnen te steken voor onderhoud of reparatie. Dus nog meer ongemak.
OK, zolang er niets aan is, geen vuiltje aan de lucht. Kan zijn dat de tijd uitwijst dat de kwaliteit ca va is. Maar momenteel is dat vertrouwen er bij mij bv. al niet.

En ja, I know dat BYD al wel effe mee gaat & in volume de laatste jaren groter is dan zelfs Tesla. Maar da's dan slechts 1 van de zovele die tegenwoordig opduiken.

Still, je vindt er niets van terug op leasing lijsten dus eigenlijk maakt het niet veel uit.
Ik vind dat EV's ook vooral voordelen hebben. Waar de meeste merken voor mij in de fout gaan, is door fysieke knoppen te verwijderen (heeft niets te zien met EV vs. ICE maar in EV's is de trend precies nog erger) en van dashboards precies een zo groot mogelijke lap plastic te maken. En liefst nog een halve kermisattractie aan verlichting aan de buitenkant. Ook weer iets dat geen verband houdt met het EV zijn.
De wagens verslechteren er alleen maar op de laatste jaren jong.
Enerzijds almaar duurder. Anderzijds almaar meer kostenbesparingen in vanalles en nog wat. Van knoppen tot materialen.
Met als recente trend, Tesla hun huiswerk kopiëren en (zo goed als) alles weg smijten behalve een of andere tablet in 't midden. Zelfs voor ferm dure wagens, zie maar naar de EX90.

Zelfs het merk waar ik al meer dan 10j meer rond bol maakt er een potje van de laatste jaren.
De i5 van vandaag is een ferme stap achteruit vergeleken met mijne 5 reeks van vorige generatie (personal taste, but whatever).
Naar 't schijnt wordt de i3 nog een grotere ramp, waar men opnieuw Tesla hun huiswerk zou gaan kopiëren (not confirmed yet, obviously).

Mercedes doet al jaren funky shizzle met hun EVs, dus de EQ line. ICE wagens nice, EVs funky looks.
Audi, dunno ... op 't eerste zicht lijkt de nieuwe A6 mijn nicer dan de i5. Heb 'm wel nog nooit in 't echt gezien. Zelfs niet zien rond bollen.

VW met die ID shizzle ... jah. Nieje.

Anyway, binnen een goei 2j zal ik ook moeten bestellen. En ik kijk er eerlijk gezegd niet naar uit.
In mijn ogen kan ik er mij wss alleen maar op verslechten t.o.v. mijn huidige wagen.

Ik heb nog steeds liever Amerikanen dan Chinezen als het over onze digitale veiligheid gaat. Ook al is dat van Musk.
In het huidige geopolitieke klimaat zou dat vertrouwen wel eens erg misplaatst kunnen zijn. De échte macht zit daar intussen stevig geconcentreerd bij klein clubje miljardairs en als je denkt dat die zich iets aantrekken van de digitale veiligheid van de eindgebruiker dan vrees ik dat je brilglazen een beetje teveel roze aanslag hebben.

Het is nu wel net in de laatste 2-3 jaar dat de Chinese merken intrede hebben gemaakt op de leasingmarkt.
Ik zal hier eens luisteren bij de collega's die binnenkort gaan moeten kiezen. Bij de gasten die recent gekozen hebben hoorde ik altijd dezelfde opties terugkomen, maar dat kan natuurlijk zijn omdat ook zij de Chinese opties voor welke reden dan ook niet serieus nemen.

Pretty sure dat 90% van de bevolking niet alleen de "charme en ziel" van een ronkende ICE compleet niet mist maar zelfs met heel veel plezier inruilt voor de veel zachtere/stillere rijervaring die een EV biedt.
Meh. Tenzij je over een échte performance wagen spreekt, is dat écht niets dat ik van wakker lig.

Zeker bij vele instappers, ne Polo of whatever, wil je die schreeuwende 1300 of zoiets echt niet horen als je eens gas moet geven om in te voegen.
Daar bovenop hoor ik toch nauwelijks iets van die dingen overheen m'n muziek die altijd zal spelen.

Dus de EV zelf heb ik geen probleem mee. Ik bol zelf ook al vele jaren rond met zo nen tank eh.
Ne 530e, waar je 't gewicht mee sleept van zowel die ICE motor als de batterijen. Maar waar je uiteindelijk wel bijna 300 PK hebt.

Dat is eerder luxe & comfort. Heeft 0,0 vergelijk met die Mazda. En that's fine. Ik ben ook niet op zoek naar een track days wagentje wete.

In het huidige geopolitieke klimaat zou dat vertrouwen wel eens erg misplaatst kunnen zijn. De échte macht zit daar intussen stevig geconcentreerd bij klein clubje miljardairs en als je denkt dat die zich iets aantrekken van de digitale veiligheid van de eindgebruiker dan vrees ik dat je brilglazen een beetje teveel roze aanslag hebben.

Ik zal hier eens luisteren bij de collega's die binnenkort gaan moeten kiezen. Bij de gasten die recent gekozen hebben hoorde ik altijd dezelfde opties terugkomen, maar dat kan natuurlijk zijn omdat ook zij de Chinese opties voor welke reden dan ook niet serieus nemen.
Ik denk dat het de schrik voor het onbekende is dat de Europese merken vooralsnog in leven houdt. Eens de omslag komt dat Europeanen wat meer vertrouwen krijgen in de Oosterse merken kunnen Europese merken hun valiezen pakken. Het zou natuurlijk al helpen mochten die Chinezen hun merknamen wat minder cringe maken, niemand wil hier rondrijden met in koeienletters 'Build Your Dreams' vanachter op de kofferbak.

Persoonlijk heb ik het ook nooit gehad voor de Chinees maar als ik zie wat tegenwoordig Audi/BMW en konsoorten afleveren, een hoop plastic en schermen in het interieur aan een debiele prijs, ben ik wel serieus aan het overwegen om toch eens bij onze Chinese vrienden in de showroom te gaan kijken.

Waarom zou de WN zich dat niet aantrekken? De severiteit van dat issue staat proportioneel tegenover hoe gemakkelijk, hoe goed & hoe snel jij uw wagen gerepareerd krijgt als er iets aan scheelt.

Dat, in combinatie met het lage vertrouwen in de kwaliteit over 't algemeen is toch een rem voor die WN om voor Chinees te gaan?

Als er lage kwaliteit is, wil je dat het snel & goedkoop gefixt kan geraken als je om de 5 botten in de garage staat eh.
Daar bovenop nog eens een serieus gebrek aan dealers, dus plaatsen om die wagen binnen te steken voor onderhoud of reparatie. Dus nog meer ongemak.
OK, zolang er niets aan is, geen vuiltje aan de lucht. Kan zijn dat de tijd uitwijst dat de kwaliteit ca va is. Maar momenteel is dat vertrouwen er bij mij bv. al niet.

En ja, I know dat BYD al wel effe mee gaat & in volume de laatste jaren groter is dan zelfs Tesla. Maar da's dan slechts 1 van de zovele die tegenwoordig opduiken.

Still, je vindt er niets van terug op leasing lijsten dus eigenlijk maakt het niet veel uit.

De wagens verslechteren er alleen maar op de laatste jaren jong.
Enerzijds almaar duurder. Anderzijds almaar meer kostenbesparingen in vanalles en nog wat. Van knoppen tot materialen...

Goh, mijn indruk is dat de meeste werknemers op het moment dat ze een auto mogen kiezen, weinig of niet zullen doordenken over onderhoud, beschikbaarheid van wisselstukken maar meer naar look & feel, afmetingen, vermogen, imago,... Betrouwbaarheid waarschijnlijk wel, maar dat is dan puur op gevoel of van horen zeggen dat ze bepaalde merken of landen proberen te vermijden.

Er zijn in België wel al meerdere leasingmaatschappijen die BYD en MG aanbieden (naast Polestar & Volvo als je die meetelt), sommige ook Lynk, Xpeng of minder grote Chinese merken. Maar dat is geen garantie dat je die als werknemer in je lijst zal zien staan.
Ik kom op de weg af en toe Chinese merken tegen waarvan ik niet eens wist dat ze bestonden - no way dat die allemaal in Europa gaan overleven of het worden hele niche merken zoals je vroeger wat Japanse en Amerikaanse merken had (bv. Infiniti, Suzuki,...)

Helemaal akkoord dat de kostenbesparingen bij sommige merken belachelijke proporties aannemen, terwijl de prijzen enkel sterk stijgen. Niet toevallig dat een aantal van die merken de afgelopen paar jaar recordwinsten boekten.

Ik hoop toch dat de xpeng in mijn lijst gaat staan. Al wil'k die verdomde lijst nu wel eens krijgen. Fleet manager stuurde 7 weken geleden al dat de mail er ging aan komen, nog steeds niets gehad.

Als de xpeng er niet tussen staat zal het wrsch de Skoda Enyaq worden denk'k. Of Peugeot 3008/5008.

Zo'n Huyndai Ioniq 5 is bv echt mijn ding niet. Ik vind dat zo'n lelijke auto (persoonlijke mening he).

Het zou natuurlijk al helpen mochten die Chinezen hun merknamen wat minder cringe maken, niemand wil hier rondrijden met in koeienletters 'Build Your Dreams' vanachter op de kofferbak.
Akkoord dat sommige merk- en modelnamen (bv. Xpeng, Dongfeng) wel heel erg "chingchong" aandoen, en dat dat niet positief is voor de perceptie.

Het vetgedrukte gedeelte van uw comment is wel al (zo goed als) verleden tijd. "Build Your Dreams" als slogan wordt al enkele jaren niet meer gebruikt omdat ze bij BYD zelf ook doorkregen dat westerse consumenten daar niet happig op waren. Ik denk dat de voluit geschreven slogan nu enkel nog op de achterkant van de BYD Dolphin prijkt, maar dat zou bij de eerstvolgende facelift ook moeten worden aangepakt (bron: https://www.autoexpress.co.uk/byd/360828/byd-drop-build-your-dreams-slogan)

Gohja. Zullen wel zien zeker of op termijn er hier & daar wat Chinezen op lijsten terecht komen.

Bij ons is Volvo de enige die op de lijst staat. Geen Polestar.
Maar zoals eerder aangegeven eh ... ondanks die al wel wat jaartjes overgekocht zijn door ne Chinees (voor zover het grote publiek dat überhaupt weet), die heeft een Europees verleden & wordt door pretty much niemand 'gezien'/'gepercipieerd' als ne Chinees.

Nu is 't wel zo dat de lijst van toegelaten werken bij ons de laatste jaren sterk geslonken is.
- Initieel dacht men MG mee te pakken. Didn't happen.
- Ondertussen is zowel Tesla als Mercedes er ook af. Tesla voor de misere, Benz voor ??? (Dunno. Best guess? -> Zal niet genoeg besteld geweest zijn zeker, dus niet voldoende volume om fleet kortingen hoog te houden?).

So yeah, ik zie enkel nog BMW & Audi als interessant. En laat BMW de laatste jaren nu ook met te veel lelijke zever af te komen.

Qua Chinezen is 't enkel de BYD Han die mij even doen kijken heeft.

Opties die leaseprijs laten dalen is een fabeltje. Niet-evenredig stijgen klopt wel, maar dat zijn een heel beperkt aantal opties. Bvb. lederen interieur altijd nemen, dat verhoogt leaseprijs maar minimaal.
Om hier even op terug te komen, mij lijkt dat precies toch geen algemene waarheid te zijn? Als ik hier bv kijk naar de BMW i4 bij Arval, Sensatec vs leder, komt de meerprijs daar gewoon integraal bij :unsure: mis ik iets?

Om hier even op terug te komen, mij lijkt dat precies toch geen algemene waarheid te zijn? Als ik hier bv kijk naar de BMW i4 bij Arval, Sensatec vs leder, komt de meerprijs daar gewoon integraal bij :unsure: mis ik iets?

Arval weet ik niet, maar bij Ayvens en KBC is de meerprijs qua leaseprijs van lederen zetels beperkter dan andere opties alleszins.

Ik geloof dat het verschil vooral zit tussen stof en sensatec, niet tussen sensatec en leer.

Ik denk dat ze bedoelen:
Stel dat de gemiddelde depricatie van uw wagen tijdens lease 50% (om het gemakkelijk te houden) is.
Dus van 60k blijft er nog 30k restwaarde over. Dus uw leaseprijs moet die andere 30k (en andere dingen coveren).
Stel dat een leder interieur 3k kost. Maar ze zien dat op een tweedehands markt auto's met leder interieur betrekkelijk meer vraag hebben en dus een hogere waarde hebben.
Zo zou het kunnen dat die zelfde wagen met leder interieur plots niet 30 maar 35k€ restwaarde heeft.
Te coveren door de leasing prijs: 63-35 = 28k.

Door dat er 2k minder restwaarde te coveren is kan het dus zijn dat uw leasing prijs lager ligt ondanks de hogere aankoopwaarde.

Ik denk dat ze bedoelen:
Stel dat de gemiddelde depricatie van uw wagen tijdens lease 50% (om het gemakkelijk te houden) is.
Dus van 60k blijft er nog 30k restwaarde over. Dus uw leaseprijs moet die andere 30k (en andere dingen coveren).
Stel dat een leder interieur 3k kost. Maar ze zien dat op een tweedehands markt auto's met leder interieur betrekkelijk meer vraag hebben en dus een hogere waarde hebben.
Zo zou het kunnen dat die zelfde wagen met leder interieur plots niet 30 maar 35k€ restwaarde heeft.
Te coveren door de leasing prijs: 63-35 = 28k.

Door dat er 2k minder restwaarde te coveren is kan het dus zijn dat uw leasing prijs lager ligt ondanks de hogere aankoopwaarde.
Hij snapt het wel hoor, maar hij bedoelt dat het in de praktijk tóch gewoon als duurdere leaseprijs wordt doorgevoerd.

Hij snapt het wel hoor, maar hij bedoelt dat het in de praktijk tóch gewoon als duurdere leaseprijs wordt doorgevoerd.
Dit inderdaad, ik zie weinig tot geen voordeel, als het leder 1€ kost komt er gewoon +- het equivalent van 1€ bij in de leaseprijs. Of toch als ik hier wat lig te spelen in de tool.

Een dezer eens wat testritten doen maar ik kom -voorlopig- al vrij snel bij volgende shortlist:
  • Tesla Model 3 LR AWD/Performance
  • BMW i4 40 edrive
  • BMW i5 40 edrive (berline of touring, voorkeur voor die laatste)
  • Mercedes EQE 300 berline
Ik heb nogal een klassieke smaak, maar ben tegelijk gewoon al 4j dolgelukkig met mijn Model 3 LR waardoor dat gewoon de makkelijke optie lijkt 😛

Laatst bewerkt:
Dit inderdaad, ik zie weinig tot geen voordeel, als het leder 1€ kost komt er gewoon +- het equivalent van 1€ bij in de leaseprijs. Of toch als ik hier wat lig te spelen in de tool.

Een dezer eens wat testritten doen maar ik kom -voorlopig- al vrij snel bij volgende shortlist:
  • Tesla Model 3 LR AWD/Performance
  • BMW i4 40 edrive
  • BMW i5 40 edrive (berline of touring, voorkeur voor die laatste)
  • Mercedes EQE 300 berline
Ik heb nogal een klassieke smaak, maar ben tegelijk gewoon al 4j dolgelukkig met mijn Model 3 LR waardoor dat gewoon de makkelijke optie lijkt 😛
Ge zult u moeten haasten voor den EQE, want die wordt uit productie genomen binnenkort (ergens volgend jaar las ik, maar weet den exacten datum niet meer).
Dan benne'k ook genen Tesla fan, dus die valt al automatisch af voor mij.

En verder ben ik al jaar & dag trouw aan BMW. Mor jah, ze zijn mij wat aan het verliezen de laatste jaren met hun almaar crappier designs.
Exterior al helemaal. En interior ... jah ... 'k heb het hier wel al eens aangehaald dat het er daar enkel maar slechter op wordt overheen meerdere merken. En ja, Tesla & hun M3 zijn daar de 'primary offenders'. Maar anderen beginnen ondertussen hun huiswerk te kopiëren.

Echter, van dit lijstje zou 'k wss nog altijd liefst de i5 pakken.
Ale, 't is te zeggen, als je er wat deftig uitrusting op krijgt. Want dat lijkt mij een heel ander budget te zijn dan een i4/Model3.

Ge zult u moeten haasten voor den EQE, want die wordt uit productie genomen binnenkort (ergens volgend jaar las ik, maar weet den exacten datum niet meer).
Dan benne'k ook genen Tesla fan, dus die valt al automatisch af voor mij.

En verder ben ik al jaar & dag trouw aan BMW. Mor jah, ze zijn mij wat aan het verliezen de laatste jaren met hun almaar crappier designs.
Exterior al helemaal. En interior ... jah ... 'k heb het hier wel al eens aangehaald dat het er daar enkel maar slechter op wordt overheen meerdere merken. En ja, Tesla & hun M3 zijn daar de 'primary offenders'. Maar anderen beginnen ondertussen hun huiswerk te kopiëren.

Echter, van dit lijstje zou 'k wss nog altijd liefst de i5 pakken.
Ale, 't is te zeggen, als je er wat deftig uitrusting op krijgt. Want dat lijkt mij een heel ander budget te zijn dan een i4/Model3.
Ja klopt. Tesla is ruim binnen budget, i4 40 kan ik met gewone M-pack vrij volledig uitrusten, enkel M-pack Pro en schuifdak moet ik laten vallen.
De i5 Touring kan ik M-pack en trekhaak en dan zit ik zowat einde budget :laugh: maar die komt standaard wel wat ruimer uitgerust dan een i4 bv, dus ik ga eens tegoei bekijken welke opties ik dan allemaal mis + hoe anders die rijdt, en dan evalueren wat ik het belangrijkste vind.

Terug
Bovenaan