De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
moet het een VW zijn :smurf:
Nee, maar moet wel voldoen aan volgende eisen:

- ruim (eigen eis)
- comfortabel (eigen eis)
- elektrisch (werk eis)
- €43k excl btw na korting (eigen/werk eis)
- geen Chinees (Polestar mag wel)

Dan blijft er niet zoveel over.

EQB is niet mijn ding, idem voor iX2, iX1 is ok maar Enyaq voldoet meer aan mijn noden, Stelantis blijf ik liever van weg, XC40 is niet zo zuinig/ruim, model 3 is minder praktisch qua koffer, Polestar 2 idem maar nog kleiner. De opties beginnen dan wel op te geraken 😅

Newborn en hond, afhankelijk van hoe het gaat met de newborn komt daar mogelijk nog 1 bij en als ik bij de werkgever blijf moet de wagen 6 jaar meegaan.

Hoeveel keer hier wordt gezegd, "geen Chinees" lol.
Wat is de reden daarachter eigenlijk? Politiek?
Ik kan alleen spreken voor mensen uit mijn omgeving. De redenen die daar worden aangehaald om niet voor Chinese auto's te gaan:
  • Onbekende merknamen
  • Relatief beperkte dealernetwerken
  • Te lage prijzen, waardoor ze denken dat ze geen kwaliteit kunnen verwachten
  • Tussen de lijnen door valt duidelijk op te maken dat het vaak om imago gaat. Mensen die gewoon niet gezien willen worden in een auto met een Chinees klinkende naam, in combinatie met de reputatie van Chinese auto's van 20 jaar geleden + het AliExpress/Temu-effect (goedkope brol, hoewel dat ook bij die webshops zelfs vaak niet meer opgaat. Genoeg kwaliteitsproducten te vinden via Ali)
Het argument dat ze de Chinese overheid niet willen steunen heb ik in realiteit eigenlijk nog niet gehoord, hoewel dat in mijn ogen zowat het enige redelijke argument zou zijn om niet Chinees te kopen (puur principieel dan).*

*Dit argument vervalt natuurlijk volledig als Volvo, Polestar, Lotus enz. wel aanvaard worden. In dat geval gaat het mijns inziens puur om imago en angst van het onbekende, vermomd als een politieke principekwestie.

Al twee carrosseriers hebben mij verteld dat ze van de Chinese wagens praktisch geen vervangonderdelen kunnen bemachtigen.
Dat lijkt me al een goed extra argument om er als bedrijf (en lease) niet aan te beginnen.

Ik kan alleen spreken voor mensen uit mijn omgeving. De redenen die daar worden aangehaald om niet voor Chinese auto's te gaan:
  • Onbekende merknamen
  • Relatief beperkte dealernetwerken
  • Te lage prijzen, waardoor ze denken dat ze geen kwaliteit kunnen verwachten
  • Tussen de lijnen door valt duidelijk op te maken dat het vaak om imago gaat. Mensen die gewoon niet gezien willen worden in een auto met een Chinees klinkende naam, in combinatie met de reputatie van Chinese auto's van 20 jaar geleden + het AliExpress/Temu-effect (goedkope brol, hoewel dat ook bij die webshops zelfs vaak niet meer opgaat. Genoeg kwaliteitsproducten te vinden via Ali)
Het argument dat ze de Chinese overheid niet willen steunen heb ik in realiteit eigenlijk nog niet gehoord, hoewel dat in mijn ogen zowat het enige redelijke argument zou zijn om niet Chinees te kopen (puur principieel dan).*

*Dit argument vervalt natuurlijk volledig als Volvo, Polestar, Lotus enz. wel aanvaard worden. In dat geval gaat het mijns inziens puur om imago en angst van het onbekende, vermomd als een politieke principekwestie.
Het komt zelfs niet noodzakelijk v/d WN uit. Dus 'imago' is vaak irrelevant.
De WN mag dan nog liefst premium hebben. Met een klinkende naam a la BMW of Mercedes Benz. Maar zelfs zij die het niet zo nauw nemen met die merknaam hebben vaak geen keuze uit die Chinezen, gewoon al omdat ze niet op de lijst staan van toegelaten merken.

Ik persoonlijk sta er ook niet om te springen hoor, om in een of andere Chinees te kruipen. Particulier zou je me niet kunnen betalen om het mij te riskeren.
Noem het angst voor het onbekende, fine by me. Maar ik vertrouw geen kwaliteit van die dingen.
Echter, ik moet het zelfs niet riskeren, want ook bij ons staan de Chinezen niet op de lijst.

Volvo is een slechter argument. Ja, die zijn wel al even in Chinese eigendom, maar is nog altijd niet 't zelfde dan al die random Chinese startups.

't Feit dat je nauwelijks een dealer kunt vinden (reparatie/onderhoud) & over 't algemeen nauwelijks uw machien gerepareerd krijgt, wegens lang moeten wachten op wisselstukken, is ook al gene kado.

Ook in lease is er feitelijk een probleem. Ofte, zeker in lease is er een probleem.
Dit zijn vaak onbewezen merken, dus 't is ook gewoon koffiedik kijken naar wat de mogelijke restwaarde van die dingen zou kunnen zijn.
Gaat dat een beetje z'n waarde behouden, zoals pakweg een BMW/Mercedes. Of is dat na een paar jaar geen ballen meer waard, zoals pakweg een Fransoos.

De WN mag dan nog liefst premium hebben. Met een klinkende naam a la BMW of Mercedes Benz. Maar zelfs zij die het niet zo nauw nemen met die merknaam hebben vaak geen keuze uit die Chinezen, gewoon al omdat ze niet op de lijst staan van toegelaten merken.

Ik persoonlijk sta er ook niet om te springen hoor, om in een of andere Chinees te kruipen. Particulier zou je me niet kunnen betalen om het mij te riskeren.
Noem het angst voor het onbekende, fine by me. Maar ik vertrouw geen kwaliteit van die dingen.
Echter, ik moet het zelfs niet riskeren, want ook bij ons staan de Chinezen niet op de lijst.

Volvo is een slechter argument. Ja, die zijn wel al even in Chinese eigendom, maar is nog altijd niet 't zelfde dan al die random Chinese startups.

't Feit dat je nauwelijks een dealer kunt vinden (reparatie/onderhoud) & over 't algemeen nauwelijks uw machien gerepareerd krijgt, wegens lang moeten wachten op wisselstukken, is ook al gene kado.

Ook in lease is er feitelijk een probleem. Ofte, zeker in lease is er een probleem.
Dit zijn vaak onbewezen merken, dus 't is ook gewoon koffiedik kijken naar wat de mogelijke restwaarde van die dingen zou kunnen zijn.
Gaat dat een beetje z'n waarde behouden, zoals pakweg een BMW/Mercedes. Of is dat na een paar jaar geen ballen meer waard, zoals pakweg een Fransoos.
De vraag ging specifiek over waarom mensen überhaupt geen Chinese wagens (behalve Volvo en Polestar, om één of andere reden) overwegen, zelfs als het voor de werkgever niks uitmaakt, of zo had ik het toch begrepen.

Ik zeg het enkel maar omdat ie bezig was over de Model 3 met een te kleine koffer
Ik heb er in alle eerlijkheid niet naar gekeken, een collega zei dat de Y niet lukte en Tesla spreekt met in het algemeen minder aan.

De standard range rwd lukt blijkbaar wel, goed om weten om te zeggen tegen collega’s die wel Tesla minded zijn.

Fair enough, denk er wel aan, BYD, als voorbeeld, "onbekende merknaam", die maken al sinds the 90's batterijen die waarschijnlijk in je eigen gsm zit op dit moment.

Hoe ge de Seal serie niet mooi kunt vinden, maar dan bv een Tesla bv wel...strange.

Wisselstukken zou ook opgelost moeten zijn met de nieuwe fabriek in Hongarije.

Ik heb meer argumenten om wel een te overwegen dan niet, maar uiteraard doet wel ieder zijn eigen ding he.
Ik zie het eigenlijk als, zet zo een BYD sealion naast een zogezegd premium merk, en deze moet zeker niet onderdoen, Europa loopt achter imo.

Fair enough, denk er wel aan, BYD, als voorbeeld, "onbekende merknaam", die maken al sinds the 90's batterijen die waarschijnlijk in je eigen gsm zit op dit moment.

Hoe ge de Seal serie niet mooi kunt vinden, maar dan bv een Tesla bv wel...strange.

Ik heb meer argumenten om wel een te overwegen dan niet, maar uiteraard doet wel ieder zijn eigen ding he.
Ik zie het eigenlijk als, zet zo een BYD sealion naast een zogezegd premium merk, en deze moet zeker niet onderdoen, Europa loopt achter imo.
Eender welk Chinees merk heeft imo geen ziel of charme, een BYD ook niet. Alsof het design door AI getekend is.
Van Tesla vind ik enkel de nieuwe model Y knap.

Ieder zijn meug hé 😉

testritje gaan doen met de nieuwe model Y en ioniq 5.

Ik was eerst redelijk hyped over die tesla tot ik weer in mijn cx-5 stapte om naar huis te rijden. mijn mazda reed gewoon beter op elk vlak.

het ontbreken van een heads up display op die tesla is ook een grote domper. had het tenminste een dashboard gehad dan zou het beter geweest zijn, maar constant naar die tablet naar rechts moeten kijken is echt clunky.

ik moet zeggen die ioniq is toch echt wel een betere wagen. Die tesla voelt gewoon aan als een computer op wielen . het stuurt alsof je met een playstation bakje gran turismo speelt :/

die ioniq5 voelt tenminste nog een beetje aan als een echte wagen en heeft fysieke knoppen. qua geluidsdemping leek die ook beter. qua tech leunen ze ook enorm aan bij mekaar.

mijn mazda reed nog altijd beter dan die 2 ev's maar daar ga ik mij bij moeten neerleggen dat zo een zwaar lomp machien geen auto's meer zijn ,maar boten :D

het enige jammere aan die ioniq5 lijkt de zetel te zijn. mijn vrouw vind dat ze teveel in een vorm gedrukt wordt ( en niet dat ze dik is ofzo....). voor mij maakt het niet echt uit.

vraag mij af of het nog de moeite is om de ix1 uit te gaan checken. Volgens enkele reviews is die gewoon te klein om echt comfortabel rond te touren met een baby.

Laatst bewerkt:
testritje gaan doen met de nieuwe model Y en ioniq 5.

Ik was eerst redelijk hyped over die tesla tot ik weer in mijn cx-5 stapte om naar huis te rijden. mijn mazda reed gewoon beter op elk vlak.

het ontbreken van een heads up display op die tesla is ook een grote domper. had het tenminste een dashboard gehad dan zou het beter geweest zijn, maar constant naar die tablet naar rechts moeten kijken is echt clunky.

ik moet zeggen die ioniq is toch echt wel een betere wagen. Die tesla voelt gewoon aan als een computer op wielen . het stuurt alsof je met een playstation bakje gran turismo speelt :/

die ioniq5 voelt tenminste nog een beetje aan als een echte wagen en heeft fysieke knoppen. qua geluidsdemping leek die ook beter. qua tech leunen ze ook enorm aan bij mekaar.

mijn mazda reed nog altijd beter dan die 2 ev's maar daar ga ik mij bij moeten neerleggen dat zo een zwaar lomp machien geen auto's meer zijn ,maar boten :D

het enige jammere aan die ioniq5 lijkt de zetel te zijn. mijn vrouw vind dat ze teveel in een vorm gedrukt wordt ( en niet dat ze dik is ofzo....). voor mij maakt het niet echt uit.

vraag mij af of het nog de moeite is om de ix1 uit te gaan checken. Volgens enkele reviews is die gewoon te klein om echt comfortabel rond te touren met een baby.
Weet niet hoeveel km's je moet doen/hoe vaak je op de baan bent, maar de iX1 heeft tov. de andere 2 ook wel een opmerkelijk lager rijbereik en laadcapaciteit. (en is naar mijn mening ook echt gewoon een druilerige bak)

Idd wel akkoord met de computer analogie, heb altijd gevonden dat de meeste merken nu eenmaal evolueren van ICE naar EV, terwijl het nog steeds auto's zijn, nu gewoon elekrtisch.
Bij Tesla heb ik meer het omgekeerde gevoel, 't is iets elektrisch dat toevallig ook een auto is.

Algemeen valt echter moeilijk te tippen aan het niveau van technologie voor de prijs waaraan ze hem verkopen, alhoewel ik er wel vertrouwen in heb dat dit in de toekomst zal beteren.

Also Chinese wagens: een zeer n=1 anekdote maar toch, ik werkte bij een grote Amerikaanse multinational en zij verboden ons expliciet om telefoons van vb. Xiaomi te gebruiken voor "data security reasons", met elke auto die de dag van vandaag een halve smartphone is vraag ik me af of dit voor sommige bedrijven ook iets is waar ze van wakker liggen?

Eender welk Chinees merk heeft imo geen ziel of charme, een BYD ook niet. Alsof het design door AI getekend is.
Van Tesla vind ik enkel de nieuwe model Y knap.

Ieder zijn meug hé 😉
Akkoord met uw laatste zin, maar welke auto (en dan bedoel ik wagens die minder dan pakweg 100k kosten) heeft er dan wel nog een ziel en charme? Een BMW i5? Vergeleken met bijvoorbeeld een E39 is dat toch gewoon een parodie van zichzelf? Over Mercedes en Audi zal ik dan maar zwijgen, want daar blijft helemaal niets van ziel of charme overeind staan.

Ik heb dit weekend in een Tesla Model 3 Highland RWD gezeten in een nieuwe Audi Q4. Ik moet zeggen dat ik het aangenamer vertoeven vond ik de Model 3 als passagier. Niks meer meer van harde plastiek en zeer goeie stoelen, terwijl die Q4 redelijk wat harde plastics had en een zeer hoog dashboard. Ook geen kraakje of piepje gehoord in die Tesla die ondertussen al 1.5j oud was.

Laatst bewerkt:
Dat is net het verschil tussen een auto met verbrandingsmotor en een EV. De verbrandingsmotor had zijn eigen identiteit, vermogenscurve, geluid. Een EV heeft dat veel minder.

Een EV zal door zijn eigenschappen als een lineair vermogen, gewicht, stilte of artificiële geluiden het gevoel van een verbrandingsmotor evenaren. De elektromotor kan vlug veel vermogen leveren, maar daar houdt het bij op.

Maar is dat echt een probleem voor 99% van de bevolking dat de charme en ziel van een verbrandingsmotor ontbreekt? Velen zullen liever in een nieuwe i5 stappen dan een oude E39.

In mijn dagelijkse verplaatsingen rij ik met plezier met een EV.

In leasing heb je wel het voordeel van meestal een lagere aankoopprijs maar door de restwaarde komt dat niet tot nauwelijks goedkoper uit - gelijkaardig aan waarom je vroeger bv. zelden Japanse auto's in lease zag, omdat ze voor hetzelfde budget een Europees (duurder) merk konden kiezen. Onbekend = onbemind speelt daar zeker een rol en onderschat zeker niet de impact van imago.

Dealers en onderhoud / wisselstukken is voor sommige merken zeker een probleem waar leasingmaatschappijen misschien nog rekening mee houden, maar ik denk dat weinig werknemers daar aan denken wanneer ze kiezen?

Wel vaker de opmerking gehoord van collega's die een testrit deden met een Chinees merk (algemeen statement, zeker niet van toepassing op al die merken) dat het infotainment systeem vaak complex of druk was, nog erger dan bij veel Europese constructeurs waar je voor het minste in submenu's moet duiken op een scherm. En wat teveel waarschuwingen allerhande die zonder reden af gaan.

Dat is net het verschil tussen een auto met verbrandingsmotor en een EV. De verbrandingsmotor had zijn eigen identiteit, vermogenscurve, geluid. Een EV heeft dat veel minder.

Een EV zal door zijn eigenschappen als een lineair vermogen, gewicht, stilte of artificiële geluiden het gevoel van een verbrandingsmotor evenaren. De elektromotor kan vlug veel vermogen leveren, maar daar houdt het bij op.

Maar is dat echt een probleem voor 99% van de bevolking dat de charme en ziel van een verbrandingsmotor ontbreekt? Velen zullen liever in een nieuwe i5 stappen dan een oude E39.

In mijn dagelijkse verplaatsingen rij ik met plezier met een EV.

Ik vind dat EV's ook vooral voordelen hebben. Waar de meeste merken voor mij in de fout gaan, is door fysieke knoppen te verwijderen (heeft niets te zien met EV vs. ICE maar in EV's is de trend precies nog erger) en van dashboards precies een zo groot mogelijke lap plastic te maken. En liefst nog een halve kermisattractie aan verlichting aan de buitenkant. Ook weer iets dat geen verband houdt met het EV zijn.

Terug
Bovenaan