De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Of moet bij de klant al kunnen tanken (en dat laten sommige ook al niet meer toe , heb gehoord dat bij BASf enkel nog het hoger kader hunne EV mogen laden daar aan die palen die binnen staan , eigen werkvolk en onderaannemers mogen daar niet meer laden . )

Eerste ev in een bedrijf dat nergens een antwoord op heeft...

Als ik tussen 2 klanten moet tanken vroeger werd dit gewoon als reistijd bekeken en dus betaald.
Maar dat duurde 5 minuten, laden duurt een half uur
Als je moet tanken met je ICE en er staan 5 auto's voor je, wordt die tijd en het tanken zelf ook vergoed. Als het bedrijf dan beslist om je met een EV de baan op te sturen, lijkt mij dat ze dan maar dezelfde regel moeten volgen.

Is de tijd dat je aan een snellader staat betaald door de werkgever?
Ik heb geen laadpaal thuis, maar wat als alle laadpalen in de buurt bezet zijn en ik halverwege de volgende dag zonder batterij dreig te vallen?
Eigenlijk kan je buiten de uren ergens aan een snellader gaan staan? Het zou hetzelfde zijn als met een lege tank thuis de oprit oprijden en pas de dag erna gaan tanken omdat het dan betaalde tijd is ?

Ik ken je profiel natuurlijk niet maar voorzie je zoveel km's te doen? Bij klanten langs?

Lijkt me dat je best is bij de WG hoort en hen de opties geeft:
- Laadpaal bij u thuis op hun kosten (als dat kan natuurlijk bij u).
- U laadtijd onderweg is betaalde tijd

- U laadtijd onderweg is betaalde tijd
De noodzakelijke laadtijd als betaalde tijd, niet zomaar elke laadtijd.

Als onze medewerkers even kwartier moeten bijladen om op hun afspraak te geraken zal hier geen haan naar kraaien, staan ze daar nutteloos een half uur of langer en dit elke keer zullen ze hierop aangesproken worden.
Sommige hebben laadpaal thuis en andere hebben veel (vrije) openbaren in 150m omgeving van hun appartement.
Plus ze kunnen laden op onze parking, een beetje planning van hun kant mag je wel verwachten.

De noodzakelijke laadtijd als betaalde tijd, niet zomaar elke laadtijd.

Als onze medewerkers even kwartier moeten bijladen om op hun afspraak te geraken zal hier geen haan naar kraaien, staan ze daar nutteloos een half uur of langer en dit elke keer zullen ze hierop aangesproken worden.
Sommige hebben laadpaal thuis en andere hebben veel (vrije) openbaren in 150m omgeving van hun appartement.
Plus ze kunnen laden op onze parking, een beetje planning van hun kant mag je wel verwachten.
hangt helemaal af vna de functie in kwestie. Bij mij dient de wagen om van en naar het werk te gaan en de occasionele verplaatsing naar een datacenter.
Dus ik verwacht helemaal geen betaalde laadtijd.
Maar ik snap heel goed dat het allemaal niet zo zwart-wit is als je veel kilometers doet.

hangt helemaal af vna de functie in kwestie. Bij mij dient de wagen om van en naar het werk te gaan en de occasionele verplaatsing naar een datacenter.
Dus ik verwacht helemaal geen betaalde laadtijd.
Maar ik snap heel goed dat het allemaal niet zo zwart-wit is als je veel kilometers doet.
Was meer bedoeld als zijnde, de meeste laten het toe maar profiteer er niet van.

Jullie rekenen wel vaak met een halfuur laden, maar dat betekent dat je bijna de hele batterij vollaadt.
Dat zal maar voor een heel kleine groep van toepassing zijn, buiten verre trips van +800km en dergelijke.

Als leasemanager: kleur speelt geen rol meer qua leaseprijs. Opties die leaseprijs laten dalen is een fabeltje. Niet-evenredig stijgen klopt wel, maar dat zijn een heel beperkt aantal opties. Bvb. lederen interieur altijd nemen, dat verhoogt leaseprijs maar minimaal.

Leasefirma's hebben hun voorkeurmerken, en die veranderen periodiek. Bvb. BMW's zijn pak voordeliger te leasen bij KBC momenteel. Renault's zijn dan weer goedkoop bij Ayvens,...
Puur uit interesse, zit hier een voorspelbaar systeem achter dat vb. rekening houdt met nieuwe modellen van merken, bepaalde condities die lopen, ... of is het gewoon willekeurige fluctuatie?
Ik zal normaal tegen eind dit jaar moeten kijken om een nieuwe wagen te bestellen, en ben natuurlijk wel geïnteresseerd in tips van dergelijke aard om er zoveel mogelijk uit te halen.

Hoe lang op voorhand krijgen jullie een uitnodiging tot bestellen nieuwe wagen? Mijn contractuele einddatum is 7/9/2025. Moet ik dan niet stillaan mailtje verwachten?
Heb intussen melding gekregen dat ik binnen dit en enkele weken een mail ga krijgen om een nieuwe te bestellen. Ik ben eens benieuwd nu uit welke lijst ik ga kunnenkiezen. Ik heb mijn hoop voorlopig gezet op de Xpeng G6. Iemand al ervaring mee?

Laatst bewerkt:
Binnenkort weer een popcorn moment vrees ik:
- Vorig jaar werd de lijst van toegelaten merken nog uitgebreid omdat er voor bepaalde categorieën bijna geen EV's te vinden waren in dat budget, met de beperkingen op merken. Qua modellen en opties was er wel vrije keuze binnen je budget, met bepaalde grenzen zoals geen cabrio's, 2-deurs,...
- Om op kosten te besparen, is de lijst nu beperkt tot 2-3 modellen per categorie. Geen enkele van de momenteel meest gekozen modellen (= meer dan de helft van het wagenpark) staat in de selectie. Wel veel modellen die tot nu toe door niemand gekozen zijn of door letterlijk 1 iemand in gans het bedrijf. Snel geteld komen die 2 modellen per categorie overeen met 10-15% van het huidige wagenpark.
- Geen vrije keuze meer van opties, fleet zal beslissen welke uitrusting er nog standaard aangeboden wordt per model.

Ik begrijp de eeuwige afweging naar kosten, maar de paar mensen die nu moeten bestellen zijn met een slecht gevoel op vakantie vertrokken wegens de downgrade die eraan komt om pakweg €50-100 per maand te besparen per auto. Dat bovenop de downgrade die er al was bij de overstap van ICE naar EV de vorige jaren, omdat de budgetten op >5 jaar tijd niet geïndexeerd werden.
Blij dat ik nog ruim 3 jaar te gaan heb met mijn auto, hopelijk is de lijst tegen dan veranderd of is er zoveel pushback dat de regels weer wat aangepast worden.

Ik mag een nieuwe wagen kiezen, zoals de meesten verplicht elektrisch.

De afweging budget/ruimte (hond, baby in aantocht) zorgt ervoor dat er naar mijn idee nog 2 realistische opties zijn:
- Skoda Enyaq 85 Corporate
- VW ID7 Tourer Pro Business Premium

Die laatste zou wss wel met opleg zijn, de firma koopt wagens aan, mijn budget ligt dus vast, ik kan 1 categorie hoger gaan (waar de id7 vermoedelijk in zal vallen) voor €100 bruto per maand.

Door de vakantie kan ik pas 12/08 bij de garage terecht om te weten wat de exacte prijs zal zijn en welke opties al dan niet kunnen worden bijgenomen.

De afweging budget/ruimte (hond, baby in aantocht) zorgt ervoor dat er naar mijn idee nog 2 realistische opties zijn:

Die laatste zou wss wel met opleg zijn, de firma koopt wagens aan, mijn budget ligt dus vast, ik kan 1 categorie hoger gaan (waar de id7 vermoedelijk in zal vallen) voor €100 bruto per maand.

Door de vakantie kan ik pas 12/08 bij de garage terecht om te weten wat de exacte prijs zal zijn en welke opties al dan niet kunnen worden bijgenomen.
Is dat niet netto (al kan je dat dan weer aftrekken van VAA waardoor het in werkelijkheid 50% maar is dat het u kost)

Het is de opleg niet waard mijn inziens. (nooit niet voor een wagen die niet van u is tenzij het een gevoeliger hoger segment toelaat)

Enyaq een hele degelijke wagen.

Het is de opleg niet waard mijn inziens. (nooit niet voor een wagen die niet van u is tenzij het een gevoeliger hoger segment toelaat)

Enyaq een hele degelijke wagen.
Een id7 (zou nooit ofte nimmer mijn keuze zijn overigens) speelt toch echt een paar divisies hoger dan een Enyac. Qua tech, batterij, efficiëntie, ruimte...

Voor €50 netto per maand, sheez, daarvoor ga je geen twee keer per maand naar de frituur.

Bwa de ene heeft 5k bruto en wagen X, de andere 2.5k bruto en wagen X+1
Dan leg ik liever 50 euro bij om van X -> X+1 te gaan dan daar al te starten

Agree. Het verschil in wagen(categorieën) is eigenlijk bizar he. Cat A naar D bij Cronos scheelt mss €400 TCO maar dan stap je van een VW Polo in een BMW i5.

Ik zit in CAT C en ik leg met heel veel plezier €100 per maand bij voor een i5 hoor.

Is dat niet netto (al kan je dat dan weer aftrekken van VAA waardoor het in werkelijkheid 50% maar is dat het u kost)
Volgens de info die ik net kreeg is het bruto, maar inderdaad, netto en na impact op VAA blijft daar niet zoveel meer van over.

@poeperman Nu schrik ik dat jij niet voor een ID7 zou gaan ;) Welk realistisch alternatief zou je wel bekijken, rekening houdend met benodigde kofferruimte en een budget tussen een Enyaq en ID7. En Chinezen à la BYD en Xpeng mogen niet.

Volgens de info die ik net kreeg is het bruto, maar inderdaad, netto en na impact op VAA blijft daar niet zoveel meer van over.

@poeperman Nu schrik ik dat jij niet voor een ID7 zou gaan ;) Welk realistisch alternatief zou je wel bekijken, rekening houdend met benodigde kofferruimte en een budget tussen een Enyaq en ID7. En Chinezen à la BYD en Xpeng mogen niet.
Bruto inleveren kan volgens mij niet afgetrokken worden van VAA

Terug
Bovenaan