De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
En dat is bij de Tiguan van mijn vrouw x10. Verschrikkelijke auto, maar echt verschrikkelijk. Elke keer opnieuw als ik in mijn dreier stap kan ik niet geloven dat er mensen zijn die 40K kunnen geven aan een Volkswagen en dan beweren dat BMW veel geld is voor wat je krijgt.
Voor u is het aspect snel door een bocht gaan belangrijk. Ik vind een degelijke uitrusting veel belangrijker.
Je sukkelt in België wat vooruit en de rest is rechtdoor over de autosnelweg, belangrijkste stuureigenschap die je nodig hebt is putten in de weg ontwijken.
Dan heb ik meer aan mijn file assistent, matrix led koplampen, virtual cockpit, lane assist en andere snufjes op mijn VW dan een sportiever en knetterhard onderstel. Verder vond ik mijn VW vanbuiten veel mooier dan een kale 3 waaruit ik kon kiezen. De binnenkant is de BMW dan mss weer mooier in de juiste trim.
En menig VW overstijgd ook de 40k, dat die te duur geprijsd zijn is een feit.

Soms vraag ik mij echt af met welke auto's jij rijdt.
Die ervaring heb ik dus helemaal niet. En ik heb toch al lang genoeg in een Audi A4, BMW 3 en Mercedes C gereden.
Toch zeker op de gewone weg als je je aan de verkeersregels houdt
De manier waarop hij het vertelt is misschien wat overdreven, maar ik volg hem wel hoor. Als ik in mijn broer zijn a5 rijd dan stoor ik mij na 1 rood licht aan de DSG.
Bij het effectieve rijden heb ik er dan minder problemen mee, maar bij elke bocht die ik gewend ben aan hoge snelheid te kunnen nemen, een oprit bijvoorbeerd, schijt ik in mijn broek als ik dat met die Audi probeer. Het gevoel dat je rechtdoor gaat gaan, recht de vangrail in.

En dat is bij de Tiguan van mijn vrouw x10. Verschrikkelijke auto, maar echt verschrikkelijk. Elke keer opnieuw als ik in mijn dreier stap kan ik niet geloven dat er mensen zijn die 40K kunnen geven aan een Volkswagen en dan beweren dat BMW veel geld is voor wat je krijgt.
Dan rij je toch veel sneller dan je mag?
En wat stoort u dan aan die DSG? Heb er me nog nooit over gestoord. Ik geef gas en 2sec later zit ik al aan de max snelheid (of in het gat van mijne voorligger)

Horten en bokken
Geklingel
Schijt in mijn broek
Verschrikkelijke auto

Op dit forum is het alsof iedereen zijn keuze moet verantwoorden voor een kleine kern aan BMW addicts. Waarom je de fout gemaakt hebt liever met een ander merk te rijden. Terwijl volgens mij tunnelvisie meer bij die kern zit. Wij van wc eend verkiezen wc eend.

Wat is er verkeerd aan een ander zijn afgewogen keuze accepteren?

Moet zeggen dat ik mijn DSG (natte 7-speed) ook niet altijd super beslissingen vind maken. Zoals bij versnellen 2 versnellingen terug en dan merkt hem dat hij wat in ademnood komt en dus snel moet opschakelen. Die keuzes zouden beter kunnen.

Maar tijdens de gewone ritten (99% van de tijd dus) doet die zijn werk goed.

Bij sommige leden moet je ook gewoon een overdrijffilter toepassen he, de algemene regel is de overdrijving delen door 73 en dan klinkt het een pak realistischer. 'Schijt in mijn broek' gedeeld door 73 geeft bvb 'ik moest krabben aan mijn neus want het jeukte plots zonder reden'

Moet zeggen dat ik mijn DSG (natte 7-speed) ook niet altijd super beslissingen vind maken. Zoals bij versnellen 2 versnellingen terug en dan merkt hem dat hij wat in ademnood komt en dus snel moet opschakelen. Die keuzes zouden beter kunnen.

Maar tijdens de gewone ritten (99% van de tijd dus) doet die zijn werk goed.
Dat is omdat je rijdt in gewone stand en gas geeft zoals in sportstand :p

Horten en bokken
Geklingel
Schijt in mijn broek
Verschrikkelijke auto

Op dit forum is het alsof iedereen zijn keuze moet verantwoorden voor een kleine kern aan BMW addicts. Waarom je de fout gemaakt hebt liever met een ander merk te rijden. Terwijl volgens mij tunnelvisie meer bij die kern zit. Wij van wc eend verkiezen wc eend.

Wat is er verkeerd aan een ander zijn afgewogen keuze accepteren?
We spreken enkel over het rijden aspect. En daar scoort Mercedes en BMW gewoon beter in hun respectievelijk domein. Als je met alle drie rijdt dan merk je dat heel goed hoor. Audi tracht een compromis te vinden tussen beide, en dat lukt. Maar de uitkomst is gewoon dat het mossel noch vis is en de minpunten van beide bundelt en de pluspunt bijlage niet weet te benaderen.

En het lijkt mij toch geen geheim te zijn dat de DSG geen geweldige automaat is? Wederom trachten ze daar een compromis te vinden qua afstelling. Waardoor hij soms gewoon de weg kwijt is en niet goed weet wat je nu juist wilt. Ook is het niet de meest geraffineerde bak. Rij eens met een 9 gangen van Mercedes, dat is zo zacht als boter.

Er wordt niet gezegd dat ze slecht zijn, want er zijn in tegenstelling tot de DSG echt slechte automaten, of dat een A4 slecht rijdt. Wel dat je ondanks het totaalplaatje dat dicht bij elkaar zit toch merkbare verschillen hebt, die net die keuze tussen de drie kracht bij zetten. En maar goed ook, stel u voor dat een C, A4 en 3 op alle vlakken identieke wagens zijn.

Toch zeker op de gewone weg als je je aan de verkeersregels houdt

Dan rij je toch veel sneller dan je mag?
En wat stoort u dan aan die DSG? Heb er me nog nooit over gestoord. Ik geef gas en 2sec later zit ik al aan de max snelheid (of in het gat van mijne voorligger)
Nee helemaal niet, ik heb fun in 2e, 3e en misschien 4e. Van zodra het meer dan 120 gaat hoeft het voor mij ook niet meer. Ik rijd dan ook netjes 120 (echte) km/u op de snelweg.

BMW heeft gewoon een optie die veel andere betaalbare merken niet hebben: rijplezier. Snufjes kan je op alle wagens krijgen, ook op een BMW. Mazda, Honda, Toyota, Mercedes en Alfa hebben ook leuk rijdende modelletjes trouwens. Opel, Renault, Seat, Skoda, Volkswagen niet.

Nu ben je aan het liegen ;)
Seat en cupra bouwen net wel wagens die attractief rijden.

Je bewijst dat veel mensen spreken uit ongefundeerde vooroordelen ;)
Renault Megane RS is ook zo een geinig ding, ervaring mee.

Dat je een voorkeur hebt en respect voor een merk hebt is niet abnormaal. Maar de andere merken hebben ook een knappe geschiedenis, zijn bedrijven die respect afdwingen, elk met zijn eigen reeks aan innovaties en afgestemd voor een bepaald doelpubliek.

Ik weet dat de 9G van Mercedes zacht rijdt, rij met een C300de.

De VAG uitspraken van desolation om dan van het rijgedrag van een X1 verrast te zijn, sorry maar dat is gewoon bullshit. Ik heb een week op vakantie met een X1 20d gereden en dat is toch niet speciaal beter dan de gemiddelde vag wagen. (op het gegeven Passat na, dat is effectief een dweil.)
Ik heb op net geen 5 jaar tijd grofweg 360.000km gereden in zowel een golf als een Passat, gij moogt dat bullshit vinden maar steek uw hand omhoog als ge het kunt evenaren. Het zijn vooral matige kutbakken eerste klas in de normale leasemodellen.

we hebben nu de hoogste korting op Audi dus ik was eens gaan rijden met een A4 en A5, zitcomfort en afwerking is stukken beter dan bij vortwagen maar de dsg en het rijden zelf blijven de achilleshiel.
ik kan de ervaring enkel omschrijven als “saai”. En die A5 was een 2l 190pk benzine met adaptief sportchassis en volledige s-Line. Ge valt er net niet van in slaap en in een sportieve bocht onderstuurd het ding alsof er geen einde is

Ik heb op net geen 5 jaar tijd grofweg 360.000km gereden in zowel een golf als een Passat, gij moogt dat bullshit vinden maar steek uw hand omhoog als ge het kunt evenaren. Het zijn vooral matige kutbakken eerste klas in de normale leasemodellen.

we hebben nu de hoogste korting op Audi dus ik was eens gaan rijden met een A4 en A5, zitcomfort en afwerking is stukken beter dan bij vortwagen maar de dsg en het rijden zelf blijven de achilleshiel.
ik kan de ervaring enkel omschrijven als “saai”. En die A5 was een 2l 190pk benzine met adaptief sportchassis en volledige s-Line. Ge valt er net niet van in slaap en in een sportieve bocht onderstuurd het ding alsof er geen einde is
Gij doet alsof ge ik weet niet wat kunt doen op uw 360k km. Als je daar 5% van 'leuk' kunt rijden op onze wegen is het veel geweest. En als uw wagen begint te ondersturen zijt ge ook gewoon aan het overdrijven hoor.

Edit: en dat neemt niet weg dat ge pakweg BMW beter moogt vinden rijden dan VAG hé, de kans is groot dat dat waar is. Maar uw superlatieven kunnen nogal onbeschoft overkomen wetende dat hier veel vag eigenaars zitten die wél tevreden zijn.

Laatst bewerkt:

Dat je een voorkeur hebt en respect voor een merk hebt is niet abnormaal. Maar de andere merken hebben ook een knappe geschiedenis, zijn bedrijven die respect afdwingen, elk met zijn eigen reeks aan innovaties en afgestemd voor een bepaald doelpubliek.

Voor mij is één wagen in uw gamma hebben die heel hardcore is, nu niet echt een reden om te zeggen dat renault een spannend merk is :P
Maar je hebt gelijk hoor een megane RS dat is een heel goeie wagen voor hetgeen hij gebouwd is!

En ik kraak nergens een merk af hoor. Totaal niet de bedoeling. Ik ging specifiek in op hoe het gros van het gamma - de harde kern om maar te zeggen - rijdt. Meer niet. Het ging mij niet over geschiedenis, of over innovatie. Dat een audi 80 geniaal was in de rally klopt, maar dat een A4 nu een matig rijgedrag heeft is daarom niet minder waar :P

Gij doet alsof ge ik weet niet wat kunt doen op uw 360k km. Als je daar 5% van 'leuk' kunt rijden op onze wegen is het veel geweest. En als uw wagen begint te ondersturen zijt ge ook gewoon aan het overdrijven hoor.
Op 360.000km kunt ge u nochtans een perfect beeld vormen van hoe goed de zetels en het chassis echt zijn. En dat was eerste categorie rugpijn bij zowel mezelf als de passagiers. We zijn daarmee naar het zuiden van Spanje gereden en mensen die er nog nooit hadden in gezeten waren aan het klagen voor we aan het viaduct van Millau waren. Dat was met de Passat met Ergo"Comfort" zetels. Alle collegas vonden ze verschrikkelijk.
Dat is pakken beter bij Audi, zeker met sportzetels, maar het is begot wel triestig dat ge naar het duurste merk van het gamma moet om niet op een gestoffeerde plank te zitten.

Leuk rijden is ook comfortabel rijden. Een stil interieur, goed dempend onderstel, comfortabele zit, fatsoenlijke audio, aangenaam schakelen. Wat vanzelfsprekend is bij andere premium merken vind ge in de VAG stal pas terug als ge echt naar de top-end gaat. Ik ga geen slecht woord zeggen over een Panamera of een Macan want dat zijn topbakken, maar ze zijn gewoon niet relevant in deze conversatie.

Om dat ding te laten ondersturen moet ge nu is echt geen moeite doen. Waar de gemiddele 3 nog overschot heeft beginnen die Audi's al nerveus te worden en licht te ondersturen. Rij met die A5 op de limiet van de vorige 2 en de Audi steekt in de vangrail.
En tis niet alsof ge in ruil een romig comfort krijgt want daarvoor neemt ge beter een Mercedes, het onderstel van die A5 was evenzeer vrij hard. Het bood gewoon geen briljante grip.

Dat is omdat je rijdt in gewone stand en gas geeft zoals in sportstand :p

Ja klopt rij altijd in D, wat niet wegneemt dat ik af en toe idd wel eens iemand wil inhalen.
De S en M stand gebruik ik nooit. De enige keer dat ik de peddels achter het stuur gebruik is om af te remmen op een afrit.

Maar ga dat idd eens testen, zou wel belachelijk zijn dat het dat is na 3+ jaar 😂.

Soms vraag ik mij echt af met welke auto's jij rijdt.
Die ervaring heb ik dus helemaal niet. En ik heb toch al lang genoeg in een Audi A4, BMW 3 en Mercedes C gereden.
Ik heb ook ervaring met audi A6, mercedes E en bmw 5 alsook de segmenten lager. Hoewel hij lichtjes overdrijft, deel ik voor een stuk wel zijn mening.

De mercedes E300de die ik tegenwoordig heel vaak gebruik, schakelt inderdaad "boterzacht". Je kan er absoluut wat sportiever mee rijden in de sport (+) stand, maar hij zal nooit zo sportief worden als een bmw. Alsook is hij zwaarlijvig.

De BMW520d is op papier trager en toch voelde die veel sportiever aan. Mede door de automatische bak en het feit dat die iets lichter is.

De audi A6 2.0 TDI 190pk S tronic was naar mijn gevoel enerzijds niet zo sportief te rijden als de bmw en anderzijds niet zo comfortabel te rijden als de mercedes.

Het zijn soms kleine nuance verschillen die ook al opvallen bij normaal rijgedrag. Als je wat op de "limiet" begint te rijden (in hoeverre dat mogelijk is op de openbare weg), dan wordt dat verschil alleen maar duidelijker.

Conclusie: ik rij graag met alle 3 de wagens. Maar mijn voorkeur gaat wel uit naar de merc/bmw al zal ik niet teleurgesteld zijn met de audi ;-)

Ik weet dat de 9G van Mercedes zacht rijdt, rij met een C300de.
Uiteraard zal een Megane RS magnifiek rijden, dat is een halve halo car. En een Hyundai i30N, en mss een Golf R? Een RS3 zal ook bijzonder veel geestiger zijn dan mijn 316d hé. Elk merk heeft sowieso wel 1 of meerdere modellen die tof rijden, maar die hebben vaak niets meer gemeen met de grijze-muis uitvoeringen waar 95% van de leasemensen mee rijden.

Een RS6 of een M5 met Xdrive. Een A8 of een 7? Hoh. Ik zou ‘t eigenlijk niet weten. Maar in de stervelingen-versies is er gewoon geen vergelijk.

Het gaat niet om fanboyisme. “Beter rijden” is gewoon niet subjectief. Iemand die zegt dat een A4 beter rijdt dan een BMW 3 snapt geen hol van rijden, noch van fysica.

Het gaat overigens niet over fwd vs rwd, wat die “aanval” op @desolation impliceert. Dat is zo een belachelijke dooddoener. Er zijn voldoende merken die goed sturende fwd’ers maken, Audi en VW zijn daar gewoon geen van. Ze worden ten onrechte in dezelfde adem met BMW en Mercedes genoemd omdat ze Duits zijn en evenveel kosten.

Granted, Audi’s zijn vaak prachtig dus als het allemaal niet uitmaakt hoe iets rijdt (zoals voor 90% van de mensen en bizar genoeg zelfs de helft van dit topic) snap ik wel dat ze populair zijn.

Laatst bewerkt:
Granted, Audi’s zijn vaak prachtig dus als het allemaal niet uitmaakt hoe iets rijdt (zoals voor 90% van de mensen en bizar genoeg zelfs de helft van dit topic) snap ik wel dat ze populair zijn.
Heb toch liever een vrouw die mooi is en wat neutraler ‘rijdt’ dan een lelijk hok dat beter ‘rijdt’.

Dus zo moeilijk is dat niet te begrijpen :p.

Ja klopt rij altijd in D, wat niet wegneemt dat ik af en toe idd wel eens iemand wil inhalen.
De S en M stand gebruik ik nooit. De enige keer dat ik de peddels achter het stuur gebruik is om af te remmen op een afrit.

Maar ga dat idd eens testen, zou wel belachelijk zijn dat het dat is na 3+ jaar 😂.
Ik vond de S stand op de DSG ook niet de oplossing. Hij is veel beter bij de les, dat wel, maar bij aanzetten of trager rijden is hij dan hypernerveus. Ook had iemand beslist dat S stand wil zeggen dat een 1600 diesel dan tot 4750 toeren moet gaan ookal stopt de powerband aan 3500.

veel van die zaken zijn puur shitty software, ik heb een Leon Cupra meegemaakt voor en na een DSG flash en dat is dag en nacht. Het slecht aanzetten krijgt ge er amper uit want dat komt door de gerobotiseerde koppeling maar het schakelgedrag was stukken beter.
Tis precies of ze kunnen het wel maar ze willen het niet.

hetzelfde met elektronica. Ik had in zowel de golf als de Passat lane Assist en adaptieve CC. Ik werd daar zot van. Regelmatig false positives, regelmatig sensor fouten, bij inhalen ineens los in de remmen gaan, etc...
Ik zwoor dat ik die rotzooi nooit meer wou.
En dan rijd ge eens met een V60 met die features en raar maar waar alles werkt fenomenaal goed. Die houdt perfect en beheerst afstand, stuurt lichtjes maar acuut bij om u in het center te houden ipv bruut te sturen omdat hij u naar de rand laat gaan. Ook starten uit stilstand gaat boterzacht ipv u een halve whiplash te geven.
hetzelfde bij Mercedes, in februari een week met een CLA200 gereden en al die foefjes werken tip top. Ook de navi is geniaal en intelligent, die van VW stuurde mij regelmatig een bos in of door wegen die niet bestaan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan