De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
@exCite, wij hebben op het werk reeds heel wat laadpalen en daar zullen er nu wel bijkomen. Ik ga ook altijd heel vroeg werken (ben 1 van de eerste altijd). Dus opzich moet dat wel gaan.

ik rij meestal ook maar 150km, dus batterij zal eerder 70% zijn als ik op het werk met volle batterij kan vertrekken.
Laadpaal kan via leasebudget, maar ook via bonus systeem bvb (zou dat opteren omdat je de paal dan gewoon moogt houden).
Jij werkt echt voor dezelfde werkgever he, het kan bijna niet anders :biglaugh: .

@exCite, wij hebben op het werk reeds heel wat laadpalen en daar zullen er nu wel bijkomen. Ik ga ook altijd heel vroeg werken (ben 1 van de eerste altijd). Dus opzich moet dat wel gaan.

ik rij meestal ook maar 150km, dus batterij zal eerder 70% zijn als ik op het werk met volle batterij kan vertrekken.
Laadpaal kan via leasebudget, maar ook via bonus systeem bvb (zou dat opteren omdat je de paal dan gewoon moogt houden).
Als je 150 km rijdt en je kan thuis laden dan is een laadpaal op uw werk toch zelfs geen must.

Lijkt mij ook een goeie oplossing op die manier, voor de dagdagelijkse ritten is dat meer dan voldoende en als je verder moet rijden/op vakantie gaat kan je aan snelladers laden onderweg.
Hoe ze dat effectief gaan uitrollen stel ik mij nog altijd vragen bij, met snelladen is het nog altijd een probleem dat het nooit echt snel is. Meerdere palen delen ook dezelfde aansluiting, als 2 mensen connecteren op 1 supercharger zie je zo de laadttijd verdubbellen.

Met brandstof tanken heb je dat niet, ze kunnen op 1 citerne 20 pompen hangen en die gooien alle 20 binnen de 2 minuten uw auto of bestelwagen vol.

Laat staan voor vrachtverkeer, de Tesla Semi werd voorgesteld met een batterij van 600kWh of 1 MWh. Ge kunt dat dan wel oplossen door te laden tijdens de verplichte rusturen, maar daar zijt ge vet mee als er daar ineens 60 camions 's nachts moeten laden.

Als je 150 km rijdt en je kan thuis laden dan is een laadpaal op uw werk toch zelfs geen must.
Waarom thuis laden als dat op het werk kan. Zal allemaal aan het capaciteitstarrief liggen dat er gaat komen eh. Denk dat je alsnog zo weinig mogelijk thuis wilt laden.
Pro elektrisch is dat dat onbeperkt blijft (laadkaart), hybride willen ze in elk geval de tankkaart op termijn beperken (als in % van uw gereden km's mag op benzine). Ik rij nu toevallig ongeveer 50/50 snelweg/lokaal naar het werk. Maar kan bv ook 90% snelweg (vakantieperiode) doen en dat is dan sowieso een nogo.

Komen ze die dan na 4j weghalen ofzo?
Bij onze werkgever krijgen we die laadpaal na 4j omdat de laadpaal niet echt geleased wordt maar gewoon gekocht met 4j afbetaling.

Komen ze die dan na 4j weghalen ofzo?
Bij onze werkgever krijgen we die laadpaal na 4j omdat de laadpaal niet echt geleased wordt maar gewoon gekocht met 4j afbetaling.
Ik heb daar eigenlijk geen idee van als je die in je lease steekt. Mogelijks mag je die houden, maar dat gaat van je autobudget af.
Zal het weten als ik terug mag kiezen, dat is ergens September/Oktober :D

Waarom thuis laden als dat op het werk kan. Zal allemaal aan het capaciteitstarrief liggen dat er gaat komen eh. Denk dat je alsnog zo weinig mogelijk thuis wilt laden.
Pro elektrisch is dat dat onbeperkt blijft (laadkaart), hybride willen ze in elk geval de tankkaart op termijn beperken (als in % van uw gereden km's mag op benzine). Ik rij nu toevallig ongeveer 50/50 snelweg/lokaal naar het werk. Maar kan bv ook 90% snelweg (vakantieperiode) doen en dat is dan sowieso een nogo.
Gelukkig werk ik dan voor een KMO waar dat soort zeverderij nog niet aan de orde is.

Als het ooit zal moeten om full EV te gaan zal het nog steeds thuis laden moeten zijn, want er is onmogelijk voldoende plek op kantoor voor al hun wagens te plaatsen aan een lader (of een lader te plaatsen voor al hun wagens). Men gaf tot op heden ook telkens aan 0,0 interesse te hebben om te investeren in een beperkt aantal palen op de plekken waar het eventueel zelfs mogelijk zou zijn.

Dus de kans dat de wagen op kantoor geladen zou kunnen worden, zelfs al stonden er een paar palen is dan nog steeds klein. Of zo alle dagen van 'dude, ge staat voor de paal, wilt gij u ne ker verzetten zodat ik uw plaats kan pakken om te laden, gij moet toch ni laden e' en als er meer EV's komen van 'dude, uwen bak al vol? Verzet u ne ker, 't is mijnen toer'.

So yeah ... korte/medium termijn ... don't see it happening.

Het lijkt inderdaad geen Getrag te zijn, maar een Aisin bak (da's een bak die ze onder ander in Volkswagens steken, voor moest je het niet weten). De nieuwe X1 staat trouwens op het platform van de 2 reeks active tourer, die ge hier ongetwijfeld al met de grond gelijk hebt gemaakt als zijnde geen echte BMW :p.

Maar ik ben blij dat ge uiteindelijk het licht hebt gezien en in ziet dat er auto's bestaan die geen achterwielaangedreven BMW zijn en toch nog een goede koop zijn. En zelfs nog wat plezant om te rijden ook.
Enkel in de VS blijkbaar, die zijn niet dom genoeg om een DSG te tolereren :p
De 2 active tourer is gewoon hondslelijk, dat is de Sharan van BMW. Hoe dat rijdt maakt dan zelfs niet meer uit.

Ik wist wel niet dat het een Aisin bak was, maar het is wel effectief exact dezelfde als in die 508 en ge merkt echt het verschil in programmatie.

Het lijkt inderdaad geen Getrag te zijn, maar een Aisin bak (da's een bak die ze onder ander in Volkswagens steken, voor moest je het niet weten). De nieuwe X1 staat trouwens op het platform van de 2 reeks active tourer, die ge hier ongetwijfeld al met de grond gelijk hebt gemaakt als zijnde geen echte BMW :p.

Maar ik ben blij dat ge uiteindelijk het licht hebt gezien en in ziet dat er auto's bestaan die geen achterwielaangedreven BMW zijn en toch nog een goede koop zijn. En zelfs nog wat plezant om te rijden ook.
Aisin kan inderdaad ook. Maar de ZF is er enkel voor langsliggende motoren.

Het is voor het eerst dat BMW nu op de radar verschijnt om te kiezen. (Als de car policy is wat het vandaag is).
Ga dan eens testrijden met de 330e en 520e/530e. Ze staan allemaal op de lijst, al is een 520e wel weer beter aan te kleden dan een 530e en een 330e is gewoon feest mbt de optielijst (op dit ogenblik), samen met de Mercedes EQC die heel dik aan te kleden is.

Mijn ouders hebben 2x een BMW 320d 163pk gehad (e90 en e92) en ben daar nooit ondersteboven van geweest.
Had toen zelf een 2011 Golf 6 highline 2.0TDI 140pk quasi full option als bedrijfswagen (die was trouwens evenduur als de BMW 3 van mijn ouders), maar uiteraard beter uitgerust.
Ik heb het al eens gezegd en ga het herhalen.
Voor mij kan audi niet tippen aan bmw en Mercedes qua rijden. Ze zijn niet de comfortabelste en ook hier de sportiefste. Er zijn meer parameters uiteraard, waar ik bewust niks over zeg. Maar rijden vind ik toch wel een heel belangrijke pijler bij een wagen en daar scoort Audi matig.
Voor ieder wat wils maar matigheid kan toch niemand blij maken denk ik dan.

En ik spreek nu bewust over Audi, want VW is een gradatie erger. Een Passat rijdt bedroevend, comfort is zeker goed. Maar dat rijdt echt als een lomp ding.

Ik apprecieer VAG zeker, want zoals ik al zei er is meer dan rijden alleen. Maar we moeten een kat ook een kat durven noemen.

Goh, mijn absolute voorkeur ging toen ik mocht kiezen naar een C Break, maar wegens einde reeks paste die niet in het leasebudget. Ik heb echt totaal geen affiniteit met BMW en dan was een A4 Avant de logische keuze voor mij, gewoon omdat ik destijds van mijn A3 héél tevreden was qua afwerking en dat van mijn (tijdelijke) A6 nu ook ben.
Maar ik snap uw punt wel.

Voor mij kan audi niet tippen aan bmw en Mercedes qua rijden. Ze zijn niet de comfortabelste en ook hier de sportiefste. Er zijn meer parameters uiteraard, waar ik bewust niks over zeg. Maar rijden vind ik toch wel een heel belangrijke pijler bij een wagen en daar scoort Audi matig.
Voor ieder wat wils maar matigheid kan toch niemand blij maken denk ik dan.

En ik spreek nu bewust over Audi, want VW is een gradatie erger. Een Passat rijdt bedroevend, comfort is zeker goed. Maar dat rijdt echt als een lomp ding.

Ik apprecieer VAG zeker, want zoals ik al zei er is meer dan rijden alleen. Maar we moeten een kat ook een kat durven noemen.
Het is ook maar wat je wenst in het rijden. Een BMW 1 (vorige generatie) vind ik bijvoorbeeld absoluut minder tof rijden dan een Audi A3 of Mercedes A.
Die BMW is goed voor bochtenwerk, maar op autostrades heb ik mij toch vaak geergerd aan zijn nerveus rijgedrag.

Een Audi vind ik vaak zo mooi tussenin de BMW en Mercedes zitten, wat geen slechte eigenschap is maar net hun sterke punt.
En persoonlijk vind ik ook wel dat een Audi met Quattro hoort te komen, dat doet wel veel aan de rij eigenschappen.
Maar dan ben je niet meer met basis configuraties bezig.

Ik begrijp de liefde voor elektrische wagens hier toch niet echt. Je moet toch gewoon durven toegeven dat die wagens buiten het pendelverkeer totaal niet praktisch zijn?

Afgelopen zomer nog in Frankrijk een file gezien aan de laadstations op de snelweg, sta je daar mooi met het gezin te wachten terwijl je vakantieteller blijft lopen.

Om mee rond de kerktoren te rijden en mee te pendelen is dat ideaal indien je werkgever hier ook voldoende infrastructuur voor voorziet. Maar u laten verblinden voor al die zaken omdat die wagens enorm duur zijn maar mits de huidige fiscaliteit wel in budget passen is uzelf een rad voor de ogen houden.

Zolang die wagens niet in 5 minuten opgeladen zijn zoals bij een verbrandingsmotor en je beperkt bent in range, zal een elektrische wagen een niche blijven voor vooral pendelverkeer.

Voor mij kan audi niet tippen aan bmw en Mercedes qua rijden. Ze zijn niet de comfortabelste en ook hier de sportiefste.

Ik vind het vreemd dat een wagen ofwel heel comfortabel, ofwel heel sportief moet zijn om goed te zijn, maar wanneer het voor beiden een middle ground zoekt dat het dan qua rijgedrag "matig" is?

Sowieso ligt alles veel dichter bij elkaar dan de clichés het willen laten uitschijnen. Ik vind het gewoon allemaal top, met andere focus.

Ik begrijp de liefde voor elektrische wagens hier toch niet echt. Je moet toch gewoon durven toegeven dat die wagens buiten het pendelverkeer totaal niet praktisch zijn?

Hij is er nog niet dus op zich kan ik er nog geen definitieve uitspraken over doen, maar wij hebben bekeken in welk gevallen een elektrische wagen niet praktisch is, en dat is maar enkele keren per jaar. Misschien valt het in de praktijk tegen, of misschien bevalt het zelfs beter dan gedacht.

Maar als je denkt dat de elektrische wagen een niche gaat blijven zit je verkeerd.

Ik vind het vreemd dat een wagen ofwel heel comfortabel, ofwel heel sportief moet zijn om goed te zijn, maar wanneer het voor beiden een middle ground zoekt dat het dan qua rijgedrag "matig" is?

Sowieso ligt alles veel dichter bij elkaar dan de clichés het willen laten uitschijnen. Ik vind het gewoon allemaal top, met andere focus.
Het probleem is met rijden heb je liefst wel het een of het ander.
Het is gewoon geen leuke combinatie dat uw wagen niet heel comfortabel is, maar tegelijk dan weer ook niet sportief of uitdagend. Je zit dus met iets wat toch soms oncomfortabel is, wat een beetje afstandelijk stuurt, wat u niet betrekt bij wat er met de wielen gebeuren en tegelijk u dan ook niet in alle rust laat cruisen. Allez de aanzet met een A4 dat is horten en bokken, schakelen is soms wat geklingel. Gaat hij nu schakelen of wat gaat bij doen? Allez hij heeft door dat ik wil versnellen dus 2 Vitessen terug. Bij BMW is dat rauw bam 2 Vitesse omlaag en voor u het pedaal al intrappen. En bij Mercedes merk je dan weer niet dat er überhaupt geschakeld wordt, is precies dat er geen overbrenging aanwezig is.

Als totaalpakket kan je zeggen dat het verdeeld is. Maar op vlak van rijden, nee daar is Audi toch wat het mossel noch vis met verbeterpunten.

Als je anno 2021 nog een wagen met een starre as op de markt brengt dan ben je niet goed bezig in het premium segment.

Soms vraag ik mij echt af met welke auto's jij rijdt.
Die ervaring heb ik dus helemaal niet. En ik heb toch al lang genoeg in een Audi A4, BMW 3 en Mercedes C gereden.

Soms vraag ik mij echt af met welke auto's jij rijdt.
Die ervaring heb ik dus helemaal niet. En ik heb toch al lang genoeg in een Audi A4, BMW 3 en Mercedes C gereden.
De manier waarop hij het vertelt is misschien wat overdreven, maar ik volg hem wel hoor. Als ik in mijn broer zijn a5 rijd dan stoor ik mij na 1 rood licht aan de DSG.
Bij het effectieve rijden heb ik er dan minder problemen mee, maar bij elke bocht die ik gewend ben aan hoge snelheid te kunnen nemen, een oprit bijvoorbeerd, schijt ik in mijn broek als ik dat met die Audi probeer. Het gevoel dat je rechtdoor gaat gaan, recht de vangrail in.

En dat is bij de Tiguan van mijn vrouw x10. Verschrikkelijke auto, maar echt verschrikkelijk. Elke keer opnieuw als ik in mijn dreier stap kan ik niet geloven dat er mensen zijn die 40K kunnen geven aan een Volkswagen en dan beweren dat BMW veel geld is voor wat je krijgt.

Dit is gewoon /thread.

Vandaag de dag in het premiumsegment koop je écht geen slechte wagens meer.

De VAG uitspraken van desolation om dan van het rijgedrag van een X1 verrast te zijn, sorry maar dat is gewoon bullshit. Ik heb een week op vakantie met een X1 20d gereden en dat is toch niet speciaal beter dan de gemiddelde vag wagen. (op het gegeven Passat na, dat is effectief een dweil.)

Terug
Bovenaan