De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Wij kunnen opteren voor bedrijfswagen of extra loon. Ik heb in het begin voor het extra loon gekozen. Maar vorig jaar dan toch beslist om over te schakelen. Dus nu dat ik een bedrijfswagen heb, moet je dat extra loon terug afgeven. Heeft inderdaad impact op je pensioen, 13e maand, vakantiegeld, groepsverzekering etc.
Interesting, want je hebt dan ook enkele jaren indexatie gekregen op dat extra bruto loon? Of was het een soort niet-geindexeerde premie?
Want anders zouden ze u in theorie het geindexeerde stukje ook terug moeten afnemen? Hoewel ze dat niet echt zullen kunnen?

Interesting, want je hebt dan ook enkele jaren indexatie gekregen op dat extra bruto loon? Of was het een soort niet-geindexeerde premie?
Want anders zouden ze u in theorie het geindexeerde stukje ook terug moeten afnemen? Hoewel ze dat niet echt zullen kunnen?
Ja inderdaad, da's mee geïndexeerd. Terwijl het terug in te leveren bedrag gelijk is gebleven. Het stukje index is dus "winst" voor de werknemer.

Heeft iemand al ervaring met de Xpeng G6? Lijkt me een degelijke concurrent voor de model Y. Geen idee of de werkgever (Cronos) het aanbiedt, maar lijkt me mogelijk wel te overwegen als ik mag wisselen.

Heeft iemand al ervaring met de Xpeng G6? Lijkt me een degelijke concurrent voor de model Y. Geen idee of de werkgever (Cronos) het aanbiedt, maar lijkt me mogelijk wel te overwegen als ik mag wisselen.
Geen Xpeng in de lijst.

Enkel BYD. Tesla is er ook uit sinds deze week. Zowel voor CAT 2 als 3.

Polestar 3 staat er nu (tijdelijk) tussen voor CAT 3. Vanwege de unieke kans ben ik wel bereid om daarvoor mijn BMW hart te laten bloeden.

Mijn vrouw neemt het mij elke dag kwalijk dat ik haar gepusht heb om een 330 te nemen, dus ik moet iets terugdoen 😇

Geen Xpeng in de lijst.

Enkel BYD. Tesla is er ook uit sinds deze week. Zowel voor CAT 2 als 3.

Polestar 3 staat er nu (tijdelijk) tussen voor CAT 3. Vanwege de unieke kans ben ik wel bereid om daarvoor mijn BMW hart te laten bloeden.

Mijn vrouw neemt het mij elke dag kwalijk dat ik haar gepusht heb om een 330 te nemen, dus ik moet iets terugdoen 😇
Ai, jammer.
Polestar 3 is ook ne schonen bak, maar dan zal ik een categorie omhoog moeten. x)
BYD Seallion 7 zou me ook wel wat zeggen, maar helaas ook CAT 3 lijkt me.

Deze zomer ook tijdelijk een 320d gehad, als vervangwagen. Heerlijk, maar ook hier was moeder de vrouw niet enthousiast. :oi22:

Wat kost dat nu eigenlijk op jullie loonbrief voor de tegenwoordig standaard bedrijfswagen, a la iX1, EQB, I4, Model Y, Enyak,.. ?

Wat ik heb soms toch mijn bedenkingen bij het bedrijfswagen systeem.
We hebben hier mensen die op een scheet van het bedrijf wonen (20 min), maar 3 dagen moeten komen (want 2 dagen telewerken) & met een EQB rijden, om een administratieve functie uit te voeren.

Ik ben zo iemand. Woon met moeite 8km van kantoor, ben normaal 15-20 mins onderweg maar door file meestal 30mins. Kan ik met de fiets? Uiteraard. Maar het is kou, het regent soms en ik vind de route naar mijn werk gewoon onveilig.

Punt is dat ik sowieso een auto nodig heb, of ik nu dicht of ver woon van het bedrijf. De bedrijfswagen maakt het voor mij gewoon mogelijk om voor een relatief lage prijs een mooie elektrische wagen aan te schaffen. Das direct ookal een auto die minder slecht is voor het klimaat. Zonder een bedrijfswagen in mijn loonpakket had ik nooit elektrisch gekozen.

We leven nog altijd in een vrij land, onze mentaliteit rond mobiliteit is al serieus gewijzigd. Er zijn voldoende mensen die liever fietsen of het openbaar vervoer nemen, en dat is hun volste recht, net zoals het het volste recht is om met de auto te rijden. Laten we ook niet vergeten dat door de bedrijfswagen er een serieuze vergroening bezig is van het Belgische wagenpark. Er zullen nog steeds file's zijn ja, maar de auto's worden veiliger, groener en moderner. Dit is enkel maar positief voor de andere weggebruikers.

Uw bedenkingen zijn niet onterecht, maar het is meer dan een auto om mee naar uw werk te gaan.

Ik ben zo iemand. Woon met moeite 8km van kantoor, ben normaal 15-20 mins onderweg maar door file meestal 30mins. Kan ik met de fiets? Uiteraard. Maar het is kou, het regent soms en ik vind de route naar mijn werk gewoon onveilig.

Punt is dat ik sowieso een auto nodig heb, of ik nu dicht of ver woon van het bedrijf. De bedrijfswagen maakt het voor mij gewoon mogelijk om voor een relatief lage prijs een mooie elektrische wagen aan te schaffen. Das direct ookal een auto die minder slecht is voor het klimaat. Zonder een bedrijfswagen in mijn loonpakket had ik nooit elektrisch gekozen.

We leven nog altijd in een vrij land, onze mentaliteit rond mobiliteit is al serieus gewijzigd. Er zijn voldoende mensen die liever fietsen of het openbaar vervoer nemen, en dat is hun volste recht, net zoals het het volste recht is om met de auto te rijden. Laten we ook niet vergeten dat door de bedrijfswagen er een serieuze vergroening bezig is van het Belgische wagenpark. Er zullen nog steeds file's zijn ja, maar de auto's worden veiliger, groener en moderner. Dit is enkel maar positief voor de andere weggebruikers.

Uw bedenkingen zijn niet onterecht, maar het is meer dan een auto om mee naar uw werk te gaan.
Gohja, 't is de eeuwen oude discussie eh. De voor- VS de tegenstanders van die wagens. Komt om de zoveel tijd wel eens terug, zij het hier of evt. in 't brutolonen topic.

We zullen wel zien wat het geeft met ons 'al dan niet' nieuwe regering.

Na meer dan 15j BMW komt er (naast de andere BMW, ik ben nie zot!) een Polestar 3.

Vervangt de iX3. Maatje groter, maatje moderner, maatje trager. Maar met 700wltp range en 250kw laden zal die toch iets geschikter zijn voor de reis.

Black on black. Weinig opties bovenop de (erg ruime) standaarduitrusting (20”, headrestspeakers, elektrische en verwarmde sportstoelen, pano dak,…). Iets beter interieur, voorstoelkussentjes, isofix vooraan (dat gaat J**** top vinden) en bagagedragers.

Deze config:
IMG_4829.png

Laatst bewerkt:
Na meer dan 15j BMW komt er (naast de andere BMW, ik ben nie zot!) een Polestar 3.

Vervangt de iX3. Maatje groter, maatje moderner, beetje trager. Maar met 700wltp range en 250kw laden zal die toch iets geschikter zijn voor de reis.

Black on black. Weinig opties bovenop de (erg ruime) standaarduitrusting (20”, headrestspeakers, elektrische en verwarmde sportstoelen, pano dak,…). Iets beter interieur, voorstoelkussentjes, isofix vooraan (dat gaat J**** top vinden) en bagagedragers.

Deze config:
Bekijk bijlage 37580
Prachtige wagen, en moest ik in die prijsklasse kunnen kiezen, zou hij ook bovenaan de lijst staan. Echter lees ik wel veel berichten over brakke software (en die gedeelde knoppen om de ramen vooraan en achteraan te bedienen die ze rechtstreeks van VW hebben overgenomen doen ongelooflijk cheap aan).

Nieuwe bedrijfswagen is intussen besteld: De ID7 Tourer Pro Business Premium plus Pack Design Plus.

Kleur: Zwart + het black style pack, dus volledig zwart op zwart.

Nu nog een drietal maanden wachten tot hij geleverd wordt!

Nieuwe bedrijfswagen is intussen besteld: De ID7 Tourer Pro Business Premium plus Pack Design Plus.

Kleur: Zwart + het black style pack, dus volledig zwart op zwart.

Nu nog een drietal maanden wachten tot hij geleverd wordt!
Proficiat! maar aan de naamgeving te zien is dit dus de basis versie want ik mis nog een 'Ultra', 'Extra' en 'Deluxe' 😁

Proficiat! maar aan de naamgeving te zien is dit dus de basis versie want ik mis nog een 'Ultra', 'Extra' en 'Deluxe' 😁
Welja, 't wordt ook hoe langer hoe meer gelijkaardig aan de aanpak in 't buitenland.
Minder individuele opties, meer pakketten & trim levels.

Zo wordt meer en meer een heel pakket in uwe nek gekletst bij het aanvinken van een optie.
Bv. om een E-koffer te pakken moet je er dan ineens een of ander technology pack of travel pack of blabla pack bij pakken.

Ai, jammer.
Polestar 3 is ook ne schonen bak, maar dan zal ik een categorie omhoog moeten. x)
BYD Seallion 7 zou me ook wel wat zeggen, maar helaas ook CAT 3 lijkt me.

Deze zomer ook tijdelijk een 320d gehad, als vervangwagen. Heerlijk, maar ook hier was moeder de vrouw niet enthousiast. :oi22:
Ik heb ook juist besteld bij Cronos in CAT2 en kan idd zeggen dat de Sealion er niet tussen staat.
Zelf de Seal-U is niet mogelijk (je kan hem wel kiezen maar is al direct over budget)

De Seal in de 'minste' vorm was wel mogelijk, en ook die twee kleinere BYD's.

Was voor mij ook een teleurstelling, maar ik vrees dat de restwaarde heel het budget verkloot bij deze auto's :)

Ik heb ook juist besteld bij Cronos in CAT2 en kan idd zeggen dat de Sealion er niet tussen staat.
Zelf de Seal-U is niet mogelijk (je kan hem wel kiezen maar is al direct over budget)

De Seal in de 'minste' vorm was wel mogelijk, en ook die twee kleinere BYD's.

Was voor mij ook een teleurstelling, maar ik vrees dat de restwaarde heel het budget verkloot bij deze auto's :)
Vergeet niet dat die categorieën ranges zijn hè. Iemand die aan het begin van cat2 staat kan minder kiezen dan iemand die aan het eind van cat2 staat.

Wat doel je met deze "ranges" ? Or hangt toch een vast budget aan deze cat's ?
De categorie 2 kan bv beginnen aan 900 euro en de volgende categorie aan 1050 euro. (fictieve getallen)
Je keuze gaat dus verschillend zijn als je een budget krijgt van 900 euro tov iemand die een budget krijgt van 1000 euro.
Terwijl beiden wel in categorie 2 vallen.

De categorie 2 kan bv beginnen aan 900 euro en de volgende categorie aan 1050 euro. (fictieve getallen)
Je keuze gaat dus verschillend zijn als je een budget krijgt van 900 euro tov iemand die een budget krijgt van 1000 euro.
Dat lijkt mij nu eens een wreed onlogisch systeem. Als je den boel onderverdeeld in concreet gedefinieerde schijven, commit dan ook op die schijven.
Wil je meer schijven, maak/definieer dan ook gewoon meer schijven. Nu lijkt het alsof die categorieën zowat geniepig nog eens onderverdeeld worden, zonder de mensen er echt van op de hoogte te stellen.

Dat kan kloppen dat het aan een bepaald bedrag begint en eindigt, maar op basis van de Cronos Carpolicy heeft iedereen wel effectief het zelfde budget en is iedereen in zijn categorie gelijk.

Terug
Bovenaan