Inderdaad een gelijkaardig situatie.Belangrijke vragen die bij de keuze kunnen helpen (ik stond recent voor een gelijkaardig dilemma):
Bij mij ging de keuze tussen de BYD Seal en de Seal U (twee totaal verschillende wagens, in tegenstelling tot wat de naamgeving doet vermoeden), dus qua verschil tussen de modellen zeer vergelijkbaar met jouw situatie (sportief gerichte sedan vs. ruime familie-SUV).
- Hebben jullie kinderen?
- Beschikken jullie/je vrouw over een andere wagen die ruim genoeg is om uitzonderlijk als familiewagen gebruikt te worden?
Wij hebben zelf twee kinderen, maar ook twee honden die we 's zomers graag mee op reis nemen en die bijna alle kofferruimte innemen, dus moet er voor de zomervakantie sowieso een dakkoffer op de auto waar de bagage in kan. Aangezien de Seal een sedan is (zoals de Model 3), kunnen de honden hier niet in mee. Als dit onze enige gezinswagen was geweest, hadden we dus sowieso voor de Seal U moeten gaan.
Gelukkig rijdt mijn vrouw met een privéwagen (op benzine) die ruim genoeg is om de kinderen, honden en bagage (met dakkoffer) te kunnen vervoeren. Het enige nadeel hieraan is dat we de brandstofkosten voor deze ritten tijdens de zomervakantie dan volledig zelf moeten betalen, terwijl ik van het werk voor mijn bedrijfswagen een laadpas krijg. Ik vond dit een aanvaarbare opoffering om de rest van het jaar met de auto te rijden die mij veel meer aanspreekt, dus ben ik uitendelijk toch voor de Seal gegaan (mijn vrouw was initieel iets minder enthousiast, maar je kan niet alles hebben, natuurlijk).
We hebben één dochter van 6 jaar en privé hebben we een Hyundai Tucson, dus ook een SUV.
Vandaar dat ik dan ook deels denk, moet er eens een fietsje ofzo in, dan kan dat in deze wagen.
Op reis gaan doen wij nooit met de wagen, met uitzondering tot aan de parking in zaventem
, maar dat kan dan ook uitzondelijk eens met de prive wagen, hebben we vorig jaar ook al gedaan.Mijn favoriet was de BYD Sealion 7 (nieuw model), maar viel volledig buiten het budget.
Daarna volgde de Seal, maar deze kan ik enkel kiezen in de "Comfort" uitvoering wat voor mij persoonlijk niet goed genoeg is. Ik wou op zijn minst de "Design" uitvoering kunnen kiezen.
Naar ruimte toe vind ik de Seal wel redelijk goed want op zich is die achterbank ruimer dan die van de EQB.
Ik ga morgen in Sint Martens Latem sowieso nog eens naar Mercedes en Tesla, aangezien ik toch offertes nodig heb, en toch nog eens alles goed laten bezinken en zien naar hoe praktisch alles ook is en hoe de madam reageert als het toch de Tesla zou zijn

Laatst bewerkt:
).