De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Intussen een testrit gedaan met de ID7 Tourer en heel positief verrast moet ik zeggen! Een zee van ruimte en rijdt stukken beter dan de Tesla Model Y, VW ID4 en Audi Q4.

Uiterlijk vind ik die grijze dakbogen wel spuuglelijk (verwacht je eerder op een goedkope Chinese auto). Met het black style pack kan je die bogen nu ook zwart maken, maar dan heb je ook onmiddellijk zwarte velgen. Gezien ik de wagen ook in het zwart wil bestellen, lijkt zwart op zwart mij er wel wat over (lees: maffiabakgehalte)

Al zijn de standaard zilveren velgen ook maar kaka natuurlijk (waarom geen normale velg op de ID reeks, VW?).

Suggesties?

Ik vind die velgen er wel mooi op 🙃 en dat grijs valt toch niet zo hard op :)

Deze week de EQB in ontvangst genomen, mijn eerste EV. Niet de meest spannende wagen maar rijdt wel top en ook enorm veel ruimte. Ideaal voor het gezin. Ik heb niet gevoel dat veel mensen hier deze overwegen?

Intussen een testrit gedaan met de ID7 Tourer en heel positief verrast moet ik zeggen! Een zee van ruimte en rijdt stukken beter dan de Tesla Model Y, VW ID4 en Audi Q4.

Uiterlijk vind ik die grijze dakbogen wel spuuglelijk (verwacht je eerder op een goedkope Chinese auto). Met het black style pack kan je die bogen nu ook zwart maken, maar dan heb je ook onmiddellijk zwarte velgen. Gezien ik de wagen ook in het zwart wil bestellen, lijkt zwart op zwart mij er wel wat over (lees: maffiabakgehalte)

Al zijn de standaard zilveren velgen ook maar kaka natuurlijk (waarom geen normale velg op de ID reeks, VW?).

Suggesties?
Waarom geen andere kleur dan zwart nemen? Je verliest met zwart alle contrasterende elementen van de wagen, het is veel moeilijker proper te houden en doordat alles dezelfde kleur is oogt deze veel lomper. De grijze dakbogen storen veel minder bij een grijze kleur uiteraard…

Deze week de EQB in ontvangst genomen, mijn eerste EV. Niet de meest spannende wagen maar rijdt wel top en ook enorm veel ruimte. Ideaal voor het gezin. Ik heb niet gevoel dat veel mensen hier deze overwegen?
Ik heb hem overwogen omdat we met een kleintje ook kijken naar kofferruimte :) .
Maar vond hem qua value for money dan weer wat tegenvallen. Lees op mijn bestelde Enyaq coupé kreeg ik voor mijn budget alle toeters en bellen.

Zeer competitief segment denk ik? Als ik op het werk kijk hebben de meeste mensen in die prijsklasse eerder gekozen voor een Tesla Model 3/Y (zeker na de recente prijsdalingen), Skoda Enyaq, Volkswagen ID.4, een paar Polestar 2's.

De ene collega met een EQB klaagt over de range, maar ik vermoed dat hij geen 250 heeft maar een 300 waar het verbruik inderdaad niet super is en de batterij wat aan de kleine kant als je veel woon-werkverkeer hebt.

Mijn neef heeft ook een EQB 250 en klaagt ook over range en zeer hoog verbruik. Die haalt maar 250-320km op een lading. Hij zit met 22kWh/100km verbruik in de zomer en in de winter is dat nog een pak hoger.

Mijn neef heeft ook een EQB 250 en klaagt ook over range en zeer hoog verbruik. Die haalt maar 250-320km op een lading. Hij zit met 22kWh/100km verbruik in de zomer en in de winter is dat nog een pak hoger.
Damn, 250 is nu wel écht karig. Zeker voor zo'n kostelijk machien. Als ge zo een klein E-stadswagentje koopt tot daar aan toe, but this.
Lijkt mij redelijk ambetant te zijn, al zeker als ge thuis niet kunt laden. Dan is zelfs de pakweg gemiddeld 500km van mijne PHEV veel te noemen.

Bij ons op den buro is er 1 iemand die een EQB heeft. Maar da's pretty much enkel omdat die mens nen bus nodig heeft om heel z'n kroost te vervoeren. :whistle:
Voor zover ik weet was em er content van in den beginne. Zit op een andere afdeling, dus heb die mens al lang niet meer gezien, dus geen idee van recente ervaringen.

Qua prijs kwam voor mij de EQB goedkoper uit dan de Enyaq, Tesla Y, Polestar, Q4, etc. Mercedes gaf die maand ook wel extra kortingen dus dat zal wel geholpen hebben. Enkel de ID4 was iets goedkoper, maar het interieur van de EQB sprak me meer aan.

Ik heb de 250+ die, ik vermoed en hoop, een betere range heeft dan de vorige 250. De Business Line komt ook standaard met veel opties tegenwoordig.

Ik vraag me af hoe die dat doet. Ik heb een EQB 350, die dus minst zuinig is, en volgens boordcomputer zit ik dan rond de 180Wh/km.

Ik vraag me af hoe die dat doet. Ik heb een EQB 350, die dus minst zuinig is, en volgens boordcomputer zit ik dan rond de 180Wh/km.
Zoiets is vrij moeilijk te vergelijken. Korte ritten vs lange, autosnelweg vs binnendoor, ... bij EV's zijn die verschillen nog een stuk groter dan bij brandstofwagens.

Hij woont op 1km van de snelweg en zijn werkgever ligt aan de afrit wat verder op, dus wel veel snelweg kilometers.

Zijn auto is nu 2.5j oud geloof ik, dus misschien niet de laatste generatie.

Hij woont op 1km van de snelweg en zijn werkgever ligt aan de afrit wat verder op, dus wel veel snelweg kilometers.
Zijn auto is nu 2.5j oud geloof ik, dus misschien niet de laatste generatie.

De mijne is ook 1st gen. 2.5j zou me verbazen want dan reden ze hier nog niet. Mijne is 21m oud.
Maar idd, als je 90% snelweg doet aan pakweg 125km/u, kom je inderdaad wel boven de 20Wh/km uit.

Ook EQB 250+ Business line hier.
Toen ik 1 jaar geleden moest beslissen had ik de keuze uit Tesla Y (short range), BMW iX1 e20 en de EQB. Zaten allemaal in +/- dezelfde prijscategorie rekening houdend met de korting. Uiteindelijk gaan rijden met de Tesla en EQB. Voor de EQB gekozen, omdat die ruimer was (hogere koffer) en toch wat luxueuzer aanvoelde. Tesla vond ik wel beter rijden.

+ aankleding, range op zicht wel cva, 2e zitrij kun je paar centimeter verplaatsen
+ hoge & redelijk rechthoekige koffer
- met Maxi Cosi Mica op achterbank moet passagiersstoel wel redelijk naar voor
- lange voorkant (geen frunk) & grote draaicirkel
- hoog gewicht & niet meest aerodynamische wagen (al beter dan 250), maar dus hoger verbruik dan Tesla Y bv.

Wat met in het dagelijks gebruik het meeste stoort is de lange voorkant & grote draaicirkel. Voor de rest momenteel een topwagen als 1e firmakar.
Misschien moest ik met de iX1 zijn gaan proefrijden was het misschien die geworden, was ook iets goedkoper. Maar die levertijd was toen wat onzekerder volgens mij en dat was wel een belangrijk punt (geen zin om +6 maanden te wachten).

Dan heb je toch niet goed opgelet hoor 😂
ja, in aantal liter is Tesla Y onklopbaar. Echt grote frunk, was er beetje van verschoten.

Maar vond dat glazen dak eigenlijk niet nice (voor zomer bv.).
En die schuin aflopende daklijn maakt de koffer niet echt praktisch. We vervoeren nog al wel eens grote dingen en die kunnen nu gewoon soms zelf zonder uiteen te halen in de koffer.

Da's idd ook wel het spijtige aan de EQB. Dat ze met het design niet meer rekening hebben gehouden dat het een elektrische auto is (geen frunk, weinig ruimte onder koffervloer etc.).

Maar werden de eerste hier toen ook al geleverd? Ik heb na mijn bestelling in mei 2022 pas in november mijn eerste ‘in the wild’ gezien en dat was dan nog in Frankrijk.
Geen idee, maar stel dat er een half jaar levertermijn op zat, dan zit @MorGo7h er nu niet zo ver naast qua schatting.

ja, in aantal liter is Tesla Y onklopbaar. Echt grote frunk, was er beetje van verschoten.

Maar vond dat glazen dak eigenlijk niet nice (voor zomer bv.).
En die schuin aflopende daklijn maakt de koffer niet echt praktisch. We vervoeren nog al wel eens grote dingen en die kunnen nu gewoon soms zelf zonder uiteen te halen in de koffer.

Da's idd ook wel het spijtige aan de EQB. Dat ze met het design niet meer rekening hebben gehouden dat het een elektrische auto is (geen frunk, weinig ruimte onder koffervloer etc.).

Dan heb je ook echt wel heel hoge dingen? Want ondanks dat het een schuin dak is, kan er echt nog redelijk wat rechtop.
En die binnenruimte bij de Tesla is wel een stuk beter, de stoel moest amper naar voor om de maxi Cosi te laten passen.
Ik heb de EQB eens 2 weken als vervangwagen gehad en ik vond de Tesla echt een stuk ruimer aanvoelen. Ook in de koffer.
Qua hoogte nog nooit last van gehad, maar wij vervoeren dan ook geen zo'n gigantische dingen rechtop :D
Het luxe gevoel is inderdaad wel een stuk beter in de Mercedes, daar kan Tesla nooit tegenop.
En de Tesla heeft ook een gigantische draaicirkel.
Dat glazen dak is een voorkeur, ik vind het een zaligheid. Juist jammer dat die niet opengaan.
In de zomer is het ook geen ramp aangezien die geblindeerd is. En je kan altijd de koeling aanzetten voor je in de auto stapt om de temperatuur wat lager te krijgen.

De mijne is ook 1st gen. 2.5j zou me verbazen want dan reden ze hier nog niet. Mijne is 21m oud.
Maar idd, als je 90% snelweg doet aan pakweg 125km/u, kom je inderdaad wel boven de 20Wh/km uit.
Kan er misschien wat naast zitten dan. Ik heb mijn Tesla nu bijna 1.5 jaar en een paar weken voor ik de mijne kocht, heb ik nog de EQB van mijn neef test gereden. Die had hij toen al eventjes, maar tzal dan misschien eerder 2j geleden zijn ipv 2.5j geleden. Zalt morgen eens navragen als ik hem zie.

Maar het in ieder geval wel een van de eerste generatie. Hij is heel content van zijn wagen, behalve de range. En dat maakt hem niet zoveel uit voor te gaan werken, maar om op weekend te gaan en op vakantie vind hij het wat ambetant. Geen idee hoe snel dat ding eigenlijk kan laden.

Terug
Bovenaan