De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Het hangt er wel vanaf of die vervangwagen een poolwagen is van de werkgever zelf (m.a.w. de wagen die de werkgever ter beschikking stelt, verandert), of een tijdelijke vervanging die de garage of leasing ter beschikking stelt terwijl de leasewagen in herstelling is.
In het eerste geval verandert de VAA, het tweede geval betaal je nog altijd de VAA op je auto die in herstelling is.

Maar inderdaad, nu nog een niet-hybride diesel of benzine kiezen is een dure zaak op het vlak van VAA!
Niet enkel VAA eh. De WG kan ze ook in feite niet meer aftrekken van z'n belastingen. Idem mét die PHEV's ondertussen eh. Nu nog een PHEV kopen is voor de WG ook niet interessant. 't Is niet voor niets dat praktisch overal je een EV in uw strot geramd krijgt eh.

& In zake die Superb VS de CLA.
De ruimte zou mij nu eens niet veel kunnen schelen. Ik bol rond met een PHEV 5 reeks berline & je weet maar al te goed hoeveel kofferruimte je verliest wegens die batterij. 't Zal wss een diepere koffer zijn dan de CLA (zeker met de zetels plat heb je uiteindelijk toch redelijk wat ruimte voor 'lange' stukken), maar een stuk minder 'hoog' ('t is daar dat het verlies zit).

En jah, voor mij is dat al telkens voldoende geweest. Zolang het geen lang EN hoge items zijn (e.g. echt lompe stukken) lukt dat allemaal nog vrij goed. En nee, ge moet natuurlijk geen fietsen of whatever proberen mee slepen, want dat zou toch niet zo ideaal zijn. :sneaky:
Nu, ik doe dat nooit, so no big deal. Ik kan de keren dat ik m'n zetels plat legde zelfs nog altijd tellen op m'n 1, mss 2 handen.

Om maar even te herhalen, laadruimte is zeker niet voor iedereen een primaire factor bij de keuze van een wagen.

Dat gezegd zijnde, een CLA is echt niet voor mij. Ik heb ooit in die van m'n broer gekropen (niet echt mee gaan rijden) & eerlijk is eerlijk, ik geraakte er met moeite in met mijn 'maar' 1m86. Ik heb collega's die >1m90 zijn & zou mij bv. al niet kunnen inbeelden dat die daar voor zouden staan te springen.

Zelfs foefelen met het stuur & de zetels zo laag mogelijk zat ik constant met m'n knieën tegen dat stuur.
Heel mss dat ik er na lang proberen een ietwat acceptabele positie zou kunnen hebben gevonden, maar toch. Om crimineel zot van te worden als je zo moet rijden denk ik dan.

NOTE: 'k Geloof dat dit gene Shooting Brake was.

Ik vrees wel dat je minder aangenaam verrast gaat zijn over het VAA prijskaartje dat aan die wagen hangt...

Ik heb hier 3 collega's die met nen DS7 rondtoeren. 2 die heb bewust besteld hebben (en duidelijk niet goed wisten wat hen boven het hoofd hing) en 1 collega die zo'n gouden versie (dat bestel je toch alleen als je al wéét dat je binnenkort u ontslag geeft? :unsure:) heeft als aanloopwagen. Die laatste is al máánden aan het wachten op zijn definitieve wagen, ondertussen heeft die auto al meer in garage gestaan met mankementen dan dat hij ermee gereden heeft maar ziet hij wel elke maand ~€450VAA/maand op zijn loonbrief verschijnen.
Gelukkig is het maar voor een 2-3 weken, en blijft mijn VAA gelijk.
Maar nu begrijp ik waarom die nieuw bij de leasingmaatschappij is blijven staan …

Ondertussen na 1 jaar en 2 maand, 45000 kilometer op de teller van de Q8 (plug-in hybrid). Elektrisch rijbereik van 45-55km afhankelijk van omstandigheden, 54% van alle kilometer zijn elektrisch gereden. Trips naar Duitsland, Nederland, Oostenrijk en Kroatie achter de rug.

Ronduit indrukwekkende wagen als het op comfort en rust aankomt, en meer dan genoeg vermogen voor eender wat en welke situatie. Kofferruimte uiteraard ietsje minder dan zusje Q7, maar nog altijd royaal. Beenruimte achterin is een balzaal, de koffer is ruimer dan die van mijn vorige A6 Avant.

Kan me op dit ogenblik geen fiscaal vriendelijke gezinswagen meer voorstellen waar ik liever mee zou rijden (nadruk op "gezinswagen").

Laatst bewerkt:
Ondertussen na 1 jaar en 2 maand, 45000 kilometer op de teller van de Q8 (plug-in hybrid). Elektrisch rijbereik van 45-55km afhankelijk van omstandigheden, 54% van alle kilometer zijn elektrisch gereden. Trips naar Duitsland, Nederland, Oostenrijk en Kroatie achter de rug.

Ronduit indrukwekkende wagen als het op comfort en rust aankomt, en meer dan genoeg vermogen voor eender wat en welke situatie. Ruimte uiteraard ietsje minder dan zusje Q7, maar nog altijd royaal. Beenruimte achterin is een balzaal, de koffer is ruimer dan die van mijn vorige A6 Avant.

Kan me op dit ogenblik geen fiscaal vriendelijke gezinswagen meer voorstellen waar ik liever mee zou rijden (nadruk op "gezinswagen").
Mensen laden hun phev's nooit op en rijden gewoon op naft rond!!!!!

Ook niet de range rover sport?

Eigenlijk niet nee. Topwagen absoluut maar de Q8 ligt me meer. Komt in dit segment vooral neer op goesting en smaak want het zijn allemaal uitstekende wagens.

Het enige wat ik soms jammer vind is dat Audi als merk niet de customer experience biedt die je bij dat soort wagens elders wel krijgt. Kan wat snobistisch klinken, niet de bedoeling, maar Audi gedraagt zich meer als een mainstream merk dat ook high end wagens heeft ipv als een high end merk.

Bij bvb Landrover wordt je precies toch op een andere manier behandeld als klant, BMW heeft met Pure Emotions toch ook iets wat differentieert, dat soort zaken. Niet genoeg om malcontent te zijn maar ergens zou Audi toch ook nog een step up kunnen gebruiken om in dat segment echt zijn schouders ernaast te kunnen zetten.

Eigenlijk niet nee. Topwagen absoluut maar de Q8 ligt me meer. Komt in dit segment vooral neer op goesting en smaak want het zijn allemaal uitstekende wagens.

Het enige wat ik soms jammer vind is dat Audi als merk niet de customer experience biedt die je bij dat soort wagens elders wel krijgt. Kan wat snobistisch klinken, niet de bedoeling, maar Audi gedraagt zich meer als een mainstream merk dat ook high end wagens heeft ipv als een high end merk.

Bij bvb Landrover wordt je precies toch op een andere manier behandeld als klant, BMW heeft met Pure Emotions toch ook iets wat differentieert, dat soort zaken. Niet genoeg om malcontent te zijn maar ergens zou Audi toch ook nog een step up kunnen gebruiken om in dat segment echt zijn schouders ernaast te kunnen zetten.
Er is sowieso een groot verschil tussen tevredenheid over een wagen en tevredenheid over een merk.
Je kan perfect 100% tevreden zijn over uw auto, en toch nooit nog een auto van het merk willen kopen door de customer service. Zeker in dat hogere segment speelt dat ook echt mee, deels omdat daar alle auto's eigenlijk gewoon goed zijn.
Ik heb het bvb persoonlijk moeilijk met nog een BMW te kopen na wat ze gelapt hebben met die facelift van iX3, ook al is de iX3 op zich geen slechte auto.

Als je gewoon hem thuis kan inpluggen is het gewoon heel dom om het niet te doen.
Hier is thuisladen niet mogelijk, dus de enige plek dat deze opgeladen wordt is op het werk.
Tegen dat ik thuis ben is de batterij al terug op en rijd ik terug volledig op naft. (thuiswerk 2 tot 4 dagen op 5)

Zelfs al was het mogelijk. Als uw WG geen systeem heeft voor die energie te vergoeden, maar je hebt wél een tankkaart ... dan is het gewoon heel dom om het wél te doen.
Zelfs als dat systeem er wel is, is het nog maar de vraag of het slim is. Ik laad thuis alleen op als de zon schijnt en mijn panelen dus recht in mijn wagen kunnen injecteren, anders niet want dan leg ik er aan toe.

Tenzij je nog een terugdraaiende teller zou hebben?
Digitaal.

Omdat wat je van de WG terugkrijgt lager ligt dan je tarief bedoel je dan?
Jup. WG betaald terug aan VREG/CREG tarieven wat toe ik gecontroleerd heb een paar maand terug iets van een €0,28/kWh was als ik het goed heb. Injectie is €0,04x dus daar win ik op maar afname is €0,31-0,32 oid denk ik. Enfin, in realiteit is het redelijk dicht tegen break-even maar dan heb je nog capaciteitstarief dat speelt ook.

Eerlijk gezegd ben ik ook gewoon te lui om thuis te laden, zeker nu het koud & nat is heb ik geen zin om elke keer die kabel uit te halen/weg te steken en het stopcontact staat ook nog helemaal achteraan de oprit waardoor onze andere auto vaak in de weg staat om aan het stopcontact te geraken. TL;DR: mostly just cba :p. Ik laad eigenlijk gewoon op het werk en daarmee geraak ik op 3-4km na mooi over en weer naar huis.

Mijn energietarief is net lager dan wat de VREG geeft en mijn capaciteitstarief is bepaald door de warmtepomp en keuken. Thuisladen speelt altijd in mijn voordeel, ook als de zon niet schijnt.

Digitaal.

Jup. WG betaald terug aan VREG/CREG tarieven wat toe ik gecontroleerd heb een paar maand terug iets van een €0,28/kWh was als ik het goed heb. Injectie is €0,04x dus daar win ik op maar afname is €0,31-0,32 oid denk ik. Enfin, in realiteit is het redelijk dicht tegen break-even maar dan heb je nog capaciteitstarief dat speelt ook.

Eerlijk gezegd ben ik ook gewoon te lui om thuis te laden, zeker nu het koud & nat is heb ik geen zin om elke keer die kabel uit te halen/weg te steken en het stopcontact staat ook nog helemaal achteraan de oprit waardoor onze andere auto vaak in de weg staat om aan het stopcontact te geraken. TL;DR: mostly just cba :p. Ik laad eigenlijk gewoon op het werk en daarmee geraak ik op 3-4km na mooi over en weer naar huis.
VREG is het gemiddelde tarief (inclusief capaciteitstarief denk ik), dus kan je misschien beter een nieuw elektriciteitscontract aangaan? Normaal als je wat zoekt naar voordelige contracten zou je altijd goedkoper moeten kunnen uitkomen.

Mijn energietarief is net lager dan wat de VREG geeft en mijn capaciteitstarief is bepaald door de warmtepomp en keuken. Thuisladen speelt altijd in mijn voordeel, ook als de zon niet schijnt.
Ja en dan vergeet 1 keer dat uwen auto aan laden is terwijl ge begint te koken... mijn vrouw kijkt daar zllemaal nie naar :p
Warmtepomp maakt quasi niks uit hier.
VREG is het gemiddelde tarief (inclusief capaciteitstarief denk ik), dus kan je misschien beter een nieuw elektriciteitscontract aangaan? Normaal als je wat zoekt naar voordelige contracten zou je altijd goedkoper moeten kunnen uitkomen.
Contract is zo goed als goedkoopste, kijk ik regelmatig na dus daar ligt het niet aan...

Terug
Bovenaan