De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
kom kom, een CLA is toch ook niet om over naar huis te schrijven qua rijgedrag.

Dat je een Skoda Superb met de Quick vergelijkt, akkoord, maar dan is een CLA de Amadeus.

Hier rijd ik met een i5 e40 als bedrijfswagen. Zowat full option (zelfs een individual kleur omdat ik anders mijn budget niet volledig kon gebruiken). Heb even getwijfeld met de M60 maar die viel zonder opties net buiten budget en met opties bij had ik al serieus moeten opleggen.

Komende van een i4 M50 (toen nog een privé-wagen), heb ik regelmatig heimwee. De i5 is me wat te groot en te log. Ook met 2 kinderen was de i4 meer dan ruim genoeg.

Maar dit zijn luxeproblemen natuurlijk. De i5 is een plezier om in te cruisen. Parkeren wat minder want hij past vaak niet in een standaard parkeervakje.

Verbazende commentaren hier. Ik heb zowel met een Skoda als met een CLA gereden en dat zijn toch 2 compleet andere werelden hoor. De Skoda was huilen met de pet op en zeer duidelijk het goedkopere alternatief. Precies een vergelijking tussen gaan dineren in de Quick en in een deftige brasserie met chef uit Ter Groene Poorte.
Allé man. CLA is toch gewoon A-klasse in (imho) lelijke break-vorm. Daar is toch niks sterrenchef aan?

Nog altijd Renault motor, voorwielaandrijving, plastiek interieur, krap en enorm oncomfortabel hard afgeveerd.

Heb twee jaar met A-klasse gereden, en dat was tof & strak om mee te rijden, met een vrij indrukwekkend interieur op eerste zicht.
Maar dat was enorm oncomfortabele wagen om mee te rijden. Je schuurt over elke snelheidsdrempel, en elke put of oneffenheid komt als een knal de cabine binnen.
En na een jaar begon het interieur met al dat piano black erg cheap te ogen.

Voor mij is CLA niet veel meer dan wannabe C-klasse. En in sedan vorm in 't wit de typische cheape patserbak van Antwerpen.

Superb voelde echt wel segment hoger.

kom kom, een CLA is toch ook niet om over naar huis te schrijven qua rijgedrag.

Dat je een Skoda Superb met de Quick vergelijkt, akkoord, maar dan is een CLA de Amadeus.
Het gaat ook niet alleen over rijgedrag, maar over andere dingen die beter zijn. Hij gaf bijvoorbeeld het MBUX systeem aan dat in mijn ogen intuitiever is dan bijvoorbeeld iDrive 8 met zijn smartphone icoonmenu.

Dat is ook op restaurant: sommigen prefereren Franse keuken, anderen de Italiaanse of Japanse keuken. Voor een goede spaghetti carbonara ga je ook niet naar de Japanner.

Heb twee jaar met A-klasse gereden, en dat was tof & strak om mee te rijden, met een vrij indrukwekkend interieur op eerste zicht.
Maar dat was enorm oncomfortabele wagen om mee te rijden. Je schuurt over elke snelheidsdrempel, en elke put of oneffenheid komt als een knal de cabine binnen.
Harde afvering is een zeer persoonlijke ervaring. Voor mij was die comfortabel genoeg. Maar ik had ook niet de grootste velgen.
Als je harde afvering wilt ervaren, rij dan maar eens met een BMW M. Dat is pas hard.

Ik heb altijd liever met mijn skoda superb gereden dan met mijn CLA 🤷‍♂️ ik vond die grote boot heel tof om echt autostradekilometers mee te doen.

Maar zoals gezegd, smaken en kleuren..

Je kan dit inderdaad volledig aftrekken van je VAA, maar je kan niet onder 0 gaan.
Dus stel je hebt maandelijks 150 euro VAA. En je krijgt pas in december deze auto, dan kan je dat jaar maximaal 150 euro inbrengen.
De overige 850 euro ben je dan 'kwijt'. Tenzij je werkgever inschikkelijk is en het toestaat dat je het resterende bedrag in het volgende jaar mag inbrengen.
Enkel als dar uw eerste auto is toch? Anders kan je dat aftrekken van VAA dat je op andere wagen hebt betaald lijkt me
Aha, ik wist niet dat het mogelijk was om rechtstreeks aan de dealer of leasingmaatschappij te betalen én dat af te trekken van je verkregen voordeel van de werkgever.

Ik heb eigenlijk ook een vraag. Ik heb bij mijn werkgever (een vzw) een bedrijfswagen met tankkaart waarvoor ik een eigen bijdrage betaal. Die eigen bijdrage is momenteel gelijk aan het VAA, waardoor ik er geen belasting op betaal.

Binnenkort krijg ik een elektrische bedrijfswagen, waarvan het VAA lager is. Daardoor heeft de werkgever beslist om de eigen bijdrage op het huidige niveau te behouden, ook al is dat méér dan het VAA.

Cijfervoorbeeld:
  • Vandaag: auto met VAA van €225 -> eigen bijdrage van €225 -> geen belastingen te betalen
  • Binnenkort: nieuwe auto met VAA van €175 -> eigen bijdrage van €225 -> geen belastingen te betalen (en €50 "surplus" aan eigen bijdrage?)
Ik heb echter ook een gsm, laptop, internetverbinding van de werkgever waarvoor ik geen eigen bijdrage betaal, met een VAA van 4+5+6 = €15 per maand, waarop ik dus belasting betaal.

Kan ik het surplus aan eigen bijdrage voor de auto verrekenen met het VAA voor de gsm? Met andere woorden: kan ik als de fiscus mijn personenbelasting komt controleren zeggen dat ik (in totaal) voor €190 per maand VAA ontvang, maar (in totaal) voor €225 per maand eigen bijdrage betaal en dus óók geen belasting moet betalen op het VAA voor mijn telecom?
Zou denken van niet, voordeel op A valt niet weg omdat je bij B zelf betaald

Harde afvering is een zeer persoonlijke ervaring. Voor mij was die comfortabel genoeg. Maar ik had ook niet de grootste velgen.
Als je harde afvering wilt ervaren, rij dan maar eens met een BMW M. Dat is pas hard.
Da's waar. Maar een deftig ontworpen onderstel kan strakker/sportiever geveerd zijn zonder (overdreven) oncomfortabel te zijn. 3-serie of Ford Focus heeft dat voor mij bv.
Gewoon hard afveren en keihard op comfort inboeten vind ik een nogal cheape oplossing. (Wat ik het geval vond bij de A/CLA.)

Laatst bewerkt:
Ik heb ook met beiden gereden en los van voorkeuren is de skoda zéker geen mindere auto dan een CLA. In zijn post haalde hij ook aan dat bij zijn sollicitatie over Tesla, Audi, Bmw,.. gesproken werd en hij dan teleurgesteld was met de Skoda. Dan speelt die badge toch echt wel mee, en daar is op zich ook niks mis mee als je dat belangrijk vindt.

Na een ongeval met m’n lessingwagen heb ik een tijdelijke vervangwagen gekregen.
DS DS7 bluehdi 130
(Is een nieuwe wagen die reeds 1,5 jaar ingeschreven is , met 60 km op de teller!)

Aangenaam verrast over de ruimte en het rijden.

Verbazende commentaren hier. Ik heb zowel met een Skoda als met een CLA gereden en dat zijn toch 2 compleet andere werelden hoor. De Skoda was huilen met de pet op en zeer duidelijk het goedkopere alternatief. Precies een vergelijking tussen gaan dineren in de Quick en in een deftige brasserie met chef uit Ter Groene Poorte.
Vreemd, dan zal ik er écht niks van kennen want ik rij al 6 jaar met een Skoda Superb en vind deze qua rijcomfort uitstekend... Ook één van de weinige auto's waar ik na meer dan anderhalf uur rijden niet meteen rugklachten krijg. Mijn vrouw heeft ondertussen enkele BMW's gehad, Skoda Enyaq en nu een Mercedes EQC, geen enkele kon tippen aan het rijcomfort van mijn Superb.

Ik zie er zelfs een beetje tegenop wanneer ik over 2 jaar zal "moeten" overschakelen op elektrisch om nog deftige fiscaliteit te kunnen meemaken op wagens... Ik weet nu al dat mijn benzine Superb met tegen dan een 160.000 km's op de teller nog steeds als nieuw zal rijden.

Maar zoals gezegd, smaken en kleuren...

Ik zou ook veel liever in een Superb rondrijden. Die CLA rijden helemaal niet comfortabel en voelen minder premium aan dan de Superb. Dat zal ook niet veel sneller vooruit gaan als die Superb ook een hybride was. Das beide 211 pk ofzo? Dan is het een kwestie van die extra kilo’s.

Van de VAG groep krijg je niet meteen een stramme kabouter als je die interieuren ziet, maar van die van een A of CLA ook niet tbh.

Premium prijs om dan in de cheape versie van een echte Mercedes te rijden en met een Renault motor…

Maar goed, zo een zwaar afgeleefde ongereinigde wagen krijgen is ook ruk.

Bon, toch ook maar eens hier mijn "avontuur" posten.

Disclaimer: moeilijk om dit uit te schrijven zonder als een waanzinnige snob te klinken, maar ik vermoed dat de meesten hier wel in één of andere mate autoliefhebber zijn en zich dus wel wat kunnen inleven in onderstaande wall of text.

Situatie: enkele maanden terug gestart bij een nieuwe WG. Tijdens het afronden van de sollicitatie destijds al een lijst doorgekregen van HR wat er in mijn "categorie" viel: Model 3, Model Y, Audi Q4, BMW i4 etc. Niet om van achterover te vallen maar klonk op zich allemaal niet slecht. Als groentje krijg je natuurlijk eerst een aanloopwagen of de wagen van iemand anders onder uw gat geschoven die anders op de parking staan te verkommeren. Welke wagen het exact ging zijn konden ze zoveel maanden op voorhand uiteraard nog niet zeggen, dus toch wat gezonde stress de eerste dag wat voor soort vehikel ik ging krijgen. Enter de meest afgeragde Skoda Superb Combi (PHEV) die je u kan inbeelden. Ik denk dat ik wel mag zeggen dat bij de gemiddelde liefhebber hun hartje niet echt rapper begint te slaan bij de klanken van het woord "Skoda" (zie disclaimer bovenaan deze post wie nu met zijn ogen rolt). Aan de nummerplaat (en inschrijving) te zien was dit Tsjechisch pareltje nog maar 2 jaar oud (+- 50.000 km) maar een beetje zoals bij sommige Afrikaanse voetballers die foefelen met hun paspoort zou je denken dat het er bij deze al minstens 10 waren. De vorige eigenaar was duidelijk niet echt zuinig op zijn wagen (ahum) en/of zeer pissed off bij zijn vertrek want het interieur had duidelijk nog nooit een stofzuiger laat staan een vod van dichtbij gezien. Kleingeld, snoepverpakkingen van de kleine mannen op de achterbank, tonnen kruimels en vuil rond de typische plaatsen (tussen deurlijsten en zetels + zetels en middenconsole). Plakkende handvaten bij het openen van de deur, heerlijk. Ook de buitenkant had er goed van langs gekregen: schade aan de voorbumper, krassen op de achterbumper, en een beige dakhemel vol met plekken van dingen in/uit te laden vermoed ik. Ik denk ook eerlijk gezegd dat de buitenkant los van wat regen nooit een druppel water gezien heeft, maar door de lichte kleur van de lak is dat wat moeilijker te bewijzen. Wie denkt dat ik overdrijf verwijs ik vriendelijk door naar deze korte fotocollage, waardoor je helaas wel de muffe geur er zelf moet bij inbeelden. Dan vergeet ik nog de tot op het bot versleten ruitenwissers met bijhorende enerverende soundtrack, alsook het feit dat ik na nog geen 5 min meldingen kreeg dat ik voorbij het onderhoudsinterval zat. Welcome aboard!

Een deprimerend ritje thuiswaarts later nog eens de tour van de wagen gedaan en vastgesteld dat die eigenlijk niet slecht was uitgerust: DSG, pano dak, elektrisch verstelbare zetels (alcantara + leder), ACC, dodehoeks shizzle, verwarmd stuur, elektrische kofferklep, trekhaak en waarschijnlijk nog wat kleinere zaken die ik gemist heb. Absoluut geen kale kip, maar zelfs los van de staat van de wagen heb ik er toch weinig (lees: geen) plezier aan beleefd de voorbije maanden. Voelt (en is?) gewoon enorm... log. Niet verwonderlijk voor een wagen van die grootte maar het voelde echt aan alsof ik met een boot onderweg was, waarschijnlijk voor een groot stuk ook door de (granted) zachte vering. Wel enorm saai om mee te rijden. Helaas ook een overdreven veiligheidssystemen waardoor je op rechte stukken weg om de zoveel tijd een (luide) melding krijgt dat je uw stuur moest vasthouden ook al heb je het gewoon vast. Ook het stuur zelf voelt voor één of andere reden gigantisch aan. De schakelpook voelt enorm clunky aan bij gebrek aan een beter woord. Infotainment was nu ook niet echt fantastisch, ook al stond Carplay meestal op. Vast wel allemaal leuk voor de budgetbewuste mens wiens hartje sneller gaat slaan van de woorden "bang for the buck", 3 kinderen heeft en graag zijn gigantische (!!!) koffer volpropt met God weet wat... maar echt niet mijn ding.

Mijn grote redding was het feit dat de vorige eigenaar de wagen in zo een criminele staat heeft achtergelaten dat zelfs de fleet manager zich schaamde bij het zien de foto's. Een tijdje terug is er een CLA 250e Shooting Brake vrijgekomen van een andere vertrekker die ik heb mogen overnemen. Puilt niet uit van de opties (geen AMG pack spijtig genoeg bvb), maar wel Luxury line met alles wat ik pretty much wil. De voorbije dagen amper 100 km mee gebold maar toch wel al telkens met een smile in rond gereden, wetende van wat ik kom. Erg dankbaar voor de effort van de fleet manager, als het goed is (of goed komt) moet je het ook zeggen :)
Werken wij voor hetzelfde bedrijf want heb iets gelijkaardigs meegemaakt echt triest!

Na een ongeval met m’n lessingwagen heb ik een tijdelijke vervangwagen gekregen.
DS DS7 bluehdi 130
(Is een nieuwe wagen die reeds 1,5 jaar ingeschreven is , met 60 km op de teller!)

Aangenaam verrast over de ruimte en het rijden.
Ik vrees wel dat je minder aangenaam verrast gaat zijn over het VAA prijskaartje dat aan die wagen hangt...

Ik heb hier 3 collega's die met nen DS7 rondtoeren. 2 die heb bewust besteld hebben (en duidelijk niet goed wisten wat hen boven het hoofd hing) en 1 collega die zo'n gouden versie (dat bestel je toch alleen als je al wéét dat je binnenkort u ontslag geeft? :unsure:) heeft als aanloopwagen. Die laatste is al máánden aan het wachten op zijn definitieve wagen, ondertussen heeft die auto al meer in garage gestaan met mankementen dan dat hij ermee gereden heeft maar ziet hij wel elke maand ~€450VAA/maand op zijn loonbrief verschijnen.

Ik vrees wel dat je minder aangenaam verrast gaat zijn over het VAA prijskaartje dat aan die wagen hangt...

Ik heb hier 3 collega's die met nen DS7 rondtoeren. 2 die heb bewust besteld hebben (en duidelijk niet goed wisten wat hen boven het hoofd hing) en 1 collega die zo'n gouden versie (dat bestel je toch alleen als je al wéét dat je binnenkort u ontslag geeft? :unsure:) heeft als aanloopwagen. Die laatste is al máánden aan het wachten op zijn definitieve wagen, ondertussen heeft die auto al meer in garage gestaan met mankementen dan dat hij ermee gereden heeft maar ziet hij wel elke maand ~€450VAA/maand op zijn loonbrief verschijnen.
Zeker dat ze dat juist aanrekenen? Ik vind VAA van 175 EUR voor de DS7?

Het hangt er wel vanaf of die vervangwagen een poolwagen is van de werkgever zelf (m.a.w. de wagen die de werkgever ter beschikking stelt, verandert), of een tijdelijke vervanging die de garage of leasing ter beschikking stelt terwijl de leasewagen in herstelling is.
In het eerste geval verandert de VAA, het tweede geval betaal je nog altijd de VAA op je auto die in herstelling is.

Maar inderdaad, nu nog een niet-hybride diesel of benzine kiezen is een dure zaak op het vlak van VAA!

Het hangt er wel vanaf of die vervangwagen een poolwagen is van de werkgever zelf (m.a.w. de wagen die de werkgever ter beschikking stelt, verandert), of een tijdelijke vervanging die de garage of leasing ter beschikking stelt terwijl de leasewagen in herstelling is.
In het eerste geval verandert de VAA, het tweede geval betaal je nog altijd de VAA op je auto die in herstelling is.

Maar inderdaad, nu nog een niet-hybride diesel of benzine kiezen is een dure zaak op het vlak van VAA!
Wagens die in herstelling zijn worden bij ons niet vervangen door poolwagens. Tenzij het echt over wéken gaat en ge écht op u strepen staat.

Ik heb woensdag ne vervangwagen gehad van VAB. Die zou eigenlijk vandaag terug binnen moeten (max 5 dagen) maar ze verlengen die bij ons gewoon. VAA blijft dus gewoon doorlopen.

Terug
Bovenaan