De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Volgens onze car policy dienen we extra opties steeds bij levering van de wagen integraal te betalen. Stel, ik neem extra opties ter waarde van € 1.000 op mijn bedrijfswagen, kan ik dit bedrag dan van mijn VAA aftrekken? Indien ja, dien je dat dan zelf te doen bij uw belastingsaangifte?

Volgens onze car policy dienen we extra opties steeds bij levering van de wagen integraal te betalen. Stel, ik neem extra opties ter waarde van € 1.000 op mijn bedrijfswagen, kan ik dit bedrag dan van mijn VAA aftrekken? Indien ja, dien je dat dan zelf te doen bij uw belastingsaangifte?
Je kan als particulier opties van u bedrijfswagen enkel inbrengen op u belastingen als ze relevant zijn voor u beroepsvoering.
Een trekhaak zal je als IT consultant dus niet kunnen inbrengen. Een stopcontact van 220V misschien wel omdat je u laptop dan ten velde kan opladen indien nodig.

Ik heb al beide kanten gehoord:
- Gewoon inbrengen en nooit iets van gehoord
- Ingebracht en geweigerd wegens niet nodig voor beroepsvoering

Je kan als particulier opties van u bedrijfswagen enkel inbrengen op u belastingen als ze relevant zijn voor u beroepsvoering.
Een trekhaak zal je als IT consultant dus niet kunnen inbrengen. Een stopcontact van 220V misschien wel omdat je u laptop dan ten velde kan opladen indien nodig.

Ik heb al beide kanten gehoord:
- Gewoon inbrengen en nooit iets van gehoord
- Ingebracht en geweigerd wegens niet nodig voor beroepsvoering
Je brengt die €1000 niet in als beroepskosten, maar als eigen bijdrage aan de werkgever ter vermindering van het Voordeel Alle Aard dat de bedrijfswagen vertegenwoordigt. Je "krijgt" minder van je werkgever omdat je hem een deel terugbetaalt. En omdat je minder krijgt, moet je daar ook minder belasting op betalen.

Je brengt die €1000 niet in als beroepskosten, maar als eigen bijdrage aan de werkgever ter vermindering van het Voordeel Alle Aard dat de bedrijfswagen vertegenwoordigt. Je "krijgt" minder van je werkgever omdat je hem een deel terugbetaalt. En omdat je minder krijgt, moet je daar ook minder belasting op betalen.
Dat is dan het bedrag excl BTW neem ik aan?

Je kan dit inderdaad volledig aftrekken van je VAA, maar je kan niet onder 0 gaan.
Dus stel je hebt maandelijks 150 euro VAA. En je krijgt pas in december deze auto, dan kan je dat jaar maximaal 150 euro inbrengen.
De overige 850 euro ben je dan 'kwijt'. Tenzij je werkgever inschikkelijk is en het toestaat dat je het resterende bedrag in het volgende jaar mag inbrengen.

Dat is dan het bedrag excl BTW neem ik aan?
Nee, het bedrag dat je naar je werkgever stort als eigen bijdrage. Als je werkgever bv zegt "als je elk jaar 456 euro eigen bijdrage betaalt, mag je opties twv €2345 excl BTW aan je wagen toevoegen", dan daalt je VAA elk jaar met 465 euro, waardoor je jaarlijks +- 230 euro minder belastingen op je VAA moet betalen.

Nee, het bedrag dat je naar je werkgever stort als eigen bijdrage. Als je werkgever bv zegt "als je elk jaar 456 euro eigen bijdrage betaalt, mag je opties twv €2345 excl BTW aan je wagen toevoegen", dan daalt je VAA elk jaar met 465 euro, waardoor je jaarlijks +- 230 euro minder belastingen op je VAA moet betalen.
Ik bedoel eigenlijk als je trekhaak als optie zelf moet betalen (1000 excl btw bv.), dan kan je die 1000EUR in je belastingen aftrekken van code 250, onder die code staan je bezoldingen, VAA, aandeelopties,..

Zie ook oud artikel: https://www.standaard.be/cnt/dmf20140611_037

Ik heb het zelf nog niet gedaan maar voor volgend jaar zou ik het wel kunnen toepassen (trekhaak op leasewagen die ik zelf betaal aan leasingmaatschappij).

Maar vind hier verder heel weinig info rond...

Ik bedoel eigenlijk als je trekhaak als optie zelf moet betalen (1000 excl btw bv.), dan kan je die 1000EUR in je belastingen aftrekken van code 250, onder die code staan je bezoldingen, VAA, aandeelopties,..

Ik heb het zelf nog niet gedaan maar voor volgend jaar zou ik het wel kunnen toepassen (trekhaak op leasewagen die ik zelf betaal aan leasingmaatschappij).

Aha, ik wist niet dat het mogelijk was om rechtstreeks aan de dealer of leasingmaatschappij te betalen én dat af te trekken van je verkregen voordeel van de werkgever.

Ik heb eigenlijk ook een vraag. Ik heb bij mijn werkgever (een vzw) een bedrijfswagen met tankkaart waarvoor ik een eigen bijdrage betaal. Die eigen bijdrage is momenteel gelijk aan het VAA, waardoor ik er geen belasting op betaal.

Binnenkort krijg ik een elektrische bedrijfswagen, waarvan het VAA lager is. Daardoor heeft de werkgever beslist om de eigen bijdrage op het huidige niveau te behouden, ook al is dat méér dan het VAA.

Cijfervoorbeeld:
  • Vandaag: auto met VAA van €225 -> eigen bijdrage van €225 -> geen belastingen te betalen
  • Binnenkort: nieuwe auto met VAA van €175 -> eigen bijdrage van €225 -> geen belastingen te betalen (en €50 "surplus" aan eigen bijdrage?)
Ik heb echter ook een gsm, laptop, internetverbinding van de werkgever waarvoor ik geen eigen bijdrage betaal, met een VAA van 4+5+6 = €15 per maand, waarop ik dus belasting betaal.

Kan ik het surplus aan eigen bijdrage voor de auto verrekenen met het VAA voor de gsm? Met andere woorden: kan ik als de fiscus mijn personenbelasting komt controleren zeggen dat ik (in totaal) voor €190 per maand VAA ontvang, maar (in totaal) voor €225 per maand eigen bijdrage betaal en dus óók geen belasting moet betalen op het VAA voor mijn telecom?

Laatst bewerkt:

Btw inclusief toch? Jij als particulier kan geen btw aftrekken, dus zou je het totale bedrag moeten aftrekken van de belastingen.

Tevreden van de EV6? Ik gok dat ik in't voorjaar ook nieuwe auto ga moeten kiezen (huidige lease loopt in september af) en was ook al beetje richting Kia aan't kijken.

Ja, supertevreden. Volgende zal weer een Kia zijn als de staat geen te zotte taksen in het leven roept. Anders blijf ik met de EV6 wel rijden tot ie op is.

Weinig minpunten, geen draadloze carplay bv , maar dat zou in de facelift ev6 gefixed zijn. En geen automatisch sluitende portieren als je wegwandelt. Maar wel automatisch openen als je nadert, totaal niet logisch.

11.113km ver met mijn X1, boordcomputer volledig de soep gedraaid. Een greep uit het gevarieerde aanbod foutmeldingen: parkeerrem, bandenspanning controle, veiligheidsgordels, voetgangersbescherming, airco die plots op 17°C stond... Wagen komt niet meer in drive & motor valt na 5 seconde gewoon terug uit als ik hem aan zet.

Ik voel die Honda Jazz weeral klaar staan op de VAB parking all smug van "jaja, ge hangt weer aan mij vast" :frown::frown::frown:
Is dat de hybride X1? Een collega heeft die ook en is daar tótaal niet tevreden over.

Iemand ervaring met de nieuwe VW ID7 Tourer?

Ja: rijdt goed en comfortabel, is goed afgewerkt, is heel ruim en toch relatief zuinig.
Ik moet binnenkort bestellen en vind het zo klote dat die niet in m'n lijst staat...
Als je gewoon een break wil met een degelijke range ipv al die lompe SUV gedrochten, is dit momenteel de enige optie denk ik? Of ben ik niet meer up to date?
Had gelukkig wel al ergens gelezen dat er wat nieuwe break modellen op de planning staan bij meerdere merken.

Ik rijd nu al meer dan 5 jaar met een goed uitgeruste VW Golf break op naft en heb het gevoel dat quasi alles een achteruitgang zou zijn behalve die ID7 Tourer.

Bij ons is elke budgetoverschrijding ook gewoon up front te betalen, via een factuur die rechtstreeks aan de leasingmaatschappij te betalen is.

Ik heb de aflopen 2 jaar deze tip doorgegeven aan een 4-tal collega's (weinig mensen lijken dit te weten) en gezegd dat ze in één van de 250 vakjes (zijn er meerdere onder elkaar als ik mij niet vergis?) gewoon het bedrag (incl. BTW ofc) van hun factuur in min laten inschrijven en factuur laten toevoegen in bijlage bij hun aangifte. Bij 3/4 zonder boe of ba gepasseerd. Bij de 4de collega werd het eerst geweigerd maar die heeft de factuur gewoon nog eens opnieuw doorgestuurd en werd uiteindelijk wel gewoon aanvaard.

Door de rigide houding van de directie in Parijs t.o.v. de bedrijfswagencultuur in België zijn er best wel wat collega's die toch redelijke bedragen hebben opgelegd. Als je €2000 over budget gaat is dat toch al een zeer mooi bedrag dat je terug krijgt. €2k is ook nog een bedrag dat de meeste op een jaar net wel aan VAA betaalden met hun diesel wagens. Enkel als je in januari bent overgestapt naar een instaplvl-EV is de kans bestaande dat je VAA niet of nauwelijks boven het minimum komt van €1600 en dan verlies je wel een klein beetje. Maar in de meeste gevallen zijn de wagens ruim duur genoeg om het VAA richting de €2k te stuwen op jaarbasis.
Is dat de hybride X1? Een collega heeft die ook en is daar tótaal niet tevreden over.
Niet tevreden op welke gebied dan? Ik ben eigenlijk wel zeer tevreden van die wagen, los van het feit dat ze hem hier van de oprit zijn komen takelen :unsure:
Er zijn een paar vervelende zaken die ik bij andere merken misschien beter vind, zoals onder andere de bediening van het cruise control systeem, maar in de kern ben ik meer dan tevreden van die wagen.

Ik moet binnenkort bestellen en vind het zo klote dat die niet in m'n lijst staat...
Als je gewoon een break wil met een degelijke range ipv al die lompe SUV gedrochten, is dit momenteel de enige optie denk ik? Of ben ik niet meer up to date?
Had gelukkig wel al ergens gelezen dat er wat nieuwe break modellen op de planning staan bij meerdere merken.

Ik rijd nu al meer dan 5 jaar met een goed uitgeruste VW Golf break op naft en heb het gevoel dat quasi alles een achteruitgang zou zijn behalve die ID7 Tourer.
De ID.7 is wel de EV tegenhanger van de Passat en niet van de Golf denk ik...

Opel Astra en Peugeot e308 zijn de enige betaalbare Europese opties denk ik (Audi A6 en BMW i5 zitten in een hele andere prijsklasse), maar allebei niet fantastisch qua range. Daarnaast nog de Chinese MG5 en dan ben je door de lijst van de huidige mogelijkheden aan elektrische echte breaks denk ik.

Bon, toch ook maar eens hier mijn "avontuur" posten.

Disclaimer: moeilijk om dit uit te schrijven zonder als een waanzinnige snob te klinken, maar ik vermoed dat de meesten hier wel in één of andere mate autoliefhebber zijn en zich dus wel wat kunnen inleven in onderstaande wall of text.

Situatie: enkele maanden terug gestart bij een nieuwe WG. Tijdens het afronden van de sollicitatie destijds al een lijst doorgekregen van HR wat er in mijn "categorie" viel: Model 3, Model Y, Audi Q4, BMW i4 etc. Niet om van achterover te vallen maar klonk op zich allemaal niet slecht. Als groentje krijg je natuurlijk eerst een aanloopwagen of de wagen van iemand anders onder uw gat geschoven die anders op de parking staan te verkommeren. Welke wagen het exact ging zijn konden ze zoveel maanden op voorhand uiteraard nog niet zeggen, dus toch wat gezonde stress de eerste dag wat voor soort vehikel ik ging krijgen. Enter de meest afgeragde Skoda Superb Combi (PHEV) die je u kan inbeelden. Ik denk dat ik wel mag zeggen dat bij de gemiddelde liefhebber hun hartje niet echt rapper begint te slaan bij de klanken van het woord "Skoda" (zie disclaimer bovenaan deze post wie nu met zijn ogen rolt). Aan de nummerplaat (en inschrijving) te zien was dit Tsjechisch pareltje nog maar 2 jaar oud (+- 50.000 km) maar een beetje zoals bij sommige Afrikaanse voetballers die foefelen met hun paspoort zou je denken dat het er bij deze al minstens 10 waren. De vorige eigenaar was duidelijk niet echt zuinig op zijn wagen (ahum) en/of zeer pissed off bij zijn vertrek want het interieur had duidelijk nog nooit een stofzuiger laat staan een vod van dichtbij gezien. Kleingeld, snoepverpakkingen van de kleine mannen op de achterbank, tonnen kruimels en vuil rond de typische plaatsen (tussen deurlijsten en zetels + zetels en middenconsole). Plakkende handvaten bij het openen van de deur, heerlijk. Ook de buitenkant had er goed van langs gekregen: schade aan de voorbumper, krassen op de achterbumper, en een beige dakhemel vol met plekken van dingen in/uit te laden vermoed ik. Ik denk ook eerlijk gezegd dat de buitenkant los van wat regen nooit een druppel water gezien heeft, maar door de lichte kleur van de lak is dat wat moeilijker te bewijzen. Wie denkt dat ik overdrijf verwijs ik vriendelijk door naar deze korte fotocollage, waardoor je helaas wel de muffe geur er zelf moet bij inbeelden. Dan vergeet ik nog de tot op het bot versleten ruitenwissers met bijhorende enerverende soundtrack, alsook het feit dat ik na nog geen 5 min meldingen kreeg dat ik voorbij het onderhoudsinterval zat. Welcome aboard!

Een deprimerend ritje thuiswaarts later nog eens de tour van de wagen gedaan en vastgesteld dat die eigenlijk niet slecht was uitgerust: DSG, pano dak, elektrisch verstelbare zetels (alcantara + leder), ACC, dodehoeks shizzle, verwarmd stuur, elektrische kofferklep, trekhaak en waarschijnlijk nog wat kleinere zaken die ik gemist heb. Absoluut geen kale kip, maar zelfs los van de staat van de wagen heb ik er toch weinig (lees: geen) plezier aan beleefd de voorbije maanden. Voelt (en is?) gewoon enorm... log. Niet verwonderlijk voor een wagen van die grootte maar het voelde echt aan alsof ik met een boot onderweg was, waarschijnlijk voor een groot stuk ook door de (granted) zachte vering. Wel enorm saai om mee te rijden. Helaas ook een overdreven veiligheidssystemen waardoor je op rechte stukken weg om de zoveel tijd een (luide) melding krijgt dat je uw stuur moest vasthouden ook al heb je het gewoon vast. Ook het stuur zelf voelt voor één of andere reden gigantisch aan. De schakelpook voelt enorm clunky aan bij gebrek aan een beter woord. Infotainment was nu ook niet echt fantastisch, ook al stond Carplay meestal op. Vast wel allemaal leuk voor de budgetbewuste mens wiens hartje sneller gaat slaan van de woorden "bang for the buck", 3 kinderen heeft en graag zijn gigantische (!!!) koffer volpropt met God weet wat... maar echt niet mijn ding.

Mijn grote redding was het feit dat de vorige eigenaar de wagen in zo een criminele staat heeft achtergelaten dat zelfs de fleet manager zich schaamde bij het zien de foto's. Een tijdje terug is er een CLA 250e Shooting Brake vrijgekomen van een andere vertrekker die ik heb mogen overnemen. Puilt niet uit van de opties (geen AMG pack spijtig genoeg bvb), maar wel Luxury line met alles wat ik pretty much wil. De voorbije dagen amper 100 km mee gebold maar toch wel al telkens met een smile in rond gereden, wetende van wat ik kom. Erg dankbaar voor de effort van de fleet manager, als het goed is (of goed komt) moet je het ook zeggen :)

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan