De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Ik heb m'n BMW 530e nog geen enkele keer geladen (behalve eens 5 min om te proberen) en rijd altijd in sport stand en praktisch geen autostrade. Nog niets van gehoord. Al hoop ik sowieso die wagen snel in te kunnen ruilen voor mobiliteitsbudget, dan heeft sowieso niemand iets te zeggen over de auto waarmee ik rijd (behalve m'n vriendin, en dat is eigenlijk al erg genoeg :p ). Heb een bedrijfswagen altijd een vergiftigd geschenk gevonden en dat is dan zonder al die bemoeienissen van de werkgever die ik hier lees.
Gohja, ik heb het hier al enkele keren geschreven, maar dat mobi-budget (en ik veronderstel dat je daarmee doelt op 'peiler 2', zijnde huisvestingsvergoeding) is ook een probleem op zich.

Ten eerste is 't al discriminerend wie het mag krijgen. Je moet letterlijk genoeg schulden op uwe naam staan hebben of ge moogt het op uwen buik schrijven. Ikzelf bv. heb niet genoeg schulden, dus ik kan er niets mee aanvangen.

Daarnaast is dat dan afhankelijk van welke job je uitoefent. Als je met uw huidige wagen naar een klant of zoiets sturen die 100km ver is (pakweg enkele keren per week) dan kost u dat 0,00 EUR extra. Doet men dit eens je uw wagen afgeeft & inwisselt voor die peiler 2 en er schiet ineens nog maar weinig over voor uzelf, want je betaald nu zelf al de naft om er te geraken.

'k Veronderstel dat je niet spreekt over peiler 3, 'den overschot'. Want daar moet je gelijk nog altijd 35% of zoiets op betalen EN ze mogen 't u maar 1 keer per jaar uitbetalen. OK, als héél uw budget van een jaar ineens als 'lump sum' gestort wordt in december/januari dat zal dan wel een leuke maand zijn, maar ideaal is anders.

Vergeet niet dat die A4 wss wel al wat jaren op de teller zal hebben. Dus naar gelang hoeveel zullen daar wel al enkele tientallen percenten afgaan (vergeleken met de 'nieuw VAA' kost).
Small gains, sure. But still.
Ben naar de HR geweest gisteren om wat meer info te vragen.

Volgens hen zit mijn Karoq op +-210€/mnd (bullshit, want ik zie maandelijks meer afgaan).
Heb intussen ook meer nieuws van de A4. Wordt een 35 TDI 163pk, attraction met business pack + parking pack + dsg en leder interieur.
Dus kort door de bocht uiterlijk een redelijk basic A4 (heeft ook zo de standaard lelijke kleine velgen) en interieur best ok uitgerust.
Komende van een Karoq 115pk, op zetelverwarming amper opties, vindk het niet slecht.

Blijkbaar zit ik ook in een categorie die eigenlijk hoger ligt dan gedacht.
Er zijn bij ons 8-9 categoriën..de hoogste zit ge met een full-option iX vb.
Ik zit in " categorie 3+". Blijkbaar staat dit volledig gelijk aan categorie 4, en wordt dit aan mensen gegeven die veel meer dan gemiddeld rijden.

Gohja, ik heb het hier al enkele keren geschreven, maar dat mobi-budget (en ik veronderstel dat je daarmee doelt op 'peiler 2', zijnde huisvestingsvergoeding) is ook een probleem op zich.

Ten eerste is 't al discriminerend wie het mag krijgen. Je moet letterlijk genoeg schulden op uwe naam staan hebben of ge moogt het op uwen buik schrijven. Ikzelf bv. heb niet genoeg schulden, dus ik kan er niets mee aanvangen.

Daarnaast is dat dan afhankelijk van welke job je uitoefent. Als je met uw huidige wagen naar een klant of zoiets sturen die 100km ver is (pakweg enkele keren per week) dan kost u dat 0,00 EUR extra. Doet men dit eens je uw wagen afgeeft & inwisselt voor die peiler 2 en er schiet ineens nog maar weinig over voor uzelf, want je betaald nu zelf al de naft om er te geraken.

'k Veronderstel dat je niet spreekt over peiler 3, 'den overschot'. Want daar moet je gelijk nog altijd 35% of zoiets op betalen EN ze mogen 't u maar 1 keer per jaar uitbetalen. OK, als héél uw budget van een jaar ineens als 'lump sum' gestort wordt in december/januari dat zal dan wel een leuke maand zijn, maar ideaal is anders.
Ik vond cash for car een beter systeem, maar dat vonden mensen zonder bedrijfswagen dan weer niet eerlijk. Spijtig genoeg gaan er altijd mensen zich benadeeld voelen. Ik begrijp je punt, want naargelang welk mobiliteitsbudget ik zou krijgen (weet ik nog niet), ga ik mogelijk ook te weinig schulden hebben (zou eigenlijk het beste scenario zijn, want dan heb ik een hoog mobiliteitsbudget :p ). De rest kan ik dan nog laten uitbetalen wat dan idd verminderd wordt met een bijzondere werknemersbijdrage van 38,07%. Dat is uiteindelijk nog altijd beter dan brutoloon, maar idd niet ideaal.

Als mijn vriendin ooit ook mobiliteitsbudget krijgt, gaan we zeker niet voldoende schulden hebben. Er zullen wel mogelijkheden zijn dan zeker om extra te gaan lenen voor een bijbouw o.i.d.? Of misschien is het dan tijd om groter te gaan wonen en dus iets nieuws te kopen. 😁 Alles beter dan het in een auto te steken die van een leasebedrijf of werkgever is imo.

Mijn vader moest vroeger ook regelmatig naar klanten, maar wou geen bedrijfswagen. Hij heeft dan zelf een wagen gekocht en op kmvergoeding gereden. Dat was voldoende om alle onderhoud, verbruik en de aankoopprijs van de wagen te betalen en dan nog extra over te houden zei hij.

Voor professionele verplaatsingen kunt ge wel nog een onkostenvergoeding krijgen onder bepaalde voorwaarden: https://mobiliteitsbudget.be/nl/8-juridische-gevolgen-van-het-mobiliteitsbudget#kilometervergoeding

Voor professionele verplaatsingen kunt ge wel nog een onkostenvergoeding krijgen onder bepaalde voorwaarden: https://mobiliteitsbudget.be/nl/8-juridische-gevolgen-van-het-mobiliteitsbudget#kilometervergoeding
Kunnen, gohja, kunnen. In zake de ervaringen die ik hoor van anderen die hiervoor intekenden is dat iets wat de WG zich niet mee bezig houdt.
Ook bij ons, post-fusie, is hier 0,0 van vermeldt, dus ik ben er vrij zeker van dat je dat op uwen buik zal mogen schrijven.
Je kan er ook huishuur mee betalen.
I know. Wel, dat zijn schulden voor iets dat nooit van u zal worden eh. :sneaky:

Anyway, voor zij die huren is er weliswaar ook geen einde in zicht, dus zij kunnen daar onbeperkt voor inschrijven.
Voor zij die gekocht hebben is dat ook zo dat die lening afloopt. Zij die hun looptijd door zijn kunnen niets meer in rekening brengen. Ook al had men ooit een hypotheek van 5000 EUR, 't maakt niet uit.
Ik vond cash for car een beter systeem, maar dat vonden mensen zonder bedrijfswagen dan weer niet eerlijk. Spijtig genoeg gaan er altijd mensen zich benadeeld voelen. Ik begrijp je punt, want naargelang welk mobiliteitsbudget ik zou krijgen (weet ik nog niet), ga ik mogelijk ook te weinig schulden hebben (zou eigenlijk het beste scenario zijn, want dan heb ik een hoog mobiliteitsbudget :p ). De rest kan ik dan nog laten uitbetalen wat dan idd verminderd wordt met een bijzondere werknemersbijdrage van 38,07%. Dat is uiteindelijk nog altijd beter dan brutoloon, maar idd niet ideaal.
Hoe weet je dat nog niet? Oftewel krijg je 't federaal mobiliteitsbudget oftewel niet. Dat mobi-budget bestaat uit die 3 peilers, dus ik kan mij niet inbeelden dat de WG, als men het aanbiedt, zomaar kan kiezen welke stukken die zich wel/niet mee wil bezig houden.

Volgens mij is dat trouwens ook voornamelijk hoofdpijn voor 't sociaal secretariaat, dus eens een bedrijf pakweg SD Workx betaald om mobi-budget op te nemen in hun diensten is het wss genoeg.

Alsook, als ik >38% moet betalen op dat mobi-budget, dan is een wagen & tankkaart mij interessanter. Ook al is dat minder dan op brutoloon.
Als mijn vriendin ooit ook mobiliteitsbudget krijgt, gaan we zeker niet voldoende schulden hebben. Er zullen wel mogelijkheden zijn dan zeker om extra te gaan lenen voor een bijbouw o.i.d.? Of misschien is het dan tijd om groter te gaan wonen en dus iets nieuws te kopen. 😁 Alles beter dan het in een auto te steken die van een leasebedrijf of werkgever is imo.
Verder is dat nog een bedenking die ik me nog niet gemaakt had, single zijnde. Maar idem aan de woonbonus kan ik mij wel inbeelden dat je dezelfde lening 2 keer kunt inbrengen voor dat mobi-budget. 1 keer per persoon die op de lening staat.

Lening inbrengen voor mobiliteitsbudget kan maar 1 persoon doen. Tenzij je mss 2 leningen hebt lopen voor hetzelfde huis..

Hoe weet je dat nog niet? Oftewel krijg je 't federaal mobiliteitsbudget oftewel niet. Dat mobi-budget bestaat uit die 3 peilers, dus ik kan mij niet inbeelden dat de WG, als men het aanbiedt, zomaar kan kiezen welke stukken die zich wel/niet mee wil bezig houden.

Volgens mij is dat trouwens ook voornamelijk hoofdpijn voor 't sociaal secretariaat, dus eens een bedrijf pakweg SD Workx betaald om mobi-budget op te nemen in hun diensten is het wss genoeg.

Alsook, als ik >38% moet betalen op dat mobi-budget, dan is een wagen & tankkaart mij interessanter. Ook al is dat minder dan op brutoloon.

Verder is dat nog een bedenking die ik me nog niet gemaakt had, single zijnde. Maar idem aan de woonbonus kan ik mij wel inbeelden dat je dezelfde lening 2 keer kunt inbrengen voor dat mobi-budget. 1 keer per persoon die op de lening staat.
Omdat ze het nog niet ingevoerd hebben. Dus details moeten nog volgen. Ik heb geen idee hoeveel mijn bedrijfswagen waard is in mobiliteitsbudget, maar ik ga er vanuit dat dat interessanter zal zijn dan de bedrijfswagen.

Lening inbrengen voor mobiliteitsbudget kan maar 1 persoon doen. Tenzij je mss 2 leningen hebt lopen voor hetzelfde huis..
Da's wel een vreemde redenering. Dus als we een afbetaling hebben van 1000 euro per maand en zowel ik als m'n vriendin hebben een mobiliteitsbudget van 500 euro, dan zouden we niet elks 500 euro mobiliteitsbudget voor onze lening kunnen gebruiken?

Via de API kan je (minstens) alles zien wat in de BMW app beschikbaar is. Die communicatie gaat ook via dezelfde API. Je kan daar dus zeker je locatie mee opvolgen, snelheid, verbruik,... En zelfs je deuren openen/sluiten.

Nog even hierop inspelen (ik lees het nu pas): dit hoeft helemaal niet zo te zijn he. Het is niet omdat je toegang via dezelfde API hebt, dat je ook dezelfde zaken kan zien en doen. Er zijn verschillende manieren om toegang te regelen tot verschillende resources binnen een API, en het is ook gemeengoed dat dat gedaan wordt.
Het is dus perfect mogelijk dat de ID die jouw app gebruikt om met jouw wagen te interageren een pak meer mag/kan dan een ID die voor jouw werkgever wordt gegenereerd om met jouw wagen te interageren.

Ik zou dan ook eerst navragen wat er precies kan uitgelezen worden en wat er zal gebruikt/gelezen/opgeslagen worden.

Aan de andere kant, zo'n beloningssysteem zou in principe vooral op gemiddeld verbruik spelen (als ik wat logisch nadenk) en daar heb je geen API voor nodig.

En aan nog een andere kant: zo'n beloningssystemen zijn eigenlijk vaak ridicuul. Bvb bij consultants hangt dat vaak een goed deel af van waar je bedrijf jou naartoe stuurt en wat voor wegen je daarheen moet nemen.

Da's wel een vreemde redenering. Dus als we een afbetaling hebben van 1000 euro per maand en zowel ik als m'n vriendin hebben een mobiliteitsbudget van 500 euro, dan zouden we niet elks 500 euro mobiliteitsbudget voor onze lening kunnen gebruiken?

Even opgezocht en je kan het blijkbaar wel verdelen:

Partners kunnen de huurgelden of de interesten van de hypothecaire leningen evenwel niet beiden voor de volle 100% in mindering brengen van hun mobiliteitsbudget. Maar één partner kan wel zijn mobiliteitsbudget aanwenden voor de terugbetaling van 75% van de huurgelden, terwijl de andere partner 25% in mindering brengt.

Ter staving dat het mobiliteitsbudget slechts éénmaal aangewend wordt voor de financiering van de huisvestigingskosten, acht de sociale en fiscale administratie een verklaring op eer van de werknemer voldoende (cf. recht op privacy van de werknemer en administratieve last voor de werkgever). In deze verklaring neemt de werknemer dan op dat de huisvestigingskosten niet eerder gefinancierd zijn met een mobiliteitsbudget.

Je zou dan ook je terugbetalingstermijn kunnen aanpassen en de maandelijkse afbetaling verhogen. Zolang dit blijft duren natuurlijk..

Even opgezocht en je kan het blijkbaar wel verdelen:

Je zou dan ook je terugbetalingstermijn kunnen aanpassen en de maandelijkse afbetaling verhogen. Zolang dit blijft duren natuurlijk..
Oef, klinkt al logischer. :tongue: De terugbetalingstermijn aanpassen betekent wel weer minder woonbonus en we hadden al een heel korte termijn gekozen om snel schuldenvrij te zijn. Maar zonder rekenen vermoed ik dat het voordeel van dat dubbele mobiliteitsbudget te gebruiken voor de lening wel groter is dan de woonbonus. Moest het ooit zover komen, zal ik het wel eens uitrekenen (als het zolang blijft duren idd).

Is het mogelijk om een BMW i4 met allerlei opties (inclusief laadpas) te leasen voor een maandelijks TCO budget van 1000 euro? Ik weet dat het volgens het ‘oud systeem’ wel kon, maar nu met die TCO berekening weet ik het niet.

Is het mogelijk om een BMW i4 met allerlei opties (inclusief laadpas) te leasen voor een maandelijks TCO budget van 1000 euro? Ik weet dat het volgens het ‘oud systeem’ wel kon, maar nu met die TCO berekening weet ik het niet.
Als zelfstandige?
Als werknemer kunnen wij niet weten wat jouw werkgever in die TCO rekent.

Iemand die weet waar dit over gaat ?

Dit is de oorzaak: paar quotes die het duidelijk maken

Maar er is een addertje onder het gras. Volgens de fiscus moet de terugbetaling van de verbruikte elektriciteit gebeuren op basis van de werkelijke stroomkosten. “Zo kan een terugbetaling alleen belastingvrij zijn – zoals bij een tankkaart – wanneer men precies terugbetaalt wat het personeelslid thuis voor de stroom heeft betaald”, zegt Bart Hollebekkers, consultant van de sociale dienstverlener SD Worx.

Onmogelijk om dat voor elk individueel personeelslid met een elektrische bedrijfswagen uit te klaren én te becijferen, klaagt ondernemersorganisatie Voka aan. “Bovendien kan én mag een werkgever al die info niet verzamelen”, stelt Eric Laureys van Voka.

Maar daarmee loopt iedereen die zijn elektrische bedrijfswagen thuis laadt het risico op bijkomende belastingen. Want wanneer de terugbetaling van de laadkosten niet precies overeenkomt met de werkelijke elektriciteitskosten, zijn er alsnog belastingen verschuldigd. En die moet de werknemer betalen, niet het bedrijf.

Wetgeving moet dus aangepast worden, dat wordt zoiezo een kip met gouden eieren voor wie veel km gaat rijden en voordelig kan laden thuis.

Dit is de oorzaak: paar quotes die het duidelijk maken

Maar er is een addertje onder het gras. Volgens de fiscus moet de terugbetaling van de verbruikte elektriciteit gebeuren op basis van de werkelijke stroomkosten. “Zo kan een terugbetaling alleen belastingvrij zijn – zoals bij een tankkaart – wanneer men precies terugbetaalt wat het personeelslid thuis voor de stroom heeft betaald”, zegt Bart Hollebekkers, consultant van de sociale dienstverlener SD Worx.

Onmogelijk om dat voor elk individueel personeelslid met een elektrische bedrijfswagen uit te klaren én te becijferen, klaagt ondernemersorganisatie Voka aan. “Bovendien kan én mag een werkgever al die info niet verzamelen”, stelt Eric Laureys van Voka.

Maar daarmee loopt iedereen die zijn elektrische bedrijfswagen thuis laadt het risico op bijkomende belastingen. Want wanneer de terugbetaling van de laadkosten niet precies overeenkomt met de werkelijke elektriciteitskosten, zijn er alsnog belastingen verschuldigd. En die moet de werknemer betalen, niet het bedrijf.

Wetgeving moet dus aangepast worden, dat wordt zoiezo een kip met gouden eieren voor wie veel km gaat rijden en voordelig kan laden thuis.
Ok dat is dus niks nieuws blijkbaar en daar is men al jaren over aant palaveren. Benieuwd wat er ooit van gaat komen.

Ik ken een werkgever waar je de i4 kan nemen met 750 TCO en tegelijk ook eentje waar je meer dan 1000 TCO nodig hebt voor diezelfde auto.
Hangt dit ook niet af van de fleetkorting die je krijgt ? Bij ons heb je een full option (eDrive35) voor 940€ TCO. De eDrive40 voor 975. Daar zit dan 18% fleetkorting in.

Terug
Bovenaan