De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Car policy bekijken en indien er daar niets in vermeldt staat voet bij stuk houden.
Dit zou bvb zo'n dingetje zijn waarvoor ik zou vertrekken bij een werkgever.
En dat is niet omdat ik het varken uithang, maar als u vertrouwen in mij als werknemer zo laag is, met wat zijn we dan bezig...
Hoe groter 't bedrijf, hoe minder je van 'vertrouwen' moet spreken man.
Hier spreken we over tracking van de wagen, maar 't kan allemaal nog véél erger wete.

In BE zijn we tot hiertoe allemaal nog redelijk beschermd van 't ergste, maar in minder gereguleerde landen houdt men u echt letterlijk heel de dag in de gaten. Gaande van elke klik die je doet registreren via allerhande monitoring software tot die zelfde software toegang geven tot uwe laptop camera om te zien of ge niet te veel naar de WC geweest zijt als ge zou mogen thuis werken, etc.
Zelfs wanneer je dan toch naar kantoor moet gaan kunnen zulke alomvattende systemen u op kantoor ook in de gaten houden door verscheidene camera's te installeren zodat het systeem maar al te goed weet (via gezichtsherkenning, e.d.) waar gij, wanneer hebt gezeten elke dag.

En uiteraard, op 't einde v/d week/maand krijgt de patron/manager daarvan voor elke persoon individueel wel een of ander schoon rapportje om u mee op de vingers te tikken. Jah, 'k zou ni geiren in bv. India zitten (of zelfs in de VS is pretty much alles fair game).

Als mijn werkgever dat vraagt kunnen ze vierkant mijn kloten kussen, puur uit principe. Als ze de tijd en energie willen steken in big brother te spelen, dan ga ik liever voor een serieus bedrijf werken dat bezig is met inhoudelijke zaken.

Reden waarom ik die debiele Amerikaanse boites in mijn sector vermijd als kiespijn.

Dat hangt er maar vanaf wat er in uw car policy staat. Als daar in staat dat de wagen tijdens de kantooruren beschikbaar moet zijn ofzo.
Of er staat zeker in dat je er normaal mee moet rijden.

Je kan natuurlijk ook gewoon vragen wat ze er mee doen...
Eerst maar even zien wat er in hunne car policy staat. Als je dit al hebt getekend weet ik niet of je er nog echt omheen zou kunnen.

Nu, wat ze kunnen zien, ik verwacht dat hier het startpunt is voor extra info -> https://aos.bmwgroup.com/bmw-api
Zoals @Houdini ook reeds zei, het maakt niets uit wat er in de car policy staat hierover. Schending van de privacy blijft schending van de privacy. Het heeft dus niet veel zin om daarover te gaan discussiëren met de werkgever. Zij vragen of je het toelaat en als werknemer zeg je "neen", opgelost. Als ze je bedrijfswagen dan gaan afnemen of je gaan ontslaan, kan dat een heel interessante rechtszaak worden die je gegarandeerd zult winnen. Daarnaast wil je voor zo'n bedrijf niet werken.

Zoals @Houdini ook reeds zei, het maakt niets uit wat er in de car policy staat hierover. Schending van de privacy blijft schending van de privacy. Het heeft dus niet veel zin om daarover te gaan discussiëren met de werkgever. Zij vragen of je het toelaat en als werknemer zeg je "neen", opgelost. Als ze je bedrijfswagen dan gaan afnemen of je gaan ontslaan, kan dat een heel interessante rechtszaak worden die je gegarandeerd zult winnen. Daarnaast wil je voor zo'n bedrijf niet werken.
Het is schending van de privacy als ze uw locatie bijhouden.
Met die API kan je echter ook gemiddeld verbruik etc opvragen, en dat is geen schending van de privacy.

Het is schending van de privacy als ze uw locatie bijhouden.
Met die API kan je echter ook gemiddeld verbruik etc opvragen, en dat is geen schending van de privacy.
Klopt, maar ze kunnen automatisch aan de locatie en dat mag niet. Daarnaast kunnen ze uw verbruik perfect nakijken a.d.h.v. de tankkaart/laadkaart, dus toegang tot de API is nergens voor nodig.

Als ze mij ooit zouden aanspreken op mijn verbruik, zou ik ook gewoon een andere werkgever zoeken hoor. Ik verbruik altijd een stuk meer dan gemiddeld en heb daar nog nooit een opmerking over gekregen bij mijn huidige of vorige werkgevers. Het is een stuk van mijn loon, ze moeten mij ook niet gaan zeggen hoe ik mijn geld moet gaan uitgeven. Meer verbruiken dan gemiddeld is nog altijd de auto gebruiken als een goede huisvader.

Er is wel een vorige werkgever die een wedstrijd had georganiseerd om zo zuinig mogelijk te gaan rijden en het team dat het minste verbruikt had, won dan een prijs. We werden in random teams geplaatst. Ze wilden met die peer pressure iedereen meekrijgen en da's ook niet oké vind ik. Gelukkig zat ik in een team waar niemand er echt om gaf, want ik doe niet mee met zo'n zever.

Via de API kan je (minstens) alles zien wat in de BMW app beschikbaar is. Die communicatie gaat ook via dezelfde API. Je kan daar dus zeker je locatie mee opvolgen, snelheid, verbruik,... En zelfs je deuren openen/sluiten.

Lijkt mij 100% in strijd met de privacywetgeving en ik zou er in ieder geval niet zomaar toegang tot geven.
Lijkt mij idd niet in regel met de wet op privacy.

Maar als het uiteindelijk niet anders kan dan toegang te geven zou ik in de instellingen van de wagen alles ‘uit’ zetten. Als de instelling voor tracking afstaat gaat de API in principe al een stuk minder data doorgeven, de laatste ritten bijvoorbeeld gaan niet beschikbaar zijn, ook niet in de app.

Als ze mij ooit zouden aanspreken op mijn verbruik, zou ik ook gewoon een andere werkgever zoeken hoor. Ik verbruik altijd een stuk meer dan gemiddeld en heb daar nog nooit een opmerking over gekregen bij mijn huidige of vorige werkgevers. Het is een stuk van mijn loon, ze moeten mij ook niet gaan zeggen hoe ik mijn geld moet gaan uitgeven. Meer verbruiken dan gemiddeld is nog altijd de auto gebruiken als een goede huisvader.

Er is wel een vorige werkgever die een wedstrijd had georganiseerd om zo zuinig mogelijk te gaan rijden en het team dat het minste verbruikt had, won dan een prijs. We werden in random teams geplaatst. Ze wilden met die peer pressure iedereen meekrijgen en da's ook niet oké vind ik. Gelukkig zat ik in een team waar niemand er echt om gaf, want ik doe niet mee met zo'n zever.
Dan ben je bij de gelukkigen eh. Ikzelf tot op heden ook hoor. Uiteraard nog altijd onder 't regime van het pre-fusie bedrijf.

Maar ik heb al collega's gehoord met andere verhalen.
Naar 't schijnt als je bij Colruyt een hybride wagen had moest je ook maar al te goed weten dat je een laag verbruik moest hebben.
Rond bollen zoals ik zonder ooit te (kunnen) opladen thuis was geen optie.

Bij ons nu met al dat EV gedoe wil men bv. niet dat je gaat snelladen of idealiter zelfs niet publiek laden.
Collega heeft er mij ergens iets van vermeld hoe men het in de gaten wil houden. Ben de details al half vergeten, maar 't is iets van de gemiddelde kost die je spendeerde aan laden die niet boven een bepaald gemiddelde mag gaan. Dus thuis laden is hier 't goedkoopst, publiek laden aan een trage paal wat duurder & snelladen extreem duur. Wss is laden op kantoor excluded/free?

Voor zover de HR presentaties iets gezegd hebben begint het met een tik op de vingers, maar wie weet hoe dat evolueert moest je constant publiek/snelladen & nooit thuis/kantoor. 't Zou mij niet verbazen dat men uiteindelijk de factuur stuurt.

Dan ben je bij de gelukkigen eh. Ikzelf tot op heden ook hoor. Uiteraard nog altijd onder 't regime van het pre-fusie bedrijf.

Naar 't schijnt als je bij Colruyt een hybride wagen had moest je ook maar al te goed weten dat je een laag verbruik moest hebben.

Bij ons nu met al dat EV gedoe wil men bv. niet dat je gaat snelladen of idealiter zelfs niet publiek laden.
Collega heeft er mij ergens iets van vermeld hoe men het in de gaten wil houden. Ben de details al half vergeten, maar 't is iets van de gemiddelde kost die je spendeerde aan laden die niet boven een bepaald gemiddelde mag gaan. Dus thuis laden is hier 't goedkoopst, publiek laden aan een trage paal wat duurder & snelladen extreem duur. Wss is laden op kantoor excluded/free?

Voor zover de HR presentaties iets gezegd hebben begint het met een tik op de vingers, maar wie weet hoe dat evolueert moest je constant publiek/snelladen & nooit thuis/kantoor. 't Zou mij niet verbazen dat men uiteindelijk de factuur stuurt.
Hier wordt het verbruik weldegelijk in de gaten gehouden.
Ge ziet de fabrieksopgave en dan wat de fleet voorzien als mogelijk verbruik. En als je 1L/100km boven de fabrieksopgave zit, kleurt het verbruik rood.
Je ziet dan vb "23/08: 40L getankt. Gemiddeld verbruik: 5,5L". En zo wordt elke tankbeurt in de gaten gehouden.
Nu, ik heb een redelijk sportief rijgedrag en ben nog maar 1x in het rood geweest op bijna 6 maanden tijd.

Ge ziet de fabrieksopgave en dan wat de fleet voorzien als mogelijk verbruik. En als je 1L/100km boven de fabrieksopgave zit, kleurt het verbruik rood.
Je ziet dan vb "23/08: 40L getankt. Gemiddeld verbruik: 5,5L". En zo wordt elke tankbeurt in de gaten gehouden.
Nu, ik heb een redelijk sportief rijgedrag en ben nog maar 1x in het rood geweest op bijna 6 maanden tijd.

Imo redelijk waardeloos indien niet gekoppeld aan je traject - zo kan ik geen 1000 meter rijden zonder te moeten stoppen voor één of andere hindernis, gevolg: véél hoger verbruik, bandenslijtage x2 en 4 keer zoveel remschijven nodig.

Imo redelijk waardeloos indien niet gekoppeld aan je traject - zo kan ik geen 1000 meter rijden zonder te moeten stoppen voor één of andere hindernis, gevolg: véél hoger verbruik, bandenslijtage x2 en 4 keer zoveel remschijven nodig.
Is ook waardeloos. Ik heb het geluk dat ik 90% snelweg rijd. Maar een hel voor mensen die enkel binnenbaantjes doen.

Is ook waardeloos. Ik heb het geluk dat ik 90% snelweg rijd. Maar een hel voor mensen die enkel binnenbaantjes doen.
Hangt er wat vanaf zeker.

Met een ICE, zeker. Maar met een PHEV bol je op die binnenbaantjes idealiter in EV mode & die is daar op z'n best qua verbruik.
Op de snelweg is de ICE dan weer in z'n element.
-> Dus als men streng is op verbruik & PHEV geeft zal men ook verwachten dat je gaat opladen lijkt mij (dus niet gelijk mij).

Met de BEV's is het dan weer omgekeerd. Hoe meer ge rond de kerktoren bolt, hoe voordeliger. Want die dingen hebben dan weer een hoger verbruik naar gelang je meer vermogen vraagt op de snelweg.

Qua remschijven uiteindelijk ook. Hier en daar al EV's die 1-pedaal mode voorzien & dan moet je wss nog nauwelijks remmen. :whistle:
Nuja, ik kan zeggen dat ik op geen enkele van mijn wagens ooit al nieuwe remschijven nodig gehad heb. Noch de 4, noch de 5 jarige leases.
Hangt ook weeral deels af v/d rijstijl natuurlijk. Als je bv. aan de rode lichten al wat lichtjes laat uitbollen ipv aan 70 tot aan de lichten te bollen & dan vol in de rem, dan zal er al veel minder slijtage zijn, etc.

Kerktoren ritjes zijn over het algemeen korte ritjes. En ook voor een BEV is een korte rit niet goed. Zeker in de winter heb je echt gigantisch hoog verbruik als je korte ritten doet, ongeacht je snelheid.
En accelereren/afremmen/accelereren/… al helemaal niet. Ook een eigenschap van kerktorenritjes!

Hier houden ze het ook wel in de gaten, maar zijn ze (gelukkig) niet restrictief. Wij krijgen wel "een vriendelijke herinnering" om zo veel mogelijk thuis te laden voor plug-in voertuigen indien dit mogelijk is, en snelladers alleen te gebruiken als allerlaatste alternatief. Maar ze hebben nog steeds veel liever dat de hybride-rijders laden aan een publieke paal, dan helemaal niet laden.

Laatst bewerkt:

Ik heb m'n BMW 530e nog geen enkele keer geladen (behalve eens 5 min om te proberen) en rijd altijd in sport stand en praktisch geen autostrade. Nog niets van gehoord. Al hoop ik sowieso die wagen snel in te kunnen ruilen voor mobiliteitsbudget, dan heeft sowieso niemand iets te zeggen over de auto waarmee ik rijd (behalve m'n vriendin, en dat is eigenlijk al erg genoeg :p ). Heb een bedrijfswagen altijd een vergiftigd geschenk gevonden en dat is dan zonder al die bemoeienissen van de werkgever die ik hier lees.

De fabrieksopgave is toch nooit haalbaar en al zeker niet bij een PHEV? Het NEDC verbruik van de mijne zou 1,6l/100km zijn en ik heb een verbruik van 8-10l/100km, dat is maal 5 of zelfs meer. Uiteraard zal een lager verbruik dan het mijne mogelijk zijn, maar no way dat 1,6l/100km mogelijk is tenzij je aan hypermilen doet.

De fabrieksopgave is toch nooit haalbaar en al zeker niet bij een PHEV? Het NEDC verbruik van de mijne zou 1,6l/100km zijn en ik heb een verbruik van 8-10l/100km, dat is maal 5 of zelfs meer. Uiteraard zal een lager verbruik dan het mijne mogelijk zijn, maar no way dat 1,6l/100km mogelijk is tenzij je aan hypermilen doet.
De Karoq waar ik nu mee rijd zeggen ze dat het verbruik 4,85L is. En ik zat bij één van mn tankbeurten aan 5,86 en toonde rood aan.
Is een 1.6tdi btw. Automaat.

Ps- nooit kopen. Die automaat is retetraag. Zelfs mn madam die in een manueel rijdt zei eens dat die auto levensgevaarlijk is als ge eens snel gas moet geven. Die auto reageert bijna letterlijk meer dan 2sec later.

Dat is omdat je telkens elektriciteit bijlaadt en dat verbruik wordt niet meegerekend?
Want anders denk ik niet dat je effectief sportief rijdt als je binnen 1l/100km van fabrieksopgave blijft.

Die automaat is retetraag. Zelfs mn madam die in een manueel rijdt zei eens dat die auto levensgevaarlijk is als ge eens snel gas moet geven. Die auto reageert bijna letterlijk meer dan 2sec later.
Dit heb je bij de meeste diesels met laag vermogen. Dat terugschakelen naar heel hoge toeren heeft zijn tijd nodig.

Ps- nooit kopen. Die automaat is retetraag. Zelfs mn madam die in een manueel rijdt zei eens dat die auto levensgevaarlijk is als ge eens snel gas moet geven. Die auto reageert bijna letterlijk meer dan 2sec later.
Die 1.6 automaten van de VW groep zijn een ramp. Die staken ook in de vorige generatie Passat.

Die DSG bakken die ze in de huidige generaties steken zijn dan weer om duimen en vingers bij af te likken.

Terug
Bovenaan