De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Van waar haal je dat? Dit lijkt me onmogelijk hard te maken. Die zonnepanelen zijn niet gratis.
Zie bijvoorbeeld volgende artikelen:

De vraag stelt zich wanneer de wagen wordt opgeladen middels door zonnepanelen verwekte elektriciteit. Deze stroom is in principe ‘gratis’, waardoor een terugbetaling aan de werknemer/bedrijfsleider o.b.v. de werkelijke elektriciteitsprijs nihil is. Op de vraag of de werkgever of vennootschap in een terugbetaling kan voorzien o.b.v. een marktconforme prijs in plaats van werkelijke prijs, heeft de minister ontwijkend geantwoord. Hij stelt dat wie uitsluitsel wil bekomen in zijn/haar concrete situatie, steeds een voorafgaande beslissing kan aanvragen. Echter heeft de dienst voorafgaande beslissingen in een positieve ruling over de niet-belastbaarheid van de terugbetaling van laadkosten aan de werknemers gesteld dat de beslissing geen betrekking heeft op werknemers (en bedrijfsleiders) die beschikken over zonnepanelen.

De fiscus besliste dat je als werkgever alleen de werkelijke oplaadkosten mag vergoeden bij het terugbetalen van thuisladen. De elektrische bedrijfswagen thuis opladen en dit vergoeden op basis van de CREG-tarieven, is dus niet meer toegestaan. En dat maakt het ingewikkelder. Voortaan maak je dus een onderscheid tussen een elektriciteitscontract met vaste prijs of variabele prijs.

Werknemers die zonnepanelen hebben en dus geen of een lage elektriciteitsfactuur hebben, vallen hier uit de boot! Deze werknemers moeten hun werkelijke kost van elektriciteit kunnen bewijzen.

Opgelet, deze ruling en daarbij bovenstaande regeling, is niet van toepassing op werknemers die beschikken over zonnepanelen.

Zoals reeds aangegeven zorgt deze nieuwe ruling voor een complexe berekening, rekening houdend met o.a. dag- en nachttarieven, piekuren, e.d. Alsook wordt er geen regeling getroffen voor werknemers met zonnepanelen.

Verder heeft de rulingdienst specifiek aangegeven dat de genomen beslissing geen betrekking heeft op werknemers die zonnepanelen hebben. Hierover heeft zij zich nog niet uitgedrukt. Is de rulingdienst van oordeel dat er geen effectieve elektriciteitskost is wanneer de auto thuis wordt opgeladen waarbij er gebruik wordt gemaakt van opgewekte zonne-energie?

Zoals ik het begrijp in het kort. Normaal zou je voor de terugbetaling van elektriciteit een aparte VAA moeten betalen naast die van je wagen. Om dit te vermijden is er ruling gekomen die aanduidt dat terugbetalen van de werkelijke elektriciteitskost mag zonder extra VAA. Als dit bedrag niet overeenkomt met de werkelijke kost, dan valt dit niet onder deze ruling en moet VAA worden betaald. Gezien de werkelijke kost van de elektriciteit die van zonnepanelen komt wordt beschouwd als nihil, zou je er dus niks voor terugkrijgen. Bovendien valt dit ook niet meer onder de ruling dus zou daar apart voor iedereen een uitzondering moeten voor gevraagd worden.

Zie bijvoorbeeld volgende artikelen:

De vraag stelt zich wanneer de wagen wordt opgeladen middels door zonnepanelen verwekte elektriciteit. Deze stroom is in principe ‘gratis’, waardoor een terugbetaling aan de werknemer/bedrijfsleider o.b.v. de werkelijke elektriciteitsprijs nihil is. Op de vraag of de werkgever of vennootschap in een terugbetaling kan voorzien o.b.v. een marktconforme prijs in plaats van werkelijke prijs, heeft de minister ontwijkend geantwoord. Hij stelt dat wie uitsluitsel wil bekomen in zijn/haar concrete situatie, steeds een voorafgaande beslissing kan aanvragen. Echter heeft de dienst voorafgaande beslissingen in een positieve ruling over de niet-belastbaarheid van de terugbetaling van laadkosten aan de werknemers gesteld dat de beslissing geen betrekking heeft op werknemers (en bedrijfsleiders) die beschikken over zonnepanelen.

De fiscus besliste dat je als werkgever alleen de werkelijke oplaadkosten mag vergoeden bij het terugbetalen van thuisladen. De elektrische bedrijfswagen thuis opladen en dit vergoeden op basis van de CREG-tarieven, is dus niet meer toegestaan. En dat maakt het ingewikkelder. Voortaan maak je dus een onderscheid tussen een elektriciteitscontract met vaste prijs of variabele prijs.

Werknemers die zonnepanelen hebben en dus geen of een lage elektriciteitsfactuur hebben, vallen hier uit de boot! Deze werknemers moeten hun werkelijke kost van elektriciteit kunnen bewijzen.

Opgelet, deze ruling en daarbij bovenstaande regeling, is niet van toepassing op werknemers die beschikken over zonnepanelen.

Zoals reeds aangegeven zorgt deze nieuwe ruling voor een complexe berekening, rekening houdend met o.a. dag- en nachttarieven, piekuren, e.d. Alsook wordt er geen regeling getroffen voor werknemers met zonnepanelen.

Verder heeft de rulingdienst specifiek aangegeven dat de genomen beslissing geen betrekking heeft op werknemers die zonnepanelen hebben. Hierover heeft zij zich nog niet uitgedrukt. Is de rulingdienst van oordeel dat er geen effectieve elektriciteitskost is wanneer de auto thuis wordt opgeladen waarbij er gebruik wordt gemaakt van opgewekte zonne-energie?

Zoals ik het begrijp in het kort. Normaal zou je voor de terugbetaling van elektriciteit een aparte VAA moeten betalen naast die van je wagen. Om dit te vermijden is er ruling gekomen die aanduidt dat terugbetalen van de werkelijke elektriciteitskost mag zonder extra VAA. Als dit bedrag niet overeenkomt met de werkelijke kost, dan valt dit niet onder deze ruling en moet VAA worden betaald. Gezien de werkelijke kost van de elektriciteit die van zonnepanelen komt wordt beschouwd als nihil, zou je er dus niks voor terugkrijgen. Bovendien valt dit ook niet meer onder de ruling dus zou daar apart voor iedereen een uitzondering moeten voor gevraagd worden.
Ik lees daar in dat ze het gewoon niet weten en dat het nog allemaal bekeken moet worden.
No way dat zonnepaneel energie gratis gaat beschouwd worden.

Van waar haal je dat? Dit lijkt me onmogelijk hard te maken. Die zonnepanelen zijn niet gratis.
Idd raar. Zelfs zonder de investering in rekening te brengen, want ik ga er van uit dat de meeste geen zonnepanelen leggen puur voor de auto. Je zit op z'n minst al met je injectie die je verliest, of verlies van terugdraaiende teller, of gewoon zelf minder over houden, ... Dat moet ook gecompenseerd worden imo.

Idd raar. Zelfs zonder de investering in rekening te brengen, want ik ga er van uit dat de meeste geen zonnepanelen leggen puur voor de auto. Je zit op z'n minst al met je injectie die je verliest, of verlies van terugdraaiende teller, of gewoon zelf minder over houden, ... Dat moet ook gecompenseerd worden imo.

Mijn zonnepanelen lagen er al voor ik de auto had... En die zijn zelf betaald, incl 21% BTW. De staat heeft er al eens op verdient.

Als ze dit doorvoeren pas je toch gewoon de laadstrategie aan. Dan laad je NIET door de dag en ga je voor het (goedkope) injectietarief en laad je 's nachts aan 6-7kWh om je gemiddelde kWh prijs wat naar boven te trekken... De auto verbruikt immers veruit het meeste in huis en je hoeft nietmeer om te kijken naar de capaciteitspiek, waardoor de werkgever de grootste kost op zich neemt.
Gewoon een uittreksel van je laadbeurten is dan genoeg om te bewijzen dat je niet geladen hebt met zonne-energie.

Heeft als bijkomend voordeel dat er veel verbruik is 's nachts waardoor de keuze voor een kerncentrale om de basisload te voorzien makkelijker wordt :).

Laatst bewerkt:
Inderdaad. En iemand met een installatie van 4-5kWp, zal nog steeds een deel stroom afnemen van het net bij het laden van de auto.
Je moet al een vrij zware installatie hebben en vaak genoeg thuis zijn om uitsluitend op de zon te kunnen rijden. En tussen november en februari, is de injectie meestal zo goed als niks... Laat staan dat je dan nog een EV batterij kunt laden.

Bij ons wordt nog altijd het CREG tarief gebruikt, ik zie ze nog niet voor >100 auto's een ander tarief instellen dat dan nog eens jaarlijks moet aangepast worden + een correctie op het einde van het jaar volgens de eindafrekening, nog los van het feit dat je bij de meeste werknemers absoluut niet kan meten hoeveel van die stroom uit zonnepanelen kwam.
Om nog maar te zwijgen van vorige werkgevers waar je spreekt over meer dan 1000 auto's alleen al in België.

Er wordt wel natuurlijk gevraagd van zoveel mogelijk op het werk te laden op de locaties waar er laadpalen zijn, omdat dat voor het bedrijf een stuk goedkoper is dan die thuistarieven - of de torenhoge tarieven van publiek laden.

Bij ons is het ook nog CREG tarief.
Soit, als dit echt een verplichting wordt dan is het simpel. Mijn laadpaal zit in eigen beheer. Dan zet ik ze semi publiek aan 0,50euro/kWh en ga ik daar laden met m'n laadpas. Dan is het niet anders dan gaan laden aan een publieke laadpaal hier in de buurt of op het werk.

Bij ons ook nog het Creg tarief hoor. Dat is het enige werkbare volgens mij.
De werkgever interesseert het niet waar die stroom van komt. Wij hebben 1500+ bedrijfsvoortuigen (auto's, camionetjes, vrachtwagens). Zelfs al zou 1 FTE dat kunnen bolwerken, de nettokost is voor de werkgever immers hoger dan de opbrengst.

Soit, als dit echt een verplichting wordt dan is het simpel. Mijn laadpaal zit in eigen beheer. Dan zet ik ze semi publiek aan 0,50euro/kWh en ga ik daar laden met m'n laadpas. Dan is het niet anders dan gaan laden aan een publieke laadpaal hier in de buurt of op het werk.

Over 2 jaar is de laadpaal ook van mij (lease is 4 jaar en omdat ik de installatiekosten betaald heb wordt die op dat moment mijn eigendom).
Dat zou ik dus idd ook doen.

Zo simpel is het helaas niet want die inkomsten moeten ook aangegeven worden in theorie.

Heb sinds enkele dagen een nieuwe bedrijfswagen gekregen. Nu vraagt mijn werkgever toestemming om via de BMW API toegang te krijgen tot gegevens van de auto. Ik had dit liever niet maar ze blijven voet bij stuk houden. In principe hebben ze al voldoende info uit de laadkaart zelf. Kunnen ze dat zomaar eisen? Wat zijn mijn rechten en plichten in dit geval? De bedoeling zou een soort van puntensysteem zijn om 'goede' bestuurders te belonen, maar verder zijn er er vrij vaag over.

Laatst bewerkt:
Heb sinds enkele dagen een nieuwe bedrijfswagen gekregen. Nu vraagt mijn werkgever toestemming om via de BMW API toegang te krijgen tot gegevens van de auto. Ik had dit liever niet maar ze blijven voet bij stuk houden. In principe hebben ze al voldoende info uit de laadkaart zelf. Kunnen ze dat zomaar eisen? Wat zijn mijn rechten en plichten in dit geval? De bedoeling zou een soort van puntensysteem zijn om 'goede' bestuurders te belonen, maar verder zijn er er vrij vaag over.
Ik zou gewoon zeggen dat ik geen beloning hoef. Die zou ik ook nooit krijgen overigens, maar dat terzijde.

Ik weet niet wat ze allemaal kunnen zien, maar de locatie van je auto is er alleszins één van. In mijn privétijd hoeft mijn werkgever niet te weten waar ik uithang, dus no way dat ze access zouden krijgen van mij.

Ik vind het best wel lef hebben dat ze zoiets durven vragen.

Ik zou gewoon zeggen dat ik geen beloning hoef. Die zou ik ook nooit krijgen overigens, maar dat terzijde.

Ik weet niet wat ze allemaal kunnen zien, maar de locatie van je auto is er alleszins één van. In mijn privétijd hoeft mijn werkgever niet te weten waar ik uithang, dus no way dat ze access zouden krijgen van mij.

Dat hangt er maar vanaf wat er in uw car policy staat. Als daar in staat dat de wagen tijdens de kantooruren beschikbaar moet zijn ofzo.
Of er staat zeker in dat je er normaal mee moet rijden.

Je kan natuurlijk ook gewoon vragen wat ze er mee doen...

Eerst maar even zien wat er in hunne car policy staat. Als je dit al hebt getekend weet ik niet of je er nog echt omheen zou kunnen.

Nu, wat ze kunnen zien, ik verwacht dat hier het startpunt is voor extra info -> https://aos.bmwgroup.com/bmw-api

Eerst maar even zien wat er in hunne car policy staat. Als je dit al hebt getekend weet ik niet of je er nog echt omheen zou kunnen.

Nu, wat ze kunnen zien, ik verwacht dat hier het startpunt is voor extra info -> https://aos.bmwgroup.com/bmw-api
Het is niet omdat zij dat in hun carpolicy schrijven, dat ze daarmee privacy wetgeving mogen overtreden. Ik weet niet precies wat ze via die api kunnen opvragen, dus ik zal me er niet over uitspreken.

Via de API kan je (minstens) alles zien wat in de BMW app beschikbaar is. Die communicatie gaat ook via dezelfde API. Je kan daar dus zeker je locatie mee opvolgen, snelheid, verbruik,... En zelfs je deuren openen/sluiten.

Lijkt mij 100% in strijd met de privacywetgeving en ik zou er in ieder geval niet zomaar toegang tot geven.

Misschien weet @JPV wel wat je rechten zijn. Dit is denk ik nog iets waar de meeste EV rijders last van zullen hebben.
Bij Tesla heeft de leasemaatschappij sowieso toegang tot alle data.

Een hele tijd terug (bij enkele werkgevers geleden) hadden wij een "track & trace" systeem in de wagen.
Bij de installatie hiervan werd ook een "privacy" knopje geinstalleerd, via deze knop kon je ten allen tijde het doorsturen van de gegevens uitzetten.
Bedoeling dat jet dit kon/mocht gebruiken tijdens je privé tijd...
Was nog lang voor de GDPR wetgeving!

Car policy bekijken en indien er daar niets in vermeldt staat voet bij stuk houden.
Dit zou bvb zo'n dingetje zijn waarvoor ik zou vertrekken bij een werkgever.
En dat is niet omdat ik het varken uithang, maar als u vertrouwen in mij als werknemer zo laag is, met wat zijn we dan bezig...

Terug
Bovenaan