ThekillingGoku
Well-known member
By the by, 750 range op een x30e zal ook nooit gene waar zijn.Pluspunten van de i4:
- elektrisch: rijdt stiller en rustiger dan een ICE, terwijl je ook meer instant koppel ter beschikking hebt wanneer het nodig is
- meer stabiele VAA (bij een hybride is de kans groot dat die de komende jaren stijgt)
Pluspunten van de 330e:
- grotere range, als je echt regelmatig zodanig lange afstanden rijdt dat je een range van ongeveer 750 km (schatting voor een 330e) nodig hebt en niet toe komt met ongeveer 450 - 500 km (i4 bij 100% batterij), of onvoldoende laadmogelijkheden thuis / op het werk zodat een full EV geen praktische keuze zou zijn
Vraagteken:
- zitcomfort & beenruimte op de achterbank: vind ik tegenvallen bij de i4, maar ik heb geen idee hoe dat bij de 330e is. Hoofdruimte zou wel beter moeten zijn bij de 330e.
- bagageruimte in volume en praktische laadmogelijkheden: hangt er vooral vanaf of die 330e een Touring is. Dan nog heeft die zonder neergeklapte achterbank een kleinere koffer, maar de minder aflopende daklijn helpt als je in de hoogte stapelt en wanneer je de achterbank neerklapt.
Qua interieur zijn die denk ik identiek?
PS. de edrive40 heeft 340 pk, niet dat 20 pk daar nog het verschil zal maken
Vergeet niet dat die dingen nauwelijks naft kunnen tanken met hun kleine tank. Dus ja, als je dagelijks een korte afstand in EV mode doet kan je 1000en kilometers doen zonder te tanken. Maar als je echt over range spreekt, zonder bij te tanken of te laden kom je nooit aan 750 km.
Sinds m'n huidige PHEV geen 'trip' knop meer heeft is het wel al even geleden dat ik het nog gemeten heb, maar ...
Realistisch gesproken wil je na 500 km al naar een tankstation beginnen zoeken zodat je niet droog valt. Rond de 600 zal wss het 'ideale situatie', absolute maximum zijn vooraleer je effectief stil valt.
'k, 530e != 330e, maar denk nu niet dat het verschil zo groot zal zijn.
Still, grootste voordeel blijft natuurlijk dat tanken gemakkelijker & sneller is dan opladen.