De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355

Er is weinig interesse in tweedehands elektrische wagens, en dat zorgt voor paniek bij leasingbedrijven

Ook geen slecht businessmodel.

Prijzen tweedehandswagens stijgen sterk tijdens coronaperiode: geen nieuws te melden bij de leasingsmaatschappijen.

Prijzen tweedehands EV’s vallen lager uit: tsjah, we zullen de leasingprijzen toch moeten optrekken niewaar.

Ze vragen dan ook woekerprijzen voor 2de hands EVs.

Leasing kost mijn EV (4 jaar x 650 per maand) iets van een 31.200€.
De wagen kost nieuw, excl btw, 44.000€. (tel daar nog een habbekrats bij voor verzekering en inschrijving)

2dehands kost zo'n auto nog 35k of meer...

Dat is gewoon graaizucht :)

Laatst bewerkt:

De wagen kost nieuw, excl btw, 44.000€. (tel daar nog een habbekrats bij voor verzekering en inschrijving)

Komt daar niet nog een groot deel energiekosten bij?

Je betaalt wel niet enkel de waarde van de wagen. Je betaalt ook de personeelskosten, winstmarge, loon en bonussen van managers, allerhande kosten voor operationeel maken en houden van deze wagen, inclusief onderhoud, vervanging etc...

Al zie ik wagens die nieuw 44k kosten na 4 jaar wel geen waarde hebben van 35k.

Probleem van elektrische wagens is dat zelfs nu ze nog altijd niet echt 100% deftig doorontwikkeld zijn. Al lijkt het er wel van beginnen te komen. En dat het risico van de batterij voor vele particulieren gewoon als een te groot risico gezien. Als de vervangkost van de batterij over 1000 of 5000€ ging dat is een enorm verschil. Maar ineens 10 - 30k door uw neus geboord zien omdat de batterij faalt. Dat is pijnlijk. Ook lijkt het mij dat bij een incident een elektrische wagen veel sneller afgeschreven wordt en werd als de niet elektrische variant juist door die significante kost van de batterij. Ik weet nu ook niet of door dergelijke kosten, dat leasebedrijven die kost proberen te recupereren via de vervangwaarde.

Voor de rest lijkt het grote probleem vooral te komen van het feit dat de vernieuwingen in sneltempo komen en er een prijsdruk naar onder is die het bedrijfsmodel waar ze zich op baseerden niet werkt voor elektrische voertuigen. Juist doordat die eindprijs gewoon lager moet uitkomen om mensen over dat risico van die batterij te doen heenkijken.

En dat komt nog. Uiteindelijk gaan leasebedrijven veel kunnen blaten en zagen. Maar als de regering de wetgeving niet verandert zie ik hun klanten nu echt niet gaan omschakelen naar hybrides of diesels of naft...
Ze gaan gewoon rekening moeten houden met die lagere eindwaardes. En mogelijks al voorzien dat de eindwaarde geboekt zal worden als zijnde 0€ (of schrootwaarde). Waarbij die extra waarde dan als windfall zal gezien worden.

Uiteindelijk is de 2de handse markt ook gelieerd aan de huidige markt. Als je nieuwzijnde een tesla redelijk geequipeerd en bruikbaar kan vastkrijgen voor 35k dan begrijp ik ook dat een 2de handse markt van 30 - 40k het moeilijk heeft (en 40 - 70k het quasi onmogelijk heeft). En mensen die bereid zijn om rond die markt te kopen eerder overwegen om voor een nieuwe tesla te gaan of...
In het begin van dit jaar en eind vorig jaar kon je en zoe kopen voor rond de 16 - 26k. Ondertussen kun je die op de kop tikken voor 8 - 14k. Juist omdat een 2de handse ID3 rond de 18 - 27k schommelt. En zelfs een tweedehandse tesla model 3 rond de 20 - 25k schommelt.

Laatst bewerkt:
Je betaalt wel niet enkel de waarde van de wagen. Je betaalt ook de personeelskosten, winstmarge, loon en bonussen van managers, allerhande kosten voor operationeel maken en houden van deze wagen, inclusief onderhoud, vervanging etc...

Probleem van elektrische wagens is dat zelfs nu ze nog altijd niet echt 100% deftig doorontwikkeld zijn. Al lijkt het er wel van beginnen te komen. En dat het risico van de batterij voor vele particulieren gewoon als een te groot risico gezien. Als de vervangkost van de batterij over 1000 of 5000€ ging dat is een enorm verschil. Maar ineens 10 - 30k door uw neus geboord zien omdat de batterij faalt. Dat is pijnlijk. Ook lijkt het mij dat bij een incident een elektrische wagen veel sneller afgeschreven wordt en werd als de niet elektrische variant juist door die significante kost van de batterij. Ik weet nu ook niet of door dergelijke kosten, dat leasebedrijven die kost proberen te recupereren via de vervangwaarde.

Voor de rest lijkt het grote probleem vooral te komen van het feit dat de vernieuwingen in sneltempo komen en er een prijsdruk naar onder is die het bedrijfsmodel waar ze zich op baseerden niet werkt voor elektrische voertuigen. Juist doordat die eindprijs gewoon lager moet uitkomen om mensen over dat risico van die batterij te doen heenkijken.

En dat komt nog. Uiteindelijk gaan leasebedrijven veel kunnen blaten en zagen. Maar als de regering de wetgeving niet verandert zie ik hun klanten nu echt niet gaan omschakelen naar hybrides of diesels of naft...
Ze gaan gewoon rekening moeten houden met die lagere eindwaardes. En mogelijks al voorzien dat de eindwaarde geboekt zal worden als zijnde 0€ (of schrootwaarde). Waarbij die extra waarde dan als windfall zal gezien worden.

Uiteindelijk is de 2de handse markt ook gelieerd aan de huidige markt. Als je nieuwzijnde een tesla redelijk geequipeerd en bruikbaar kan vastkrijgen voor 35k dan begrijp ik ook dat een 2de handse markt van 30 - 40k het moeilijk heeft (en 40 - 70k het quasi onmogelijk heeft). En mensen die bereid zijn om rond die markt te kopen eerder overwegen om voor een nieuwe tesla te gaan of...
In het begin van dit jaar en eind vorig jaar kon je en zoe kopen voor rond de 16 - 26k. Ondertussen kun je die op de kop tikken voor 8 - 14k. Juist omdat een 2de handse ID3 rond de 18 - 27k schommelt. En zelfs een tweedehandse tesla model 3 rond de 20 - 25k schommelt.
Je zoekt het allemaal nogal ver denk ik. Simpelste vergelijking, probeer u is wat zonnepanelen van 5j oud tweedehands te verkopen en zie is hoeveel deprecatie je hebt tov de nieuwprijs.
Net zoals zonnepanelen en smartphones zijn elektrische auto's een segment waarin dagelijks nieuwe ontwikkelingen op de markt komen en de huidige modellen (zelfs nieuw) dus aan een sneltempo minder waard worden.
Nogal wiedes dat mensen voor een tweedehands exemplaar niet meer de volle pot willen betalen.

Zoals bij alle nieuwigheden betaal je de eerste jaren een heel groot stuk R&D kosten terug. 5j geleden was Tesla zo goed als monopolist in de EV markt en vroegen ze wat ze wouden. Vandaag worden ze links en rechts voorbij gestoken door concurrenten die zijn bijgebeend en hun modellen scherp geprijsd in de markt zetten. Ie, ze kunnen gerust wat bloeden want hebben de cash en ICE sales omdat te compenseren.
Tesla kan niet anders dan hun prijzen te laten zakken, anders zetten ze zichzelf uit de markt en zal je zien hoe snel hun marktaandeel smelt als sneeuw voor de zon.

Een batterij laat je reviseren, véél goedkoper dan een nieuwe steken.

Maar dat zou heel het voordeel van een operationele leasing onderuit halen, want die hoge prijs zal het niet meer verantwoorden om nog voor operationele leasing te gaan. En zo kunnen leasemaatschappijen onderling niet concurreren om de laagste prijzen aan te bieden als ze al standaard van 0 restwaarde uitgaan.

Een batterij laat je reviseren, véél goedkoper dan een nieuwe steken.

Reviseren van een batterij wil juist zeggen je steekt een nieuwe. Hetgeen jij bedoelt, denk ik, is uitlezen van de batterij van welke cellen zijn nog goed. En dan enkel degene vervangen die slecht zijn. Waarbij je het risico loopt dat je x tijd verder die volledige analyze opnieuw mag laten doen en de volgende revisie mag laten doen.

Of dat je een ander batterijpack erinsteekt van een andere 2de handse wagen die vb nog 92% SOC heeft. Maar waar je nog altijd het risico neemt dat er wel weer iets kan mis gaan. Want ja, je steekt er eigenlijk een 2de hands item in om wat geld te besparen.

En dat kan dan goed gaan. Maar voor hetzelfde geld sta je er volgend jaar opnieuw voor een nieuwe interventie van 2 - 3k of meer. Manuren zijn ook niet gratis ;).

Maar dat zou heel het voordeel van een operationele leasing onderuit halen, want die hoge prijs zal het niet meer verantwoorden om nog voor operationele leasing te gaan. En zo kunnen leasemaatschappijen onderling niet concurreren om de laagste prijzen aan te bieden als ze al standaard van 0 restwaarde uitgaan.

0 restwaarde was dan ook maar een voorbeeld. Als ze 1/5de of 1/3de van de nieuwprijs nemen is ook een optie. Uiteindelijk weet ik wel niet hoeveel werkgevers nog zin hebben om dit allemaal zelf te regelen ipv gebruik te maken van operationele lease. Ik dacht dat de kostprijs niet noodzakelijk de reden voor de operationele lease was. Maar handelde het eerder over gemak en het principe van outsourcen (andere verantwoordelijkheid).

Al kan de concurrentie gebeuren op andere zaken dan restwaarde. Restwaarde is er maar een stuk van lijkt mij.

Prijs 54k voor 2dehands.
Nieuw bestellen op de website van volvo voor de plus versie.... 55k.

Dat bedoel ik dus...

En dan maar klagen.. we krijgen ze aan de straatstenen niet verkocht.

Particuliere verkoper stond er en de wagen is 1 j oud. Ze hebben maar 1ne zot nodig die de prijs van een nieuwe wagen niet kent. En die zal de 10k minder na dat jaar niet willen slikken of die baseert zich nog altijd op het feit dat die vb 1 j geleden 60-65k heeft betaald. en 7k op voorbeeld 60k is 11% korting.

Die zijn prijs zakt wel als die na een tijdje geen geïnteresseerden krijgt. Tijdens Corona is het een tijdje geweest dat bestellen in 2021 levering in 2022 tot zelfs 2023 was tgv de hoge vraag en beperkte leveringsmogelijkheden. En dat ze dan ook nog eens een premium hebben betaald boven MSRP (of catalogusprijs). Want het kon. Als je dan vb 75k hebt betaald en nu 54k vraagt zonder na te checken wat het nieuw kost dan lijkt dat als particulier nog altijd wel dat uw aanbod correct is. Al is de realiteit dat 30-35k hier logischer gaat lijken. Al koop ik zelfs deze volvo niet voor 35k... 25 - 30k misschien... maar dat heeft meer te maken met het feit dat ik de wagens van Volvo maar niets vind.

Een auto identiek aan de mijne staat 2e hands met dezelfde kilometerstand als de mijne bij de dealer waar ik mijne gekocht heb aan 53900€. Ik heb 70000€ betaald.
24% waardeverlies op 3 jaar dus.

Dat is minder dan wat een populaire ICE, maar nu ook weer geen woekerprijzen.

Mijn vrouw heeft net - die levering blijft maar aanslepen - een premium selection 330e gekocht.

69k catalogus
11 maand oud
11500km

€45995 met 2j garantie.

Dat is 34% waardevermindering op een nieuwe auto.

Heeft hier iemand dat al eens laten doen zijn batterij reviseren ?
Zou graag eens weten hoe dat dan in zijn werk gaat en wat de kosten dan effectief zijn in plaats van een nieuwe batterij .

Heeft hier iemand dat al eens laten doen zijn batterij reviseren ?
Zou graag eens weten hoe dat dan in zijn werk gaat en wat de kosten dan effectief zijn in plaats van een nieuwe batterij .
Op Audi forum is iemand die het met zijn A3 gedaan had. Hij was er heel tevreden van:

Is wel maar bij een hybride blijkbaar , zou het wel eens willen weten bij een EV .

Prijs is nu niet echt overdreven als je met vervangen vergelijkt maar dan nog €2400 betalen om “geen” 50 km meer elektrisch te rijden en hoelang gaat de reparatie dan mee ???…(je spaart natuurlijk wel de prijs uit van een nieuwe auto . ;) )

Een auto identiek aan de mijne staat 2e hands met dezelfde kilometerstand als de mijne bij de dealer waar ik mijne gekocht heb aan 53900€. Ik heb 70000€ betaald.
24% waardeverlies op 3 jaar dus.

Dat is minder dan wat een populaire ICE, maar nu ook weer geen woekerprijzen.

Mijn vrouw heeft net - die levering blijft maar aanslepen - een premium selection 330e gekocht.

69k catalogus
11 maand oud
11500km

€45995 met 2j garantie.

Dat is 34% waardevermindering op een nieuwe auto.
Ik denk dat in realiteit beide percentages veel dichter bij elkaar liggen.
Anders houdt geen rekening met de winstmarge van de dealer, de afschrijving is dus groter.
En poeperman houdt geen rekening met korting, aangezien quasi niemand catalogusprijs betaalt bij BMW, afschrijving is dus kleiner.

Ik denk dat in realiteit beide percentages veel dichter bij elkaar liggen.
Anders houdt geen rekening met de winstmarge van de dealer, de afschrijving is dus groter.
En poeperman houdt geen rekening met korting, aangezien quasi niemand catalogusprijs betaalt bij BMW, afschrijving is dus kleiner.
Ik was nu zo happy! (Ik heb poepervrouw serieus moeten pushen voor de kar, deels door die grote afschrijving op < een jaar)

Is wel maar bij een hybride blijkbaar , zou het wel eens willen weten bij een EV .

Prijs is nu niet echt overdreven als je met vervangen vergelijkt maar dan nog €2400 betalen om “geen” 50 km meer elektrisch te rijden en hoelang gaat de reparatie dan mee ???…(je spaart natuurlijk wel de prijs uit van een nieuwe auto . ;) )
Amai en dat voor een klein hybride batterij. Audi vraagt evenveel voor een hybride A3 batterij dan Tesla voor een nieuwe accu.
Grappig dat je op facebook zoveel EV haters ziet want accupakket is duur om te vervangen. En dan zweren ze bij hybride. Wat dan eigenlijk niet goedkoper is om er een nieuwe batterij in te zetten zo blijkt. En je hebt dan nog de brandstof motor die onderhoud nodig heeft.

In mijn ogen draagt hybride vooral de nadelen van de 2 technologiën ipv de voordelen.

Laatst bewerkt:
Dacht ergens gelezen te hebben dat batterij vervangen bij Tesla iets van rond de € 20.000 was (die schot met zijne auto in den tijd ) ….
Dus als hem dan maar 2400 moet betalen is dat inderdaad peanuts vergeleken met een nieuwe steken a rato van 11500 ..
Maar dan nog , hoelang blijft de herstelling werken en hoelang gaat hem nog met die auto kunnen rijden aangezien hem toch ook al 300.000 km heeft ….

Terug
Bovenaan