Ze vragen dan ook woekerprijzen voor 2de hands EVs.
Leasing kost mijn EV (4 jaar x 650 per maand) iets van een 31.200€.
De wagen kost nieuw, excl btw, 44.000€. (tel daar nog een habbekrats bij voor verzekering en inschrijving)
2dehands kost zo'n auto nog 35k of meer...
Dat is gewoon graaizucht
Je betaalt wel niet enkel de waarde van de wagen. Je betaalt ook de personeelskosten, winstmarge, loon en bonussen van managers, allerhande kosten voor operationeel maken en houden van deze wagen, inclusief onderhoud, vervanging etc...
Al zie ik wagens die nieuw 44k kosten na 4 jaar wel geen waarde hebben van 35k.
Probleem van elektrische wagens is dat zelfs nu ze nog altijd niet echt 100% deftig doorontwikkeld zijn. Al lijkt het er wel van beginnen te komen. En dat het risico van de batterij voor vele particulieren gewoon als een te groot risico gezien. Als de vervangkost van de batterij over 1000 of 5000€ ging dat is een enorm verschil. Maar ineens 10 - 30k door uw neus geboord zien omdat de batterij faalt. Dat is pijnlijk. Ook lijkt het mij dat bij een incident een elektrische wagen veel sneller afgeschreven wordt en werd als de niet elektrische variant juist door die significante kost van de batterij. Ik weet nu ook niet of door dergelijke kosten, dat leasebedrijven die kost proberen te recupereren via de vervangwaarde.
Voor de rest lijkt het grote probleem vooral te komen van het feit dat de vernieuwingen in sneltempo komen en er een prijsdruk naar onder is die het bedrijfsmodel waar ze zich op baseerden niet werkt voor elektrische voertuigen. Juist doordat die eindprijs gewoon lager moet uitkomen om mensen over dat risico van die batterij te doen heenkijken.
En dat komt nog. Uiteindelijk gaan leasebedrijven veel kunnen blaten en zagen. Maar als de regering de wetgeving niet verandert zie ik hun klanten nu echt niet gaan omschakelen naar hybrides of diesels of naft...
Ze gaan gewoon rekening moeten houden met die lagere eindwaardes. En mogelijks al voorzien dat de eindwaarde geboekt zal worden als zijnde 0€ (of schrootwaarde). Waarbij die extra waarde dan als windfall zal gezien worden.
Uiteindelijk is de 2de handse markt ook gelieerd aan de huidige markt. Als je nieuwzijnde een tesla redelijk geequipeerd en bruikbaar kan vastkrijgen voor 35k dan begrijp ik ook dat een 2de handse markt van 30 - 40k het moeilijk heeft (en 40 - 70k het quasi onmogelijk heeft). En mensen die bereid zijn om rond die markt te kopen eerder overwegen om voor een nieuwe tesla te gaan of...
In het begin van dit jaar en eind vorig jaar kon je en zoe kopen voor rond de 16 - 26k. Ondertussen kun je die op de kop tikken voor 8 - 14k. Juist omdat een 2de handse ID3 rond de 18 - 27k schommelt. En zelfs een tweedehandse tesla model 3 rond de 20 - 25k schommelt.