De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Is dat alleszeggend die test en kan dat ook bvb door vorm niet beinvloed worden?

Om maar een voorbeeld te geven: misschien zouden door kortere zittingen op de achterbank meer dozen kunnen passen, maar dat wil op zich niet zeggen dat mensen (want daar kan je er toch maar max 3 zetten) er comfortabeler zitten?
@Furiez vraagt of een i4 geschikt is om twee kinderen van 2 en 5 te plaatsen. @ThekillingGoku geeft aan dat zijn 5-serie niet groot genoeg was om twee kinderen in mee te nemen. Ik geef aan dat de 5 niet per definitie ruimer is achterin. @Furiez is niet op zoek is naar een wagen met lange zittingen, wel naar ééntje waar 2 kinderen inpassen.

Is dat alleszeggend die test en kan dat ook bvb door vorm niet beinvloed worden?

Om maar een voorbeeld te geven: misschien zouden door kortere zittingen op de achterbank meer dozen kunnen passen, maar dat wil op zich niet zeggen dat mensen (want daar kan je er toch maar max 3 zetten) er comfortabeler zitten?
Voor zover ik de Carwow reviews zag & zou vergelijken tussen de i5 & de 4 GC (jah, geen i4 review, maar pretty much zelfste vormgeving), dan lijk je als passagier meer ruimte te hebben op de achterbank in de 5 dan de 4. Ook heb je in de 5 minder last van het coupé-style dak.

Mor soit, heb nog niet in de i5 gezeten, maar als ik (vorig jaar ergens) in de i4 kruipte was dat nu toch niet ruim te noemen voor zover ik me nog kan herinneren. Dan heb ik meer ruimte in m'n huidige 5 reeks.

@Furiez vraagt of een i4 geschikt is om twee kinderen van 2 en 5 te plaatsen. @ThekillingGoku geeft aan dat zijn 5-serie niet groot genoeg was om twee kinderen in mee te nemen. Ik geef aan dat de 5 niet per definitie ruimer is achterin. @Furiez is niet op zoek is naar een wagen met lange zittingen, wel naar ééntje waar 2 kinderen inpassen.
Dat heb ik nergens gezegd. M'n 5 is achteraan sowieso ruim genoeg. Heb er al comfortabel 3 volwassenen mee rond gevoerd.
Echter, PHEV koffer is een ramp. Zeker als ge buggy toestanden wilt vervoeren.

Voor zover ik de Carwow reviews zag & zou vergelijken tussen de i5 & de 4 GC (jah, geen i4 review, maar pretty much zelfste vormgeving), dan lijk je als passagier meer ruimte te hebben op de achterbank in de 5 dan de 4. Ook heb je in de 5 minder last van het coupé-style dak.
Volwassenen gaan zeker last hebben van dat coupe-stijl dak, maar kinderen volgens mij niet...
Dat heb ik nergens gezegd. M'n 5 is achteraan sowieso ruim genoeg. Heb er al comfortabel 3 volwassenen mee rond gevoerd.
Echter, PHEV koffer is een ramp. Zeker als ge buggy toestanden wilt vervoeren.
Ok, dan had ik dat deel verkeerd begrepen.

Reizen met 2 kinderen in de i4 is krap, maar wel te doen. Het lukt ons toch.

De grootste knelpunten zijn de buggy, reisbedjes en kinderstoelen. Maar die laatste 2 vragen we aan de uitbaters van de vakantielocatie en we hebben een aparte compacte reisbuggy gekocht, naast onze mastodont buggy dat we bij daguitstappen gebruiken.

We hebben ook draaibare kinderstoelen op de achterbank. Dikke aanrader.

Een auto met kofferklep moet ik nooit nimmer nooit meer hebben.

Iets zoals een berline hoeft voor mij niet meer. Als je iets volumineus transporteert, is dat altijd een probleem.

Heet de kofferklep bij een hatchback trouwens geen 5e deur?

Een model 3 is geen hatchback, die zou ik dus echt niet nemen.
Ik weet wat een model 3 is. Ik rij er al 2 jaar mee rond met 2 kleine kindjes die beiden nog in de buggy zitten. En dat gaat gewoon.

Die auto is echt een dikke aanrader qua ruimte als je absoluut een berline wilt.
En ja die kofferklep heeft zijn beperkingen, maar persoonlijk ben ik daar niet veel tegenaan gelopen. En ik heb nog altijd andere auto’s voor als het nodig is.

Ik weet wat een model 3 is. Ik rij er al 2 jaar mee rond met 2 kleine kindjes die beiden nog in de buggy zitten. En dat gaat gewoon.
Ik rijd er ook al bijna 4 jaar mee rond, die koffer is ruim maar kan je moeilijk praktisch noemen.
Die auto is echt een dikke aanrader qua ruimte als je absoluut een berline wilt.
Als je geen volwassenen achterin meeneemt (beenruimte is goed, hoofdruimte limiet voor mijn kinderen die 175 en 180cm hoog zijn) en vooral, wanneer je niet teveel rekening houdt met de max payload. Mijn model 3 mag inclusief chauffeur maar 375 kg gewicht aan boord hebben.
En ja die kofferklep heeft zijn beperkingen, maar persoonlijk ben ik daar niet veel tegenaan gelopen. En ik heb nog altijd andere auto’s voor als het nodig is.
Het tweede deel van de zin geeft aan dat je advies niet onvoorwaardelijk is.

Laatst bewerkt:
Ik rijd er ook al bijna 4 jaar mee rond, die koffer is ruim maar kan je moeilijk praktisch noemen.

Als je geen volwassenen achterin meeneemt (beenruimte is goed, hoofdruimte limiet voor mijn kinderen die 175 en 180cm hoog zijn) en vooral, wanneer je niet teveel rekening houdt met de max payload. Mijn model 3 mag inclusief chauffeur maar 375 kg gewicht aan boord hebben.

Het tweede deel van de zin geeft aan dat je advies niet onvoorwaardelijk is.

375 kg is echt niet ruim als je eens met 4 volwassenen en bagage weg bent.
Ik heb in mijn A6 nog soms meer dan dat als lading vervoerd tijdens verhuizen en dergelijke, en dat was dan nog de sedan versie.

[Ik geef aan dat de 5 niet per definitie ruimer is achterin. @Furiez is niet op zoek is naar een wagen met lange zittingen, wel naar ééntje waar 2 kinderen inpassen.
Ja, en ik vraag of die ene doos verschil bvb niet aan zaken kan liggen als zittinglengte oid want door zittinglengte heb je in theorie minder ruimte, maar in de praktijk dus niet. Bij korte zittingen is er immers gewoon meer ruimte tussen het einde van de zetelzitting en je benen, maar het is niet dat dat bruikbare ruimte is.

Maar eens gekeken naar die test en het verschil lijkt vooral te zijn doordat de i4 een liftback is en de i5 die niet-verwijderbare hoedenplank heeft die in de weg zit. Ook zoiets zit die bananendozen wel in de weg, maar heeft geen invloed op kinderen die op je achterbank moeten zitten.

Dus ja, vandaar dat ik dus vroeg of die bananendozen test zaligmakend is als het gaat om inschatten van ruimte op de achterbank, en dat lijtk het niet te zijn?

Ja, en ik vraag of die ene doos verschil bvb niet aan zaken kan liggen als zittinglengte oid want door zittinglengte heb je in theorie minder ruimte, maar in de praktijk dus niet. Bij korte zittingen is er immers gewoon meer ruimte tussen het einde van de zetelzitting en je benen, maar het is niet dat dat bruikbare ruimte is.

Maar eens gekeken naar die test en het verschil lijkt vooral te zijn doordat de i4 een liftback is en de i5 die niet-verwijderbare hoedenplank heeft die in de weg zit. Ook zoiets zit die bananendozen wel in de weg, maar heeft geen invloed op kinderen die op je achterbank moeten zitten.

Dus ja, vandaar dat ik dus vroeg of die bananendozen test zaligmakend is als het gaat om inschatten van ruimte op de achterbank, en dat lijtk het niet te zijn?
Het verschil van die ene doos zit hem zeker in de koffer, en misschien haalt die i4 nog een extra voordeel met de zetels plat, maar de ruimte achterin gaat niet zo heel veel verschillen. De i5 is echt geen superruime wagen, scoort in vergelijking met een EQE ook erg matig. Maar die heeft dan ook geen motorkap van 1.5 meter.
Ik ben er vrij zeker van dat je als volwassene achterin comfortabeler zit in een i5 dan een i4, ben er alleen niet zeker van dat die i5 comfortabeler is om met twee jonge kinderen op reis te gaan (zo'n hatchback is echt wel een zegen)

Het verschil van die ene doos zit hem zeker in de koffer, en misschien haalt die i4 nog een extra voordeel met de zetels plat, maar de ruimte achterin gaat niet zo heel veel verschillen. De i5 is echt geen superruime wagen, scoort in vergelijking met een EQE ook erg matig. Maar die heeft dan ook geen motorkap van 1.5 meter.
Ik ben er vrij zeker van dat je als volwassene achterin comfortabeler zit in een i5 dan een i4, ben er alleen niet zeker van dat die i5 comfortabeler is om met twee jonge kinderen op reis te gaan (zo'n hatchback is echt wel een zegen)

Ja, akkoord wel.

Nog niet in beide wagens gezeten dus ik ben ook maar aan het theoretiseren :)
Op zich wel jammer want van een wagen in het E-segment verwacht je toch optimale ruimte achterin.

Ja, akkoord wel.

Nog niet in beide wagens gezeten dus ik ben ook maar aan het theoretiseren :)
Op zich wel jammer want van een wagen in het E-segment verwacht je toch optimale ruimte achterin.
Ik zoek per definitie een berline (of evt een touring). Als ik vandaag moet kiezen, en dan toch zo'n grote wagen moet nemen (model 3 , Polestar 2 en i4 te weinig hoofdruimte achterin voor mijn volwassen kinderen) wordt het gewoon de ID.7: waanzinnig veel ruimte en met de grote accu ook sneller laden en meer bereik dan de concurrentie.
Ik ben niet direct iemand die kijkt naar de badge die op de wagen hangt...

Naar de badge kijk ik niet, maar van een Volkswagen binnenin wordt ik niet zo gelukkig meer. Kan zeer snobistisch klinken en ik haat dat op zich wel, maar ik hou wel van een mooie afwerking en materialen, en VW doet het gewoon niet meer voor mij :/

Los daarvan is die ID.7 wel degelijk een interessante wagen met heel veel ruimte. Ik hoop alleen dat bvb Audi datzelfde neerzet met de A6. Ja, het zal een stuk duurder zijn, maar dat moet dan maar...

Naar de badge kijk ik niet, maar van een Volkswagen binnenin wordt ik niet zo gelukkig meer. Kan zeer snobistisch klinken en ik haat dat op zich wel, maar ik hou wel van een mooie afwerking en materialen, en VW doet het gewoon niet meer voor mij :/

Los daarvan is die ID.7 wel degelijk een interessante wagen met heel veel ruimte. Ik hoop alleen dat bvb Audi datzelfde neerzet met de A6. Ja, het zal een stuk duurder zijn, maar dat moet dan maar...
Ik heb plaats genomen in de ID.3 tot 5 en moet zeggen dat dit totaaaal onderweldigend was. Sure, that's not actually a word, dus laat me echt wel spreken over teleurstellend. Heck, dan lijkt mij de Golf aangenamer. Wss zelfs de Polo nog liever dan de ID.
Mor soit, smaak wss.

De ID.7 heeft weliswaar een iets properder afgewerkt interieur. Zo bv. voor uwe neus als bestuurder is het mini-schermpje wat proper ingewerkt i.p.v. zo'n lelijk opzetschermpje in de lagere ID modellen. Verder heb ik het nog niet in 't echt gezien.

Alleszins, als ik ergens nog een keuze heb, zie ik me niet voor VW gaan.
Maar er veranderd véél bij ons, dus ik vrees voor binnen dit & een paar jaar als ik m'n huidige wagen moet inruilen voor een EV (en niet enkel omdat het een EV moet zijn).
't Zou wat zijn, als ik hier nu zeg van 'ik moet gene VW hebben' om dan binnen een paar jaar toch voor die VW te moeten gaan.

Ik kan dat enigszins snappen. Maar er is in dit segment heel weinig keuze, de kleinere EV berlines hebben onvoldoende hoofdruimte achterin, bij de grote heb ik dan keuze tussen EQE / i5 / ID.7
EQE interieur vind ik ronduit lelijk (zoals alle Mercedes interieurs), is qua koffer absoluut niet praktisch.
i5 is een voertuig afgeleid van een ICE, met alle compromissen van dien. En qua afwerking stoorde ik me in die i5 enorm aan die sfeerverlichtingsstrip, onwaarschijnlijk goedkoop ogend plastiek volgens mij. In Touring vorm zou die wel praktisch zijn, maar wil eigenlijk liever geen Touring meer.
De Id.7 heeft ook zijn beperkingen, maar geniet van die drie mijn voorkeur omdat hij op functioneel vlak gewoon beter is (ruimte, range, laadsnelheid).
Zoals al aangegeven, die Audi zou voor mij nog een alternatief kunnen zijn, maar ik vermoed dat de A6 ook een berline gaat zijn (zonder hatchback), dus dan moet ik daar weer richting 'Avant' gaan, en dat zegt me toch wat minder. Maar goed, dat is niet onoverkomelijk. Ik moet ook pas kiezen in mei - juni volgend jaar, dus kan nog wat de kat uit de boom kijken

Zoals al aangegeven, die Audi zou voor mij nog een alternatief kunnen zijn, maar ik vermoed dat de A6 ook een berline gaat zijn (zonder hatchback), dus dan moet ik daar weer richting 'Avant' gaan, en dat zegt me toch wat minder. Maar goed, dat is niet onoverkomelijk. Ik moet ook pas kiezen in mei - juni volgend jaar, dus kan nog wat de kat uit de boom kijken
A6 E-Tron komt er wel (of in hun nieuwe naming scheme, mss gewoon A6, sinds alle evens EV worden wordt de volgende A6 nl. de A7).
Is verwacht 2025, maar is nog niet officieel voorgesteld voor zover ik weet.

Mss heb je idd geluk dat die nog komt rondom de periode dat je moet bestellen.

A6 E-Tron komt er wel (of in hun nieuwe naming scheme, mss gewoon A6, sinds alle evens EV worden wordt de volgende A6 nl. de A7).
Is verwacht 2025, maar is nog niet officieel voorgesteld voor zover ik weet.

Mss heb je idd geluk dat die nog komt rondom de periode dat je moet bestellen.
Vanaf nu september wordt die voorgesteld en dan ook direct te bestellen.

Ik zit met een klein dilemma.
Keuze tussen een BMW 1 Serie (Diesel) of X1 (Hybride - benzine). Persoonlijk geef ik niet om de auto, en wil ik vooral mijn inkomen maximaliseren. Ook niet echt een fan van een grotere en hogere wagen.

In die optiek wou ik de 1 Serie nemen, waardoor ik bruto iets meer dan 70 EUR per maand extra heb (downgrade). Echter blijft hiervan na belastingen minder dan 20 EUR over (door werkbonus die afneemt). Daartegenover ligt de VAA van een X1 blijkbaar stukken lager waardoor ik er netto gewoon meer aan zou overhouden (?). Maar langs de andere kant ben ik me ervan bewust dat een hoger brutoloon ook resulteert in meer vakantiegeld, opgebouwde pensioenrechten, etc.

Bedragen zijn peanuts, ik weet het, maar elke euro telt op dit moment. Wat zou puur financieel de beste keuze zijn?

Terug
Bovenaan