De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
't Is nooit 'puur ICE', de E-motor zal altijd werken, zeker in Sport met uwen bak in S.
Moest die enkel op de ICE motor werken zou ge opnieuw eindigen met een slome bak die alles behalve 'sportief' aanvoelt.

Vergeet niet, je hebt wel 292 PK, maar da's enkel in combiné eh. Je zit ook met die 40PK UltraBoost bij 't optrekken die uw wagen 'snel' maken 'off the line'.

En correctie van mij, m'n vorige wagen deed EV tot 90 (niet 70) & nu is het 20km/u meer, dus idd 110 ipv 90.

De enige mode die écht de batterij opvult is dus 'Battery Control', waarmee je de batterij dus gaat opladen met naft.
Als je na een rit in sport toevallig iets bij geladen hebt is dat omdat je met het regeneratief remmen wss iets meer toegevoegd hebt dan wat je verbruikt hebt.
Hybrid en de pook in S (steptronic denk ik). Hij laad precies op als ik rijd? (1 rechte lijn autosnelweg)

Hybrid en de pook in S (steptronic denk ik). Hij laad precies op als ik rijd? (1 rechte lijn autosnelweg)
Steptronic? Nee, die S zal ook voor 'Sport' staan. Dus een 'Sport' driving mode voor de wagen & een 'Sport' setting voor de versnellingsbak.
In S zal die bak zich telkens 1 versnelling lager houden dan wat die normaal zou doen. Als je dan uw voet neerzet moet je minder ver terugschakelen.

Uiteraard ga je veel meer naft verbruiken zo eh, want je zal in hogere toeren blijven draaien.

Steptronic? Nee, die S zal ook voor 'Sport' staan. Dus een 'Sport' driving mode voor de wagen & een 'Sport' setting voor de versnellingsbak.
In S zal die bak zich telkens 1 versnelling lager houden dan wat die normaal zou doen. Als je dan uw voet neerzet moet je minder ver terugschakelen.

Uiteraard ga je veel meer naft verbruiken zo eh, want je zal in hogere toeren blijven draaien.
giphy.gif

Ik zit met mijn huidige naftbak al op 1300km en hij is nog maar half leeg!

Ik laad hem wel elke dag op en woon werk is maar de volle 11km :p

Echt super noodzakelijk die 530 paarden onder de kap!

Ik zit met mijn huidige naftbak al op 1300km en hij is nog maar half leeg!

Ik laad hem wel elke dag op en woon werk is maar de volle 11km :p

Echt super noodzakelijk die 530 paarden onder de kap!
Da's ideaal eh.
Leuk die PK's waar het eens kan & de mogelijkheid om comfortabel op te laden elke dag.
Daar bovenop slechts een korte 'dagelijkse' afstand die je volledig elektrisch kan doen & ge zit goed eh.

Wss de enige keer dat je naft van doen hebt is voor eens een langere afstand te doen buiten uw uren & at doe je ook al niet alle dagen.

Da's ideaal eh.
Leuk die PK's waar het eens kan & de mogelijkheid om comfortabel op te laden elke dag.
Daar bovenop slechts een korte 'dagelijkse' afstand die je volledig elektrisch kan doen & ge zit goed eh.

Wss de enige keer dat je naft van doen hebt is voor eens een langere afstand te doen buiten uw uren & at doe je ook al niet alle dagen.
Klopt. Enkel kom je bij inhalen soms wat te kort met elektrisch alleen. Als hij dan pas voor het eerst aanspringt die rit krijg je ook maar 60% max vermogen de eerste 30sec ofzo. Meestal meer dan voldoende, maar je moet je er wel bewust van zijn.

Eén keer eens serieus verschoten van ergens (sowieso al verkeerd ingeschat van mijn kant) in te halen, denkend dat je veel vermogen hebt, terwijl dat er eigenlijk (nog) niet was.

't Is nooit 'puur ICE', de E-motor zal altijd werken, zeker in Sport met uwen bak in S.
Moest die enkel op de ICE motor werken zou ge opnieuw eindigen met een slome bak die alles behalve 'sportief' aanvoelt.

Vergeet niet, je hebt wel 292 PK, maar da's enkel in combiné eh. Je zit ook met die 40PK UltraBoost bij 't optrekken die uw wagen 'snel' maken 'off the line'.

En correctie van mij, m'n vorige wagen deed EV tot 90 (niet 70) & nu is het 20km/u meer, dus idd 110 ipv 90.

De enige mode die écht de batterij opvult is dus 'Battery Control', waarmee je de batterij dus gaat opladen met naft.
Als je na een rit in sport toevallig iets bij geladen hebt is dat omdat je met het regeneratief remmen wss iets meer toegevoegd hebt dan wat je verbruikt hebt.
Hij heeft een 320e dus maar 204pk en geen xtraboost.

Los daarvan laadt de motor de batterij wel effectief bij tot een 12% met de ICE. Daarna is het enkel via regeneratie.

Het voordeel van de hybride aandrijflijn is vooral dat in het begin het gros van de trekkracht door de elektromotor komt. Dat doet hem vooral vlot aanvoelen.
Maar het bot ook wel snel af, en in het begin heb je met koude ice ook maar weinig totaal systeemvermogen.

Klopt. Enkel kom je bij inhalen soms wat te kort met elektrisch alleen. Als hij dan pas voor het eerst aanspringt die rit krijg je ook maar 60% max vermogen de eerste 30sec ofzo. Meestal meer dan voldoende, maar je moet je er wel bewust van zijn.

Eén keer eens serieus verschoten van ergens (sowieso al verkeerd ingeschat van mijn kant) in te halen, denkend dat je veel vermogen hebt, terwijl dat er eigenlijk (nog) niet was.
Da's waar. Als je een hele tijd elektrisch bolt in 't stad, dan de snelweg op gaat & ineens daar de eerste maal uw voet neer zet om in te halen dan heb je nog niet je totale vermogen.
Wss ook niet echt een ideaal scenario voor een ICE motor. Normaal gezien vertrek je in versnelling 1 & werk je uwe weg omhoog. In 't geval van die PHEV schiet die motor aan & zou die ineens in de hoge versnellingen moeten zitten aan >110 km/u. :whistle:
Hij heeft een 320e dus maar 204pk en geen xtraboost.

Los daarvan laadt de motor de batterij wel effectief bij tot een 12% met de ICE. Daarna is het enkel via regeneratie.

Het voordeel van de hybride aandrijflijn is vooral dat in het begin het gros van de trekkracht door de elektromotor komt. Dat doet hem vooral vlot aanvoelen.
Maar het bot ook wel snel af, en in het begin heb je met koude ice ook maar weinig totaal systeemvermogen.
Oh right, nen 20 ipv nen 30.

But still, m'n punt was dus ook dat het EV gedeelte zorgt ervoor dat je toch in 't 'laag & traag' een wagen hebt die vlot aanvoelt, onafhankelijk die 100en kilo's gewicht dat die zwaarder is.

En aan mijn metertje te zien zal die idd rondom de 10/20% van zichzelf de motor inschakelen & niet meer full EV willen bollen.
Om die laatste procentjes te behouden kan ik geloven dat het zich automatisch gedraagt als 'battery control', zodat je geen vermogensverlies hebt.

Want zelfs als je maar 10% charge meer hebt, de wagen zal nog steeds de E-motor gebruiken in 't laag. En 't is zo dat je de batterij echt volledig leeg kan krijgen, als je met 10% charge toch gewoon blijft starten & stoppen (bv. in de file). Want er is geen kans voor te laden tijdens het rijden.
Heb ik paar keer voor gehad op de Brusselse ring paar jaar terug. 😑
Eens je terug kan rijden heb je wel snel terug voldoende minimum charge.

Vandaag nieuwe wagen besteld

Volvo C40 plus extended range sage green

Ben gegaan voor stockwagen om de levertermijn zo kort mogelijk te houden.
Mooie auto.
Ik was heel lang aan het twijfelen tussen de Volvo C40 en de Tesla Model Y. Is uiteindelijk de laatste geworden, al vind ik de C40 wel mooier.

In 't geval van die PHEV schiet die motor aan & zou die ineens in de hoge versnellingen moeten zitten aan >110 km/u. :whistle:

Maakt toch niks uit?
Als die aan een constante snelheid rijdt dan zijn de toeren niet hoog, het vergt ook amper koppel om die snelheid vast te houden. Dus de belasting op die motor is echt laag.

Het is een pak belastender om constant te variëren in toeren, constant koppel te vragen en constant turbo op te spoolen, wastegate openen en sluiten en terug turbo op te spoolen.

Maakt toch niks uit?
Als die aan een constante snelheid rijdt dan zijn de toeren niet hoog, het vergt ook amper koppel om die snelheid vast te houden. Dus de belasting op die motor is echt laag.

Het voorbeeld ging nu wel specifiek over "uw voet zetten om in te halen" :)

Nog wel een voordeel bij de Q8 hier, de turbo V6 ontwikkelt al max koppel bij 1350ish toeren dus die hoeft echt niet in het rood te gaan om in te halen en kracht te ontplooien.

Ik moet hier ook bestellen. Afhankelijk van kortingen kom ik uit op volgende mogelijkheden: Tesla Model Y, BMW IX1 of Skoda Enyaq.

Voorkeur ging uit naar de laatste, maar ik hoor regelmatig dat er toch wat problemen mee zijn. Aangezien kofferruimte echt belangrijk is, neig ik er momenteel toch naar. Op nr. 2 de Tesla ... Iemand raad hierin? Kofferruimte en in 2de instantie range zijn het belangrijkste.

Ik moet hier ook bestellen. Afhankelijk van kortingen kom ik uit op volgende mogelijkheden: Tesla Model Y, BMW IX1 of Skoda Enyaq.

Voorkeur ging uit naar de laatste, maar ik hoor regelmatig dat er toch wat problemen mee zijn. Aangezien kofferruimte echt belangrijk is, neig ik er momenteel toch naar. Op nr. 2 de Tesla ... Iemand raad hierin? Kofferruimte en in 2de instantie range zijn het belangrijkste.
Qua kofferruimte wilt de Tesla wel met gemak. Waarom staat de Skoda op nr 1?

Model Y en Enyaq hebben een vergelijkbare nuttige kofferruimte: 9 bananendozen in de koffer met de zetels rechtop, 25-26 dozen met de achterzetels plat. Ook range is vrij vergelijkbaar. Dus wanneer je tussen die twee wil kiezen, ga je een derde criterium moeten zoeken

Mijn ega mag/moet een nieuwe leasewagen bestellen. Dit keer ging ze dat zelf doen, ik mocht me er niet mee moeien.
Na twee weken stuurt ze mij de app van de leasemaatschappij door met haar paswoord, met de vraag om eens voor haar te kijken wat ze moet kiezen. Criteria : kleine wagen, zo groot mogelijke range. En een trekhaak (alleen om fiets te vervoeren).

Ik bekijk alle mogelijkheden, en shortlist haar 4 auto's: XC30 SM ER, ID3 Pro S, Scenic EV-Tech Long Range en EQA 250+

Ze bekijkt die lijst, kijkt even online en zegt nog geen 5 minuten later 'Dan ga ik die ID.3 nemen, denk ik'.

Ik stel haar voor om toch even naar die 4 garages te gaan om die wagens eens in 't echt te zien, en dan te kiezen (ik heb zelfs nog niet over een testrit gesproken).

"Pftt, is dat echt nodig".

Enfin, ze is nu een week op vakantie. Ik ben benieuwd of ze nu toch die 4 wagens gaat checken. Ik vermoed van niet. :rofl:

Mijn ega mag/moet een nieuwe leasewagen bestellen. Dit keer ging ze dat zelf doen, ik mocht me er niet mee moeien.
Na twee weken stuurt ze mij de app van de leasemaatschappij door met haar paswoord, met de vraag om eens voor haar te kijken wat ze moet kiezen. Criteria : kleine wagen, zo groot mogelijke range. En een trekhaak (alleen om fiets te vervoeren).

Ik bekijk alle mogelijkheden, en shortlist haar 4 auto's: XC30 SM ER, ID3 Pro S, Scenic EV-Tech Long Range en EQA 250+

Ze bekijkt die lijst, kijkt even online en zegt nog geen 5 minuten later 'Dan ga ik die ID.3 nemen, denk ik'.

Ik stel haar voor om toch even naar die 4 garages te gaan om die wagens eens in 't echt te zien, en dan te kiezen (ik heb zelfs nog niet over een testrit gesproken).

"Pftt, is dat echt nodig".

Enfin, ze is nu een week op vakantie. Ik ben benieuwd of ze nu toch die 4 wagens gaat checken. Ik vermoed van niet. :rofl:
Gohja niet iedereen heeft interesse in auto's. Ik ben zelf ook meer van dat type hoor. Ik kon vorig jaar verschillende merken kiezen hybride ( Volvo, Audi, Volkswagen, Skoda, Cupra, BMW, Mazada,..). Ik heb die lijst bekeken en gewoon de grootste wagen gekozen omdat ik met 2 jonge kinderen zit. Ik heb toen voor de Passat gekozen en ben enkel naar die garage gegaan om onmiddellijk een bestelbon te laten opmaken. Mij boeit dat weinig hoe dat er allemaal uit ziet. Om de 3 jaar is toch een andere

Terug
Bovenaan