De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Je overschat de kennis van de mensen. Wij weten dat omdat we er mee bezig zijn. Maar veel mensen houden zich daar niet mee bezig en weten dat dan ook niet. Tot iemand hen daar op attent maakt.
Inderdaad, ik heb ook enkele (nochtans hoogopgeleide) collega's die vorig jaar een nieuwe benzine nog besteld hebben. Als ik hen dan vroeg als hen dat niet veel ging kosten aan VAA gegeven de nieuwe regels van de overheid, dan haalden ze eens hun schouders op.
Ook een car policy die niet nauwgezet opgevolgd wordt/werd, want klein bedrijf.

Bij ons heeft de werkgever de bui gelukkig wel op tijd zien hangen en in voorjaar 2023 een nieuwe car-policy uitgerold waarin alleen PHEV's en EV's in staan in de vaste keuzelijsten per graad. De mensen die gejost zijn zijn de nieuwe werknemers die een inloopwagen hebben (wij hebben een 6-maands ancienniteitsverplichting om je definitieve wagen te mogen kiezen), want dat zijn allemaal benzinewagens want geen PHEV's beschikbaar in pool. Iemand daarvan heeft een 2022 Audi A4, die gaat het wel weten!

Als werknemers nergens van weten, dan vind ik dat het leadership ook in de fout gaat. WIj zijn al een paar jaar PHEV en EV aan het promoten en ik beschouw het al al die tijd ook als een van mijn taken om de impact van de wagenkeuze duidelijk te maken naar wie een wagen mag bestellen.

Als werknemers nergens van weten, dan vind ik dat het leadership ook in de fout gaat. WIj zijn al een paar jaar PHEV en EV aan het promoten en ik beschouw het al al die tijd ook als een van mijn taken om de impact van de wagenkeuze duidelijk te maken naar wie een wagen mag bestellen.
Ik ben zelfs recent eens gaan solliciteren bij een bedrijf die daar helemaal niet van op de hoogte was. Ze hoorden het zowat donderen in Keulen toen ik verwachtte dat er enkel EV's als bedrijfswagens zouden aangeboden worden omdat hybrides voor hen sinds afgelopen zomer ook niet meer zo interessant zijn als ze 4/5j lang meegaan in hun bedrijf.

Ik ben zelfs recent eens gaan solliciteren bij een bedrijf die daar helemaal niet van op de hoogte was. Ze hoorden het zowat donderen in Keulen toen ik verwachtte dat er enkel EV's als bedrijfswagens zouden aangeboden worden omdat hybrides voor hen sinds afgelopen zomer ook niet meer zo interessant zijn als ze 4/5j lang meegaan in hun bedrijf.
Goh, weten is 1 ding. Het zich aan trekken is een ander.
VAA is toch 'maar' het probleem v/d WN, niet v/d WG. Als de WG zich iets moet aan trekken is het de aftrekbaarheid & in 't verlengde, de totale kost.
Zoveel te beter als de WN van niet beter weet zodat deze niet op een ander zou gaan luisteren of ze daar beter fiscaal geoptimaliseerd zijn en pakweg geen VAA hebben van 500 EUR. :sneaky:

Die aftrekbaarheid mag dan wel richting 0 gaan binnen afzienbare tijd voor alle ICE wagens, maar wss zal het nog steeds goedkoper zijn om pakweg een starter een basis VW Polo te geven dan een ID.3 als men die wagens aankoopt.
Heck, we hebben 't hier al niet zien passeren eh, dat mensen stellen dat de WG zich niet te veel aan trekt v/d fiscaliteit want men wou gewoon geen PHEV's (wat tegenwoordig EV's zullen moeten zijn).
Dat zullen dan hoogstwaarschijnlijk eerder de kleinere bedrijven zijn die ook wagens aanbieden, mor soit.
Goh, dat vindt ik nu ook niet noodzakelijk zo.
Ik heb zo bv. nog nooit een WG gehad die met mij m'n loonfiche gaat overlopen om alles uit te leggen. Dat zijn zo van die dingen die verwacht worden dat ge gewoon uwe weg rond kent (of althans, voor zover het relevant is voor 'uwe winkel').

Idem met wagens. Ik heb al wel enkele wagens versleten over de jaren & nog nooit is er iemand van die bedrijven geweest die over mijn belastingen begon. Zo van 'zijde wel zeker want ...'.

Het is nu wel een ander verhaal als men énkel maar pakweg een ICE A4 aanbiedt anno 2023 (geen EV's, geen PHEV's, gewoon ... ICE), want dan pusht de WG u richting een hoge VAA zonder u echt een keuze te geven. Dan zou ik ergens wel verwachten dat men mij bv. mobi-budget (voornamelijk voor die huisvesting optie) als alternatief aanbiedt want ICE is zwaar belast.

Goh, dat vindt ik nu ook niet noodzakelijk zo.
Ik heb zo bv. nog nooit een WG gehad die met mij m'n loonfiche gaat overlopen om alles uit te leggen. Dat zijn zo van die dingen die verwacht worden dat ge gewoon uwe weg rond kent (of althans, voor zover het relevant is voor 'uwe winkel').

Idem met wagens. Ik heb al wel enkele wagens versleten over de jaren & nog nooit is er iemand van die bedrijven geweest die over mijn belastingen begon. Zo van 'zijde wel zeker want ...'.

Ik vind dat wel de taak van een manager. Je toont zo betrokkenheid, en mensen appreciëren dat dan ook echt.

Ik neem zelfs de tijd om met onze freelancers te praten om hen bewust te maken van fiscaliteitswijzigingen en impact daarvan.

Het is nu wel een ander verhaal als men énkel maar pakweg een ICE A4 aanbiedt anno 2023 (geen EV's, geen PHEV's, gewoon ... ICE), want dan pusht de WG u richting een hoge VAA zonder u echt een keuze te geven. Dan zou ik ergens wel verwachten dat men mij bv. mobi-budget (voornamelijk voor die huisvesting optie) als alternatief aanbiedt want ICE is zwaar belast.
Maar hoeveel werkgevers bieden zo'n mobiliteitsbudget uberhaupt aan? :unsure: Ik weet nu niet of dat zó enorm wijdverspreid is.
En die huisvesting optie is weeral het zoveelste misbaksel van de wildgroei aan fiscale achterpoortjes. Eigenlijk schandalig dat zoiets zelfs bestaat, als er ooit iemand beslist van dat door de juridische molen te draaien blijft daar volgens mij niks van over.

Maar hoeveel werkgevers bieden zo'n mobiliteitsbudget uberhaupt aan? :unsure: Ik weet nu niet of dat zó enorm wijdverspreid is.
En die huisvesting optie is weeral het zoveelste misbaksel van de wildgroei aan fiscale achterpoortjes. Eigenlijk schandalig dat zoiets zelfs bestaat, als er ooit iemand beslist van dat door de juridische molen te draaien blijft daar volgens mij niks van over.
Het resultaat is dat ik nu nog 2x per week naar kantoor kom ipv 4-5x per week. Als iedereen dat zou doen, is er een stuk minder verkeer op de baan en dat is wat ze willen volgens mij?
Of als je binnen de 10km van uw werk woont, telt het ook. Dan kan je wel nog dagelijks naar kantoor gaan, maar blijft de hinder in het verkeer ook beperkter dan iemand die alle dagen langs de E40 naar Brussel moet rijden.

Al de rest van het mobiliteitsbudget interesseert me verder niet. Als ze die optie wegnemen, dan vraag ik terug een bedrijfswagen aan.

Het resultaat is dat ik nu nog 2x per week naar kantoor kom ipv 4-5x per week. Als iedereen dat zou doen, is er een stuk minder verkeer op de baan en dat is wat ze willen volgens mij?
Of als je binnen de 10km van uw werk woont, telt het ook. Dan kan je wel nog dagelijks naar kantoor gaan, maar blijft de hinder in het verkeer ook beperkter dan iemand die alle dagen langs de E40 naar Brussel moet rijden.

Al de rest van het mobiliteitsbudget interesseert me verder niet. Als ze die optie wegnemen, dan vraag ik terug een bedrijfswagen aan.
Hét grote probleem voor mij met dat systeem is dat men dat enkel toelaat als je nog schulden hebt.
Ik zou bij wijze van spreken al een nieuwe woning moeten gaan kopen om een hogere maandelijkse aflossing te hebben zodat ik er gebruik van kan maken. Ik heb nl. niet voldoende schulden om zelfs nog maar in de buurt te komen van wat m'n vergoeding zou zijn.

Bij gevolg kan ik er weinig mee aanvangen & verkies ik uiteraard nog steeds de wagen i.p.v. een klein stukje van dat budget te pakken in die peiler & dan alles vol belast te moeten krijgen eens men op het einde van het jaar al de rest moet uitbetalen in peiler 3.
OK, 't is geen >50% zoals op m'n gewoon loon, but still.

En verder ... ondertussen is het voor iedereen hier wel duidelijk dat ik geen fan ben van de verplichting tot EV & dat ik liever m'n PHEV zou behouden. Maar ik denk dat ik binnen 4j wss toch weer voor een wagen zal gaan, ondanks EV, net om de redenen die ik net vermeldde.
Maar 'k zou het wss wel overwegen moest men mij per sé in een wagen willen duwen waar ik mij blauw aan betaal aan belastingen (VAA).
NOTE: Ja, bij ons bieden ze 't systeem (semi-recent) ook aan voor wie wil.

2x per week naar kantoor... allemaal leuk maar voor veel mensen werkt het zo niet. Er zijn sowieso een hoop functies die je niet van thuis kan uitvoeren, in veel andere gevallen is thuiswerk beperkt tot 1 a 2 dagen. Veel mensen willen ook gewoon niet meer dan die 1 of 2 dagen thuis werken al geef je de optie voor voltijds thuis... impact op het verkeer? Nihil! Thuiswerk is véél flexibeler dan pre-Covid... het verkeer is nog nooit zó dramatisch geweest als de laatste 4-5 maand en het gaat er niet op beteren.

En los daarvan, inherent klopt het systeem gewoon niet. Het is een per definitie heel erg discriminerende maatregel. Er is een deel van de bevolking dat een lening/huur kan afbetalen met quasi belastingvrij geld terwijl er een aanzienlijk deel gewoon op zijn kin mag kloppen. Is ook weer zoiets dat je samen op de hoop kan smijten met ecocheques en koopkrachtpremies en al die zever. Schaf al die onnozelheid die de overheid bergen geld kost gewoon af en gebruik dat geld om de algemene belastingdruk te verlagen. Maar nee, in de plaats daarvan blijven ze gewoon koterijen bijzetten... en naast toegang hebben tot het systeem moet je dan ook inderdaad nog in een situatie zitten waar je schulden hebt.

2x per week naar kantoor... allemaal leuk maar voor veel mensen werkt het zo niet. Er zijn sowieso een hoop functies die je niet van thuis kan uitvoeren, in veel andere gevallen is thuiswerk beperkt tot 1 a 2 dagen. Veel mensen willen ook gewoon niet meer dan die 1 of 2 dagen thuis werken al geef je de optie voor voltijds thuis... impact op het verkeer? Nihil! Thuiswerk is véél flexibeler dan pre-Covid... het verkeer is nog nooit zó dramatisch geweest als de laatste 4-5 maand en het gaat er niet op beteren.

En los daarvan, inherent klopt het systeem gewoon niet. Het is een per definitie heel erg discriminerende maatregel. Er is een deel van de bevolking dat een lening/huur kan afbetalen met quasi belastingvrij geld terwijl er een aanzienlijk deel gewoon op zijn kin mag kloppen. Is ook weer zoiets dat je samen op de hoop kan smijten met ecocheques en koopkrachtpremies en al die zever. Schaf al die onnozelheid die de overheid bergen geld kost gewoon af en gebruik dat geld om de algemene belastingdruk te verlagen. Maar nee, in de plaats daarvan blijven ze gewoon koterijen bijzetten... en naast toegang hebben tot het systeem moet je dan ook inderdaad nog in een situatie zitten waar je schulden hebt.
Je moet er wel jouw bedrijfswagen voor inleveren he. Zonder een bedrijfswagen kunnen we geen beroep doen op dat mobiltietsbudget. En dat budget is de TCO van de wagen die je inlevert. In ons geval zelfs minder.

Ik merk op dat het op woendag en vrijdag veel rustiger geworden is op de baan. Mijn reistijd is dan maar 2/3e van de andere dagen. Typische thuiswerkdagen. En ja, die gaan dan ook tegelijkertijd op ma, di, do terug naar kantoor dus dan zal het wel drukker zijn op de weg.

Maar ik lig er verder niet wakker van. Ik ben blij met de opties die ik gekozen. Alleen zou ik liever wat meer naar kantoor voor het sociale contact, maar het is nu zo. 3 kantoor dagen zou ideaal zijn.

De Tijd kon het concreet voorstel van Van Peteghem inkijken. Door het gemiddelde te berekenen op basis van de hogere WLTP uitstoten ipv NEDC wordt de forse daling van de referentiewaarde gemilderd:
De referentie-uitstoot voor benzines zou op die manier dalen naar 77 gram per kilometer worden in plaats van 51 . Voor diesels wordt de referentie-uitstoot dan 63 gram per kilometer in plaats van 42.
De regering moet hier een akkoord over vinden met alle partijen, niet iedereen aan tafel is er happig op om een aanpassing te doen voor een specifieke situatie.

De Tijd kon het concreet voorstel van Van Peteghem inkijken. Door het gemiddelde te berekenen op basis van de hogere WLTP uitstoten ipv NEDC wordt de forse daling van de referentiewaarde gemilderd:

De regering moet hier een akkoord over vinden met alle partijen, niet iedereen aan tafel is er happig op om een aanpassing te doen voor een specifieke situatie.
En de mensen die de NEDC waarde in hun VAA berekening hebben worden ook geupdate naar WLTP?

Uit het artikel:
Door de onverwacht sterke opmars van elektrische bedrijfswagens
Onverwacht?????? :laugh:

Ik erger mij hier mateloos aan. Iets meer dan twee jaar geleden heb ik de keuze voor elektrisch gemaakt om niet genaaid te worden door VAA. Iemand met een beetje verstand zag dit van mijlen ver aankomen.

Uit het artikel:

Ik erger mij hier mateloos aan. Iets meer dan twee jaar geleden heb ik de keuze voor elektrisch gemaakt om niet genaaid te worden door VAA. Iemand met een beetje verstand zag dit van mijlen ver aankomen.
Ok, dat regeltje is idd hemeltergend, wat hadden ze verwacht? Uiteraard ging de omschakeling op deze manier razendsnel gaan... er zijn 4 miljoen bedrijfswagens in Vlaanderen? Waarvan de grote hoop een cyclus van 4, max 5 jaar hebben. Je moest echt niet gestudeerd hebben om te weten dat binnen de 4-5 jaar er plots een gigantische EV omschakeling zou komen en die omschakeling gaat de komende 2-3 jaar alleen nog maar versnellen nu de PHEV's er tussenuit zijn, tenzij ze natuurlijk gaan morrelen met de regelgeving.

Maar langs de andere kant: als je bij iedereen de belasting gaat berekenen op basis van de WLTP uitstoot dan moet je ook B zeggen en als referentie-waarde ook diezelfde WLTP nemen. Dat lijkt mij toch de logica zelve?

Ofwel bereken je beiden op NEDC ofwel bereken je beiden op WLTP maar niet de VAA op de duurdere WLTP en dan de VAA ook nog eens kunstmatig de hoogte in duwen door voor de referentie de lagere NEDC waarden te gebruiken.

Ik kan het artikel overigens niet lezen (paywall), ik baseer mij op wat @ilgonwe zegt.

Uit het artikel:

Idem, ik word er zot van dat er een beleid wordt uitgestippeld en dan zijn plots de logische gevolgen van dat beleid "onverwacht". Ze hebben het al gedaan met zonnepanelen en nu nog eens met EV's...

Ok, dat regeltje is idd hemeltergend, wat hadden ze verwacht? Uiteraard ging de omschakeling op deze manier razendsnel gaan... er zijn 4 miljoen bedrijfswagens in Vlaanderen? Waarvan de grote hoop een cyclus van 4, max 5 jaar hebben. Je moest echt niet gestudeerd hebben om te weten dat binnen de 4-5 jaar er plots een gigantische EV omschakeling zou komen en die omschakeling gaat de komende 2-3 jaar alleen nog maar versnellen nu de PHEV's er tussenuit zijn, tenzij ze natuurlijk gaan morrelen met de regelgeving.

Maar langs de andere kant: als je bij iedereen de belasting gaat berekenen op basis van de WLTP uitstoot dan moet je ook B zeggen en als referentie-waarde ook diezelfde WLTP nemen. Dat lijkt mij toch de logica zelve?

Ofwel bereken je beiden op NEDC ofwel bereken je beiden op WLTP maar niet de VAA op de duurdere WLTP en dan de VAA ook nog eens kunstmatig de hoogte in duwen door voor de referentie de lagere NEDC waarden te gebruiken.

Ik kan het artikel overigens niet lezen (paywall), ik baseer mij op wat @ilgonwe zegt.
Ze kunnen ook niet anders dan 1 van de 2 kiezen natuurlijk. Niet elke auto heeft een NEDC en WLTP waarde... (dat gemiddelde nu is volgens mij ook helemaal niet op NEDC basis, maar op basis van de waarde die op uw gelijkvormigheidsattest staat...). Ik denk niet dat nieuwe auto's nog een NEDC waarde krijgen namelijk.

Terug
Bovenaan