De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
M’n vriend is zelfstandige en werkt bij een bedrijf, en denkt eraan om een wagen te leasen. Wat is financieel voordeliger?

Optie 1: Hij heeft de optie om 900 euro netto in te leveren van zijn loon, om via het bedrijf een elektrisch wagen te leasen (type mercedes EQA).
Optie 2: Hij kan zelf extern een wagen leasen en inbrengen in z’n onderneming voor een tax deduction. Hoe zit dat systeem in elkaar eigenlijk?

En welke optie is financieel voordeliger? En hoeveel zou dat voordeel kunnen zijn?

M’n vriend is zelfstandige en werkt bij een bedrijf, en denkt eraan om een wagen te leasen. Wat is financieel voordeliger?

Optie 1: Hij heeft de optie om 900 euro netto in te leveren van zijn loon, om via het bedrijf een elektrisch wagen te leasen (type mercedes EQA).
Optie 2: Hij kan zelf extern een wagen leasen en inbrengen in z’n onderneming voor een tax deduction. Hoe zit dat systeem in elkaar eigenlijk?

En welke optie is financieel voordeliger? En hoeveel zou dat voordeel kunnen zijn?
Zelfstandig en 900 euro netto inleveren van zijn loon? Is dat niet wat tegenstrijdig? Een auto staat toch volledig los van je bezoldiging?

Zelfstandig en 900 euro netto inleveren van zijn loon? Is dat niet wat tegenstrijdig? Een auto staat toch volledig los van je bezoldiging?
Het woordgebruik is misschien misleidend, ik denk dat hij bedoelt dat zijn maandelijkse inkomsten op een of andere manier met 900 euro netto dalen omdat het bedrijf zoiets regelt voor hem terwijl hij zelfstandige is? Ik snap het ook niet zo goed.

Vraagje

mijn vrouw wordt wellicht zelfstandig als medebestuurder van het bedrijf waarvoor ze vandaag werkt als bediende.
Ze gaan beide voorstellen uitwerken:
- factureren en medezaakvoerder
- blijven als bediende met bijhorende extralegale voordelen

Een auto is daar natuurlijk een belangrijke factor in. Ze rijdt met een Tiguan (which I hate) met een relatief hoge VAA, want benzine, dus die wordt in elk geval binnen een paar maand vervangen.

Haar werkgever beweert dat ze in elk geval een bedrijfswagen zal krijgen, zelfstandige of niet. Maar volgens mij is dat totaal niet mogelijk, toch?
Of zouden er constructies mogelijk zijn waarbij ze gewoon een "poolwagen" ter beschikking krijgt (die ze dan in de praktijk gewoon als +/- haar eigen bedrijfwagen kan beschouwen).

Nog los van eventuele verzekeringskwesties waarbij ze natuurlijk in dat geval nooit als hoofdbestuurder kan beschouwd worden.

Thanks!

Mogelijk wordt haar aangeboden om voor een bepaalde vergoeding de wagen te huren? Dat heb ik wel al vaker gezien.

Ik vind de auto in die beslissing trouwens een minder belangrijke factor. Andere zaken kunnen veel meer doorslag geven, het financiële aspect is al een hele grote.
Kom daarvoor zeker ook eens hier langs als je advies wil: https://www.beyondgaming.be/threads/freelancers-ondernemers.536/

(merci Eniac!)

Yes, de impact is mss kleiner dan ik denk.

Ze doet maar 10K km per jaar, dus misschien valt er wel iets uit te werken in de vorm van "kilometervergoeding voor de poolwagen" oid.

Thanks!

Ja eigenlijk wel. Rijdt goed, ook een heel ruime auto. Mooi afgewerkt ook.
Enkel de range is redelijk triestig bij de versie die ik heb. 300km haal ik er wel uit maar meer dan dat ook niet.
Bedankt voor de reactie! Is de Enyaq 60 dan wellicht? Voor de 80 heb ik helaas nog niet genoeg anciënniteit. Rijgedrag doet naar het schijnt ook wel veel natuurlijk.

Ik ga vanavond eens gaan horen in de garage, hopelijk hebben ze er één op stock die voldoet, want geen zin om een jaar erop te moeten wachten.

Bedankt voor de reactie! Is de Enyaq 60 dan wellicht? Voor de 80 heb ik helaas nog niet genoeg anciënniteit. Rijgedrag doet naar het schijnt ook wel veel natuurlijk.

Ik ga vanavond eens gaan horen in de garage, hopelijk hebben ze er één op stock die voldoet, want geen zin om een jaar erop te moeten wachten.
Ja klopt, de 60

Akkoord, de schuld ligt niet bij de regering, maar bij de werkgevers die geen elek of hybride aanbieden (2-3 jaar geleden)
Maar de werknemer krijgt nu de rekening gepresenteerd, en de werkgever doet rustig verder want deze geeft de schuld aan de overheid.
In combinatie met de overheid toch ook wel, zoals enkele pagina's geleden iemand al stelde. De regering heeft dit 2-3 jaar geleden in gang gezet, terwijl heel wat mensen nog rijden met bedrijfswagens die voor de nieuwe regeling geleased werden. Als je 5 jaar moet doen met een wagen, dan ben je dus een beetje gejaakt bij wijzigende regels.

In combinatie met de overheid toch ook wel, zoals enkele pagina's geleden iemand al stelde. De regering heeft dit 2-3 jaar geleden in gang gezet, terwijl heel wat mensen nog rijden met bedrijfswagens die voor de nieuwe regeling geleased werden. Als je 5 jaar moet doen met een wagen, dan ben je dus een beetje gejaakt bij wijzigende regels.
Ik ben net content dat ik nog kunnen bestellen heb vooraleer heel dat EV gezever pretty much verplicht was.
'k Mag er mss niet volledig vanaf zijn, want binnen 4j heb ik het toch vlaggen, maar 't is ten minste nu nog geen probleem.

Dat valt best mee. Mijne Superb was 5,5jaar oud en viel bv nog onder NEDC waardoor die kwa VVA op €160 zat op iets dergelijks. De A4 die ik nu heb sinds december (ingeschreven in 2021 denk ik) valt wel onder WLTP en zit op €250ish euro VVA. Vanaf 2024 zelfs €230-240... dat is nu ook niet het einde van de wereld.

Akkoord, de schuld ligt niet bij de regering, maar bij de werkgevers die geen elek of hybride aanbieden (2-3 jaar geleden)
Maar de werknemer krijgt nu de rekening gepresenteerd, en de werkgever doet rustig verder want deze geeft de schuld aan de overheid.
Niemand verplicht je om zomaar te luisteren naar al wat u werkgever zegt natuurlijk, en niemand verplicht u om te blijven als ze het echt op de spits drijven...
Ik heb in juni 2022 moeten kiezen: PHEV mocht niet, basically Diesel of een EV koekendoos genre ID.3. Ik heb gezegd dat zo'n matchboxke geen optie was en dat ze zot waren als ze dachten dat ik €400 VVA/maand ging slikken... da spelleke heeft 7 maand aangesleept. Uiteindelijk is de car list veranderd (niet speciaal voor/door mij overigens) en heb ik wel gewoon nen hybride kunnen bestellen.

Soms een klein beetje op u strepen staan kan echt geen kwaad. Als je u job een beetje deftig doet gaan ze sowieso wel 2 keer nadenken voordat ze u zomaar laten vertrekken voor nen appel en een ei. Het competent volk groeit niet meteen aan de bomen momenteel...

Dat valt best mee. Mijne Superb was 5,5jaar oud en viel bv nog onder NEDC waardoor die kwa VVA op €160 zat op iets dergelijks. De A4 die ik nu heb sinds december (ingeschreven in 2021 denk ik) valt wel onder WLTP en zit op €250ish euro VVA. Vanaf 2024 zelfs €230-240... dat is nu ook niet het einde van de wereld.
Oh maar ik klaag zeker niet. Moet voor januari het nog zien, maar ben tot op heden erg blij met mijn keuze.
Wou alleen maar nuanceren dat je deze situatie niet enkel bij de werkgever/werknemer moet leggen: De overheid heeft door haar beleid de mensen met lopende contracten ook wat meer 'afgestraft'.

Oh maar ik klaag zeker niet. Moet voor januari het nog zien, maar ben tot op heden erg blij met mijn keuze.
Wou alleen maar nuanceren dat je deze situatie niet enkel bij de werkgever/werknemer moet leggen: De overheid heeft door haar beleid de mensen met lopende contracten ook wat meer 'afgestraft'.
Je hebt gelijk, de overheid is hier zeker mee een bepaalde factor in door de nogal bruske omschakeling die in gang gezet is maar daar staat wel tegenover dat iedereen die de laatste 2 jaar een bedrijfswagen heeft moeten bestellen zéér goed wist (of had kunnen weten) dat het VAA aanzienlijk ging veranderen (in negatieve zin) voor ICE rijders. Dit is niet iets dat pas sinds 2 maand geweten is...

Als ik dat vergelijk met een aantal andere debacles van de laatste jaren waar mensen soms vaak van de ene dag op de andere met hun rug tegen de muur/voor voldongen feiten stonden dan had hier toch wel duidelijk op geanticipeerd kunnen worden. Helaas zijn er natuurlijk veel werkgever die de kat uit de boom gekeken hebben tot ze écht écht niet meer anders konden... daar ben je als werknemer dan vaak wel ne serieuze kloot afgetrokken door uw werkgever, terwijl je dan wel zelf den andere hebt afgetrokken door veel te braaf te zijn en zomaar de compleet achterhaalde car policy te volgen...

Je hebt gelijk, de overheid is hier zeker mee een bepaalde factor in door de nogal bruske omschakeling die in gang gezet is maar daar staat wel tegenover dat iedereen die de laatste 2 jaar een bedrijfswagen heeft moeten bestellen zéér goed wist (of had kunnen weten) dat het VAA aanzienlijk ging veranderen (in negatieve zin) voor ICE rijders. Dit is niet iets dat pas sinds 2 maand geweten is...
Je overschat de kennis van de mensen. Wij weten dat omdat we er mee bezig zijn. Maar veel mensen houden zich daar niet mee bezig en weten dat dan ook niet. Tot iemand hen daar op attent maakt.

(merci Eniac!)

Yes, de impact is mss kleiner dan ik denk.

Ze doet maar 10K km per jaar, dus misschien valt er wel iets uit te werken in de vorm van "kilometervergoeding voor de poolwagen" oid.

Thanks!
Betreft dan een niet-statutaire benoeming zonder aandelen vermoed ik?

Is een beetje dubbel natuurlijk. In deze kwestie lijkt de vraag of het bedrijf een wagen voorziet of niet van minst belang.

Je overschat de kennis van de mensen. Wij weten dat omdat we er mee bezig zijn. Maar veel mensen houden zich daar niet mee bezig en weten dat dan ook niet. Tot iemand hen daar op attent maakt.
We hebben het hier in het topic toch ook al meermaals weten passeren eh. Dat er sommige mensen een volledig verkeerd beeld hebben van de regels.
En tegen dat men hier terecht komt is men er ook effectief mee bezig. Meestal omdat men een nieuwe job start of een eerste wagen mag bestellen in hun huidige functie, etc. (e.g. ze hebben een 'trigger' gehad om het beginnen uitzoeken).
-> Dus die zitten op dat moment al een grote stap verder dan de gemiddelde 'normie' om het zo uit te drukken.

Je zou er idd van versteld staan hoeveel mensen totaal geen flauw idee hebben van hoe al die systemen ineen zitten. Of het nu dit specifieke systeem is of zelfs de verdeling/berekening van hun loon in 't algemeen.
Laat staan dat men dan de 'toekomstige wijzigingen' in de regulering opvolgt.

Velen zijn daar ook gewoon niet mee bezig en aanvaarden gewoon wat er op hun loonfiche staat zonder dat ooit eens te checken.
Moest men van 't bedrijf een fout maken & iemand ineens 500 EUR minder op de rekening zou krijgen bv. dan zou dat bv. een trigger zijn dat de gemiddelde mens van zal wakker schieten want 'het is ineens veel minder dan anders'.

Terug
Bovenaan