De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Yep, 200euro uit eigenzak opleggen voor ne BMW i4 kwam mijn goedkoper uit dan een A4 bestellen toen ik de berekening maakte. Wel niet gedaan, want die opleg moet je mogelijks in 1x afbetalen als je het bedrijf verlaat en dat kan een duur grapje zijn.
Ik wil toch wel eens zien hoe dat zit bij ons, aangezien je over budget kan gaan. Maar als je een poulewagen neemt pak je ook de full TCO.

Het bedrijf dat eerst jouw centen incasseert en dan volle pot vraagt aan de volgende lijkt me niet echt de bedoeling te zijn.

Iig heb ik al bij verschillende job offers te horen gekregen dat ze de lease willen overnemen of de vergoeding willen betalen (ongevraagd). Als je in een competitieve positie zit zou ik me daar geen zorgen over maken.

Die was mss nog niet mee maar gelooft in het verhaal van 2019 waar de diesel nog een lange toekomst wordt toegediend? Zelfs in de voorbije jaren is de diesel er niet echt bovenop gekomen als "CO2-laag alternatief".

"Als bedrijf ga je dan ook de simpele keuze hebben; of je legt serieus wat geld neer voor dure plug-inhybrides of elektrische auto’s, of je schotelt een zuinige dieselwagen voor met een nog steeds aantrekkelijke aftrekbaarheid en een lage VAA."

Triestig België. Iedereen los in de poep pakken terwijl we erop staan te kijken...

Gohja, als je zelf niet zeker van uw stuk bent of je al dan niet van plan bent om 4 jaar te blijven dan blijf je beter gewoon weg van eigen inbreng in 't algemeen. Gelijk hoe of wat, het zal je geld kosten. Of je 't nu in enen trok moet betalen of gespreid over 4 jaar.

Het voordeel van 'de gunst' van de maandelijkse betaling is dat je het maximaal kan inbrengen in de belasting EN het niet te zwaar doorweegt in ene keer. Maar, je moet het nog steeds betalen eh. Je verbind er u toe bij de aanschaf van die wagen.
Bij vele bedrijven is het trouwens altijd verplicht direct het volledige bedrag te leggen als je wil bij leggen, anders besteld men niet.

't Is dan ook maar logisch dat als 't bedrijf er in mee gaat, dat men u 't resterende bedrag gaat aanrekenen als je zelf vervroegd het bedrijf verlaat. Anders zou er geen enkel bedrijf ooit dat risico willen nemen.
Anderzijds, 'k denk wel dat dit niet het geval is als men u ontslaat (tenzij om dringende redenen).
Ik heb het vroeger nog gedaan maar dat ging over 70euro/maand. Dat werd van mijn VAA afgetrokken dus netto was dat maar 35euro dat ik verloor. Maar 200euro/maand zou meer dan mijn VAA zijn (nog steeds goedkoper dan dieselen) en ik vind dat zelf wat veel. Dat ging me een dikke 100euro/maand netto kosten.
Ik wil toch wel eens zien hoe dat zit bij ons, aangezien je over budget kan gaan. Maar als je een poulewagen neemt pak je ook de full TCO.

Het bedrijf dat eerst jouw centen incasseert en dan volle pot vraagt aan de volgende lijkt me niet echt de bedoeling te zijn.

Iig heb ik al bij verschillende job offers te horen gekregen dat ze de lease willen overnemen of de vergoeding willen betalen (ongevraagd). Als je in een competitieve positie zit zou ik me daar geen zorgen over maken.
Ja, ik heb het niet gedaan. Twas een ID3 of niks. Tesla mocht niet en de al de rest was bijbetalen. XC40 recharge, iX1, ... was iets van een 50euro opleg, maar ik ben niet aan SUV's. Twas de Model 3 of i4 voor mij. i4 was dan 200euro opleg wat ik teveel vond. Toen ik initieel aan het kijken was, was de i4 nog een stuk goedkoper en moest ik maar 70euro opleggen. Maar de beslissing werd dan uitgesteld en tegen dat ik opnieuw mocht kijken wast 200euro/maand geworden.

Ik heb vriendelijk bedankt en mijn auto ingeleverd einde lease. Ik werk nu 3 dagen in de week van thuis en krijg daarvoor een mooie netto vergoeding. Meer als genoeg om zelf een deftige wagen te kopen en de restwaarde verdwijnt in mijn zakken i.p.v. die van de leasemaatschappij.

Van Peteghem zoekt naar technische voorstellen om de stijging van de VAA te milderen. Het zal dus nog even wachten zijn op de CO2 referentiewaarde.

Van Peteghem zoekt naar technische voorstellen om de stijging van de VAA te milderen. Het zal dus nog even wachten zijn op de CO2 referentiewaarde.
LOL, dus er wordt beslist dat we voor elektrische auto's moeten gaan. Het 100% te voorziene gevolg daarvan komt er nu, en nu moet er plots een oplossing komen.

Going to laugh my ass off alshet dalen van de referentiecoefficient ineens kunstmatig wordt vertraagd. 😂

Ik snap hier echter niets van:
De CD&V’er heeft al een voorstel uitgewerkt dat hij de komende dagen op de regeringstafel zal leggen, en dat overschakelt van het NEDC- naar het WLTP-systeem. Het nieuwe systeem moet er volgens Van Peteghem voor zorgen dat de bijdrage voor benzine- en dieselmotoren minder hoog uitvalt.

Benieuwd naar een systeem dat bij een overschakeling van NEDC naar WLTP net voordeliger uitkomt vwb coefficient en VAA.
Daarnaast dacht ik dat we ondertussen al wel even bezig zijn met WLTP, maar soit.

Ofwel klopt dat artikel niet, maar in welke wereld ga je gunstiger uitkomen door van NEDC naar WLTP te gaan?

Classic België wel dit, lol.

Ik ga op deze farce gewoon reageren met 2 posts die ik hier lang, lang geleden heb geplaatst. Verdorie, door wat een amateurs worden wij toch geleid. Ik mag van mijn vrouw niet in de politiek, en maar goed ook, want het zou niet goed zijn voor mijn tikker.

Vandaag in De Tijd:

Beseffen onze beleidsmakers wel hoe snel de elektrificatie van onze bedrijfswagens verloopt? In 2024 (over 12 maanden en een week) verschijnen er dus massaal veel elektrische wagens in onze straten, ook in de steden.

Bijvoorbeeld in dit soort omgevingen in Antwerpen (Google Maps):

Waar gaan al die auto's laden? Ik zie het niet, en ik word er al jaren zenuwachtig van.
En dan vooral van het feit dat de lokale ambtenaren die ik hierover spreek totaal uit de lucht komen gevallen en eens lachen. "We krijgen van Fluvius elk kwartaal een tabelletje met de bezettingsgraad van onze laadpalen, en dat valt toch nog mee... ".

Gouverner c'est prévoir. Niet in dit land dus.

(Wel in Nederland: https://fd.nl/economie/1459804/er-komen-300-laadpalen-per-dag-bij-maar-het-moet-nog-sneller)

Absoluut akkoord dat het doorstijgende VAA te weinig wordt meegenomen in de berekening. De meeste mensen snappen die evolutie precies niet zo goed.
  • Het VAA van een vandaag bestelde EV wordt elk jaar 6% goedkoper.
  • Het VAA van een vandaag bestelde brandstofauto wordt elk jaar 5 à 20% duurder, afhankelijk van de snelheid van de transitie naar EV's de komende jaren. Als Renta zegt dat we over 5 maanden aan 80% EV's bij de nieuw bestelde bedrijfswagens zitten, wil dat zeggen dat het VAA van benzine/diesel-auto's loeihard zal doorstijgen.
Ik heb de berekening eens gemaakt voor een VW Passat 2.0 TDI vs een Tesla Model Y RWD. Op 5 jaar tijd betaal je ongeveer €10.000 netto extra belastingen op het VAA wanneer je voor de VW Passat kiest!

In de post hierboven had ik het specifiek over de aftrekbaarheid van de brandstof die dus op 1/1/2023 is gedaald van 100% naar 50%. Ik rekende voor dat dat ongeveer €1500 extra belasting kost overheen 5 jaar. Een peulschil in vergelijking met het stijgende VAA, de in elkaar stuikende fiscale aftrekbaarheid (van de volledige wagen + kosten), en de ontploffende CO2-solidariteitsbijdrage. Eniac had dus gelijk dat de impact van die brandstoffiscaliteit al bij al nog beperkt was [in vergelijking met wat er op ons afkomt].

Ik stel mij echt de vraag of politici volledig beseffen welke EV-revolutie er in dit land is georganiseerd, althans bij de bedrijfswagens. Bij lokale en Vlaamse ambtenaren is er alleszins geen enkel besef van. Die zeggen mij doodleuk "dat het allemaal wel niet zo'n vaart zal lopen" en "dat niet elektriciteit, maar waterstof de toekomst zal zijn". Tja. Nog 5 maanden tot 1/7/2023 en dan is 't "dat konden we niet zien aankomen".

Laatst bewerkt:
Misschien kunnen ze er voor zorgen dat de mensen met een hoog VAA van hun auto af kunnen geraken. Ze kunnen eventueel een constructie verzinnen dat mensen hun bedrijfswagen kunnen inleveren, en in ruil een treinabonnement, fiets, en/of andere zaken mee kunnen kopen. In plaats van een bedrijfswagen dus een soort van budget voor de mobiliteit.

Hier ook nog ne naft hoor - van 2019, bedrijfswagen is hier kopen en vervolgens mee rijden tot hij op is ... voor de zaakvoerder, zijn vrouw en zijn kinderen is er elke 3-4 jaar een nieuw exemplaar uiteraard (die laatste 3 werken hier zelfs niet - maar goed).

Hopelijk valt het VAA mee voor de komende 25 jaar.

ps: zaakvoeder kan niet rekenen, heeft zelfs nog nieuwe benzine -wagens voor onze arbeiders in bestelling - Mercedes Citan naft, ik heb verleden jaar duidelijk advies gegeven dat niet te doen EN vermeld dat het VAA door het dak gaat. Is wel een lichte vracht maar met privé gebruik is dat toch hetzelfde principe? Of hij gaat foefelen en als ze hem pakken is het betalen dan maar zeker.

Vraagje: betaald de zaakvoerder ook iets voor die wagens?

Edit: als de restwaarde 0 is - betaal je dan nog VAA?

Laatst bewerkt:
Probleem is dat de meeste werknemers een auto moeten kiezen uit een lijst wat de wg aanbied.
Als je dan een bedrijf hebt die geen hybride of elek aanbood 2 jaar geleden, ja dan ben je gewoon gekloot.
Want hoe je het ook ziet, dit is gewoon een platte belastingverhoging voor mensen met benzine/diesel.
De enigste oplossing voor de werknemer is ofwel van werkgever veranderen of uw auto total los rijden en een elek auto krijgen.

We krijgen nu mogelijks een aanpassing omdat het een verkiezingsjaar is en ze de belastingen niet willen verhogen voor een groot aantal mensen.

Want hoe je het ook ziet, dit is gewoon een platte belastingverhoging voor mensen met benzine/diesel.
De regel van VAA bestaat al gigantisch lang. Als je hierop niet bent voorbereid als werkgever of nemer ben je gewoon niet goed bezig imo. De overheid treft hier 0,0 schuld.

De regel van VAA bestaat al gigantisch lang. Als je hierop niet bent voorbereid als werkgever of nemer ben je gewoon niet goed bezig imo. De overheid treft hier 0,0 schuld.
Akkoord, de schuld ligt niet bij de regering, maar bij de werkgevers die geen elek of hybride aanbieden (2-3 jaar geleden)
Maar de werknemer krijgt nu de rekening gepresenteerd, en de werkgever doet rustig verder want deze geeft de schuld aan de overheid.

Ne mens zou bijna blij zijn dat 'em gene bedrijfswagen krijgt.
De bedrijven waar ik kom laten enkel nog EV’s toe, dan is er geen probleem. Die zitten nu al een dikke 3 jaar met die policy, dus de laatste diesels en phev’s gaan er nu stilaan uit.

Het doet ook vooral pijn bij velen omdat we die absurd lage VAA gewoon geraakt zijn. Als ik vergelijk met mijn collega's in het buitenland, is zelfs de VAA op die hierboven vermelde A4 nog steeds dik ok. Ik laat nu even Duitsland buiten beschouwing, maar in geen enkel ander land kan je zo goedkoop privé met zo'n wagen rijden.

Edit: Blijkbaar is het in Duitsland ook niet altijd zo interessant. Je betaalt 1% van de catalogusprijs per maand als bijdrage voor privégebruik. Voor elektrische voertuigen 0,5%. Dit was de situatie in 2019/2020. Ik vind weinig info terug over de huidige situatie.

Laatst bewerkt:
Hier iemand ervaring met de Peugeot e-308 SW?
Hoe is die vanbinnen qua ruimte en gebruikte materialen?
Ik heb de Peugeot 308SW hybride maar naar mijn weten is de afwerking, infotainment, ruimte... allemaal identiek.
Infotainment werkt prima en is makkelijk te gebruiken met Apple Carplay e.d., het is natuurlijk ook wel onderdanig aan het idee van alles op een scherm te steken, dus voor airco enzo moet je wel wat tikjes doen vb.
Er zijn wel een aantal snelkoppelingen, zoals achterruitontdooiing enzo, en enkele zijn ook zelf in te stellen digitaal.
De gebruikte materialen en interieur design vind ik voor een "budget" merk zoals Peugeot zeer goed.
De schermen, materialen in de deuren en schakelaars, hendels, zijn allemaal goed afgewerkt.

Ruimte is een beetje een tweestrijd, ik ben zéér aangenaam verrast van de kofferruimte, die eigenlijk zelfs quasi even groot is als de 508 van het segment hoger, maar hiervoor verlies je wel beenruimte achterin.
Als je vaak mensen op de achterbank hebt is dit wel eentje om over na te denken, ikzelf ben vb. 1m86 en kan met de chauffeursstoel in mijn positie niet achter mezelf zitten, tenzij ik echt mijn knieën langs de voorzetel duw, wat niet comfortabel is.

Algemeen is comfort wel top, het is wel belangrijk eens in een model te zitten om te testen of de rijpositie werkt voor u, want hedendaagse Peugeots zijn zo ontworpen dat je naar uw cluster kijkt boven uw stuur ipv. erdoor.
Deze positie is wat wennen en werkt ook niet voor iedereen even goed, dus zorg dat je er zeker eens in gezeten hebt.
Ik ben er vorige week mee naar Italië op reis geweest en de rit was zonder issues, gemakkelijk 5u aan een stuk rijden zonder problemen.

Terug
Bovenaan