De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Ik mag een nieuwe bedrijfswagen kiezen. Wat zouden jullie kiezen uit volgende lijst, rekening houdende dat ik 3-4 x per jaar naar Zuid-Frankrijk trek en rijbereik daarom wel belangrijk is:

- Audi Q4 45 Corporate / 45 Competition / 55 Quattro S-line
- BMW I4 Edrive 40
- Mercedes EQB 250+ AMG Line
- Mercedes CLA Shooting Break 250 E AMG Line
- Polestar 2 Long Range Dual Motor Plus / Performance
- Polestar 2 Standard Range Single Motor
- Volkswagen ID 7 82 KWH Pro Business
- Volvo C40 Twin Ultimate

Bovenstaande zijn nieuw te bestellen. Anderzijds heb ik ook de optie om een Tesla Model 3 Long Range Dual Motor van 2021 over te nemen.

Ik mag een nieuwe bedrijfswagen kiezen. Wat zouden jullie kiezen uit volgende lijst, rekening houdende dat ik 3-4 x per jaar naar Zuid-Frankrijk trek en rijbereik daarom wel belangrijk is:

- BMW I4 Edrive 40

Bovenstaande zijn nieuw te bestellen. Anderzijds heb ik ook de optie om een Tesla Model 3 Long Range Dual Motor van 2021 over te nemen.
Eind december heb ik de Mercedes EQB besteld. Vooral door de grote & praktische koffer + verstelbare 2e zetelrij. Plus levertermijn viel mee (ong. 5-6 maanden).
Mijn shortlist:
1. Mercedes EQB 250+ Business Line
2. BMW iX1 e20 (ga je enorm viel zien binnenkort, sinds e20 goed geprijsd)
3. Tesla Y standard range (zie je al enorm veel, en zal eind dit jaar waarschijnlijk vernieuwd worden).

Qua rijbereik zat de EQB ook in de top bij mijn shortlist. Want budget liet geen longe range modellen toe.
Mercedes is wel FWD, en niet echt gemaakt voor sportiever rijgedrag. Echt een comfortabele auto dus. Bij wat harder gas geven merkte je dat wel. Hun 4x4 heb ik ook gereden en die is dan weer top, maar was compleet buiten budget jammer genoeg.

Ik zou zeggen kies er 3 uit en doe eens een testrit. Want het is toch redelijk persoonlijk je voorkeur.
- Van de Q4 nog niet veel goeds gehoord, zeker niet van het rijbereik in de winter.
- Volkswagen ID4-5. Infotainment zou niet top zijn en soms uitvallen. Geen idee of dat in de ID7 al is opgelost.
- Volvo C40: al een ouder model, binnenkort misschien een vernieuwing (?)

Als je veel reist, is dit dan alleen? Want dan is de laadsnelheid waarschijnlijk ook wel belangrijk? Met kinderen zullen stops sowieso wat langer duren vermoed ik. Als je voor het werk alleen reist, is naast de snellader staan wachten nu niet ideaal.
Daar is de EQB niet top in. Dan moet je echt naar Tesla/Polestar (enkel long range)/BMW i4 kijken.

Laatst bewerkt:
Laadsnelheid en laadcurve kan soms veel belangrijker zijn dan rijbereik.
Zonder de berekening te maken kan het bv interessanter zijn om 60kW met 250kW laadvermogen te hebben dan een batterij van 80kW die maar aan 130kW kan laden.
Maar laadcurve is ook belangrijk, liever 190kW van 0 tot 50% kunnen volhouden dan 0-10% aan 250kW om dan in te zakken naar 150kW tot 50% bijvoorbeeld.

- BMW I4 Edrive 40

De BMW i4 of Polestar 2 long range. De Polestar heeft wel een vrij kleine koffer.

- BMW I4 Edrive 40

Laadsnelheid is belangrijker dan total range vanaf je +300km range @ 80% hebt. Als je graag tegen dikke snelheid naar daar rijdt moet je alvast geen EV pakken.

Als je bereid bent om tegen de toegelaten snelheid naar daar te rijden zou ik de i4 of Polestar LR pakken. Zeker als je elke 3-4 uur eens stopt en even rondwandelt/koffietje drinkt/schijtje legt. Auto aan de stekker en zo'n i4 gaat van 9% naar 80% op 30 minuutjes (vandaag nog getest). Dan kan je weer +300km rijden in de winter als je beetje braaf bent.

Anderzijds heb ik ook de optie om een Tesla Model 3 Long Range Dual Motor van 2021 over te nemen.
Ik denk trouwens dat ik hiervoor zou gaan.
Het EV aanbod groeit enorm en met deze auto mag je over een paar jaar al weer een nieuwe kiezen.
Je gaat dan ook beter weten wat je wilt van auto.
En met een Tesla maak je zelden een slechte keuze.

- BMW I4 Edrive 40

Bjorn Nylandt doet een 1000km- test (hoe snel legt een EV die afstand af)
Wat belangrijk is om snel lange afstanden af te leggen is een laag verbruik en daarnaast snel laden. Laag verbruik = berline. Cd en frontaal oppervlak is een pak lager , en het product Cd x frontaal oppervlak is net van tel voor je verbruik bij hoge snelheden.

Tesla Model 3 LR 2021 : 9h20 min​
BMW i4 : 9h20 min​
Polestar 2 LR Single Motot 2023 9h40 min​
Mercedes EQB 350 : 11h05 (was wel bij 4°C, en betreft hier de 4WD versie, een 250 zal bij warm weer waarschijnlijk wel een 30-40 min beter doen)​
Volvo C40 : 10h35 (ook hier, een 10°C, dus waarschijnlijk 20 min beter bij warm weer​
Q4 etron 55 : 10h40 (bij -5°C, daar kan dus zeker een half uur af bij wat warmer weer)​

ID.7 (nog niet getest) gaat volgens mij op 9h10-9h30 uitkomen: wel iets meer verbruik dan de Model 3, maar laadt snel op en heeft wat extra accucapaciteit.
Zoals @Nineshots al aangaf: laadcurve is belangrijk. Bjorn doet hier optimale laadstops, en het ene merk is daar gevoeliger aan dan andere. Tesla heeft heel hoge laadsnelheden bij lage SOC, maar vlakt snel af. Je moet daar waarschijnlijk een stop extra mee maken (maar alle stops zijn korter)

Eender welke wagen je koopt: : zorg dat hij een warmtepomp heeft. Anders ga je bij winterse omstandigheden in je rit naar Frankrijk echt extra tijd verliezen (komt op iets van een 10% meer verbruik uit)

testresultaten van Bjorn zijn hier terug te vinden

Ik denk trouwens dat ik hiervoor zou gaan.
Het EV aanbod groeit enorm en met deze auto mag je over een paar jaar al weer een nieuwe kiezen.
Je gaat dan ook beter weten wat je wilt van auto.
En met een Tesla maak je zelden een slechte keuze.
Mja, das ook wel waar. En ik denk dat het 2021 model al de warmtepomp heeft.

Deze is natuurlijk wel een goede optie als je toch nog niet volledig op het elektrisch verhaal wil springen. Opzich comfortabel en voldoende ruim. Je kan redelijk wat km's doen enkel op batterij (ik meen 70?) dus dat is misschien voldoende voor je day-to-day transport. En als je dan naar Zuid-Frankrijk gaat kan je gewoon lekker doorrijden.

Laatst bewerkt:
Deze is natuurlijk wel een goede optie als je toch nog niet volledig op het elektrisch verhaal wil springen. Opzich comfortabel en voldoende ruim. Je kan redelijk wat km's doen enkel op batterij (ik meen 70?) dus dat is misschien voldoende voor je day-to-day transport. En als je dan naar Zuid-Frankrijk gaat kan je gewoon lekker doorrijden.
Ik moet wel zeggen dat zo'n CLA in termen van luxe en comfort vanbinnen een categorie lager is. Maar als zuiver doorrijden tegen hoog tempo prio is, dan is de CLA prima ja.

Ik moet wel zeggen dat zo'n CLA in termen van luxe en comfort vanbinnen een categorie lager is. Maar als zuiver doorrijden tegen hoog tempo prio is, dan is de CLA prima ja.
Lager dan welke auto? Buiten een i4 of Q4 met genoeg opties misschien, denk ik niet dat een CLA moet onderdoen.

Lager dan welke auto? Buiten een i4 of Q4 met genoeg opties misschien, denk ik niet dat een CLA moet onderdoen.
Die Polestars zijn ook wel erg leuk afgewerkt vanbinnen, ook al ben ik niet voor het Volvo design. De Q4 is vanbinnen ook iets beter. De C40/EQB/ID7 geen idee maar die laatste vermoedelijk ook wel.

Ik heb nu in elke CLA al gezeten en telkens het gevoel gehad dat het minder was dan de concurrentie. Het is dan ook wel het laagste model pretty much.

Ik heb onlangs leaseoffertes gevraagd voor verschillende elektrische wagens.
Maandelijks voor onderhoud rekenen ze voor een Volvo XC40 recharge, 59 euro per maand en voor een Tesla model 3, 109 euro per maand. Dit is exclusief banden. Zelfs een motor met verbrandingsmotor kost niet zo veel aan onderhoud.
Dit slaat toch helemaal nergens op?

Maandelijks voor onderhoud rekenen ze voor een Volvo XC40 recharge, 59 euro per maand en voor een Tesla model 3, 109 euro per maand. Dit is exclusief banden. Zelfs een motor met verbrandingsmotor kost niet zo veel aan onderhoud.
Zal misschien voor de batterijwissel zijn? :oi22:

Je kan de onderhoudscontracten bij BMW gewoon opvragen:
BMW X3 20i, 60k km, 4 jaar => 945€
BMW iX3, geen km-beperking, 4 jaar => 595€

En dat is dan zonder slijtage-onderdelen, waarvan er bij de ICE wel meer zijn.

Terug
Bovenaan