De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Voor de zelfstandigen onder ons. Zouden jullie nu nog een hybride nemen uit de duurdere klasse?
Blijven deze over 2j eigenlijk nog steeds een voordeel hebben door hun lage uitstoot?
Een vriend van mij zit met dit dilemma, in het huidig EV aanbod zit er gewoon niets naar zijn zin.
Wat ik ook wel goed snap. Als ik nu moet kiezen, wordt het wellicht een tesla model y. Niet meteen een auto waar je als liefhebber warm van wordt :(.

Hybride is niet meer 100% aftrekbaar, maar wel nog altijd een stuk voordeliger als een gewone brandstofwagen.
De formule om de aftrekbaarheid te berekenen, is op internet te vinden. Zelfde voor VAA en verworpen uitgaven.

Hybrides zijn nog in 2023 en 2024 100% aftrekbaar, ook als je hem vandaag koopt. Stel je koopt vandaag een hybride (fin renting bijvoorbeeld op 4 jaar):

Vanaf 2025 daalt dit naar 75%, maar je mag uw VAA in mindering brengen van de 25% die niet aftrekbaar is. Dit komt ongeveer neer op 90% aftrekbaarheid.
Vanaf 2026 daalt dit naar 50%, wat door de in mindering van het VAA neerkomt op +- 60% aftrekbaarheid.
Vanaf 2027 daalt dit naar 25%, wat door de in mindering van het VAA neerkomt op +- 30% aftrekbaarheid.

Stel uw autokost per jaar is 15.000 euro, dan is 10% in 2025 niet aftrekbaar (1.500 euro), in 2026 40% niet aftrekbaar (6.000 euro) en in 2027 70% niet aftrekbaar (10.500 euro). Hier zal je dan 20% vennootschapsbelasting op betalen (2025: 300 euro, 2026: 1.200 euro en 2027: 2.100 euro)

tldr: hybride nu aankopen kost over de komende 4 jaar in totaal 3.600 euro extra vennootschapsbelasting omwille van de aftrekbaarheid. Na die 4 jaar kan je hem eventueel prive overnemen.

Wel had ff mondeling gepolst bij de baas of ik mocht gaan zien voor een iX3 (Premium Selection)/EQB/Tesla model Y. Hij gaf akkoord voor alle 3 om eens offerte te laten maken.

Ik vermoed dat hij het verschil niet kent tussen een X1 en een X3, maar fingers crossed voor morgen dus :oi22:

Lach me wel een breuk als XC60 er niet door komt maar iX3 wel …

Toch goedgekeurd, vanaf deze zomer iX3

Een vriend van mij zit met dit dilemma, in het huidig EV aanbod zit er gewoon niets naar zijn zin.
Binnen het budget dat hij maar wil uitgeven mag je daar toch aan toevoegen zou ik denken...

Er zijn ondertussen elektrische wagens genoeg op de markt in alle vormen en maten dat je toch altijd wel iets kan vinden dat u ding is. Tenzij je natuurlijk uitgesproken anti-EV bent, dan kan je altijd wel íets vinden...

Er zijn ondertussen elektrische wagens genoeg op de markt in alle vormen en maten dat je toch altijd wel iets kan vinden dat u ding is. Tenzij je natuurlijk uitgesproken anti-EV bent, dan kan je altijd wel íets vinden...

Ik vind dat eigenlijk niet hoor, en ik meen dat. Die markt is nog helemaal niet volwassen, zal dat in de komende jaren in sneltempo wel worden, maar is het vooralsnog echt niet.

Bvb, ik wil een ruime premium break. Welke opties heb ik? Er is maar eentje die ik kan indenken en dat is de i5 Touring, en zelfs die is er nog niet vandaag.
Binnen een drietal jaar zal er veel meer concurrentie spelen, de A6 E-tron Avant komt er ook aan, Mercedes zal ook wel met wat komen, Volvo... maar op vandaag is dat toch heel mager.

Ik vind dat eigenlijk niet hoor, en ik meen dat. Die markt is nog helemaal niet volwassen, zal dat in de komende jaren in sneltempo wel worden, maar is het vooralsnog echt niet.

Bvb, ik wil een ruime premium break. Welke opties heb ik? Er is maar eentje die ik kan indenken en dat is de i5 Touring, en zelfs die is er nog niet vandaag.
Binnen een drietal jaar zal er veel meer concurrentie spelen, de A6 E-tron Avant komt er ook aan, Mercedes zal ook wel met wat komen, Volvo... maar op vandaag is dat toch heel mager.
Kunt het natuurlijk ook omdraaien. Ik wil graag een niet-premium kleine sedan met meer dan 500pk. Daarvan vind je er ook geen enkele als ICE, terwijl ze er u bij EV's quasi mee om de oren gooien :p

Kunt het natuurlijk ook omdraaien. Ik wil graag een niet-premium kleine sedan met meer dan 500pk. Daarvan vind je er ook geen enkele als ICE, terwijl ze er u bij EV's quasi mee om de oren gooien :p

Sure, maar daar ben je vet mee als je dat niet zoekt he. Andere mensen hebben andere requirements en ik kan best geloven dat niet iedereen al zijn gading vindt :)

Het break segment is zowat het enige gat in de EV markt toch? En dat ligt dan nog vooral aan het feit dat fabrikanten denken dat breaks niet meer verkopen sinds de push naar SUV.

Natuurlijk helpt het niet als je daar ook ab-so-luut een "premium" merk in wil... op die manier verklein je het aantal mogelijkheden nog extra. Want van die 4 premium merken vind je minstens 2 opties hondslelijk, als ze al een EV break uitbrengen. En waarom die premium vereiste ook? Ik rijd momenteel met Audi A4, er is helemaal niks premium aan die wagen aan. Je mag zelfs maandelijks liggen betalen voor features die bij andere merken gewoon standaard zijn. Moest mijne Superb niet perte total geweest zijn, het mocht nog nen A6 zijn... als hij op die manier uitgerust was mochten ze hem houden.

Er komen de komenden maanden alleszins verschillende breaks op de markt met naast de genoemde i5 Touring en A6 E-tron ook de ID.7 Tourer. Een "betaalbare" break... zoals de ~€25-26k die je nu voor een Octavia betaald, dat is een ander paar mouwen.

een break bij de ICE is tegenwoordig ook maar triestig geworden, zelfs bij non-premium merken. toch ferm verminderd tegenover enkele jaren geleden.

Binnen het budget dat hij maar wil uitgeven mag je daar toch aan toevoegen zou ik denken...

Welke Range Rovers zijn er dan als EV bijvoorbeeld? Of een BMW 3GT, of een Audi A5, of ... of ...

Als niet-autoliefhebber is er inderdaad in bijna alle vormen en maten wel iets te vinden in de EV markt. Maar een liefhebber is wat kritischer natuurlijk en dan loop je echt wel keihard tegen het geringe aanbod aan hoor.
Zeker qua designs. Kijk maar naar Mercedes. De ICE varianten zijn véél mooier dan de EV varianten. (smaken en geuren natuurlijk, maar toch...)

En waarom die premium vereiste ook?

Waarom niet? Er is nu eenmaal een enorm verschil tussen pakweg een stevig uitgeruste 5, E of A6 enerzijds en eender wat je kan krijgen bij non-premium merken. Sommigen zijn dat gewoon en hebben geen zin om over te stappen naar pakweg een Opel, Peugeot, Skoda, Volkswagen...

Verschillende mensen worden warm van verschillende dingen en als je niet warm wordt van het huidige EV aanbod dan kan ik dat begrijpen.

Er komen de komenden maanden alleszins verschillende breaks op de markt met naast de genoemde i5 Touring en A6 E-tron ook de ID.7 Tourer.

Sure, maar die zijn er dus nu nog niet, en voor een zelfstandige die nog twijfeld over hybride is elke maand wel van belang nu. De i5 touring is mogelijk al wel bestelbaar, maar als je dan eerst eens wil testrijden voor je 90K knotsen kapotklopt op een wagen dan mag je nog enige tijd wachten. Laat staan voor die A6.

Er is bij EVs tegenwoordig nog maar weinig verschil tussen Audi en Skoda nochtans. Da's iets van het verleden imo.
Ik denk het niet. De fabrikanten moeten nu op héél korte termijn (naar hun standaarden dan) een totaal nieuw type wagen op de markt zetten. En dit gaat net wat makkelijker als je samenwerkt. Maar volgens mij gaat dit in de toekomst wel weer verbeteren als de consument steeds vaker het goedkopere merk kiest omdat er te veel gemeenschappelijke elementen in zitten.
Tenzij de markt kleiner wordt dan vroeger, dan is het misschien niet rendabel genoeg.

Terug
Bovenaan