De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Nee, nog altijd 12 kW capaciteit voor de X3, zelfde van de 3-reeks berline. De 5-reeks, X5, ... hebben inderdaad duidelijk grotere batterijen gekregen. Zal eerder een kwestie zijn van meer onderscheid te willen maken tussen de modellen dan van niet kunnen wegens plaatsgebrek denk ik? :)
Goh, die batterij in de 530e kunnen we nu ook niet 'groot' noemen. Zoals vermeld, ik haal volgens 't dashboard mss 35 km als die vol is.
545e nog minder zelfs. Maar iets van een 10 kWh.

X5 50e heeft meer dan 't dubbele met bijna 26 kWh. Dus jah, dat scheelt wss meer dan enkel 't segment.

Goh, die batterij in de 530e kunnen we nu ook niet 'groot' noemen. Zoals vermeld, ik haal volgens 't dashboard mss 35 km als die vol is.
545e nog minder zelfs. Maar iets van een 10 kWh.

X5 50e heeft meer dan 't dubbele met bijna 26 kWh. Dus jah, dat scheelt wss meer dan enkel 't segment.
De nieuwe 5 heeft nochtans bruto 22,1kwh.

Daarnaast: jij kon toch niet opladen? Kan je bij BMW je batterij tot 100% opladen met enkel de motor? Bij Volvo kan dit slechts tot 80%, als dat bij BMW zo is kan ik nog geloven dat je slechts 35km haalt.

De nieuwe 5 heeft nochtans bruto 22,1kwh.

Daarnaast: jij kon toch niet opladen? Kan je bij BMW je batterij tot 100% opladen met enkel de motor? Bij Volvo kan dit slechts tot 80%, als dat bij BMW zo is kan ik nog geloven dat je slechts 35km haalt.
Nope, je kan die 100% opladen via de motor.

As usual, op de dagen dat ik de baan op ga laat ik die laden wanneer ik een constante snelheid kan bollen (en dus de ICE het meest efficiënt draait).
Tegen dat ik dan terug thuis ben 's avonds is die 100% vol & kan je er wat in 't stad mee bollen & uw boodschappen doen, etc.

En nee, de 5 reeks heeft geen 22, maar slechts 12 in de 30e & nog minder in de 45e.
Zelfs de nieuwe die nu komt heeft er net geen 20 (19,4 blijkbaar voor de nieuw aanstormende 530e).

Nope, je kan die 100% opladen via de motor.

As usual, op de dagen dat ik de baan op ga laat ik die laden wanneer ik een constante snelheid kan bollen (en dus de ICE het meest efficiënt draait).
Tegen dat ik dan terug thuis ben 's avonds is die 100% vol & kan je er wat in 't stad mee bollen & uw boodschappen doen, etc.

En nee, de 5 reeks heeft geen 22, maar slechts 12 in de 30e & nog minder in de 45e.
Zelfs de nieuwe die nu komt heeft er net geen 20 (19,4 blijkbaar voor de nieuw aanstormende 530e).

19,4 netto = 22 kWh bruto in de 530e sedan die nu te koop is. Maar voor de 530e Touring staat er nog altijd maar 12 kWh bruto op de BMW configurator.

19,4 netto = 22 kWh bruto in de 530e sedan die nu te koop is. Maar voor de 530e Touring staat er nog altijd maar 12 kWh bruto op de BMW configurator.
Well, whatever dan de echte cijfers zijn op papier. In de realiteit is de huidige 530e goed voor een 35-tal km als ik 't dashboard mag geloven.
En die meter geeft niet aan 'hoe' die is opgeladen. Of dat nu via 't net of via battery control is gebeurd. Dus dat lijkt mij geen verschil te zijn, vol is vol.

By the by, de 530e op de configurator van BMW nu is de nieuwe al eh.
Touring is de oude, want die is nog niet te bestellen in break.

Well, whatever dan de echte cijfers zijn op papier. In de realiteit is de huidige 530e goed voor een 35-tal km als ik 't dashboard mag geloven.
En die meter geeft niet aan 'hoe' die is opgeladen. Of dat nu via 't net of via battery control is gebeurd. Dus dat lijkt mij geen verschil te zijn, vol is vol.

By the by, de 530e op de configurator van BMW nu is de nieuwe al eh.
Touring is de oude, want die is nog niet te bestellen in break.
Vandaar dat ik ook sprak over de nieuwe 5 ;)

Alleszins opmerkelijk dat jij maar aan 35km zou geraken, ik lees eerder 45-50 maar heb er zelf geen ervaring mee. Vandaar mijn vraag of je batterij volledig vol kan geladen worden, jouw cijfers kwamen overeen met grofweg 80% van wat elders wordt aangegeven. Dan heb ik geen flauw idee waar het verschil zit.

Hier komt er wellicht een nieuwe XC90, die heeft een tank van 70L en een elektrisch rijbereik van 70 km, al zegt men bij Volvo zelf dat het in de praktijk eerder 60 km zal zijn.

Vandaar dat ik ook sprak over de nieuwe 5 ;)

Alleszins opmerkelijk dat jij maar aan 35km zou geraken, ik lees eerder 45-50 maar heb er zelf geen ervaring mee. Vandaar mijn vraag of je batterij volledig vol kan geladen worden, jouw cijfers kwamen overeen met grofweg 80% van wat elders wordt aangegeven. Dan heb ik geen flauw idee waar het verschil zit.
Je haalt nooit wat men aangeeft in hunne sales pitch eh.
Nog niet veel, zo niet geen, EV range tests gezien ook waar men effectief het marketing cijfer haalt. :devilish:

Dan is 't nog maar de vraag hoe accuraat hun dashboard cijfers zijn. Mor soit, 'k lig er niet echt wakker van.
Heel dat PHEV gedoe was toch maar voor de fiscaliteit & de nieuwe zal nooit nog echt aanslaan hier in BE, want ze zijn niet meer aftrekbaar (en ne particulier koopt zoiets niet nieuw).

Je haalt nooit wat men aangeeft in hunne sales pitch eh.
Nog niet veel, zo niet geen, EV range tests gezien ook waar men effectief het marketing cijfer haalt. :devilish:

Dan is 't nog maar de vraag hoe accuraat hun dashboard cijfers zijn. Mor soit, 'k lig er niet echt wakker van.
Heel dat PHEV gedoe was toch maar voor de fiscaliteit & de nieuwe zal nooit nog echt aanslaan hier in BE, want ze zijn niet meer aftrekbaar (en ne particulier koopt zoiets niet nieuw).
Ik haal nochtans wel mijn 45km aangegeven bereik met mijn XC40. Toegegeven, niet bij 5°C, tegenwind en regen op de autostrade.

Anderzijds, bij 25°C, weinig wind, mooi weer en 50-70km banen heb ik al 52km gehaald.

Dat de nieuwe minder zal aanslaan heb je vermoedelijk wel gelijk in.

Zijn er nog die al een bedrijfswagen hadden, maar toch extra bruto loon moeten inleveren wanneer het bedrijf beslist om de wagens te vernieuwen? Zou 300-400eur moeten inleveren terwijl mijn huidige wagen eigenlijk nog perfect voldoet. Er is wel de keuze om geen nieuwe wagen meer te nemen uiteraard.

De garage heeft gisteren de nummerplaat en de autopapieren ontvangen. Ik mag dus afspraken gaan inplannen voor ophaling nieuwe wagen en expertise van de oude.
Nice!
Bij mij staat de productiedatum gepland op 19 december. Afhalen ergens eind januari.

Heb je de sedan of sportback? En welke versie?

Zijn er nog die al een bedrijfswagen hadden, maar toch extra bruto loon moeten inleveren wanneer het bedrijf beslist om de wagens te vernieuwen? Zou 300-400eur moeten inleveren terwijl mijn huidige wagen eigenlijk nog perfect voldoet. Er is wel de keuze om geen nieuwe wagen meer te nemen uiteraard.
Hier moet je eenmalig het bedrag betalen dat je boven budget gaat. Dat wordt dan van je 13e maand afgetrokken.
En je kunt op elk moment (eenmalig gok ik) wisselen tussen bedrijfswagen ofwel extra loon.

Hier niet, hier hebben ze de budgetten gelijk gehouden met 5 jaar geleden (wat wil zeggen dat je minder auto in je budget krijgt) ipv de budgetten te verhogen of een extra eigen bijdrage te vragen.

Voor €300 - 400 opleg zou ik het wel weten, gewoon met je huidige blijven rijden...

Dus de enige keuze is tussen minder verdienen (wel een firmawagen, en €300 bruto minder) OF minder verdienen (geen firmawagen meer) ...
Vreemde beslissing. Zitten jullie met teveel volk? Lijkt precies een goedkope manier om een reorganisatie te doen. Alleen is het grootste risico dat wss de goeien eerst weg zijn

Dus de enige keuze is tussen minder verdienen (wel een firmawagen, en €300 bruto minder) OF minder verdienen (geen firmawagen meer) ...
Vreemde beslissing. Zitten jullie met teveel volk? Lijkt precies een goedkope manier om een reorganisatie te doen. Alleen is het grootste risico dat wss de goeien eerst weg zijn
Bij het niet nemen van nieuwe wagen komt er een stuk brutoloon terug bij he.

Ik haal nochtans wel mijn 45km aangegeven bereik met mijn XC40. Toegegeven, niet bij 5°C, tegenwind en regen op de autostrade.

Anderzijds, bij 25°C, weinig wind, mooi weer en 50-70km banen heb ik al 52km gehaald.

Dat de nieuwe minder zal aanslaan heb je vermoedelijk wel gelijk in.
Met mijn nieuwe Passat zit ik rond de 40km met een volle batterij.

Op mijn vorig werk was het plots de shift naar elektrisch met als gevolg dat ofwel het budget eigenlijk te weinig was om een deftige EV te kopen (bewust) of je moest inboeten in loon.
Van de ene dag op de andere, geen overgangsperiode. Het is ja of nee.

Resultaat: we zijn met 5 verantwoordelijken op 1 jaar tijd gewoon vertrokken.

Terug
Bovenaan