Dat kan eventueel als ze het enkel op de luxewagens doen en niet op de normale gezinswagens. Die laatste moeten gewoon betaalbaar blijven als bedrijfswagen. Al ben ik geen fan van het verhogen van belastingen op bedrijfswagens voordat ze de belastingen op lonen naar beneden halen.
Er is nergens ooit een aanduiding geweest van 'type' wagen. Of dat nu een hypercar of wat jij een gezinswagen noemt was, maakte niet uit. Regels identiek. Hypercar is duurder & meer uitstoot, dus meer belasting.
Alsook, je kan nog discussiëren 'wat is een gezinswagen' eh.
Eens men niet veel opbrengst meer haalt uit de VAA op ICE wagens zal men nog wel iets uitvinden dat men kan taxeren op de EV's bovenop de cataloguswaarde (dus een vervanger voor de CO2 uitstoot factor nu).
Ik zie het nog gebeuren dat men zou belasten op fiscale PK, iets wat bij veel EV's toch al hoger ligt dan de gemiddelde ICE wagen.
Alsook, 'moeten betaalbare bedrijfswagens blijven' ... men is al jaren de bedrijfswagen minder interessant (lees: duurder) aan het maken.
Zeker langs de kant v/d WG, zoals ik hier wel eerder beschreven heb.
De groene willen de bedrijfswagens v/d baan, de rest zogezegd niet, maar men is ze onrechtstreeks ook fiscaal meer & meer aan het afraden. In 't slechtste geval krijg je op termijn 't zelfde effect, nl. een de facto afschaffing wegens niet meer interessant.
Nu pusht men de EV's, maar zelfs daarbij weten we al dat het vanaf 2026 terug duurder begint te worden wegens minder aftrekbaarheid.
And to be fair, er is een nieuwe "king of fiscale cadeau'kes" in town eh. Da's de vergoeding voor 'huisvesting' in 't mobi-budget.
Jij hebt geen last van die WLTP verhoging omdat jouw auto al ingeschreven is. Dan blijft de NEDC waarde tellen. Enkel voor nieuwe auto's is dit van toepassing.
Voor een nieuwe Passat 2.0TDI Style zonder opties (goedkoopste uitvoering volgens mij) met 150pk en 127g CO2, catalogus prijs van 47740euro, zit je aan 388euro/maand VAA moest je deze dit jaar kiezen.
Je mag idd niet met het verleden vergelijken. Elke nieuwe wagen ingeschreven sinds heel dat WLTP gedoe v/d grond gekomen is werd uiteraard veel duurder.
De formule VAA is zoals gewoonlijk niet veranderd, maar de uitstoot zeker en vast wel. En dat tikte door.
Dit is al een heel aantal jaren het geval, maar jij hebt wss gewoon de chance gehad dat je telkens inloopwagens mocht rijden die nog onder NEDC ingeschreven konden worden & meestal dan ook al een aantal jaar oud waren waardoor er al een aantal jaar daling op 't VAA geweest is.
Geluk bij een ongeluk zeg maar (want nieuwe wagens zijn leuk natuurlijk

).
De aftrekbaarheid van een ICE wagen is ook al jaren niet meer wat het geweest is, waardoor zelfs een simpele VW Polo al niet vet meer was qua aftrek.
't Is ook niet voor niets dat de PHEV's zo populair waren de laatste jaren. 100% aftrekbaar voor de WG & voordelig in VAA (dus voor de WN), desondanks de hogere cataloguswaarde.