De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
ale van een "strijkplank" naar een outdated en overpriced car.

Man i keep making wrong dicicions 🙈

Gelukkig zitten ze goed in elkaar en zijn er nog niet echt problemen v gemeld.
Ik kocht x-aantal jaar terug een Mitsubishi Lancer (#teamstrijkplank), niemand begreep waarom, model was "oud", interieur was meh, maar als ik u zeg dat ik genoten heb van die auto, amai. Niks van aantrekken dus!

Vraagje:

Wordt er een onderscheid gemaakt in fiscale aftrekbaarheid / VAA voor lichte vracht? Bij werkgever komen veel werknemers achter een bedrijfswagen vragen - lassers/magazijniers/schilder. Elektrische wagens wordt meteen héél duur vrees ik.

Aanleiding is een bedrijf in de buurt waar iedereen een bedrijfswagen krijgt (lichte vracht bij velen) - één van onze werknemers is daar reeds een paar jaar aan de slag en vist onze werkplaats leeg - loon steeds lager, maar wel met een wagen (echter geen zicht hoe dat verrekend wordt met hun loon of eigen bijdragen).

Ondertussen het voorstel gezien: onvoorstelbaar hoe hoog bepaalde werknemers een wagen inschatten:

Bij ons: 24 €/h + 8 € MC + eco + 22 dagen verlof + 6ADV
Voorstel andere werkgever: 16 €/h + 8 € MC + eco + 20 dagen verlof + 12ADV + Mercedes Vito

Verkiest het nieuwe voorstel

Ondertussen het voorstel gezien: onvoorstelbaar hoe hoog bepaalde werknemers een wagen inschatten:

Bij ons: 24 €/h + 8 € MC + eco + 22 dagen verlof + 6ADV
Voorstel andere werkgever: 16 €/h + 8 € MC + eco + 20 dagen verlof + 12ADV + Mercedes Vito

Verkiest het nieuwe voorstel
Mss is't er zo eentje, volle gas naar de klant :LOL:
4a6bccc6bc4ee3e120bc27bf46a832b9.jpg

Nu serieus, gerekend op een 40u-week is dat een goei 1280 EUR/mnd, netto mss 640 EUR. Wss nog meer met wat overuren.
Die Vito, afhankelijk hoe nieuw die is, kost mss 30/40K of meer ... maar je krijgt er wss ook de tankkaart bij, wat ook kan oplopen natuurlijk.

Nuja, dunno hoe hoog de VAA zou oplopen op zo'n ding natuurlijk. Zal wel lichte vracht zijn, want CO zal uiteraard niet gunstig zijn.
Andersom, zal dit uiteraard ook zorgen voor minder vakantiegeld, etc.

Kan je met die 640 die zelfde wagen aanschaffen + voltanken? Zoals hier boven nog maar net vermeld, een wagen is een kostelijk grapke geworden eh.
Dus jah ... men zou de exacte rekensom dan wel eens moeten maken.

Ik denk dat weinig werknemers met een bedrijfswagen dezelfde auto zou kopen. Dus ik zou eerder vergelijken met ‘kan je een auto van je eigen keuze aanschaffen met die 640 euro’.
Welja, uiteraard. Maar da's altijd heel subjectief eh.

Technisch gezien kan je met 1500 EUR ook een wagen aankopen die u van punt A naar punt B kan brengen.
Sommigen zullen daarmee content zijn, anderen niet.

Gohja, wagens zijn een wreed kostelijke luxe geworden de laatste jaren. Als ze zo verder doen zullen we nog terug eindigen waar we begonnen zijn, nl. de wagen enkel voor de welgestelden.
Ik heb er overheen de jaren wat van m'n eigen centen ook in gestoken, maar ik ben op heden alleszins toch niet kwaad dat ik met een wagen rond bol die in m'n loon inbegrepen zit.

Al moet ik stellen dat moest ik wat jonger zijn op dit ogenblik & de optie had om die huisvesting van het mobi-budget te bezigen (zijnde m'n wagen budget/TCO netto in m'n zakken via de hypotheek/huur), dan koos ik 100% daarvoor.
Da's gelijk nog een grotere fiscale cadeau dan de fiscaal interessante wagen.

Niet alleen nog lager in belasting (geen VAA toestanden blijkbaar), maar ook zorgt het ervoor dat je zelf met dat geld een wagen zou kunnen kopen ... die dan nog eens voor echt van mij wordt, iets wat met die bedrijfswagen dus niet het geval is.
Inderdaad, bij ons zijn de auto budgetten amper gestegen terwijl de prijzen flink omhoog zijn. Wij zijn niet merk gebonden en mogen kiezen op basis van budget.
Ik kwam een Audi A4 en buiten de Model 3/Y was er niet echt iets van die categorie dat in m'n budget paste. Een kale i4 zat vorig jaar net buiten budget en een jaar later zit er 150euro boven.
Wou dan de model 3 bestellen en alles was geregeld met m'n manager tot de baas af kwam dat Tesla een prestige merk is en dat niet mocht.

Heb dan het mobileitsbudget met optie hypotheek bekeken. Die optie in combinatie met zelf een wagen kopen was eigenlijk interessanter dan opnieuw leasen. Begin juli daar in gestapt en ik doe nu mijn goesting. Eenmaal de lening van de wagen afbetaald is, is die ook van mij en komt de restwaarde in m'n zakken terecht als die ooit verkocht wordt. Wat dan mogelijks een mooi start kapitaal wordt voor de volgende.

Kan je met die 640 die zelfde wagen aanschaffen + voltanken? Zoals hier boven nog maar net vermeld, een wagen is een kostelijk grapke geworden eh.
Dus jah ... men zou de exacte rekensom dan wel eens moeten maken.

Om het voorzichtig uit te drukken: het zit vooral in het hoofd van de werknemer vrees ik - die mens woont 6km van het werk en doet dat vandaag met een Berlingo van +10 jaar oud (kindjes op school oppikken - anders was het een fiets).

Ik heb mijn advies meegedeeld aan de zaakvoerder - de knoop doorhakken is aan hem, maar ik zou een wagen en vermindering van het loon voorstellen - gewoon omdat ik het niet verstandig acht om een goed (maar geen uitzonderlijk) lasser een loon van meer dan 4k bruto en een wagen te geven, bij onze concurrenten is dat eveneens niet het geval - het nieuwe voorstel is geen concurrent en het loon is gewoon ronduit laag daar.

Heb dan het mobileitsbudget met optie hypotheek bekeken. Die optie in combinatie met zelf een wagen kopen was eigenlijk interessanter dan opnieuw leasen. Begin juli daar in gestapt en ik doe nu mijn goesting. Eenmaal de lening van de wagen afbetaald is, is die ook van mij en komt de restwaarde in m'n zakken terecht als die ooit verkocht wordt. Wat dan mogelijks een mooi start kapitaal wordt voor de volgende.
Welja, moest ik nog een ietwat significante lening lopen hebben zou ik er wss ook voor kiezen. Ik zou dan ook niet met die EV miserie opgescheept zitten wete wel.
En met uw hele TCO netto in handen kunt ge toch al iets deftigs doen eh.

Anyway ... te laat voor mij weliswaar. Momenteel nog ca va & binnen 4j zal ik ongetwijfeld opgescheept zitten met de EV miserie. Waar ik dus niet naar uitkijk.

Da's ook weer typisch voor ons regering zeker ... enkel kadoo'kes geven aan zij die in de schulden zitten. Zij die mss wat meer financiële verantwoordelijkheid gehad hebben worden hier dan gestraft, want men zit dan niet diep genoeg in de schulden. 😑
Ik heb mijn advies meegedeeld aan de zaakvoerder - de knoop doorhakken is aan hem, maar ik zou een wagen en vermindering van het loon voorstellen
Da's over 't algemeen hoe 't loopt als je van geen wagen loon naar een loon met wagen gaat.
Je zal oftewel een soort promotie moeten maken, dus met een overeenkomstige opslag, mogelijks in de vorm van een wagen.
OF dus brutoloon inwisselen voor dat extralegaal voordeel als er niet over opslag wordt gehandeld.

Inderdaad, bij ons zijn de auto budgetten amper gestegen terwijl de prijzen flink omhoog zijn. Wij zijn niet merk gebonden en mogen kiezen op basis van budget.
Ik kwam een Audi A4 en buiten de Model 3/Y was er niet echt iets van die categorie dat in m'n budget paste. Een kale i4 zat vorig jaar net buiten budget en een jaar later zit er 150euro boven.
Wou dan de model 3 bestellen en alles was geregeld met m'n manager tot de baas af kwam dat Tesla een prestige merk is en dat niet mocht.

Slimme beslissing! Al zou het bij mij nu wel enorm kriebelen om alsnog zelf een Tesla aan te schaffen en daar mee op het werk toe te komen.

Jongens toch wat een calimerogedrag. Als je al aanstoot neemt aan deze post...
Iets verder zeg ik toch dat ik me dat niet aantrek😉

Getuige hiervan is de aankoop v d civic type r geweest het is "hate it or love it" model

Dat de E idd wat outdated is qua batterij en snelheid opladen enzo ontken ik niet en heeft zn redenen gehad wat ik al eens vernoemd heb.
Ze wouden pas hun eerste ev op de markt brengen toen alle problemen v d baan waren.

Nu met pas de interesse weet ik zelfs nog maar pas dat de batterypacks in samenwerking met panasonic intworpen zijn en ook al "vloeistofgekoeld" zijn

Slimme beslissing! Al zou het bij mij nu wel enorm kriebelen om alsnog zelf een Tesla aan te schaffen en daar mee op het werk toe te komen.
Heb ik ook gedaan ;-)

Doordat de refresh er aan komt, was er een mooie korting op de model 3 stockwagens en zo'n RWD wordt dan wel opeens betaalbaar.
Ook hadden we al ons woning klaar gemaakt voor een EV met een grote PV installatie enzo want die ging binnen dit en een jaar sowieso volgen.
Ook nog even gekeken naar een jonge tweedehands Passat of A4 en dat was een stuk duurder als verwacht. Als ik dan kijk naar brandstofkosten, verzekering, onderhoudskosten, taksen, ... dan komt die nieuwe model 3 gespreid over 5 jaar even duur uit als een jonge tweedehands A4/Passat als ik de restwaarde buiten beschouwing laat.

20 september is mijn laatste dag dat ik met de huidige lease mag rijden. De nieuwe wagen is er pas midden oktober dus ik zou voor 1 maand tijdelijk een wagen zou moeten huren. Iemand een idee wat het beste is?

Als ik online zoek bij de typische bedrijven zoals sixt en Dockx kom ik op 1000 euro voor een maand voor een klein autootje bijna. Lijkt me nogal kostelijk.

20 september is mijn laatste dag dat ik met de huidige lease mag rijden. De nieuwe wagen is er pas midden oktober dus ik zou voor 1 maand tijdelijk een wagen zou moeten huren. Iemand een idee wat het beste is?

Als ik online zoek bij de typische bedrijven zoals sixt en Dockx kom ik op 1000 euro voor een maand voor een klein autootje bijna. Lijkt me nogal kostelijk.
Je kan eens bij de leasemaatschappij horen of ze je kunnen helpen. Die zijn mogelijk iets minder duur dan bv Dockx, maar goedkoop zal het niet zijn.

Je kan eens bij de leasemaatschappij horen of ze je kunnen helpen. Die zijn mogelijk iets minder duur dan bv Dockx, maar goedkoop zal het niet zijn.
Klopt inderdaad. Is allemaal heel duur. Even besproken hier thuis en we gaan cambio of poppy doen als het nodig is. Hebben privé al een twingo dus is nu ook niet dat we zonder auto zitten.

Da's toch uw probleem niet?
Het bedrijf zelf zit met een periode te overbruggen, dus is het toch eerder hun probleem om een leverancier te vinden.

Nu ... hier heb ik het ook al geweten dat men moest huren, meestal voor vrij lange periodes. Maar nu wel niet via die klassieke short-renting firma's had ik gehoord v/d collega's.
Goedkoop is het nooit, maar als je 't bv. via de leverancier van uw nieuwe wagen kan doen zou het wss een stukje goedkoper uit komen.

Ben freelancer met bv dus helaas wel mijn probleem :D. Sorry had dat er moeten bijzetten.

Al gevraagd aan de leasemaatschappij of je niet een maand langer kan leasen?

Dit is ook een reden waarom ik liever voor een financiele renting (met aankoopoptie) of gewoon directe aankoop kies. Val je nooit zonder wagen en kan je op eigen tempo beslissen wanneer je je huidige verkoopt en vervangt.

Long story short; huidige operationele lease die stopt is overgenomen van vorige werkgever (dus toen ik nog in dienst was). Ben beginnen freelancen en de nieuwe wagen is nu financiële renting via een andere maatschappij.

Paar weken terug zei BMW dat de wagen ging toekomen eind september dus ging ik eigenlijk amper tijd moeten overbruggen. Nu blijkt die dus beetje uitgesteld. De expertise van de huidige wagen enzo staat al vast dus verlengen ga ik niet meer aan beginnen. + een maand nog geen aflossing betalen = beetje sparen voor de eerste verhoogde aflossing van de nieuwe wagen.

Terug
Bovenaan