De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
En dat je met een bedrijfswagen normaal gezien nooit naar de keuring gaat moeten.
Dat is een stelling die ik zeer sterk in twijfel wil trekken anno 2023...

Er zijn veel bedrijven waar men de lease termijnen verlengd heeft van 4 naar 5 jaar. Al die wagens moeten dus naar de keuring. Mijn wagen is zelfs al 2 keer langs de keuring geweest (zit aan 5jaar 3maand) en als mijn X1 even lang op zich gaat laten wachten als voorzien is de kans niet onbestaande dat ik 6+ jaar ga rijden met deze wagen en dus nog een 3de keer ga moeten gaan.

Naar de keuring gaan met een bedrijfswagen is nu ook wel geen moeilijke opdracht he. Bij KBC lease kan je hem binnengeven bij de garage om te laten keuren, of je gaat gewoon zelf met een formulier dat je krijgt, en dan is er zelfs geen betaling vereist.

Naar de keuring gaan met een bedrijfswagen is nu ook wel geen moeilijke opdracht he. Bij KBC lease kan je hem binnengeven bij de garage om te laten keuren, of je gaat gewoon zelf met een formulier dat je krijgt, en dan is er zelfs geen betaling vereist.
Dat niet, maar het is voor veel mensen toch weer een dag verlof die ze moeten inplannen, dus zeker iets om in overweging te nemen.

Dat niet, maar het is voor veel mensen toch weer een dag verlof die ze moeten inplannen, dus zeker iets om in overweging te nemen.
Als je die afspraak vroeg genoeg maakt kan je langsgaan voor of na je werkdag, en binnenbrengen in de garage en verwangwagen meekrijgen kost ook geen dag verlof.
Je kan ook zelf gewoon het keuringsstation kiezen.

Als je die afspraak vroeg genoeg maakt kan je langsgaan voor of na je werkdag, en binnenbrengen in de garage en verwangwagen meekrijgen kost ook geen dag verlof.
Je kan ook zelf gewoon het keuringsstation kiezen.
Daar zeg je zoiets... als ik wacht met mijn afspraak tot de voucher in de bus valt ben ik hopeloos te laat om nog voor de deadline een afspraak te krijgen.

Een dag verlof inplannen om de bedrijfswagen te laten keuren? Er zijn toch veel bedrijven die rare kronkels maken precies...

Die 2 keer dat ik dat moest laten doen, heb ik dat inderdaad gewoon tijdens de werkuren gedaan. Met heen en terug rijden meegerekend misschien 1,5u kwijt per keer.
En vooral: de eerste keer was omdat het bedrijf zelf besliste de lease te verlengen van 4 naar 5 jaar, de tweede keer omdat ze lang gewacht hebben met het bestellen van nieuwe wagens op te starten (zeker rekening houdend met de levertermijnen van de meeste EV's). Voor die reden ga ik echt geen dag verlof inplannen, puur uit principe.

Aan de andere kant, ik zit er ook niets mee in om sporadisch tijdens mijn vakantie wat te werken als er iets dringend is, geven en nemen...

Daar zeg je zoiets... als ik wacht met mijn afspraak tot de voucher in de bus valt ben ik hopeloos te laat om nog voor de deadline een afspraak te krijgen.
Daar krijg je geen boete meer voor. En als uw werkgever u daar verlof voor wil laten pakken, zou ik naar fleet bellen en zeggen dat ze hem maar naar de keuring moeten brengen.

Een dag verlof inplannen om de bedrijfswagen te laten keuren? Er zijn toch veel bedrijven die rare kronkels maken precies...
Het ging hier over de afweging tussen bedrijfswagen of zelf een wagen voorzien. Dus ik bedoel een dag inplannen om je privewagen te laten keuren. Maar zoals andere me al aanwezen, kan je met een afspraak vrij efficiënt zijn waardoor die dag verlof niet hoeft.

Het ging hier over de afweging tussen bedrijfswagen of zelf een wagen voorzien. Dus ik bedoel een dag inplannen om je privewagen te laten keuren. Maar zoals andere me al aanwezen, kan je met een afspraak vrij efficiënt zijn waardoor die dag verlof niet hoeft.
Dan heb ik het verkeerd begrepen, mea culpa.

Er zal niets bij jou in de bus vallen, de groene brief zal naar het adres gaan waar de auto ingeschreven in
Je moet lezen wat er staat :p

Alphabet krijgt de groene kaart => Alphabet stuurt een voucher naar mijn thuisadres => Ik moet een afspraak inplannen => Agenda van de keuringen zitten 2,5maand vooruit al vol...

Dus wat denkt de minister? Misschien moeten we keuringen doen bij garagisten! Want daar moet je momenteel geen 2 maand wachten voor een dom onderhoud... los van het feit dat nen elektricien ook zijn eigen installaties niet mag keuren... :offtopic:

Akkoord, we zitten al aan €375 (scenario bedrijfswagen) vs €300 (scenario eigen wagen). Het ligt uiteindelijk veel korter bij elkaar dan eerst gedacht. Voortschrijdend inzicht 😉
Wij hebben inderdaad ook voor een privéwagen gekozen als 2de wagen in plaats van een bedrijfswagen omdat het goedkoper uitkomt (Kia Cee'd hybride (nieuw) bedrijfswagen vs Mercedes C klasse break (2013) privéwagen). Los van dat ik liever met een Mercedes rijd dan een Kia, zal de aankoopprijs van die Mercedes na 3j volledig "terugverdiend" zijn door geen bedrijfswagen te nemen, alle andere kosten meegerekend (onverwachte kosten zoals een ongeval in fout natuurlijk niet meegerekend). Dus vanaf jaar 4 hebben we enkel de terugkerende kosten en is de auto eigenlijk "gratis" geweest doordat we geen 2de bedrijfswagen gekozen hebben. En als we de auto ooit zouden wegdoen, hebben we nog wel een restwaarde die we ervoor krijgen. We hebben wel bewust een auto uitgezocht die als zeer betrouwbaar bekend staat, zodat de kans op grote onverwachte onderhoudskosten miniem zijn.

Ik denk er ook nog steeds over om mijn bedrijfswagen weg te doen van zodra ik een nieuwe (elektrische) bedrijfswagen moet bestellen.

Laatst bewerkt:
Wij hebben inderdaad ook voor een privéwagen gekozen als 2de wagen in plaats van een bedrijfswagen omdat het goedkoper uitkomt (Kia Cee'd hybride (nieuw) bedrijfswagen vs Mercedes C klasse break (2013) privéwagen). Los van dat ik liever met een Mercedes rijd dan een Kia, zal de aankoopprijs van die Mercedes na 3j volledig "terugverdiend" zijn door geen bedrijfswagen te nemen, alle andere kosten meegerekend (onverwachte kosten zoals een ongeval in fout natuurlijk niet meegerekend). Dus vanaf jaar 4 hebben we enkel de terugkerende kosten en is de auto eigenlijk "gratis" geweest doordat we geen 2de bedrijfswagen gekozen hebben. En als we de auto ooit zouden wegdoen, hebben we nog wel een restwaarde die we ervoor krijgen. We hebben wel bewust een auto uitgezocht die als zeer betrouwbaar bekend staat, zodat de kans op grote onverwachte onderhoudskosten miniem zijn.

Ik denk er ook nog steeds over om mijn bedrijfswagen weg te doen van zodra ik een nieuwe (elektrische) bedrijfswagen moet bestellen.
Ik zou die berekening toch eens willen zien

Eenmalige kosten
Aankoop wagen
7500​
Nrplaat
30​
Reprod nrplaat
20​
Herkeuring (verplicht voor inschrijving lichte vracht)
39​
Totaal
7589​
Terugkerende kosten (jaarlijks)
Verzekering
244,54​
Keuring
76​
Verkeersbelasting
118​
Brandstof (diesel) - 5000 km
500​
Onderhoud
350​
Totaal
1288,54​
Kosten privéauto na 3j
11454,62​
Kosten bedrijfswagen na 3j (320 per maand)
11520​

Onderhoud is wel te ruim genomen, want de eenvoudige zaken zoals olie en filters verversen doe ik zelf en we hebben een 2de set wielen met banden erbij gekregen. De eerste 3j verwacht ik dus zeker geen nieuwe banden te moeten kopen en jaarlijks onderhoud is door het zelf te doen ook veel lager, waardoor eventuele onverwachte kosten gecovered kunnen worden door de kost die ik hierboven reken voor jaarlijks onderhoud.

Eenmalige kosten
Aankoop wagen
7500​
Nrplaat
30​
Reprod nrplaat
20​
39​
Totaal
7589​
Verzekering
244,54​
Keuring
76​
Verkeersbelasting
118​
500​
Onderhoud
350​
Totaal
1288,54​
Kosten privéauto na 3j
11454,62​
11520​

Onderhoud is wel te ruim genomen, want de eenvoudige zaken zoals olie en filters verversen doe ik zelf en we hebben een 2de set wielen met banden erbij gekregen. De eerste 3j verwacht ik dus zeker geen nieuwe banden te moeten kopen en jaarlijks onderhoud is door het zelf te doen ook veel lager, waardoor eventuele onverwachte kosten gecovered kunnen worden door de kost die ik hierboven reken voor jaarlijks onderhoud.
my bad.

Ik las: KIA (nieuw) en ging er vanuit dat dat de privéwagen was. Dus ik rekende met 25-30k.

Eenmalige kosten
Aankoop wagen
7500​
Nrplaat
30​
Reprod nrplaat
20​
39​
Totaal
7589​
Verzekering
244,54​
Keuring
76​
Verkeersbelasting
118​
500​
Onderhoud
350​
Totaal
1288,54​
Kosten privéauto na 3j
11454,62​
11520​

320 euro per maand voor een bedrijfswagen?

Ik kan wel nog inkomen als je met een mobiliteitsbudget die je voor je hypothecaire lening kan gebruiken dat je beter zit dat met een wagen privé in plaats van een bedrijfswagen

Maar ik vraag mij toch af welke bedrijven 320 euro per maand eigen bijdrage vragen voor een auto.

Terug
Bovenaan