Partner krijgt bericht dat ze haar nieuwe wagen (na 1 jaar wachten) binnen enkele weken mag ophalen. Daarop een e-mail dat de wagen een kleur heeft die niet zou passen binnen de policy en ze een nieuwe zou moeten bestellen (opnieuw een jaar wachten dus).
Lolwut?
Dat zou bij mij niet pakken. Gewoon stock wagen gaan halen in de garage die een paar k duurder is met meer opties maar wel zjuste kleur: kijk is jongens, met ulle fratsen. Anders is't ne C4, nee niet de Citroën C4 maar 't papierke. 2 jaar wachten, jezus.
Enfin bon, ken de omgevingsfactoren niet echt en welke kleur er besteld is. Stel dat het zo is van "hohoho we zullen wel is ne keer zien of het passeert". Ja oké, dan moet ge niet zuur zijn als zoiets kan gebeuren. Maar een standaard neutrale metallic/business kleur weigeren, das dikke zever en daar gebeurt iets anders mee. Da's sowieso voor iemand in een andere tak ergens aan boord te houden ofzo. De leasing van een spiksplinternieuwe wagen verbreken is gewoon tering duur en gaan ze maximaal van profiteren (desondanks dat ze waarschijnlijk met de huidige levertermijnen die wagen toch vlug wegkrijgen).
Enfin heel eerlijk, moest ge nu bijvoorbeeld zoiets als dat paars metallique hebben van Mercedes, dan zou het gewoon terecht zijn. Der heeft es een junior dat geflikt omdat het een "metalique" kleur was. Om daarna een maand voor dat die aankwam zijne zak te geven en te vertrekken met de noorderzon. Geeft maar es zoiets aan ne volgende hé? Dure affaire.
Als je ziet de meeste regeltjes in car policies die geen enkele steek houden zijn meestal rechtstreeks het gevolg van enkele driftkikkers die volledig wacko gegaan zijn en de hele fleet organisatie op hun kop gezet hebben in het verleden. Je komt soms de meest onlogische dingen tegen. Zoals bijvoorbeeld twee managers die jaloers waren op elkaars opties, of den ene dien juist nog wel een adaptief chassis binnen budget kreeg waardoor 't kot te klein was bij den andere en dan krijgde zo van die car policies dat adaptieve chassis verboden is.
Enfin soit, genoeg geweten dat er toch niet zo zuiver op de policy besteld geweest is en dat de fleetmanager zoiets heeft van: weet ge wat, ge kunt mijne rug op met uw gezaag, pakt em mee. Zelfs zaken zoals twee deurs besteld terwijl enkel 4/5 deurs in policy was. Auto's kosten nog altijd gewoon veel geld per maand, kleine verschillen die off policy gaan, accepteren ze zelfs bij multinationals. Oeps, niet binnen policy, denied. Klinkt me gewoon een dikke smoes voor iets anders te verbergen.
Enigste waarvoor ik auto's heb zien weigeren is voor situaties waar de auto zo specifiek wordt dat moest de werknemer het bedrijf verlaten dat het gewoon één dikke miserie is om die wagen door te schuiven. Leasecontract van 900 euro per maand, wordt rap 5k aan metaal dat te roesten staat dat niemand wilt.
Op de valreep weliswaar een EQC nog kunnen aftikken. Range suckt, maar de rest vind ik best wel ok. Qua keuze is het op de moment niet echt wauw.
De goei zijn nog te duur, de leasing budgetten zijn bij de meeste nog niet gestegen, de prijs van de EVs is gewoon artificieel hoog en de regering betaalt gewoon elke bedrijfswagen hun battery pack quasi terug via belastingen, de leasing heeft hun kosten mee geïndexeerd en de garages kunnen het aan elke zot kwijt geraken zonder al te veel kortingen te hoeven geven. Driedubbel/vierdubbel gepaald dus.
Bleef er zowat over in dat segment:
- den Tesla Y, oké dashboard suckt voor de ballen. Love it or hate it, ik rij liever met mijn dashboard voor mijne neus.
- Audi Q4, de gap tussen Q4 en Q8 is te groot, ne Q6 ofzo zou ik nodig hebben
- iX3, compleet verouderd vanbinnen (tegenover den iX1, maar die vind ik dan weer te klein)
- XC60 elektrisch? Bestaat nog niet, wachten op de EX60.
- i4, tghoh jah das weer geen SUV hé, en serieus lang wachten
- ID4/ID5? Jah oké dan is ne Q4 feitelijk wel beter, en even duur.
Sjanse nen EQC gezien waarvan ik dacht, oké ja. Dat doen we. Op af gereden en die was nog beschikbaar. Precies alsof het hele midden segment best zeer beperkt is, 100k keuze genoeg. Entry level 50k-60k, ook keuze genoeg. Maar mid segment, veel ifs and buts. Enfin entry level aan 50k is de waanzin gewoon, vroeger kocht ge daar gewoon nen Audi Q5 mee. Maar wilt ge uw volk ietwat auto geven is dat quasi een realiteit in het EV wereldje.
Ik geloof nu wel niet dat die EV prijzen zo gaan blijven. Want die markt is toch compleet van de pot gerukt, welke particulier bataalt die prijzen voor die wagens. Dan mag de overheid een arm en een been eisen voor benzine/diesel, dan is 't nog steeds goedkoper.